"nää on ihan kilttejä".. koirista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vihainen koiranomistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En eläissäni olisi päästänyt koiraani irti vaan huutamalla ja elekielellä olisin koittanut saada koirat kauemmas. Näin koirani olisi huomannut, että lauman pomona puolustan häntä enkä vain päästä irti ja toivo parasta. On toiminut meillä erinomaisesti irtokoiratilanteissa.

[QUOTE="vieras";29155298]Missä se sun metsä ap sijaitsee kun siellä on vaara jäädä auton alle :O[/QUOTE]

Mä olen tällaisen metsälenkittäjän koiran yli melkein ajanutkin. Luojan kiitos ennätin jarruttaa. Pysähty muuten sillä tiellä liikenne siihen. Jostain kaukaa kuulu huhuilu "sessee sessee tule jo" Ei ees vastannu mulle kun huusi miten sen sesselle meinas käydä. Mä olin muuten varma että osuin siihen mutta vastaantulija kertoi että meni just ohi.

Miksi minun metsässä ilman koiraa kävelevän kursseja käymättömän pitäisi esim. osata tietää miten "häädetään" pari isoa koiraa. Koirien kuuluu olla kiinni, mikäli eivät osaa käyttäytyä. Niiden elukoiden ei kuulu hyppiä päin minua. t. ennen erittäin eläirakas saksanpaimenkoiran oikean hyökkäyksen kohteeksi lenkillä joutunut...

[QUOTE="Huh";29155589]En eläissäni olisi päästänyt koiraani irti vaan huutamalla ja elekielellä olisin koittanut saada koirat kauemmas. Näin koirani olisi huomannut, että lauman pomona puolustan häntä enkä vain päästä irti ja toivo parasta. On toiminut meillä erinomaisesti irtokoiratilanteissa.[/QUOTE]

Tollasella käytöksellä saisit todennäköisesti isot koirat hyökkäämään kimppuusi. Toivottavasti et joudu tuollaiseen tilanteeseen koska sulla käy huonosti. Näitä tarinoita sitten luetaan lehdestä missä pikku fifiä puolustanut joutui koiran raatelemaksi.

Niin, jos arvon "huh", nyt luki yhtään, niin koitin kyllä niin hyvin kuin tilanteessa kykenin suojelemaan koiraani. Jos ne koirat olisi käyneet kimppuun kunnolla, olisin varmasti koittanutkin etsiä kättä pidempää pikaisesti. Näin että koirani pelkäsi, mutta siinä tilanteessa mielestäni oli paras koittaa pysyä rauhallisena hötkyilemättä, kun näin kuitenkin ettei ne yrittäneet mun turrea syödä... Pahinta olis ollut pitää remmi tiukalla, omalle koiralle se ois tuntunut varmaan tunteelta "taistele tai kuole tähän".

[QUOTE="Huh";29155928]No kivempi tunne sillä sun turrellas tuli, kun johtaja jäi tumput suorina seisomaan ja toivoi parasta.[/QUOTE]

Onko tullut mieleenkään että inhimillistät koiria pikkusen liikaa. Eläin ei ajattele kuin ihminen. Eikä se iltapuulle käydessään jää unettomana märehtimään että Voi vitsit kun se omistaja ei nyt mua suojellutkaan. Ja sinä et tasan osaa koirien kieltä koiran puolesta niin hyvin kuin koira itse, joten antaa niiden itse hoitaa kommunikointi keskenään. Ja sylissä ollessaan tämä koira ei olisi pystynyt tekemään mitään alistumisen tms merkkejä, vaan päinvastoin eleet olis ollu (isojen koirien vinkkelistä katsoen) kukkoilun puolella ja sitten olisi voinut käydä TOSI huonosti niin ap:lle kuin hänen koirallekin. Plus että nyt tämä puudeli ei jatkossakaan yhdistä syliä vaaratilanteeseen (yleinen virhe mikä tehdään pennulla ja pikkukoiralla, otetaan syliin vaaratilateessa).

Ap, teit oikein.

Terv. nimim. Ison koiran omistaja, joka ei juokse vapaana muualla kuin aidatulla alueella, ei edes metsässä koska ei ole kiltti koira.

Ja koirat on mutenkin, kaikkien pidettävä kaupunkialueella kiinni, oli siinä pikku metsä tai ei. Piste.

[QUOTE="rimpe";29156306]Onko tullut mieleenkään että inhimillistät koiria pikkusen liikaa. Eläin ei ajattele kuin ihminen. Eikä se iltapuulle käydessään jää unettomana märehtimään että Voi vitsit kun se omistaja ei nyt mua suojellutkaan. Ja sinä et tasan osaa koirien kieltä koiran puolesta niin hyvin kuin koira itse, joten antaa niiden itse hoitaa kommunikointi keskenään. Ja sylissä ollessaan tämä koira ei olisi pystynyt tekemään mitään alistumisen tms merkkejä, vaan päinvastoin eleet olis ollu (isojen koirien vinkkelistä katsoen) kukkoilun puolella ja sitten olisi voinut käydä TOSI huonosti niin ap:lle kuin hänen koirallekin. Plus että nyt tämä puudeli ei jatkossakaan yhdistä syliä vaaratilanteeseen (yleinen virhe mikä tehdään pennulla ja pikkukoiralla, otetaan syliin vaaratilateessa).

