Naapurin lapsi "riesana"

toinen vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:11 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:58 KovatKeinot kirjoitti:
Joo heti soita poliisit tai joku muu virallinen taho, kun naapurin pikkulikka yrittää pungeta teidän tontille..... voe elämä mitä neuvoja!!!! On se kumma, jos ei 5-vuotiaasta kakarasta pääse eroon ilman poliiseja. Mahtaa virkavalta olla riemuissaan, kun tulee tällainen hälytystehtävä. Mitä niitä poliiseja vaivaamaan, soita mieluummin heti suoraan presidentti George W. Bushille Amerikkaan, että voisiko hän määrätä pommittamaan naapuritalonne maantasalle, kun siellä asuu se pikkuriiviöterroristi vanhempineen.
Vanhemmat vastaavat alaikäisestä lapsestaan ja lapsen tekemisistä. Jos lapsen teko tms. aiheuttaa häiriötä tai vahinkoa toiselle ihmiselle tai tavaralle niin vanhemmat siitä vastaa.
Toi menee kotirauhan häirinnäksi jo. Asiasta voi soittaa poliisille jotka selvittävat asian lapsen vanhempien kanssa! Ei suinkaan sen 5 vuotiaan kanssa.
Kyllä tuo poliisinkin kutsuminen on hätävarjelun liioittelua, jos ei ole mitään sen lapsen vanhempien kanssa asiasta sitä ennen puhunut. Rohkeasti vaan juttelemaan niiden vanhempien kanssa sopivan tilaisuuden tullen ja ystävälliseen sävyyn ensi alkuun.
 
En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta kerron mitä MINÄ tekisin (kun kerran mielipidettä kysyit). =)

Mä menisin sanomaan siitä ensin vanhemmille. En loukkaavasti, mutta mahdollisimman diplomaattisen tiukasti esittäisin asiani.

Mun mielestä se on niiden vanhempien tehtävä selittää ja asettaa ne rajat sille VIISIvuotiaalle tytölle.

Vasta jos tämä suoraan vanhemmille sanominenkaan ei auta, siirtyisin järeämpiin "aseisiin".

Ja joo. En mäkään tykkäisi, jos meidän pihalla kaikki kulkisi kuin omallaan. Mä tahdon olla rauhassa, jos en ole meille ketään kutsunut (toki tuttuja ja ihan vaan naapureita tulee yllärikäynneille, mutta aikuisten vierailut tuppaa olemaan vähän eriluonteisia kuin lasten. ;) )
 
Meillä naapurin 6-7v pojat tulee heti pihaan, kun me olemme. Lasten vanhemmat menevät omiin hommiinsa...heillä ei ole näköyhtettä lapsiinsa. lapset ovat meidän pihalla niin kauan kuin annamme. Onhan lapsista seuraa meidän 2 ja 4-vuotiaille. Naapurin molemmat pojat tarvitsevat erityishuomiota (toisella dysfasia ja toinen ylivilkas).

Ottaa välillä hermoon vahtia näitä poikia....Mitäs minun pitäisi tehdä? Poikien vanhemmat ovat hyvillää, kun muut vahtivat heidän poikiaan. Ilman vahtimista tekevät mitä haluavat...esim. rikkovat ikkunoita..jne.

