Nainen vain ILMOITTAA että jää kotiin lasten kanssa!!

• Viestiketjun aloittaja Tasa-arvoa?
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ootteko te kotiin jääneet säästäneet rahaa ennakkoon? Maksatteko asuntolainan ym. menot puoliks? Meillä maksetaan asuntolainaa tasan puoliks, koska omistamme yhdessä asunnon, molemmat yhtä suuren osan. Tuntuu jotenkin epäreilulta pyytää miestä maksamaan koko lainaosuuden, jos joskus jään älomalle/hoitovapaalle... Kai se on pakko :( eihän tuilla selviä mitenkään, jos on laina maksettavana.
Mutta ne on teidän yhteisiä lapsia, ja hekin asuvat siinä talossa jota maksatte.
Ja sit voi kääntää tän niin että jos et olisi kotona niin esim kahdesta lapsesta kuukausittain hoitomaksu on tän vuoden elokuusta noin 440?/kk, sen sinä säästä perheelle kun olet kotona :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Ootteko te kotiin jääneet säästäneet rahaa ennakkoon? Maksatteko asuntolainan ym. menot puoliks? Meillä maksetaan asuntolainaa tasan puoliks, koska omistamme yhdessä asunnon, molemmat yhtä suuren osan. Tuntuu jotenkin epäreilulta pyytää miestä maksamaan koko lainaosuuden, jos joskus jään älomalle/hoitovapaalle... Kai se on pakko :( eihän tuilla selviä mitenkään, jos on laina maksettavana.
No en todellakaan ole säästänyt! Ja ei makseta menoja puoliksi, se maksaa kuka nyt sattuu maksamaan. Kuten jo sanoin _yhteinen päätös_ että minä olen lapsieni kanssa kotona ja mies töissä. Oma mieheni ei koskaan vaatisi että mun pitäs maksaa puolet, tuntuu jotenkin ihmeelliseltä parisuhteessa se että mieheltä pitää pyytää rahaa, varsinkin jos lapsiakin on.
No tuossa lainaamassasi tapauksessa ei ole lapsia vielä. hän ei ehkä tajua, että parin lapsen kanssa kotona ei istuta kynsiä lakkaamssa. On vaan kateellinen. ei ehkä tykkää työstään.

stressipallo
Kyllä tuollaisia naisia löytyy, jotka äitiyden varjolla vain ilmoittavat tuollaisia asioita. Ja sitten puhutaan, että ihan Yhteinen päätös tämä oli ja vain lasten parhaaksi. Toinen on hirveessä stressissä töiden ja raha-asioiden kanssa.

juujuu
meillä ainakin mies on sen verta äijä ettei ikimaailmassa haluaisi jäädä kotiin lasten kanssa minun käydessä töissä. onhan työssä käyvällä paremmat edut kuin kotona olevalla.. on virkistyslomat,pikkujoulut,laivareissut, SAIRASLOMA ym. mielelläni vaihtaisin paikkaa miehen kanssa. meille taloudellisempaa on minun kotona olo kuin neljän lapsen hoitoon vieminen ja tarhamaksujen maksaminen, sitten palaan töihin kun kaksi vanhinta on koulussa, silloin työnteosta on rahallistakin iloa eikä palkkaa niele kokonaan tarhamaksut.

Minusta noita asioita pitää miettiä jo siinä vaiheessa kun ollaan ottamassa lainoja. Eli laina otetaan sitä silmälläpitäen että sen pystyy maksamaan yhdenkin ihmisen tuloista. Tai sitten joko laitetaan lapsi hoitoon vanhempainvapaan jälkeen tai asutaan vuokralla siihen asti että on varaa ostaa oma asunto.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juujuu:
meillä ainakin mies on sen verta äijä ettei ikimaailmassa haluaisi jäädä kotiin lasten kanssa minun käydessä töissä. onhan työssä käyvällä paremmat edut kuin kotona olevalla.. on virkistyslomat,pikkujoulut,laivareissut, SAIRASLOMA ym..
Ja meillä on sen verta MIES ja ISÄ ja PUOLISO, että mieluusti hoitais yhteisiä lapsia kotona :whistle: Hienoa että miehellesi, pikkujoulut ym on niin täkeitä, ettei tahtoisi jäädä OMIEN lastensa kanssa kotiin.

