Näkyykö sappivaivat aina verikokeissa?

• Viestiketjun aloittaja mahavaivainen
  • Ensimmäinen viesti
mahavaivainen
eli jouduin maanantaina lääkäriin erittäin kovien vatsakipujen takia (jotka alkoivat muutama tunti ennen lääkäriin menoa) ja minulta otettiin erilaisia verikokeita. Ennen kuin verikokeiden tulokset selvisivät (kaikki arvot oli ok), lääkäri sanoi olevansa oireiden perusteella aika varma, että kyseessä sappivaiva.

Kun sitten maksa jne. arvot oli ok, niin minut passitettiin kotiin ja sanottiin, että kyse on jostakin muusta mahakivusta. Maha ollut nyt kipeä (varsinkin ruokailun jälkeen) jo neljättä päivää ja uloste hyvin vaaleaa. Paljon olen sappivaivoista lukenut ja moni asia täsmää lukuunottamatta noita verikokeiden tuloksia. Onko kellään kokemusta asiasta?

vieras
Mulla on ollut krooninen sappitulhdus ja vasta 2 vuoden jälkeen arvot nousi taivaisiin mutta eipä ne mitään tee ennenkuin sulla on tosiaan näyttää jotain konkreettista.

Sain raskausaikana muutamia outoja kipukohtauksia, joista yhden seurauksena vietiin ambulanssilla sairaalaan. Kaikki kokeet oli ok ja koska olin vieraalla paikkakunnalla niin eivät ultranneet. Omalla paikkakunnalla lopulta ultrasivat vaikkei kohtauksia ollut ja paljon sappikiviä löytyi, mutta tiehyet ei olleet tulehtuneet. Tuon jälkeen kohtauksia ei ole ollut, en noudata mitään sappidiettiä eikä kiville ole tehty mitään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Ainakin sappitietukokset näkyy aika nopeasti gamma-GT-maksa-arvossa. Mutta tosiaan vatsa on sellainen paikka, että siellä on tuhat ja yksi asiaa, mikä voi olla vialla
Mulla ei juuri näkynyt. Vähän oli koholla, vaikka oli selkeä "sulkutilanne" Lääkäri pisti vain kotiin ja hoitajat käski ottaa närästyslääkettä. Kylläpä tuntui vittuilulta. Sappirakko tosiaan tulehtui ja aloin oksennella kovasti ja maha oli kipeä jolloin menin taas tk:hon, sain lähetteen kaupunkiin, sappikivet ultrattiin ja kuukauden päästä leikattiin.
Mutta noita kipuja ehti olla monen monta vuotta...

anni*
Alkuperäinen kirjoittaja anni*:
ei multa aikanaan mitään verikokeita otettu, ultrattiin vaan ja siellä näkyi paljon pieniä kiviä ja mars leikkauspöydälle
ja piti vielä lisäämän että uloste on kohtausten aikaan tai sen jälkeen harmaata

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Ainakin sappitietukokset näkyy aika nopeasti gamma-GT-maksa-arvossa. Mutta tosiaan vatsa on sellainen paikka, että siellä on tuhat ja yksi asiaa, mikä voi olla vialla
Mulla ei juuri näkynyt. Vähän oli koholla, vaikka oli selkeä "sulkutilanne" Lääkäri pisti vain kotiin ja hoitajat käski ottaa närästyslääkettä. Kylläpä tuntui vittuilulta. Sappirakko tosiaan tulehtui ja aloin oksennella kovasti ja maha oli kipeä jolloin menin taas tk:hon, sain lähetteen kaupunkiin, sappikivet ultrattiin ja kuukauden päästä leikattiin.
Mutta noita kipuja ehti olla monen monta vuotta...
Varmaan aika lailla yksillöllistä. Periaatteessahan tuo GT on nopeiten sappitukosiin reagoiva arvo ja sitä pidetään siinä suhteessa luotettavimpana. Itellä asiakkaita, joilla sappivaivat ei ees kovin pahana, ja arvo huitelee useissa sadoissa, kun normaalisti naisilla alle 40 ja miehillä alle 60.

vieras
Mulla on aivan sama ollu jo 6kk,nyt tähystys.Aina ruoan päälle inhottava kipu"kohtaus".Pyydä ultra siinä pitäs näkyy sappikivet, jos ei oo niin sit tähystys,se voi olla toiminnaliistakin.

ap
Kiitti vastauksista. Mulla on tässä edessä verikoetulokset ja P-GT näyttää olevan 35. Pitää kuulostella asiaa ja mennä uudestaan lääkäriin, jos ei ala mahavaivat nyt pian helpottaa.

"Tuulikki"
Minulta otettiin valtavasti verikokeita ja kaikki verikoetulokset olivat normaalit. Kuitenkin tähystysleikkauksen jälkeen sappirakosta löytyi pigmentoitunutta soraa ja jo aiemmin ultrassa löytyi kaksi sappikiveä.

Yhteistyössä