Nää illat on niin raskaita kun lapsi tulee isältään. Huoh.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lähivanhempi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lähivanhempi

Vieras
Raskaita mulle, mutta ennenkaikkea raskaita lapselle.
Lapsi on eskari-ikäinen ja vajaan vuoden ikäisestä ollut jokatoisen viikonlopun isällään. Isänsä on ihana ihminen ja hyvä isä ja asuu lähellä, joten näkevät arkisinkin.

Nämä jokatoinen sunnuntai-ilta on yhtä kiukkua, itkua, kitinää, rutinaa, vastaanväittämistä ja riidan haastamista....

Olen kolme vuotta sanonut exälle, että toisi lapsen sunnuntaisin aikaisemmin kun klo20 maissa, vaikka klo 18, niin ehdittäisiin rauhassa jutella ja rauhoittua ennen nukkumaanmenoa. Nyt kun tulee isältään n.klo20, on aivan kanttuvei ja kierroksilla ja nukkumaan pitäis suht samantein ruveta.
Mutta lapsen isä ei suostu kun se on sitten pois heidän yhteisestä ajastaan. Totta sekin, mutta........

Tänäänkin lapsesta näki heti, että on aivan tattista tavaraa (unen laatu varmaan "heikompi" isän luona kun "vakkarikodissa" ? ), kiukutti ja haki aiheita raivariin. Söi esim.iltapalan ja lopetti sen, laitoin iltapalajutut kaappiin niin alkoi raivota et olis syönyt vielä.
Ei meinannut avata suuta kun mentiin hammaspesulle, alkoi sängyssä huutaa ja parkua sellaisen pehmolelun perään mikä on isän luona mikä ei ikinä ole ollut täällä päässä... Sitten lopulta nukahtaa siihen huutoonsa -olen vieressä tai en.

Ihan kamalaa ja sydäntä särkevää.

Aamulla saan repiä lapsen ihan kesken unien ylös ja aamu on taas yhtä takkua ja tahmeeta ja tuskaa. Huoh.

Yleensä tasoittuu oleminen ja eläminen vasta keskiviikkona.

Tää on niin vaikeaa ja tällaisina hetkinä syytän itseäni erosta ja pidän itseäni syyllisenä tähän tilanteeseen ja kaikkeen, vaikka tiedän, että tein oikein aikanaan. Huokausten huokaus.

Sainpahan purettua tuntojani, helpotti vähän :)

Voisko lapsi olla jo torstaista saakka isällään? Jos kerran lähekkäin asutte? Näin isä sais enemmän aikaa lapsensa kanssa ja mahdollisesti voisi tuoda lapsen sitten sunnuntaina jo aiemmin kotiin. =)
Varmasti raskaita iltoja.. : /

isällään on sellainen työ, että pystyy ottamaan lasta jokatoinen viikko pe-su ja arki-illat mennään aina päivä tai viikko kerrallaan, ei pystytä sopimaan esim.et lapsi olis joka ke isällään.. :/

[QUOTE="surku";25653364]Sellaista se on kun on erolapsi, hankalaa ja surullista. Kannattaisi aina miettiä mitä ero tekee lapsille. Sun tapauksessa tosin on jo liian myöhäistä.[/QUOTE]

Voi ny v**tu.

Mun mielestä se on vielä surullisempaa kun jotkut lapset joutuvat katsomaan riitaisaa parisuhdetta ihan aitiopaikalta, aistii sen ettei vanhempien välillä ole rakkautta tai jopa näkevät/kokevat väkivaltaa.
Mietippä mitä noi asiat tekevät lapselle.

Terveisin helvetin onnellinen erolapsi.

[QUOTE="surku";25653364]Sellaista se on kun on erolapsi, hankalaa ja surullista. Kannattaisi aina miettiä mitä ero tekee lapsille. Sun tapauksessa tosin on jo liian myöhäistä.[/QUOTE]

voin kertoa, että jos olisin jäänyt siihen suhteeseen, niin lapsella olisi paljonpaljonpaljon huonommin asiat.

on tää palsta hauska paikka "jätä se sika, mut älä eroa siitä ettei lapset kärsi" :xmas: :D

Entä jos hakisit itse lapsen isän luota aiemmin tai yrittäisit vielä pontevammin puhua lapsen edun puolesta tuossa aikatauluasiassa? Klo 20 on myöhään.. omani on vain yhden arki-illan viikossa isällään ja tuosta samasta syystä aikaistin palautusta puoli kasiin, sekin on vähän siinä ja siinä, mutta puolikin tuntia helpottaa jo asiaa ja ennen kaikkea on lapsen edun mukaista.

