Naapurin koirat haukkuu jatkuvasti, MENEE HERMO!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoriekale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sini";25930037]Mun käy myös sääliksi meidän naapureita. Meidän pentukoira kärsii eroahdistuksesta ja saattaa parikin tuntia haukkua kun on yksinään kotona. Naapurien mukaan kyllä rauhoittuu aika pian kun olemme lähteneet, mutta silti. (enkä tiedä kehtaavatko naapurit suoraan sanoa kun ollaan kyselty asiasta)[/QUOTE]

Tuo on minusta hyvä että kommunikoi edes naapureiden kanssa. Itsekkin joskus omistanut koiran kerrostalossa ja uskon että naapurit sietivät koiran haukkumista paremmin ihan jo sen takia että itse pyysin anteeksi ja sanoin että reippaasti vain pistävät viesti suoraan minulle jos alkaa hermoja raastamaan liikaa. Ja kaikki naapurit olivat ihan sujut asian kanssa.

Sitte tuli uus naapuri, semmonen kunnon kerrostalokyttääjä :D Ja eikös se marmattanut kaikille miten koirasta on niiiiin paljon harmia, ja pitää semmoista ääntä että!! Harmi vain että tässä vaiheessa (kesällä) koira oli aina hoidossa tai meidän mukana, ei koskaan yksin kämpässä.

ihan off topic mut kuitenkin, sorry :laugh:

Pakko korjata tähän, että jos sitä ei ole järjhestyssäännöissä kielletty, niin koira kyllä saa kohtuullisissa määrin haukkua päivällä, siitä on joku oikeuden päätöskin, muistaakseni sen mukaan koiran haukkuminen kerrostalossa päiväsaikaan on ok jopa useamman tunnin ajan. Mielestäni kaikkein rakentavin tapa on ensin ottaa yhteyttä koiran omistajaan, joka ei ehkä tiedä koirien haukkuvan. Sitten, jos asiasta ei ole mitään apua, toki isännöitsijään. Jos koiria ei tosiaankaan ulkoiluteta riittävästi, niin myös eläinsuojeluilmoitus voi olla paikallaan, tokikin kyseenalaistan hiukan sitä, että vahtiiko aloittaja tosiaankin naapuriaan 24/7 niin että voi olla varma ettei hän koskaan lenkitä koiria.

En oikein usko. Nykyäänhän esim. nuo melurajat ovat käytössä myös päivisin, joten jo sen nojalla voi koiran haukkumisen (joka selkeästi ylittää sovitut rajat) kieltää. Samoin monen tunnin yhtäjaksoinen haukkuminen on selkeää häirintää, mikä oikeuttaa toimenpiteisiin.

Minä en kyllä ymmärrä miksi ylipäänsä pitää ottaa koira ja sitten jättää se yksin haukkumaan päiväksi. Ei mene jakeluun. Eikö se ole sama kuin että jätettäisiin lapsi itkemään yksin, laitetaan vähän ruokaa ja vettä lattialle että kyllä se sieltä syö jos nälkä tulee. En voi tajuta. Minusta on ihan puhdasta eläinrääkkäystä eikä mitään muuta. En ymmärrä siis miksi pitää ottaa eläimiä kärsimään.

Ja sitten jos joku valittaa niin vedotaan että se sesse on kuin lapsi meille, ja kyllä teidänkin lapsista lähtee ääntä. Joskus voi lähteä joo, mutta A) niitä ei kuitenkaan jätetä koko päiväksi yksi itkemään tai B) anneta pihalla huutaa tms. melskata häiritsevästi tuntitolkulla.

[QUOTE="aapee";25931569]Ja sinä vissiin olet, koiraihminen nimittäin? En ikinä jättäisi koiraa yksin kotiin SISÄLLE 8 tunniksi, menee mielestäni jo rääkkäyksen puolelle varsinkin jos koiraa se yksinolo hermostuttaa! Ja muutenkin, kokeilepa itse sulkea itsesi vaikka komeroon 8 tunniksi niin ettet saa käydä edes vessassa.

