Naapurien välinen kilpavarustelu "hienostolähiöissä", siis onko tuo totta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen jonkun vastausta lukiessani, että onko tosiaan totta, että tuollaista naapurien välistä kilpavarustelua on? Rakennetaan talo, vähän isompi ja hienompi kuin naapurilla, shoppaillaan vähän kalliimmin ja leveämmin ja useammin kuin naapuri, käytetään vähän kalliimpia vaatemerkkejä kuin naapuri. Vaihdetaan autoa kalliimpaan ja uudempaan ja hienompaan - lähinnä siksi, että naapurillakin on, ei niinkään siksi että vuoden vanhassa autossa ei avantgarde- varusteilla olisi jo kylliksi autoa. Päivitetään tekniikkaa viimeisimpään suuntaan. Ja se, joka ei näin tee, tippuu auttamattomasti kärryiltä, eikä ole yhtään mitään. Lapsi ei saa kavereita, jos ei ole näitä hienouksia.

Eräs tuttavapiiriini kuuluva on näistä asioista minulle kertonut, asuvat siis ns. hienostoalueella jossa asuu lähinnä "rikkaita" ja "nousukkaita". Tuo kaverini kertoi, että yksi perhe oli kyseiseltä alueelta lähtenyt ihan poiskin, kun olivat eläneet yli varojensa ja lopulta tämä oli johtanut siihen, että talo oli mennyt jne.

Siis kyllähän minä uskon, kun kaverini kerran näistä on mulle kertonut, mutta onko teillä muilla kokemuksia/tietoa vastaavasta? Kuulostaa oikeasti aika järjettömältä meiningiltä, enkä ymmärrä alkuunkaan miksi ylipäätänsä kukaan lähtee mukaan vastaavaan. Ei opeta oikeita elämänasenteita lapsillekaan...

Tollanenhan on tosi säälittävää.

Mutta teidän perheitä, joille "oikealla puolella tietä" asuminen on maailman tärkein asia.

Mua ei jaksa kiinnostaa, koska en arvosta materiaa erityisemmin.

mä asun alueella missä on kaikilla uudet talot mutta kellään ei mun mielestä ole mitään ökytaloaja vaan perus omakotitalo. kaikilla näkyy olevan tavalliset autot räyskät, sellaiset 5-15 vuotta vanhat. kellään ei ees tuliterää vaan ihan perusautoja. siinäpä se ei mun mielestä tässä missään hienostoalueella asuta, hienostoalue täällä kaupungissa on ihan toisessa kaupunginosassa

Meiän kaveriperhe on tällanen! Tosin veljensä kanssa kilpailevat pääosin....

Mä järkytän aina -tahallanikin - kertomalla halpahalli, kirppis ja ikea ostoksistani! He ostaa van laatua - laatu on sitä mikä maksaa eniten ;)

No meidän naapuri osti jonkun megagrillin tuonne takapihalle. Ja me muut autottiin siittä naamaa varmaan kaksi viikkoa, kun pitää tuolleen alkaa kilpavarustelemaan ja pistämään muita paremmaksi. Suunniteltiin sitten pihakeittiön väsäämistä, jotta saadaan pistettyä paremmaksi :)

[QUOTE="Xxxx";27255279]Meiän kaveriperhe on tällanen! Tosin veljensä kanssa kilpailevat pääosin....

Mä järkytän aina -tahallanikin - kertomalla halpahalli, kirppis ja ikea ostoksistani! He ostaa van laatua - laatu on sitä mikä maksaa eniten ;)[/QUOTE]

yks kaveri kansa ostaa lapselle vain pop, benettonin yms kallita vaatteitaja kengät vähintään 60€pari kaks vuotiaalla. meil taas kirppari, kirppari, lindeks. itselleen ja miehelleen ostaa myös vain kalliita merkkivaatteita. uusi talo yms yms. nyt sit narisee kun rahat hiukan tiukalla ja mies joutuu tekeen paljon töitä. no, sitä saa mitä tilaa.

mut joo, en lähtis kilpaileen ikinä kenenkään kanssa, eikä kyl edes asuta missään paremmal alueella vaan maaseudun korves.

mut kai se joillekin on tärkeää.

Me asutaan tällaisessa 80-luvun lähiössä, ei ole tuollaista vaan leppoisaa ja mukavaa. Monen ikäisiä ihmisiä, alkuperäisasukkaita ja uusia, tosi mukavaa:)
Tosin ostan kyllä lapsille kalliita kenkiä ja jopa alle 2-vuotiaalle ja jopa yli 60 euron, mielestäni se ei ole mitään kilpavarustelua....

Me asumme alueella, jossa asuu hyvätuloista väkeä. Asuinalueemme löytyy mm. Taloussanomien 'hyvätuloisten' listalta.

Ja ei täällä ole näkyvissä kilpavarustelua. Asunnot ovat tällä alueella pientaloja, mutta vähemmän omakotitaloja, kalliita asunnot kyllä ovat. Mitään ei täältä voi ostaa alle 300.000 euron. Mitä isompi ja uudempi asunto, sen suurempi hintalappu.

Autoja on täällä ihmisillä sekä uusia, että vanhoja.

Kyllähän täällä näkee paljon merkkivaatteita, koska ihmisten tulot ovat niin suuret, mutta myös ihan tavisvaatteitakin, esim. h&m, kappahl, lindex jne myös ihmisiltä löytyy. Ja esim. minä kiertelen paljon kirppiksillä.

Meille tämä asuinpaikka on kyllä valtavan tärkeä. Lapset pääsevät pieneen hyvämaineeseen kouluun, tuon koulun koulurajojen mukaan suomenruotsalaiset perheet valitsevat myös asuinpaikkojaan. Meidän asuinalueemme on erittäin rauhallinen ja silti palvelut ovat kilometrin päässä. Vastaavaa paikkaa ei helposti Espoosta löydy.