Mieti vielä mitä voit itse muuttaa siitä kotiinpaluuillasta. Voitko laittaa lapsen vähän myöhemmin nukkumaan? Ja pitää sylissä ja rauhoittaa hetken vain olemiselle. Tai muuta iltatoimien rutiineja eri järjestykseen tai tee niistä seikkailu. Meillä oli aikoinaan su illat aivan hirveitä 6-vuotiaan pojan kanssa, sisko ei reagoinut mitenkään. Kyllä siinä sai mielikuvitusta käyttää, mutta tein jokaisesta kotiinpaluusta jollain tavalla juhlan. Ei lahjoja eikä herkkuja, vaan huomiota ja aikaa vain lapselle.

[QUOTE="Mintus";25653435]Mieti vielä mitä voit itse muuttaa siitä kotiinpaluuillasta. Voitko laittaa lapsen vähän myöhemmin nukkumaan? Ja pitää sylissä ja rauhoittaa hetken vain olemiselle. Tai muuta iltatoimien rutiineja eri järjestykseen tai tee niistä seikkailu. Meillä oli aikoinaan su illat aivan hirveitä 6-vuotiaan pojan kanssa, sisko ei reagoinut mitenkään. Kyllä siinä sai mielikuvitusta käyttää, mutta tein jokaisesta kotiinpaluusta jollain tavalla juhlan. Ei lahjoja eikä herkkuja, vaan huomiota ja aikaa vain lapselle.[/QUOTE]

lapsi kun tulee kotiin, me sylitellään ja jutellaan mitä iskällä olivat tehneet ja mitä syöneet (ei mikään ristikuulustelu vaan jutustelua..) ja mä kerron miten täällä kotona on mennyt ja mitä olen tehnyt, jutellaan seuraavasta päivästä monelta on herätys ja kuka hakee eskarista.
sit alkaa se kiukuttelu kun pitäis harkita nukkumaan menoa... lapsesta näkee et on tooosi väsynyt, mutta jotenkin niin ylikierroksilla, et nukkumisesta ei tuu mitään. usein otan lapsen sohvalle viereen pötköttämään tai annan luvan mennä mun sänkyyn tms mikä helpottaa vähän. pötköttelen vieressä ja silittelen tms.

tarvii kyllä vielä puhua exän kanssa, ei tästä tuu mitään jos ja kun nää illat jatkuu näin sittenkin vielä kun lapsi menee kouluun... sehän on sit käytännössä aivan sumussa siellä jokatoinen maanantai ja kaikki menee ohi....

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25653480:
Voisko lapsi mennä isältään eskariin maanantaisin?

ei säännöllisesti, sillointällöin ehkä, mutta silloinkin sitten joutus meneen jo kuuden jäljestä kun mun kanssa menis vasta kahdeksaan..

[QUOTE="mama";25653386]Voi ny v**tu.

Mun mielestä se on vielä surullisempaa kun jotkut lapset joutuvat katsomaan riitaisaa parisuhdetta ihan aitiopaikalta, aistii sen ettei vanhempien välillä ole rakkautta tai jopa näkevät/kokevat väkivaltaa.
Mietippä mitä noi asiat tekevät lapselle.

Terveisin helvetin onnellinen erolapsi.[/QUOTE]

mitäs sitten täällä kiroilet jos onnellinen olet?

jos sun perustelu on, että koska sä olet onnellinen erolapsi, niin eron vaikutusta lapsiin ei pidä syvästi pohtia, niin mahtaisiko tuossa olla joku virhe?

onhan se kyllä niinkin, että ne miettivät liian pitkään eroamista joille se todella olisi tarpeen, koska lähtö pelottaa. mutta sille et vissiin mitään mahda, että siinä ei voi olla tolkkua jos valtaosa eroaa ja vieläpä kun lapset on vauvoja vasta.

Mä varmaan videoisin lapsen riehuntaa ja näyttäisin isälle, että kato nyt millaista iltaisin on. Kun isä tuntee lapsensa, niin varmaan huomaa, että toisella on oikeasti paha olo, eikä kyse ole vain äidin halusta vähentää yhteisiä tunteja. Aikuisen luulisi laittavan lapsen edun etusijalle?

Alkuperäinen kirjoittaja lähivanhempi;25653256:
Raskaita mulle, mutta ennenkaikkea raskaita lapselle.
Lapsi on eskari-ikäinen ja vajaan vuoden ikäisestä ollut jokatoisen viikonlopun isällään. Isänsä on ihana ihminen ja hyvä isä ja asuu lähellä, joten näkevät arkisinkin.