Jelppiä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 15:11 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 14:58 KovatKeinot kirjoitti:
Joo heti soita poliisit tai joku muu virallinen taho, kun naapurin pikkulikka yrittää pungeta teidän tontille..... voe elämä mitä neuvoja!!!! On se kumma, jos ei 5-vuotiaasta kakarasta pääse eroon ilman poliiseja. Mahtaa virkavalta olla riemuissaan, kun tulee tällainen hälytystehtävä. Mitä niitä poliiseja vaivaamaan, soita mieluummin heti suoraan presidentti George W. Bushille Amerikkaan, että voisiko hän määrätä pommittamaan naapuritalonne maantasalle, kun siellä asuu se pikkuriiviöterroristi vanhempineen.
Vanhemmat vastaavat alaikäisestä lapsestaan ja lapsen tekemisistä. Jos lapsen teko tms. aiheuttaa häiriötä tai vahinkoa toiselle ihmiselle tai tavaralle niin vanhemmat siitä vastaa.
Toi menee kotirauhan häirinnäksi jo. Asiasta voi soittaa poliisille jotka selvittävat asian lapsen vanhempien kanssa! Ei suinkaan sen 5 vuotiaan kanssa.
siis uskomatonta miten lapsellisia tai omahyväisiä nyky ihmiset on. ei osata enää itse selvittää asioita, vaan aina tarvitaan poliisia ja palokuntaa. kyllä tässäkin ensisijainen konsti on jutella vanhempien kanssa ja sit jos se ei auta, niin sitten vasta järeämmät aseet käyttöön. johan virkavaltaa naurattais, kun joku soittais, että tota kun tuo naapurin viisi vuotias tunkee tontille. varmasti eka kysyvät, että onko lapsen vanhempien kanssa juteltu.
 
Ap:n juttu oli kuin meiltä! Naapuriin muutti lapsiperhe ja kun talo uusi ja hieno niin eihän lapsilla ollut mitään juttuja siellä. Meidän "vanhassa" pihassa oli ja on edelleen hiekkalaatikko ja leikkimökki.
Nenän kun uskalsi ulos laittaa, niin jo oli naapurin pikkulikat siinä kanssa. Oma tyttäreni on näitä tyttöjä 4ja 6v vanhempi. Jouduin moneen otteeseen ja tiukastikin tytöille sanomaan että meidän pihaan ei sovi tulla joka välissä. Eikä varsinkaan silloin kun meillä on vieraita. He porhalsivat pihaan syntymäpäivien aikaankin \|O
Ovat olevinaan ns.parempaa väkeä joita eivät normaalit säännöt ja määräykset koske. (esim. kaikki mahdollinen puutarhajäte kuskataan kaupungin tontille!)
Tenavia ei estänyt kuusiaitakaan. Hyppivät sen yli (välissä oli uusia,matalia taimia) ja katkoivat latvukset.
Erään kerran kuppi sitten kans meni mulla nurin, kun naapurin poika 6v. kiipeili puuaidallamme extrakuraisilla kengillä. Äiti seisoo vieressä eikä sano mitään. Komensin pojan mukaani hakemaan vettä ja harjan ja pistin pojan kuuraamaan aidan. Sen jälkeen hiukan meno rauhottui. Tais poikaa hävettääkin kun kavereiden nähden joutui aidanpesuun...

No, nyt on alkanut terrorisointi toisen naapurin puolelta, missä n.3v tyttö joka kanssa tulee aina meidän pihaan...
Eikä estä ruusu-aitakaan!

Nämä ovat vaikeita juttuja, kiva olisi naapurisopu säilyttää!
Ei auta kuin tiukasti kertoa kuinka juuri meidän pihalla toimitaan.
 
sukulaku
Ei voi kuin ihmetellä näiden lasten vanhempia,jotka eivät
vahdi ja komenna omia mukuloitaan.
Eletään kuin pellossa ilman sääntöjä ja kuvitellaan,että
naapurit joutavat vahtimaan heidän kullannuppujaan.... :kieh:

Neuvoisin ap ja muita saman ongelman edessä olevia
keskustelemaan ensin vanhempien kanssa,ja jos ei sekään
tehoa niin taluttamaan joka kerta lapsi omalle puolelleen...

Tai sitten hankkikaa iso ja kiukkunen koira... :kieh:
 
lisko
Minkäköhän takia ne edelliset ihmiset muuttivat pois???? Saitteko kivan talon halvalla :LOL:? Tyttö saattaa olla melko sitkeä...

No ei vaan. Pistäkää kunnon aita ja portti. Allekirjoitusta lupaan hakiessa sanotte sitten, että rakennatte aidan, että pysyy asiattomat tontilta poissa.
 
