Naapuri vetää hiljaseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapurin kyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naapurin kyttä

Vieras
Meillä asuu naapurissa yh-äiti (tällä ei muuta merkitystä kuin että lapsi on paljon yksin kotona kun äiti on töissä, itsekin olen yh) 10- vuotiaan muksunsa kanssa.Ollaan nähty äidin kanssa käytävässä ehkä 7-8 kertaa ja hän kysyi voiko lapsi joskus koulun jälkeen tulla leikkimään meidän muksujen 4 ja 6 kanssa ettei tarvi olla yksin kotona. Sanoin että joo toki silloin kun meille sopii, itse teen töitä yrittäjänä kotoa käsin ja opiskelen. Noh, tuo muksu tunkee tänne harva se päivä, kerjää ruokaa ja kun silmä välttää käy läpi onko kaapeissa herkkuja tai pakastimessa jäätelöä. Muutenkin on kuin kotonaan.
Alkaa sitten yleensä tekeen läksyjään jossain vaiheessa ja sanoo mun lapsille pää kiinni, mä teen nyt läksyjä.
Äitilleen lainasin neljä kuukautta sitten sähkövatkainta ja nyt kun itse tarttisin sitä huomenna nainen ilmoittikin että se on mennyt rikki.
Tolle muksulle olen sanonut että silloin kun ollaan kylässä niin ei silloin kaapeille mennä ilman lupaa ja jos täällä on hommat siinä vaiheessa että ääntä lähtee niin neiti on hyvä vaan ja menee kotiinsa. Toisten luona vierraillessa ei ole kohteliasta määräillä asukkaita. Tähän näsäviisas pentu totesi että kyllä teiltäkin meteliä kuuluu.
Lisäksi tuo mutsi soittelee mulle mihin aikaan vuorokaudesta vaan ja soittaa niin monta kertaa peräkkäin että on pakko laittaa puhelin kiinni jos on just työkeikalla tai jotakin, että kipaisetko kattoon onko se pikku enkeli tullut kotiin kun on taas puhelin hukassa.

Avauduinpas.

Oon mä miettinyt että tuon äidin kanssa vaihtaisin muutaman sanan, mutta kun tunnen sen niin huonosti niin en tiedä miten asian esittäisin. Mun puolesta tuo lapsi saa tänne tarvittaessa tulla jos on vähän vieraskoreampi, äidille en mitään lainaa =) Lapset ei sen kanssa halua leikkiä kun se pomottaa niitä koko ajan ja sitten se tulee roikkuun tähän mun työpöydälle ja utelee kaikkea 'kenelle sä nyt kirjoitat sähköpostia...'
Ja ärsyttää kun jostain saunan lauteilta rynnätessä tai marketin kassalta aina joutuu 'onko se meidän enkeli tullut kotiin?' kysymysten pommittamaksi. Alussa tuota tapahtui ehkä kerran viikossa, nyt sieltä soitellaan melkein joka päivä.

Meillä ei tollanen peli vetelisi. Sä ajattelet kovasti tuota naapuria mut ajatteles välillä niitä sun omiakin lapsia, onko tuollainen heille kivaa, et kotiin saa tulla kuka vaan koska vaan määräilemään heitä? Avaa nyt se suus oikealle henkilölle, lasten kotirauhan takia.

Jos meillä ois noin paljon niin sanosin et samat säännöt kuin meidänkin lapsilla. Siivousvuoroineen ym. Eli aika äkkiä alkais se oma koti kiinnostaa tai sit tosiaan pitäs olla ihmisiksi.
Ja noihin uteluihin ym sanoisin suoraan et ei kuulu sulle.
Ja äidin kanssa varmaan hyvä sopia jotain et ei joka päivä soita.

Meillä väliin samaa mutta naapurissa on 3 arkajalka tyttöä joita pelottaa olla keskenään.

Jos tuo on totta, niin minä pitäisin kaikki välit poikki, koska tuo on niitä ihmisiä, jotka käyttäää toisia hyväkseen, mutta mitään vastavuoroisuutta ei ole. Jos napuri jättää lapsen heitteille, niin soitto lastensuojeluun ja perhe saa sieltä apua.

Mä sanoisin ihan suoraan, että on nyt liikaa meillä. Vetoaisin siihen, että häiritsee sun työntekoa. Sanoisin, että kerran tai kaksi viikossa sopii tulla ja sovitaanko vakiopäivä vaikka maanantai.

Tuo varmaan olisi ihan mukava systeemi, jos olisi jotain vastavuoroisuutta? Eli yh auttaa toista yh:ta niin kuulostaisi teoriassa ihan kätevältä, mutta ei taidan ap:n tapauksessa ihan toimia.

Ei kai se auta kuin suoraan puhua? Lapselle sanoisin suoraan jos esim. käskee muita olemaan hiljaa että lähtee kotiinsa tekemään ne läksyt. Ja kertoisin myös lapsen äidille tuosta pomottamisesta ja kaappien tutkimisesta ym. niin ehkä vähän ymmärtäisi miksi et ihan koko ajan halua lasta ottaa sinne kylään.

Saatko laitettua puhelimessasi toisen soittoäänen tuolle äidille, jonkun hiljasen niin ei häirtise sua jos soittelee kokoajan. Ja tunnistat jo soitosta että kuka soittaa niin ei tarvi puhelimeen rynnätä.

Ja vakipäivät on hyvä, max 2 kertaa viikossa ja sillon eletän teidän perheen säännöillä kun on teidän kotona. Äiti ja lapsi käyttää sua hyväkseen ja jos tuosta äiti suuttuu niin antaa suuttua. Hän se on huonokäytöksinen ja niin on lapsikin

ihan hyviä ehdotuksia, myös tuo soittoäänijuttu. En ole heiltä mitään palveluja pyytänyt ja vaikka joskus tulisi mieleen niin en pyytäisi kun uskon että siitä sitten vauhti ja soittelut lisääntyisivät. Ehkä me vaan edustetaan erilaista kulttuuria, tiedän että äiti on kotoisin pieneltä paikkakunnalta Itä-Suomesta missä varmaan kävellään pirttiin sen enempiä ilmoittamatta. Ja äiti varmaan luulee että me ollaan hyviäkin kavereita kun aina lopettaa puhelut että soitellaan...

Uusimmat

Yhteistyössä