T
toisen asunto
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja naimaton elli:Kyynisyyttä on tässä tapauksessa mielestäni se, että oman miehen rakkautta epäillään, jos hän ei halua naimisiin.
Minulle vilpitön rakkaus tulee sydämestä, se tulee siitä, että ollaan toisen kanssa ilman sitoumuksia, ilman avioliiton tuomia irtisanomisaikoja. On ihana tuntea, että olen avopuolisolleni niin tärkeä, ettei hän vaadi eikä pakota minua julkisesti todistamaan ja vannomaan rakkauttamme todistajien läsnäollessa.
Mutta meistähän on moneksi.
Muuten, mitä termiä käytät, kuvatessanne suhdettanne muille? Oletteko kihloissa, asutteko yhdessä, elättekö avoliitossa?
Jos suhteenne rakkaus on vilpitöntä, niin onko avioliittoparien rakkaus sitten vilpillistä? Toinen juksaa toista saadakseen tämän kiikkiin ja naimisiin? Suomen maassa ei varmaan ketään ole vaadittu tai pakotettu vannomaan rakkautta toiselle julkisesti. En ole ainakaan kuullut termiä "shotgun wedding" käytetyn Suomessa. Tosin varmaan on niitä, jotka ovat menneet naimisiin ennen kaikkea lasten takia, ja osaksi juridisten syiden takia, ja aika suuri osa aviopareista kuuluu näihin, haluavat virallisen leiman suhteelleen, joko maistraatissa tai kirkossa. Osa haluaa vain suuret häät, ja osa muuten vaan julkisuutta lehtien palstoilla. Voihan avioliitossa käyttää toista hyväksi, mutta näin voi tapahtua jopa seurustelu-, kihla- ja avoliittoaikana, jopa ilman, että edes asutaan yhdessä, katsos kun toista ei voi valvoa, edes avioliitossa täysin, ellei pidä kortteja, tilejä, autoja, omaisuutta ja taloa täysin omalla nimellään, siihen tuskin kukaan suostuu.
Useimmille se naimisiinmenopäivä on yksi suhteen tärkeimmistä päivistä, sillä kerrotaan muille, että hei, me ollaan nyt tällaisia. Eikä mielestäni ole ollenkaan paha juttu saada yksi juhlapäivä lisää kalenteriin.