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
Vanhemmille puhuminen kuulostaa hyvältä, ellei viesti lapselle itselleen mene pikkuhiljaa perille. En sentään ala poliiseihin turvautumaan. Tällaisessa asiassa on muutenkin vaarana, että naapurisopu menee, mikä on tietenkin ikävä asia, koska vierekkäin tässä joutuu jatkossakin asumaan.

Sitä ihmeteltiin kuinka joku vanhempi/vanhemmat voivat olla niin välinpitämättömiä, että antavat tuon ikäisen lapsen huidella pitkin toisten pihoja. Sitä minäkin olen ihmetellyt- kyseessä on sentään vanhemmat, joiden jo ammattinsa puolesta pitäisi osata kasvatushommat! Mutta eihän suutarin lapsillakaan ole kenkiä!

Esimerkkinä tästä välinpitämättömyydestä kerron vielä tästä samaisesta tapauksesta kun eräänä päivänä tyttö ruikutti rajallamme, että saako tulla leikkimään ja vastasin että EI! Tyttö alkoi itkemään kovaäänisesti ja valittamaan kun ei ole mitään tekemistä eikä leikkikaveria. En ottanut kuuleviin korviini koko itkua ja tyttö lähtikin kotiinsa päin ja meni sisälle. Hetken päästä tuli samalla huudolla takaisin rajalle ruikuttamaan enkä hennonnut enää kieltää (tiedän, tiedän- väärin toimittu kun välillä lupaa ja välillä ei, mutta...). Tyttö siis tuli pihaamme ja "leikki" poikamme kanssa. Tosin poikamme ei liieemin välitä tytöstä eikä tyttö edes sen kummemmin leiki poikamme kanssa vaan kärttää huomiota meiltä aikuisilta koko ajan...! Tyttö viipyi pihassamme varmaan tunnin ellei enemmänkin EIKÄ KOKO AIKANA KUKAAN HÄNEN PERHEESTÄÄN KÄYNYT KATSOMASSA MISSÄ TYTTÖ MAHTAA OLLA. Aika eriskummallista, että tyttö käy kotonaan itkemässä ettei naapuriin pääse, eikä kukaan ihmettele missä tyttö on, vaikka tämä luuraa tuntitolkulla poissa!


Ehkä tytön vanhemmat siis oikeasti ovat niin "uunoja", että kuvittelevat meidän nauttivan tyttönsä seurasta! On kyllä sen verran ärsyttävä tapaus, että mulle riittäisi kun kävisi pihassamme kerran vuodessa- jos silloinkaan!

<br><br>
 
Eipä ole kovinkaan kiva tilanne. Mutta minä ainakin keskustelisin niiden vanhempien kanssa. Ehkäpä he eivät todellakaan ymmärrä, ettette tykkää lapsen "vierailuista". Tiedän kokemuksesta, että sellaisiakin vanhempia on. Kyllä oma piha on sellainen paikka, jossa pitää saada olla rauhassa.
 
Me muutettiin tähän ok-taloon jotain 3 vuotta sitten, tässä asui ennenkin lapsi perhe ja tuossa naapurissa 100m päässä asuu perhe jossa mummu, vanhemmat ja 3 tyttöä nuorin oli silloin jotain 6v. no ihmettelin kevään tultua että kun pojan lelut on aina ihan missä sattuu vaikka ne on laitettu omille paikoilleen.. hiekkalaatikko uusittiin ja siirrettiin, siellä ilmaantu että leluja rikki ja kadonnut ymm.. no sitten isäntä hankki meille koiran, no siitäkin tuli ihmettelyä kun joka päivä kun tultiin kotia niin häkki oli täynnä isoja koriste köynnöksen lehtiä jota oli häkin vierellä, monesti koiraa toruin kun oli repinyt lehtiä..no syy näille kaikille selvisi pian kun yks päivä tultiin kotia! sielä oli naapurin nuorimmainen kaverinsa kanssa leikkimässä hiekkalaatikolla, pyörät pihalla mun kukkapenkissä ymm.. en oikein tienny miten suhtautua... no tervehdin ja menin sisälle, vein pojan sisälle samoin kauppakassit, odottelin vähän aikaa mitä likat touhuaa! sielä ne vain leikki ja välillä vilkuili sisälle, sitten huomasin että alkoivat hyppiä hiekkalelujen päällä.. syyllinen löytyi rikkoutuneiden tavaroiden kohtalolle. menin pihalle ja tiukkaan sävyyn kysyin mitä luulevat tekevänsä. sanoivat että tulivat meiän pojan kans leikkiin.. meiän poika oli 1v. no lisäsin vielä ettei tytöillä ollut mitään asiaa meiän pihalle jollei olla kotona ja aina pitää tulla kysymään ovelta lupa!

