Minulle on hieman epäselvää tässä keskustelussa, että kumpaa miehet itse asiassa kammoavat: naimisiinmenoa vai häitä.
Samoin yksi naimisiinmenoa/häitä kammoava nainen kirjoitti, että ei jaksaisi kaiken kiireen keskellä tätäkään pohtia, mutta eihän naimisiinmeno ole suurikaan homma. =)
Eri asia on, haluaako järjestää isot (prinsessa)häät vai ei.
Koska itse olen ihan konservatiivisista syistä valinnut niin päin, että ensin on menty naimisiin ja sitten suunnitellaan perhettä (oli myös miehen valinta), en ihan pysty samaistumaan näihin ongelmiin, vaikka mielenkiinnolla näitä luenkin ja yritän ymmärtää.
Minusta lapsi on niin suuri, elämänmittainen, päätös, että en ymmärrä miten jonkun mielestä ei voi sitoutua avioliittoon, mutta silti ryhtyä isäksi/äidiksi yhdelle tai jopa useammallekin lapselle.
:\|
En tiedä minkä ikäisiä olette, mutta jotenkin tuli mieleen, että joillain ehkä se lapsi on vain "tullut", vaikka miten olisi toivottu ja haluttu, ja miesosapuoli ei ehkä sittenkään ole ihan sisäistänyt sitä, mitä vanhemmuus ja isäksi tuleminen tarkoittaa, ja miten sitovaa se on.
Toivon, että tilanteet ratkeavat parhain päin, mutta jotenkin tuntuu hassulta, että mikäli mies kammoaa
sekä häitä
että naimisiinmenoa, niin haluatteko te oikeasti odotella sitä loppuelämänne, että mies päättää haluaako sitoutua teihin vai ei? Jotenkin sitä luulisi, että jos on valmis saamaan lapsen, niin silloin päätös naimisiinmenosta pitäisi olla ns. kakunpala, helppoa kuin heinänteko. :/
Jos taas kyse on siitä, että mies kammoaa vain
häitä, ei tykkää olla keskipisteenä tmv, niin voisiko sellainen kompromissi olla mahdollinen, että te suostuisitte pienempään vihkitilaisuuteen, vaikka vain todistajien läsnäollessa (on se sitten maistraatissa tai kirkossa), jolloin perheelle saisi yhteisen nimen, mutta miehen ei tarvitsisi ahdistua suurista juhlista. Voihan ne kekkerit järjestää kavereille joskus myöhemminkin, vai kuinka? Tällaista minun tuttavapiirissäni on paljon, eli naimisiin mennään hissunkissun ja juhlat on sitten joskus.
Täällä on puhuttu sitoutumiskammosta, mutta oma kokemukseni on, että monet "kroonisesti sitoutumiskammoiset" ovatkin yhtäkkiä voineet sitoutua hyvinkin nopeasti jonkun kanssa, kunhan ovat löytäneet sen, jonka kanssa haluavat sitoutua. Aina se ei ole tietoista, mutta itseltäni on usko mennyt koko sitoutumiskammo-sanaan. Voi olla, että joillain ihan oikeasti kestää hieman pidempään sitoutumisen sulattelu (tai sitten kyseessä on hääkammo, ei naimisiinmenokammo), mutta pääsääntöisesti olen huomannut, että ihmisellä on sitoutumiskammo vain väärään tai väärältä tuntuvaan ihmiseen.