Te, joiden mielestä suositukset ovat vaan suosituksia eikä niitä tarvitse mitenkään noudattaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nannannaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nannannaa

Aktiivinen jäsen
13.12.2007
3 378
0
36
poltitteko ja joitteko viinaa raskauden aikana? Tai mitä mieltä noin muuten olette näistä? Kun nehän on vaan suosituksia..

Entä annatteko vauvalle D-vitamiinia? Sekinhän on vaan suositus, että annettaisiin. Eihän sitä tarvitse noudattaa?

Entäpä annatteko alle 1-vuotiaan huoletta syödä esimerkiksi roskaruokaa, makkaraa jne. kun nekinhän ovat vain suosituksia, ettei saisi antaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Suosituksethan ovat vain suosituksia. Ja ne vielä tuppaavat muuttua vuosittain. Mutta kaipa se maalaisjärjen käyttökin on sallittua?

Ajankin tässä takaa sitä, miksi joitakin noudatetaan ja toisia ei =)

Ja suosituksethan muuttuvat, toki, kun tietoa tulee lisää. Enää ei onneksi sairauksia paranneta verta iskemällä tai hevosenlantakääreillä :whistle:

niin no vastaan et en tippakaan juonu, annan d-vitamiinia ja alle 1-v on saanu maistaa kyl vaikka mitä,mut ei syömällä syödä-
Hassuja on ne suositukset,jotka vuosittain vaihtuu,esim. et mitä lehmänmaitoa aletaan juottaan sit ku se on ajankohtasta. Kannattaako velliä opettaa juomaan vai ei... miten vauvaa nostetaan ku vaihdetaan vaippaa...
Siinähän voi jokainen järkeä käyttää,ku miettii mitä suosituksia noudattaa tarkkaan ja mitä ei.

...mutta kun on lapsen terveydestä kyse niin aivan ehdoton olen alkoholin ja tupakan suhteen eli ehdoton EI!

Näistä syöttösuosituksista on järkeä tullut sovellettua iän myötä...Aivan ekalta muksultä tälle viimeiselle on aika tuonut omat muutoksensa ja en ole jokaiseen alkanut uutta tyyliä soveltaa, joten järjellä ja sydämellä on menty...

D-tipatkin taisin jo unohtaa tuolta viimeiseltä eikä hänestä riisitautista todellakaan tullut...pikemminkin päin vastoin.... :D ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kummasti kumpikaan vastanneista ei vastannut noihin kysymyksiin kuitenkaan ;)

yksikätinen olen, hankala kirjoittaa, mutta

join satunnaisesti yhden lasillisen viiniä, poltin pari savukettaper raskaus, d-vitamiinit annan, kunhan myistan eikä meillä pahemmin muutenkaan roskaruokaa syäödä.

Osuipa hermoon.

Mun kaveri on nyt raskaana, ja hän on just näitä "neuvolassa mitään tiedetä, tilastoja vaan kattovat, suositukset on suosituksia, maalaisjärki/äidinvaisto"-äitejä, ja ylpeä siitä. Esikoistaan oottaa.

Mä jotenkin kauhistun, kun ehdon tahdon pitää tehdä kaikkea mitä ei suositella ihan vaan sen takia että "raskaus ei oo sairaus, ei oo tutkitusti todistettu sitä ja tätä ja tuota". Eikö nyt mitään voi tehdä varmuuden vuoksi? Eikö mitään asiaa voi välttää siksi että se SAATTAA aiheuttaa ongelmia?

Sivustakatsojaa hirvittää. Mutta ehkä minä tosiaan olen se neuvoloiden aivopesemä idiootti ilman todellista äidinvaistoa.

Kummasti kumpikaan vastanneista ei vastannut noihin kysymyksiin kuitenkaan ;)

Timppa ei oo koskaan tainnu olla raskaana, toi tupakka juttu ei ainakaan kovin osu...

Mä en ole poltellut ikinä, enkä ymmärrä äitejä, jotka tupakoi raskaana tai lasten lähellä.

Olen antanut makkaraa ja muutakin roskaruokaa, kohtuudella. En siksi, että on suositus vaan siksi, että järkikin sen sanoo, ettei ne ole pikkulapsen pääasiallista ruokaa.

Monia suosituksia noudatan, mutta en lakeina, vaan maalaisjärjen kera.