selitin myös ettei meidän 1v. poika vielä ollut heidän leikkikaveri että turha tulla. no sitten seuraavan kerran kun tultiin kotia tais olla samalla viikolla, oli taas tytöt meidän pihalla touhussa! tällä kertaa koiran kimpussa! repivät niitä lehtiä ja yrittivät syöttää koiralle ! \|O sillon tuli kyllä muutama valittu sana! no ei meinanneet mitään eikun suoraan hiekkakasalle ja kysyivät koska XXX tulee pihalle, selitin taas ettei 1v. tule pihalle teiän kans! no sinne ne painu takasi hiekkikselle, sitten piti todella ottaa kovat otteet ja ajamaan likat tiehensä! tais tulla likoille selväks mitä olin mieltä heidän vierailuistaan, sanoin että otan vanhempiin yhteyden jolleivät pysy pois kun alkaa leluja häviään ja samoin rikkoutuun!

no meni pari viikkoa mulla oli ystävätär lapsineen kylässä ja ovella oli just lähdössä kun kysyi multa että kuka toi on.. katsoin nurkan taa ja tokaisin että naapurin tummu ja likka. tummu oli tullu syöttään meiän koiralle domino keksejä tytön kans, juoksi ku viimeistä päivää kotiaan niinku ei oltas muka huomattu että oli meiän pihalla! en ole siitä hänelle myöhemmin maininnut mutta olisko mummu yllyttänyt tyttöjä tulemaan meiän pihalle leikkiin, omalla pihallaan ei niillä kans ole mitään leluja ymm.. meillä taas kaikki maholliset vehkeet! ei ole sen jälkeen näkyny!!
JA MUN PIHALLEHAN EI TULLA ILMAN KUTSUMATTA! \|O
 
tympääntynyt
veljellä ja kälyllä samaa hommaa...käly antaa tyttäjen 4 ja 2wee mennä pihalla miten huvittaa, itse on sisällä ja siinä on vettäkin lähellä ja metsää ja autotie, eivät välitä, samoin heidän pihassaa on naapurin lapsia vaikka olisivat sisällä tai poissa, minua itseäni ottaa kupoliin kun meitä pyydetään kylään ja sitten jos mennään ja ollaan ulkona niin johan siihen tulee kaikki naapurin lapset ja miulta menee hermo, koska harvoin käymme niin olisi hauskaa jos oma lapseni saisi serkkujensa kanssa leikkiä rauhassa, me jos saamme joskun rivitalon pihan tai sen omakotitalon, niin siihen pihaan ei kyllä tulla ilman lupaa, minä olen kanssa sellainen oma piha, oma rauha tyyppiä...en kaipaa ylimääräsiä koska se on minun pihani...kun minä olin lapsi, niin ei kyllä toisten pihalle leikkimään menty, varsinkaan jos ei kotona olleet, aina käytiin ovella kysymässä tuleeko leikkimään, jos ei tullut niin mentiin kysymään toista , tai mentiin omaan pihaan takaisin, minä en kylllä tuollaista ymmärrä...kyllä minullakin kiehuisi...varsinkin sellainen huomiota hakeva lapsi on minulle liikaa, koska haluan antaa huomion omalle lapselle, joka on juuri uhmassa ja kaipaa itsekin huomiota,...tulipa pitkä sepustus... :whistle: :whistle:
 
Ne vanhemmat ei nyt luultavasti tajua, että teille ei sovi tulla. On esim. aikaisemmin asunut sellanen perhe joiden luona on noin vaan voinut käydä. Mekin pienenä juostiin pitkin naapurustoja ja ei osattu kyllä ajatellakkaan ettei kaikki siitä tykkää, eikä varmasti tykännykkään =)
Vanhemmille puhumaan vaan.
 