juujuu
meillä ainakin mies on sen verta äijä ettei ikimaailmassa haluaisi jäädä kotiin lasten kanssa minun käydessä töissä. onhan työssä käyvällä paremmat edut kuin kotona olevalla.. on virkistyslomat,pikkujoulut,laivareissut, SAIRASLOMA ym..
Ja meillä on sen verta MIES ja ISÄ ja PUOLISO, että mieluusti hoitais yhteisiä lapsia kotona :whistle: Hienoa että miehellesi, pikkujoulut ym on niin täkeitä, ettei tahtoisi jäädä OMIEN lastensa kanssa kotiin.
työajan ulkopuolellahan ei voi tietenkään viettää aikaa lastensa kanssa vai? ja pikkujoulujakin on niin usein että ei ehdi olemaan lastensa kanssa?

No sit siinä suhteessakaan ei o ihan kaikki kohdallaan jos tuolla tavoin toimitaan.
Eiköhän kuitenkin normaalitilanne ole että yhdessä punnitaan eri vaihtoehdot ja sitten päätetään? Meillä ainakin näin.
Meillä asiaan tietysti sellainenkin vaikuttaa että haluan imettää lastani,joten siksi se automaattisesti käy niin että minä olen kotona.

Mua ihmetyttää se, että monesti kuulee että nainen olisi halunnut jäädä hoitovapaalle, olla kotona pidempään, mutta mies oli sitä mieltä että naisen täytyy jo mennä töihin, joten nainen meni töihin.
Mun mielestä ei miehelläkään ole mitään oikeutta pakottaa naista töihin jos kotona on pieni lapsi, mutta ei ole naisellakaan oikeutta vaan ilmoittaa että olenpas tässä nyt 3 v kotona, vaan nämä asiat pitäisi sopia ihan oikeasti yhdessä ja molempien on tehtävä tarvittaessa kompromisseja.

vieras
työajan ulkopuolellahan ei voi tietenkään viettää aikaa lastensa kanssa vai? ja pikkujoulujakin on niin usein että ei ehdi olemaan lastensa kanssa?
Ei kait nyt äijä jaksa perheensä kanssa olla. Tuo sun kirjoitus oli vaan niin, yök :x

vieras
Ei kait nyt äijä jaksa perheensä kanssa olla. Tuo sun kirjoitus oli vaan niin, yök :x
Ja nyt ei muuten ollut puhe siittä että onko lapsien kanssa työajan jälkeen, vaan siittä jäiskö niitä hoitamaan kotiin.

juujuu
mitäs sä nyt oikein tarkotat?

Alkuperäinen kirjoittaja Kompro-Missi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kompro-Missi:
Musta yks hyvä "kompromissi" on osittainen hoitovapaa jota käytetään tosi vähän.
Ei vaan onnistu joka työpaikalla :/
Ei toi oo lakisääteinen oikeus vai? En tosiaan tiedä, luulin niin..
Mulle sanottiin että riippuu työnantajasta. Ei kuulemma ole pakko suostua. Vaikka mäkin luulin sitä lakisääteiseksi oikeudeksi.

Mulle sanottiin että riippuu työnantajasta. Ei kuulemma ole pakko suostua. Vaikka mäkin luulin sitä lakisääteiseksi oikeudeksi.
Työnantajalla on oltava hyvä peruste miksi osittainen hoitovapaa ei käy esim. työaikojen vuoksi. Kaikissa töissä ei voi järjestää kuuden tunnin työpäiviä tai työnantajalle voi olla todella hankalaa jos työntekijä tekee vain nelipäiväistä työviikkoa.