Maalaisjärkeä käyttäen :) Alko, tupakka ja huumeet ovat niin selvästi vauvalle huonoja juttuja, että täytyy olla joko tyhmä tai välinpitämätön jos niitä raskausaikana käyttää. Mutta tuskimpa vauva kauheasti vaurioituu, jos saa puolikkaan prinssinakin syödäkseen alle vuoden ikäisenä, tai jos äiti syö raskausaikana muutaman siivun maksamakkaraa. Ja taitaa valtaosalta ne D-tipatkin unohtua, ainakin osaksi... Äitini myönsi ettei niitä muistanut minulle aikanaan antaa kuin sillointällöin ja ihan normaali tapaus musta on kasvanut, terve, allergiaton ja muutenkin elämä mennyt oikein mukavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
poltitteko ja joitteko viinaa raskauden aikana? Tai mitä mieltä noin muuten olette näistä? Kun nehän on vaan suosituksia..

Entä annatteko vauvalle D-vitamiinia? Sekinhän on vaan suositus, että annettaisiin. Eihän sitä tarvitse noudattaa?

Entäpä annatteko alle 1-vuotiaan huoletta syödä esimerkiksi roskaruokaa, makkaraa jne. kun nekinhän ovat vain suosituksia, ettei saisi antaa?

no poltin alkuraskaudesta--> lopetin sen kyllä
join muutaman siiderin alkuraskaudesta---> ei aiheuta merkittävää haittaa
pakko myöntää että d vitamiini tuppaa unohtumaan, se nyt vaan ois hyvä antaa mutta...
ja kyllä, mun poika sai yksvuotiaana imeskellä salmiakkia, syödä makkaraa etc. kuitenkin kohtuudella.. merkittävää haittaa noistakaan ei ole...

ehdoton en ole missään asiassa, toki järkeä käytän enkä tahallani lastani myrkytä.. mutta hamppari kerran viikosa tai kahdessa ei aiheuta vakavaa vaaraa... suositukset on suosituksia ja ne todellakin muuttuu... maalaisjärkeä kun käyttää niin hyvin pärjää..

Alkuperäinen kirjoittaja Riipputisurupuska:
D-tipatkin taisin jo unohtaa tuolta viimeiseltä eikä hänestä riisitautista todellakaan tullut...pikemminkin päin vastoin.... :D ;)

Seuraukset voi näkyä vasta sitten, kun lapsesi on viisikymppinen , osteoporoosin muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Ajankin tässä takaa sitä, miksi joitakin noudatetaan ja toisia ei =)

Ja suosituksethan muuttuvat, toki, kun tietoa tulee lisää. Enää ei onneksi sairauksia paranneta verta iskemällä tai hevosenlantakääreillä :whistle:

Viina ja tupakkahan nyt oin ihan selviä juttuja. Mutta esim. jotkut imetys-tai ruokasuositukset tuntuvat "turhilta" vai miten sen nyt ilmaisisi? Eli kun itse huomaa lapsesta että se tarvitsee selkeästi jotain muuta kuin "viralliset'" ohjeet sanoo niin miksi silloin pitäisi orjallisesti noudatta ohjeita?

suosituksista sen verran että mä en ole imettänyt kertaakaan mun lapsia,kiinteet aloitettu 2-3kk iässä vaikka suositukset sanoo toista..suolasia ruokia tosin eivät saaneet alle 1v ja ei oikeen vielä saa tuo 1,5vuotiaskaan..d vitamiinit annoin sillo ku muistin.. niin ja en juonut enkä polttanut raskauksien aikana.

Joistakin asioista olen aivan ehdoton, esim tuo d-vitamiini(omalla äidilläni on osteoporoosi) joissakin asioissa taas annan vallan omalle maalaisjärjelleni. En hysterisoi lasteni syömisissä, siihen ns 'roskaruokaan' ei kuole, jos sitä satunnaisesti syö,,

tai jos äiti syö raskausaikana muutaman siivun maksamakkaraa. .

Nykysuositusten mukaan saa syödä 200g/viikko.

Vanhemmuusvalmennuksessa annettiin ohjeita tutin ja pullon käytöstä. Purentavika ja korvatulehduskierre tulee, jos niitä käyttää yli yksivuotiaalla (kokemuksesta tiedän, ettei pidä paikkaansa).
Ja jos on tissiruolinnassa, ni ei saa antaa pulloa lainkaan, kun sitten ei enää huoli sitä tissiä. Noita en kyllä meinaa noudattaa ja kysyinkin, että jos pystyn imettämään sen 9kk, ni onko mulla se vauva mukana 24/7? Enkö pääse kauppaan tai koiran kanssa pitkälle lenkille höyryjä päästämään jos aion imettää. Täti sanoi siihen, että tottakai isä voi olla vauvan kanssa sillä aikaa. Juu, mutta jos äidillä venahtaa ja toinen huutaa nälkäänsä, ni silti se isä ei saa antaa pullosta sitä tissimaitoa vai??? Täti ei oikein osannut enää vastata.