nainen äippälomalla ja mies opiskelee, muiden kokemuksia siitä ja siitä että toinen opiskelee ja vain toinen on töissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kampanisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kampanisu

Jäsen
04.06.2011
181
0
16
Olemme miehen kanssa miettineet, että jättäisimme syksyllä ehkäisyn pois ja vauva saisi tulla jos on tullakseen. :whistle:

Itseäni vain mietityttää se rahallinen pärjääminen jos olisin itse äippälomalla ja miehen tulot olisi vain opintotuki ja asumislisä. (toisinaan mies tekee töitä opiskelujen ohessa)
Miten muut samassa tilanteessa olleet olette pärjänneet? rahan kanssa ja ihan muutenkin? Mielelläni kuulisin teidän muiden kokemuksia :)

Äitiysloman jälkeen minulla olisi työpaikka mihin palata, miehellä on opintoja vielä pari vuotta jäljellä.

Omaa kokemusta ei ole, mutta jos saatte asuttua esim. opiskelija-asuntosäätiön perheasunnossa ja hyödynnettyä matka- ja ateriaedut, ei välttämättä kokonaistilanne ole ihan katastrofaalinen. Minkälaiset tulot sinulla on?

kun esikoinen syntyi niin meillä oli tuo tilanne eli minä äitiyslomalla ja mies opiskeli. Me ostettiin omistusasunto ja pärjättiin oikein kivasti. Ei mitään ongelmaa. Mies valmistui kun keskimmäinen oli n. 4kk vanha ja hyvin pärjättiin kahdenkin lapsen kanssa samassa tilanteessa :)

no meillä on kaksi lasta; 2 ja 3v, minä olen opiskellut tässä ammattia jo tovin ja mies meillä ollut koko ajan ainoa työssäkäyvä. Lapset siis tulleet ennen opiskeluita, joten äitiysrahatkin olleet minimiä. Hyvin on pärjätty, mitään ei ole puuttunut, ainakaan toistaiseksi.

Esikoisen syntyessä mies oli vielä koulussa. Ja minä jäin luonnollisesti äitiyslomalle. Hyvin pärjättiin, asuttiin halvassa ja pienessä opiskelija asunnossa ja minä olin alle ½ vuotta aikaisemmin valmistunut koulusta, joten oltiin totuttu kituuttamaan pienellä rahalla (itseasiassa minun jäädessä äitiyslomalle meidän tulot oli enemän kun silloin, kun oltiin yhtäaikaa koulussa).

Kakkosen syntyessä mies oli jo valmistunut ja saanut töitä, eli toinen oli äitiyslomalla/hoitovapaalla (minä) ja toinen töissä. Miehellä ei mikään hurja palkka ollut, mutta pärjättiin tosi mukavasti.

1½ vuotta sitten minä lähdin uudestaan kouluun, mies oli edelleen töissä. Pärjättiin edelleen ihan mukavasti. Miehellä loppui työt ja hänkin meni kouluun viime syksynä (eli nyt saadaan yksi opintotuki ja yksi työmarkkinatuki). Tällä hetkellä rehellisesti sanoen tekee hieman tiukkaa talouden kanssa (ei asuta enää edullisessa ja pienessä opiskelija asunnossa), onneksi kesällä pitäisi taas helpottaa, kun miehellä loppuu koulu (tosin syksyllä minä tipun sitten opintotuelle).

Kaikkein pahinta on ollut tämä puoli vuotta, kun oli ehtinyt tottua siihen, että toinen on kuitenkin töissä ja saadaan yksi palkka pienten tukien lisäksi. On joutunut uudelleen opettelemaan elämään tosi pienillä tuloilla.

Viimeksi muokattu:
No laske miten pärjäisitte, kelan sivuiltahan tietoa löytyy.

+ Sinun tulojen vaikutus tulevaan äitiysrahaan.
+ Miehen opintotuki (opintotuen asumislisä loppuu vauvan tullessa)
+ Mahdollinen yleinen asumistuki
+ Lapsilisä
+ Arvio miehen työtuloista

- Asumismenot ja kaikki mahdolliset laskut jne..

Meillä on nyt 2 lasta ja mies on koko ajan opiskellut, itse oon ollut koko ajan samassa työpaikassa. Vähän on tiukkaa ollut kun on ollut aikamoisia asumiskustannuksia meillä, mutta kyllähän sitä pärjäilee. Hoitovapaita en kyllä oo pahemmin pitänyt, molemmat lapset aloitti tarhassa noin vuoden ikäisenä. Toisaalta lapset vois olla pidempään kotona, jos tekis niin että nainen sit menee töihin ja mies hoitaa lapsia kotona jonkun aikaa. Siinä tietty sit opinnot kyllä väistämättä kärsii. Meillä on suunnitteilla kolmaskin lapsi nyt tähän tilanteeseen, miehen valmistuminen alkaa vähitellen häämöttää, mutta ei varmaan ehdi ennen kolmattakaan vielä valmistua jos äkkiä tuun raskaaksi.

Tilanteenne on ihan hyvä yrittää vauvaa, mutta jos kulutustottumukset on isot niin sitten pitää miettiä mistä tinkiä.

Meillä me rysäytettiin talous matalaksi kerralla, kun itse aloitin opinnot hoitovapaan jälkeen reilu 5 vuotta sitten. Vuoden opiskelujen jälkeen ja mieskin alkoi opiskelemaan. Valmistuin 3,5 vuoden kuluttua ja pääsin heti töihin. Mies on vielä koulun kirjoilla, kun vähän takkuilee homma. Ollaan hyvin pärjätty kolmen lapsen kanssa minun tuloilla.

Tilanteenne on ihan hyvä yrittää vauvaa, mutta jos kulutustottumukset on isot niin sitten pitää miettiä mistä tinkiä.

Meillä me rysäytettiin talous matalaksi kerralla, kun itse aloitin opinnot hoitovapaan jälkeen reilu 5 vuotta sitten. Vuoden opiskelujen jälkeen ja mieskin alkoi opiskelemaan. Valmistuin 3,5 vuoden kuluttua ja pääsin heti töihin. Mies on vielä koulun kirjoilla, kun vähän takkuilee homma. Ollaan hyvin pärjätty kolmen lapsen kanssa minun tuloilla.

Onneksi ei olla mitään kauheita kuluttajia :)
asutaan vuokra-asunnossa (rivari 2h+keittiö+sauna 64neliötä) vuokra on 560 siihen sisältyy vesi, lämmitys ja autopaikka.

Muita kuluja on lähinnä ruokakustannukset, puhelin ja nettimaksut, auton vakuutukset ja bensat ja sähkölasku. :)

rahaa ollaan joka kuukausi saatu säästöön useampi satanen :) Eli ei varmaankaan yhtään hullummin :)

Kivaa kuulla, että ihmiset ovat pärjäilleet ja yhtälö ei ole ihan mahdoton! :)
mielelläni kuulen lisää muiden kokemuksia :)

Yhteistyössä