Mutta perusteet on esitettävä, suoralta kädeltä ei voi kieltää.

juujuu
Sitä että mies tosiaan ei ikimaailmassa vois jäädä omien lapsiensa kanssa kotiin, kuulostaa jotenkin..Hmm no ei oo mun asiani.
toiset vaan on sellaisia, eihän kaikki naisetkaan jaksaisi ikimaailmassa olla kotiäitinä montaa vuotta. samoin mun mies, tietää tän kotonaolon "raskauden" eikä itse sitä haluaisi tehdäkkään, siis pestä pyykkiä,kokata,siivota,tiskata,keksiä lapsille tekemistä ja pyörittää arkea yksin päivät pitkät odotellen minua kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Työnantajalla on oltava hyvä peruste miksi osittainen hoitovapaa ei käy esim. työaikojen vuoksi. Kaikissa töissä ei voi järjestää kuuden tunnin työpäiviä tai työnantajalle voi olla todella hankalaa jos työntekijä tekee vain nelipäiväistä työviikkoa.

Mutta perusteet on esitettävä, suoralta kädeltä ei voi kieltää.
Lisäksi työsuhteen tulee olla kestänyt tietyn ajan, olikos se nyt vähintään kuusi kuukautta. Eli ei tulisi toimimaan esimerkiksi mulla, jonka edellinen työsuhde päättyi hieman ennen ekaa äitiyslomaa.

vieras
Sitä että mies tosiaan ei ikimaailmassa vois jäädä omien lapsiensa kanssa kotiin, kuulostaa jotenkin..Hmm no ei oo mun asiani.
toiset vaan on sellaisia, eihän kaikki naisetkaan jaksaisi ikimaailmassa olla kotiäitinä montaa vuotta. samoin mun mies, tietää tän kotonaolon "raskauden" eikä itse sitä haluaisi tehdäkkään, siis pestä pyykkiä,kokata,siivota,tiskata,keksiä lapsille tekemistä ja pyörittää arkea yksin päivät pitkät odotellen minua kotiin.
No meillä pestään pyykkiä,siivotaan,kokataan ja tiskataan ihan silloinkin kun mies on kotona ja mies osallistuu myös, ihan omasta tahdostaan. Ei mun tarvtse kaikkea yksin tehdä ja harvoin edes olen päivisin kotona kun lasten kanssa käydään joka paikassa, varsinkin nyt kesäisin. Mut, tosiaan ei oo mun asia ja tästä on turha kinata, kaikki on erillaisia hyvä niin :) Teille sopii tuo meille se että mies jää hoitovapaalle, kun menen töihin.

tt
Meillä on miehen kanssa suunnilleen samat tulot. Maksetaan puoliks kulut ja loput saa molemmat vapaasti tuhlata mihin haluaa. Tää johtuu varmaan siitä, että meillä oli molemmilla ollut jo pitkään oma talous, ennen kuin muutettiin yhteen. Ei siis ole koskaan eletty sellaista vaihetta, ettei toisella olisi ollut rahaa. Toki pystyttäis maksamaan asuntolainaa pelkästään toisen tuloista, mutta tiukempaahan sit olisi, varsinkin jos toinen jää pelkästään kotiin eikä saa mitään tuloja.

Oon ehdottanut miehelle, että hän voisi jäädä kotiin, jos lapsia meille suodaan. Jos mun pitäis jäädä kotiin useiksi vuosiksi, joutuu lasten hankintaa lykkäämään kyllä liian pitkälle :(. Elämäntilanne opiskeluineen ja urakehityksineen ei vain anna periksi. Ja kyllä raha-asiatkin mietityttää tietenkin.

Tasa-arvoa?
Mä oon kuullut miesten tuskastelevan sitä, kun ensin ostetaan se kallis paritalon puolikas, joka on naisen Unelma-asunto (mikään vähempi ei olisi riittänytkään). Sitten tulee se lapsi ja yhtäkkiä äitiysloman loppupuolella nainen ilmoittaakin jäävänsä kotiin vuosiksi. Vähintään yhtä paljon siitä syystä että työt ei vain nappaa kuin siitä syystä, ettei halua laittaa lasta hoitoon. Mies painaa duunia silmänaluset mustina eikä sillä ole mitään merkitystä, kun se vain on niiin tärkeä asia, ettei lasta laiteta ollenkaan hoitoon koska se vain on niin hirveää ja kamalaa. Nainen tekee ne perheen "arvovalinnat" ja mies siinä sitten vikisee eikä ehdi tai jaksa paljoa muksujen kanssa olla rankkojen työpäivien päätteeksi. Ja siitäkin sitten taas valitetaan..

Yhteistyössä