Me varmaan asumme täällä vähän keskivertoperhettä ahtaammin, mutta isompaan asuntoon meillä ei ole varaa. Mutta eipä tästäkään kukaan ole kommentoinut. Meillä siis kaksi nuorinta jakaa huoneen. Ja jos nuo nuoremmat rupeavat kaipaamaan omaa huonetta, me aikuiset joudumme muuttamaan ruokailutilaamme, joka on olohuoneen jatkeena, mutta sitten vain muutetaan.

[QUOTE="moi";27255241]mä asun alueella missä on kaikilla uudet talot mutta kellään ei mun mielestä ole mitään ökytaloaja vaan perus omakotitalo. kaikilla näkyy olevan tavalliset autot räyskät, sellaiset 5-15 vuotta vanhat. kellään ei ees tuliterää vaan ihan perusautoja. siinäpä se ei mun mielestä tässä missään hienostoalueella asuta, hienostoalue täällä kaupungissa on ihan toisessa kaupunginosassa[/QUOTE]

Ottamatta asiaan sen enempää kantaa, niin mun mielestä on todella outoa pitää uutta autoa hienosteluna tai turhuutena. Jos siis autolle on joka tapauksessa tarvetta. Ne 15 vuotta vanhat räyskät kun ei turvallisuudessa pärjää mitenkään uudelle autolle, turvallisuuskysymys siis.

Meillä on aiemmin ollut yksi naapuri, joka kilpaili milloin mistäkin ja kenenkin kanssa. Pääasiahan on, ettei itse lähde moiseen mukaan. Ei mua häiritse naapurin ostokset ja vertailut toiseen tai meihin. Ihan se ja sama, miten rahansa käyttää. Mä olisin vain säälittävä, jos lähtisin mukaan kilpavarusteluun.

Ei meillä täällä maalla hienostella. Toinen rajanaapureista tökki rajallemme metrin välein pieniä sieviä punaisia viirejä jotta ei pääsisi unohtumaan missä tontin raja kulkee. Toinen naapuri taas ajelee pikku kännissä ruohon meidänkin puolelta. Harmittomia tapauksia :D

Mä en tajuu miten niin kilpavarustelua jos on uusi auto... Eikö ole ihan normaalia, et jos naapuri ostaa uuden auton on paljon helpompi tehdä se auton ostopäätös itsekin. Aina meillä on mennyt auton hankinnat naapurustossa sellaisena ketjuna, eka yksi vaihtaa ja sit loputkin. Mut autot kannattaakin vaihtaa säännöllisin väliajoin, ettei menetä liiaksi arvoa ja meillä ainakin mies ajaakin niin paljon (yli 50t km/vuosi) että on turvallista valita vähän kalliimpi=turvallisempi auto alle.

Mut joo.. Meilläkin on yksi naapuri, joka harrastaa semmosta näyttämistä. Näytetään et olis rahaa, vaik ei sit olekaan. On aina uudet vaatteet, on pitopalvelua, matkoja jne.. Ja nyt ne ressukat joutuu myymään asunnon ku ei oo rahaa pitää sitä. Olisivat eläneet vähän nuukemmin niinku me muutkin niin olis rahaa asua.

huhhuh,onneksi meillä normaalit naapurit. On varakkaampia kuin me,hienommat,autot,talo yms mutta mitäs sitten? tyytyväisiä ollaan vaikka kaikki ei yhtä hienoa olekkaan..Naapurit ei siis leuhki asiaoilla mutta kyllähän nuista näkee että rahaa on erilailla..

No meidän naapuri osti jonkun megagrillin tuonne takapihalle. Ja me muut autottiin siittä naamaa varmaan kaksi viikkoa, kun pitää tuolleen alkaa kilpavarustelemaan ja pistämään muita paremmaksi. Suunniteltiin sitten pihakeittiön väsäämistä, jotta saadaan pistettyä paremmaksi :)

Meillä on pihakeittiö :), mut ei siks että naapuria vitut..is, vaan, koska tykätään grillata ruokaa "ulkona", eikä meillä oo kesämökkiä (eikä ees halua/mahdollisyúutta sellasta hankkia). Se on siis meijän kesämökki omalla pihalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Onhan näitä;27255436:
Elämä on heillä kateissa. Säälittävää. Sieltä sitten pudotaan korkealta ja kovaa ja kulissit kaatuu.

Ja aina löytyy näitä kateellisia, jotka perustelevat juuri noin omaa köyhyyttään.
Jos pienituloinen joutuu työttömäksi ja joutuu tinkimään toimeentulostaan, niin on vain hienoa kun pudotaan vähän matalammalta ja vielä kovempaa ja jatketaan ilman kulisseja kirpparilöydöistä kehumista. Niillä vasta elämä on kateissa, vaikka he eivät itse sitä näe samalla tavalla kuin sossun-täti, kun toimeentulotukea taas haetaan.

Ei tarvitse olla hienostoaluetta tosiaan, vaan ihan tavan työläisperhe.

Systeri ja sen mies ovat tällaisia kaveripiirinsä kanssa. Ihan ovat avoimesti kertoneet, miten käyttäytyyvät. Sitten menevät mammalle syömään, kun ei ole varaa ostaa kotiin ruokaa tuhlailujen jälkeen. Jep, kukin tyylillään.

En ole vastaavaan törmännyt tai moisesta kuullut. Tosin olen immuuni kaikenlaiselle kilpavarustelulle, oli sitten kyse lasten vaatteista, autoista tai taloista.

Todennäköisesti emme näytä ulospäin erityisen varakkalilta, vaan ihan perus keskiluokkaiselta :)

Yhteistyössä