Ap, teit oikein.

Terv. nimim. Ison koiran omistaja, joka ei juokse vapaana muualla kuin aidatulla alueella, ei edes metsässä koska ei ole kiltti koira.

Ja koirat on mutenkin, kaikkien pidettävä kaupunkialueella kiinni, oli siinä pikku metsä tai ei. Piste.[/QUOTE]

Silkkaa idiotismia olis ollut ottaa koira syliin. Lähes yhtä typerää kuin päästää koira juoksemaan hädissään pitkin metsää ja omistaja jää vain toivomaan parasta.

[QUOTE="huh";29156346]Silkkaa idiotismia olis ollut ottaa koira syliin. Lähes yhtä typerää kuin päästää koira juoksemaan hädissään pitkin metsää ja omistaja jää vain toivomaan parasta.[/QUOTE]

Perustele argumentti.

[QUOTE="huh";29156346]Silkkaa idiotismia olis ollut ottaa koira syliin. Lähes yhtä typerää kuin päästää koira juoksemaan hädissään pitkin metsää ja omistaja jää vain toivomaan parasta.[/QUOTE]

Pieni kämmi kävi. Idiooteinta olisi ollut ottaa koira syliin.

Sanonpa nyt vastalauseen tähän että ei kai kukaan ole niin tyhmä että ylipäänsä pitää vihaista koiraa vapaana missään missä on pienikin mahdollisuus törmätä muihin? Itselläni on erittäin isokokoinen, musta labradori joka on vielä nuori (2v) ja muita ihmisiä kohdatessaan innostuu kyllä aikamoisesti. Ei koskaan juokse hampaat irvessä tai haukkuen ketään kohti vaan menee innoissaan tervehtimään. Huudan kyllä aina perään että koira ei ole vaarallinen, hurtalla kun on valikoiva kuulo kun oikein innostuu. Ihmiset ovat aina sanoneet että hyvä kun ilmoitin ettei koirasta ole vaaraa koska onhan se pelottavan näköistä kun massiivinen koira juoksee kohti. Js tässä ap:n tapauksessa olisin ottanut piskini vaikka syliin ennemmin kuin päästänyt irti.

Vaikka se kuinka olisi väärin tms.. niin jos mulla olis pien piski niin syliinhä mä sen koppaisin, mikäli olisi tilanne joutua kerrasta pää poikki purruks. Otan mielummin itse vastaan puremat, raatelun.. kuin annan huostassani olevan koiran siitä kärsiä. Omistaja maksakoot korvaukset.
Keskikokoisen lempeän koiran omistajana noit ärryköitä on tarpeeks jo vastaan tullut. Ei onneksi ole tarvinnut teloa vastapuolta koskaan pahemmin, mutta hanttiin voisin laittaa jos päälle joku kävis. Kyl sen verran koiraani inhimillistän suojellakseni, koska tiedän etten saa korvauksia koirastani mutta omista vammoistani kyllä ja samalla vaatimuksen piikille purijan, huolimatta vian olevankin hihnanpäässä. :)
Siinä voitte syyllistää ja paasata miten aiheutan isojen koirien reaktiot, mutta kiinni ne piskit on pidettävä koosta riippumatta ja syyllinen on aina se irtiolija, mikäli päälle tulee. - luokse ei mennä ja kierretään kauempaa aina muuten irtiolevat, joten eipä kyllä hakemalla haeta konflikteja

Sanonpa nyt vastalauseen tähän että ei kai kukaan ole niin tyhmä että ylipäänsä pitää vihaista koiraa vapaana missään missä on pienikin mahdollisuus törmätä muihin? Itselläni on erittäin isokokoinen, musta labradori joka on vielä nuori (2v) ja muita ihmisiä kohdatessaan innostuu kyllä aikamoisesti. Ei koskaan juokse hampaat irvessä tai haukkuen ketään kohti vaan menee innoissaan tervehtimään. Huudan kyllä aina perään että koira ei ole vaarallinen, hurtalla kun on valikoiva kuulo kun oikein innostuu. Ihmiset ovat aina sanoneet että hyvä kun ilmoitin ettei koirasta ole vaaraa koska onhan se pelottavan näköistä kun massiivinen koira juoksee kohti. Js tässä ap:n tapauksessa olisin ottanut piskini vaikka syliin ennemmin kuin päästänyt irti.

Olet kyllä itse tyhmä, jos luulet ettei kukaan päästä vihaista koira irti, tahallisesti tai vahingossa. Ei kuule edes ole harvinaista.

Omakin koira on nuori (2v), eikä se juokse kenenkään luokse ilman lupia. Eli laiskan omistajan tekosyitä moiset. Jos koiras ei tottele, pidät sen erityisen hyvin remmin päässä kiinni.

