En yleensä vastaile tällaisiin, mutta nyt teen poikkeuksen. Olen ammatiltani psykiatrinen sairaanhoitaja ja luin tekstejäsi tässä kun aikaa oli sen verran.
Minulle heräsi sellaisia tuntemuksia tästä tilanteesta kuin:
Mielestäni sinun kannattaisi tutustua sellaiseen määritelmään, kuin läheisriippuvuus, läheisriippuvainen ihminen ja tutkia sen oireita ja piirteitä. Millainen on ihminen, joka kärsii läheisriippuvuudesta. En ota kantaa kärsitkö sinä, koska en sinua tunne, mutta kirjoitustesi perusteella minusta sinulla on sen kohdalla jonkinlaista häikkää.
Onko muuten perheessäsi käytetty alkoholia?
Sinä kerroit itse, että olit hyvin masentunut, etkä nähnyt mitään tarkoitusta missään. Sitten tapasit miesystäväsi ja kaikki muuttui. Masennus hävisi ja nyt se on tuloillaan takaisin. Olet suuttunut, ollut vihainen, koska asiat eivät ole menneet kuten olet itse halunnut ja ajatellut. Yhteenmuutto jne.. Olet halunnut ehkä hallita elämää, pitää seiniä pystyssä, vaikka ne pysyvät itsekin. Sitten kun kaikki ei mene kuten suunnittelit, alkaa seinät kaatuilla ja tuskastut.
SItten halusin muistuttaa sinua käsitteestä onni ja onnellisuus. Se ei ole toisen varassa. Et voi etsiä onnea toisista ihmistä ja ripustautua heihin kuin hukkuva. Ihanteellisessä parisuhteessa ollaan yhdessä, mutta yksilöitä. Eletään yhdessä elämää, mutta kummatkin elää sitä omaansa.
Lisäksi halusin sanoa, että miesystäväsi ei ehkä vielä halua yhteen muuttaa. Hän on asunut joskus jonkun kanssa ja se on ilmeisesti ollut vaikeaa, koska ovat eronneet. On iso kynnys sen jälkeen tehdä sama uudestaan, koska pelkää virheiden toistamista.
Parisuhteessa on kummallakin oma tilansa. Toteutuuko se teillä? Onko kummallakin tilaa hengittää ja olla?
Suosittelisin sinulla nyt kaikkea kivaa ja ihanaa pientä puuhaa. Sellaista jotain joka olisi oma juttusi, jos näin voi sanoa. Liikunta on aina mahtava asia masentuneelle ihmiselle! Entä jos alkaisin hölkkäillä? Kävisit salilla? Tai entä jokin luova puoli? Maalaus, kansalaisopiston kurssit? Sinulla pitäisi olla jotain omaa, heittävää ja inspiroivaa tekemistä. Niin, ettei koko elämä pyöri miesystävän ja suhteenne ympärillä.
Toivottavasti kaikki järjestyy siinä pikkuhiljaa! Muista, että onni ei ole toisista lähtöisin vaan sitä on etsittävä itsestään! Tsemppiä!