Onpa monella seudulla säännöt hakusessa. Saan siis olla onnellinen, että täällä on niin selkeää toimintaa. Lapset leikkivät yhdessä milloin kenenkin pihalla, mutta koskaan ei toisten pihoille mennä, jos perheen omat lapset eivät ole pihalla. Naapurin pojat saattavat käydä juttelemassa minun tai miehemn kanssa pihalla, jos kysyvät meidän lapsia, eivätkä he ole kotona. Koskaan ei näistä juttutuokioista ole ollut haittaa, sillä pojat juttelevat asioista mukavasti (esimerkiksi lemmikeistään, kerhon tai eskarin tapahtumista, harrastuksista jne.)

Ja sitten on sellaisia yhteisiä sääntöjä, että kun jonkun pihalla grillataan ja syödään, sinne ei mene vieraat lapset norkoilemaan. Yhteiset grillaukset ja muurikkalettujen paistot sovitaan erikseen: minä esim. saatan pyytää naapurin poikia kysymään luvan vanhemmilta (tai kysyn itse) siihen, että pojat saavat tulla meille grillaamaan ja paistamaan lettuja.
 
Muumimamma ja muut kohtalotoverit!

'Ihanaa' kuulla, etten ole ongelmani kanssa yksin!! Meikin asutaan omakotitalossa (asuttu tässä reilu 2 vuotta) ja vasta tänä kesänä tutustuttiin vapun tienoilla paremmin tuohon naapurinperheeseen.. Koko heidän perheensä majaili vapunpäivän pihassamme (turha varmaan mainita, että kutsumatta) ja sen jälkeen niiden 12 vuotias likka on ravannut alvariinsa meidän pihalle, kun olemme ulkona. Meillä on tyttö vasta vajaa 1,5 vuotias ja ei hoitopäivän jälkeen ole juurikaan kiinnostunut muusta kun isin ja äidin seurasta.

Ja kuten joku mainitsikin, omakotitalossa toivoisi olevan oma tupa, oma lupa! Ja omalla pihallansa pitäisi saada olla rauhassa!

Tuon tytön vanhemmille on turha mitään mainita, ovat hiukka boheemimpaa tyyppiä, eivätkä juurikaan völitä missä likka luuraa. Ikäistään seuraa sillä tytöllä ei tunnu olevan. Jos tuo ramppaaminen koko kesän jatkuu, niin jotkut kauniit sanat sille on keksittävä.

Minulle ainakin on jo pienenä päähän taottu, että aina on toisen pihalle tultaessa kysyttävä: "Saako tulla leikkimään?" Harmi vaan, että tuntuu olevan harvinaisen yleistä nykypäivänä tuon kysymyksen unohtaminen!
 
Kuusenkerkkä
Toisaalta säälittää tuo neiti kun ei ole leikkikaveria. Meillä edellisessä asunnossa asuessamme talossa ei juuri lapsia ollut ja nautin suunnattomasti kun meidän vesseli viilettää nykyään muiden pihan tenavien kanssa niin että jalkoihin meinaa jäädä. Toivon, että sitten kun nämä "höpöttäjät" ovat vanhempia ja heitä ei kiinnosta "pikkulapset" ei käy niin että aidan takana huutelee oma "höpöttäjä" kun seuraa ja juttukaveria ei ole.

Toisaalta ei meillekkään tulla pihoille ja sisälle ilman pyyntöä ja lupaa... Että ymmärrän tuohtumuksesi; sinulla on siihen täysi oikeus. Ja yhdyn tuohon että ehdottomasti vanhempien juttusille!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 19:54 sukulaku kirjoitti:
Ei voi kuin ihmetellä näiden lasten vanhempia,jotka eivät
vahdi ja komenna omia mukuloitaan.