Kun palaan töihin, asutaan jo omakotitalossa jossa on pihalla häkki, jossa koira saa olla ulkona päivät. Ja kuten jo kirjoitin, meillä on niin hyvä tilanne että sen koiran voi nytkin viedä häkkiin silloin jos on pidempiä asioita/reissuja. JA koiramme viihtyy välillä siellä ulkona häkissäkin, on metsästysrotuinen.[/QUOTE]

Aina on meillä ollut koiria ja kunnon koiria ovatkin, ei mitään ongelmakoiria niin kuin omasi. :)

Meillä koira ei inahdakaan, jos lähdemme kotoota pois ja se jää yksin. Tosin emme ole opettaneetkaan häntä stressaamaan yksinoloa, toisin kuin sinä. Sääliksi käy sun koiraa, kun teillä ei selkeestikään ole koiralla sääntöjä ja hyvä olla kotona!

Meidän koira leikkii, nukkuu ja syö luitaan yksin ollessa ja tuhoja ei ole koskaan tehnyt. Me emme asu kerrostalossa, eikä asuntomme ole mikään pieni koppi. Meidän koira on tämän lisäksi pientä rotua ja esim talvella se kuolisi kylmyyteen jos sen jättäisi ulos johonkin häkkiin! :O

Miten voit puolustella koiran pitämistä häkissä yksin, mutta sisällä koira ei voi olla yksin?! Eikös tuossa ole nyt pieni ristiriita??

[QUOTE="vieras";25930085]Juuri näin! Kysy tietääkö hän, että koirat haukkuvat koko päivän![/QUOTE]

Ja mitähän sekin auttaa?

- "Tiedätkö, että koirasi haukkuvat todella häiritsevästi?"

- "Tiedän/en tiedä."

- "Aha. Meinasitko muuttaa pois tai lopettaa koirasi?"

- "En meinannut."

- "Aha. No eipä siinä sitten mitään."

Meillä oli aikoinaan kerrostalossa asuessa eroahdistuksesta kärsivä koira. Haukku noin 0,5-1 tunnin siitä kun lähdettiin (kasettinauhurilla äänitettiin :D ). Onneksi itse olin silloin vielä koulussa, niin ei joutunut ainakaan usein olla pitkiä päiviä yksin. Pitkinä päivinä oli sit suosiolla porukoilla hoidossa
Kyseltiin naapureilta että ei kai vain häiritse. Ja suurin osa sanoi että a) eivät ole huomanneet mitään haukkumista b) että ei häiritse vaikka kuuluukin.

Oli siellä sitten niitä pälliaivoja jotka tulivat valittamaan vaikka koira oli hoidossa. Jotenkin hävetti heidän puolestaan kun tulivat räyhäämään, varmaan pikkasen noloa huomata että oho, eihän täällä olekaan koiraa :rolleyes:

Niin, ja jos olisin ap. ja oikeasti haukkuminen häiritsisi (itse siedän haukkumista aika hyvin, kennelissä kasvaneen :D ), niin tietysti asiasta kertoisin naapurille. Vaikka lapulla jos ei naamatusten kehtaa toista kohdata.

Oli siellä sitten niitä pälliaivoja jotka tulivat valittamaan vaikka koira oli hoidossa. Jotenkin hävetti heidän puolestaan kun tulivat räyhäämään, varmaan pikkasen noloa huomata että oho, eihän täällä olekaan koiraa :rolleyes:

Luultavasti siellä talossa on muita koiria ja asunnot menneet sekaisin. Se on jännä juttu miten ääni kantaa kerrostaloissa. Mun yläkerran naapuria häiritsee suunnattomasti mun seinänaapurin koiran haukunta, joka ei juurikaan kuulu mun asuntooni. Sen sijaan kuulen pari kerrosta alempaa kantautuvan koiran haukun ihan selvästi. Meidän talossa ääni siis vaeltaa kerrosten välillä huomattavasti paremmin kuin väliseinien läpi.

Luultavasti siellä talossa on muita koiria ja asunnot menneet sekaisin. Se on jännä juttu miten ääni kantaa kerrostaloissa. Mun yläkerran naapuria häiritsee suunnattomasti mun seinänaapurin koiran haukunta, joka ei juurikaan kuulu mun asuntooni. Sen sijaan kuulen pari kerrosta alempaa kantautuvan koiran haukun ihan selvästi. Meidän talossa ääni siis vaeltaa kerrosten välillä huomattavasti paremmin kuin väliseinien läpi.

No aina voi pelastaa tilanteen pyytämällä anteeksi ja sanomalla että erehtyivät. Mutta kun lähtivät vihaisesti jupisten pois, ihan kuin olisin koiran piilottanut jonnekin ja valehdellut siitä ettei koira ole kotona.