Tyhmintä mitä voi tehdä, on ottaa pikkukoira syliin. Se ei mun sylissä ois turvassa ollut, kun noi koirat ois noussut mua vasten niin mä olisin maannut siellä metikössä ja se siitä sylin tuomasta turvasta.

[QUOTE="rimpe";29156306]Onko tullut mieleenkään että inhimillistät koiria pikkusen liikaa. Eläin ei ajattele kuin ihminen. Eikä se iltapuulle käydessään jää unettomana märehtimään että Voi vitsit kun se omistaja ei nyt mua suojellutkaan. Ja sinä et tasan osaa koirien kieltä koiran puolesta niin hyvin kuin koira itse, joten antaa niiden itse hoitaa kommunikointi keskenään. Ja sylissä ollessaan tämä koira ei olisi pystynyt tekemään mitään alistumisen tms merkkejä, vaan päinvastoin eleet olis ollu (isojen koirien vinkkelistä katsoen) kukkoilun puolella ja sitten olisi voinut käydä TOSI huonosti niin ap:lle kuin hänen koirallekin. Plus että nyt tämä puudeli ei jatkossakaan yhdistä syliä vaaratilanteeseen (yleinen virhe mikä tehdään pennulla ja pikkukoiralla, otetaan syliin vaaratilateessa).

Ap, teit oikein.

Ja koirat on mutenkin, kaikkien pidettävä kaupunkialueella kiinni, oli siinä pikku metsä tai ei. Piste.[/QUOTE]

Kiitos viisaista sanoista!

Ja sitten ne koiraansa fleksissä ulkoiluttavat, jotka pitävät sen fleksin pitkänä ja päästävät koiransa jokaisen vastaantulijan luo. "Ei se mitään tee" - niin mutta kun en halua että koirasi hyppii kuratassuillaan minua vasten!

Joo, tympii kans noi "ei se mitään tee" - kilttien koirien omistajat. Mun mielestäni jo ne päälle ryntäävät, haukkuvat ja väkisin iholle tunkevat koirat tekee paljonkin väärin. Mitä isompi koira, sitä epämiellyttävämpää ja uhkaavamman tuntuista tuollainen "leikkisä ja ystävällinen" käytös on.

Ristiriitaista näissä kommenteissa on se, miten tunnutaan ajattelevan, että koira ymmärtää olla kiltti kun ihminen ymmärtää kommunikoida koirien "kielellä". Eli on oikeat eleet ja temput varastossa. Eli koira on kiltti, ja jos ei ole, se on ihmisen (jonkun muun, kuin omistajan itsensä) vika.

Ottakaa myös nämä "kilttien koirien" omistajat huomioon, että se toinen koira ei välttämättä ole! Oma koirani ei pidä vieraista koirista ja pelkää myös. Se ei halua vieraita koiria lähelleen ja saattaa olla sen vuoksi aggressiivinen. Pidän oman koirani aina kiinni enkä päästä sitä toisten koirien luokse koskaan. Nämä irrallaan juoksevat "kiltit" sessut saavat aina verenpaineen nousemaan, koska rähinän riski on liian suuri.

Ottakaa myös nämä "kilttien koirien" omistajat huomioon, että se toinen koira ei välttämättä ole! Oma koirani ei pidä vieraista koirista ja pelkää myös. Se ei halua vieraita koiria lähelleen ja saattaa olla sen vuoksi aggressiivinen. Pidän oman koirani aina kiinni enkä päästä sitä toisten koirien luokse koskaan. Nämä irrallaan juoksevat "kiltit" sessut saavat aina verenpaineen nousemaan, koska rähinän riski on liian suuri.

Totta. Tuossa saattaa myös oman koiransa vaaraan, kun antaa sen moikkailla vapaasti ketä tahansa.

Tiedättehän te kaikki koirien omistajat ja ulkoiluttajat viestin, jonka antaa hihnassa roikkuva keltainen nauha?
(Edelleenkään en pysty ymmärtämään koiriaan irrallaan pitäviä ulkoiluttajia, ymmärrän ainoastaan metsästystilanteet, ja ne eivät ehkä tapahdu lenkkipoluilla).

T: koiria rakastava, niiden kanssa kasvanut ja niiden kanssa onneksi vieläkin lenkkimahdollisuuksia silloin tällöin saava laumanjohtajanarttu

Tämä on niin totta. Aikoinaan mulla oli kaupungissa hoidossa koira joka ei ollut kiltti. Vartioi niin tiukasti että ei päästänyt ketään luokse. Siinä oli kiva ulkoiluttaa koiraa kun toiset päästävät omat koiransa haistelemaan ja kun yrittää itse kiskoa omaa koiraa kauemmaksi, niin selittävät vaan kuinka kilttejä heidän puudelit on ja kuinka ne haluaa leikkiä...aargh. Se usein auttoi kun sanoin että en sitten maksa eläinlääkärin laskua ja johan rupes fleksit lyhenemään. Kuinka tampioita voi koiran omistajat olla kun päästää oman fifinsä kiellosta huolimatta koiran luo joka murisee niskakarvat pystyssä??

Yhteistyössä