Toisten mielestä on ilmeisesti hienoa, kun se oma muksu on niin omatoimine ja sosiaallinen :whistle: On kiva kun lapsi uskaltaa mennä juttusille vieraiden kanssa... mutta ei ymmärretä, ettei ne vieraat välttämättä tykkää jatkuvasti siitä omasta hellantelutsta kultamussukasta.
 
huija
hyviä neuvoja on että puhu lapsen vanhemmille...mitäs sitten kun tytön isä jallailee meidän tontilla yhtälailla tai sitten kun omat muksuni ilmoittavat tytölle että mene omaan pihaan, tyttö lähtee itkemään isälleen...ni sitten isi siellä valittaa että kun taas meidän tyttöä kiusataan.... alkaa voimat olla loppu.edelliset naapurit ei tunkenut meidän tontille...
 
No onhan se sen tytön vanhempien tehtävä opettaa lapselleen, missä saa olla vapaasti ja missä on naapurien piha. Ja onko tyttö aina yksin pihalla, tosi outoo. Musta ei olis kieltään jatkuvasti ja pakottaa tytön yksin leikkiin.

Ettekö voi tytön vanhempien kanssa sopia, että leikitte vuoroin naapurissa ja vuoroin teidän pihassa tai sitten puistossa tms. Eikö tytöllä oo muita kenen kaa leikkiä? Kavereita?
 
Perjantai teidän kaa
Joo hyi vaan että yksikin kirjoittaja esti koiransa saamasta vatsakramppeja kekseistä! :eek: Siis haloo, mitä liikkuu vanhemman päässä, joka haukkuu täällä muita ilkeiksi?? MUUTTAKAA KOMMUUNIIN JOS TEKE SEURAA MIELI, KUKAAN EI OLE VELVOLLINEN SITÄ LAPSILLENNE ANTAMAAN. Jos edes yrittäisitte ymmärtää käsitystä "oma alue", varmaan seurankipeä lapsenne hyväksyttäisiin mukaan leikkeihin helpommin. Mielestäni on röyhkeyden huippu antaa lapsen tulla leikkimään toisen pihalle ilman omistajien lupaa, koiran kiusaamisesta nyt puhumattakaan..! Ja mitä jos kullannuppunne loukkaa itsensä esim. kompastumalla tontilla olevaan kiveen? Lyön vaikka vetoa että etunenässä ovat itsekkäät vanhemmat vaatimassa korvauksia..!
 
sori vaan mutta mun lapset ei toisten pihoilla leiki eli älä sä kuule rupee siellä selittelee mitään missä meidän pitäis asua!!!!!!!!!!sitä paitsi mitä pahaa siinä on jos joku pieni lapsi haluaa puhua naapureittensa kanssa.voihan sitä sitten ite kukin harkita sitä aidan laittoa jos se on niin häiritsevää eikä tulla tänne vikisemään tommosista pikkusista turhista asioista. etköhän sä nyt ite hauku tätä pientä tyttöä tässä ja sen vanhempia että otahan sie nyt vaan ihan rauhallisesti siellä. :p
 
Murmeli
Meillä oli tässä rivitalossa naapureina juuri sellaiset lapset, jotka tulivat jääkaapillekin ihan suoraa, jos ovi sattui olemaan auki. Minä vasta odotin meidän esikoista ja tämä 8v. tyttö tuli siltikin tänne höpöttelemään ja rapsuttelemaan koiraa. Itse olin ihan väsyksissä jo, kun en oikeasti olisi joka päivä jaksanut pitää seuraa lapselle aina kun tuli koulusta kotiin. Sanoin sitten asiasta vanhemmille, jotka ymmärsivät heti ja tehtiin tytölle säännöt selviksi. Annoin puhelinnumeron ja sai soittaa jos halusi tulla käymään jne.
 

Yhteistyössä