Koira ei saa haukkua edes päivällä. Koiran paikka ei ole kerrostaloasunnossa yksin edes neljää tuntia. Haukkuvaluonteisia koiria ei saa viedä kerrostaloihin. Haukkuvaluonteisia koiria ei saa pitää edes maaseudulla lähimainkaan ihmisasutusta. Koira on esine ja sitä koskee esineen lait. Ei saa metelöidä päiväsaikaan. Entisaikaan naapurin häiritsevälle koiralle annettiin nappi ottaan tai se vain muuten katosi Piste Nykyään Ilmoitus naapurille, että koiran haukkuminen häiritsee. Mielellään paperilla ilmoittaen, että on dokumentti esittää poliisille yms. Otappa vaikka vielä valokuva kun ujutat paperin postiluukkuun. Kun haukkuminen jatkuu. Koira ei saa haukkua edes ovikellolle. Ilmoitus isännöitsijälle. Jos haukkuminen ei lopu. Sitten nopeasti ilmoitus poliisille hälytysnumeron kautta, että asia kirjautuu kokoajan viralliselle taholle. Kun soittoja on tullut hälytyskeskukseen, pyydä soitoista kirjallinen dokumentti. Tarvitset nuo dokumentit todisteiksi kunnan ymp. Lautakunnalle, isännöitsjälle. ja rikosilmoitus vireille jos ei homma pelitä valvovalla taholla (isännöitsijä). Muista, että puhelut eivät pysy hälytyskeskuksen arkistoissa kuin ehkä pari vuotta. Minkään laisiin sivistyneisiin yliopisto lässytyksiin (keskusteluun)napurin kanssa ei pidä eikä tarvitse ryhtyä vaikka joku onneton poliisin nolla sellaista ehdottaisi. Nämä haukkuvien koirien omistajat ovat aivan omaa luokkaansa narsismissaan ja kiusaamisessa. Muista suojella myös lapsesi ja naapurin omat lapset jos asuvat tarhalla eli tämä tarkoittaa Lastesuojeluimoituksen tekemistä. Muista, että sinä et ole millään tavalla huono ihminen tai paha. Haukkuvan koiran omistajalta puuttuu kyky asettautua muiden ihmisten, lapsen, läheisen asemaan. sille on oma sanansa en vain nyt muista. Kyllä on kuule paljon tälläista koirasysteemiä et ole yksin.

Ota yhteyttä ensin OMISTAJAAN, sitten vasta isännöitsijään. Omistaja ei välttämättä edes tiedä koirien haukkumisista.
Tämä on muuten ihan hyvä neuvo, mutta kun eivät ne omistajat sille haukulle mitään voi. Ihan pennun kohdalla voi olla, että se haukku loppuu itsestään kun se tottuu olemaan yksin, mutta jos koira on aikuinen ja haukkuu, niin sitten se haukkuu. Kysymys kuuluukin, että vievätkö ne omistajat sen koiran piikille tai poistattavatko sen äänihuulet, jos naapuri huomauttaa haukusta? No eivät tietenkään, joten heille on ihan turha asiasta mainita. Isännöitsijälle valitusta ja toivottavasti saavat häädön.

Koirilta ei voi vaatia täyttä hiljaisuutta.
Mutta suoraa haukuntaa monta tuntia ei voi hyväksyä.
Tottakai voi vaatia täyttä hiljaisuutta, kuonokoppa käyttöön. Minkä helvetin takia naapureiden pitäisi kärsiä koiran eroahdistuksesta tms. paskasta. Jos omistaja ei jaksa/osaa kouluttaa piskiään olemaan hiljaa, niin muuttakoon maalle. Kumma että koiranomistajat useimmiten syyllistää naapureita: ”että pitäisi vaan sietää kun meidän Sesse on perheenjäsen”, ehkä joo, muttei sille naapurille. Ei todellakaan tarvi sietää haukkuvaa koiraa naapurissa. T. Alakerran piskin piinaama

Tämä on muuten ihan hyvä neuvo, mutta kun eivät ne omistajat sille haukulle mitään voi. Ihan pennun kohdalla voi olla, että se haukku loppuu itsestään kun se tottuu olemaan yksin, mutta jos koira on aikuinen ja haukkuu, niin sitten se haukkuu. Kysymys kuuluukin, että vievätkö ne omistajat sen koiran piikille tai poistattavatko sen äänihuulet, jos naapuri huomauttaa haukusta? No eivät tietenkään, joten heille on ihan turha asiasta mainita. Isännöitsijälle valitusta ja toivottavasti saavat häädön.
Piikille vaan