Nämä jokatoinen sunnuntai-ilta on yhtä kiukkua, itkua, kitinää, rutinaa, vastaanväittämistä ja riidan haastamista....

Olen kolme vuotta sanonut exälle, että toisi lapsen sunnuntaisin aikaisemmin kun klo20 maissa, vaikka klo 18, niin ehdittäisiin rauhassa jutella ja rauhoittua ennen nukkumaanmenoa. Nyt kun tulee isältään n.klo20, on aivan kanttuvei ja kierroksilla ja nukkumaan pitäis suht samantein ruveta.
Mutta lapsen isä ei suostu kun se on sitten pois heidän yhteisestä ajastaan. Totta sekin, mutta........

Tänäänkin lapsesta näki heti, että on aivan tattista tavaraa (unen laatu varmaan "heikompi" isän luona kun "vakkarikodissa" ? ), kiukutti ja haki aiheita raivariin. Söi esim.iltapalan ja lopetti sen, laitoin iltapalajutut kaappiin niin alkoi raivota et olis syönyt vielä.
Ei meinannut avata suuta kun mentiin hammaspesulle, alkoi sängyssä huutaa ja parkua sellaisen pehmolelun perään mikä on isän luona mikä ei ikinä ole ollut täällä päässä... Sitten lopulta nukahtaa siihen huutoonsa -olen vieressä tai en.

Ihan kamalaa ja sydäntä särkevää.

Aamulla saan repiä lapsen ihan kesken unien ylös ja aamu on taas yhtä takkua ja tahmeeta ja tuskaa. Huoh.

Yleensä tasoittuu oleminen ja eläminen vasta keskiviikkona.

Tää on niin vaikeaa ja tällaisina hetkinä syytän itseäni erosta ja pidän itseäni syyllisenä tähän tilanteeseen ja kaikkeen, vaikka tiedän, että tein oikein aikanaan. Huokausten huokaus.

Sainpahan purettua tuntojani, helpotti vähän :)

katkeroituneelta exältä.

On sulla kyllä tosi rankkaa, mä ehdotttaisin että antaisit lähivanhemmuuden lapsen isälle niin ei tarttis valittaa kun lapsi joskus kiukuttelee ikävää ja kaikkee muuta ...

Mä varmaan videoisin lapsen riehuntaa ja näyttäisin isälle, että kato nyt millaista iltaisin on. Kun isä tuntee lapsensa, niin varmaan huomaa, että toisella on oikeasti paha olo, eikä kyse ole vain äidin halusta vähentää yhteisiä tunteja. Aikuisen luulisi laittavan lapsen edun etusijalle?

mä luulen -en tiedä- et lapsi on aika erilainen isänsä luona kun mun luona...? välillä tuntuu et ex puhuu ihan eri lapsesta kun selittää jotain juttua mitä lapsi on tehnyt... ex on aika ylihuolehtiva ja välillä vähän "hysteerinen" esim.normiflunssan suhteen ja mä taas oon tosi rauhallinen maalaisjärjen ihminen...
Ja lapset ei ole tyhmiä, tuntuu et tuo meidän lapsi vie isäänsä kun litran mittaa viis nolla... Ei se kotona edes esim.yritä passuuttaa mua asioissa mitkä tasan itsekin osaa......

mutta tuo videoiminen voiskin olla ihan hyvä idea sitä paremmalla syyllä! :)

No ei nyt kovin kamalaa VOI olla jos lapsi on tullut kotiin klo 20 ja jo klo 20.44 olet täällä kirjottamassa kuinka hankalaa kaikki on kun lapsi tulee isältään...

hmm...

Alkuperäinen kirjoittaja mättää;25653573:
No ei nyt kovin kamalaa VOI olla jos lapsi on tullut kotiin klo 20 ja jo klo 20.44 olet täällä kirjottamassa kuinka hankalaa kaikki on kun lapsi tulee isältään...

hmm...

miksei voi olla hankalaa? määrääkö se hankaluuden astetta jotenkin et mitä kello on? lapsesta näkee et nää illat on hankalia.
välillä se kukkuu vielä kahdeltatoista, tänään ei.
mutta pienestä ihmisestä näkee miten rankkaa tää sille on.

Mäkin juttelisin isin kanssa vielä ihan rauhassa että voisko sitä tuloa aikastaa tunnilla. Jos voisivat sitten ihan randomplayna olla viikolla pari tuntia korvikkeeks yhdessä?

Alkuperäinen kirjoittaja lähivanhempi;25653594:
miksei voi olla hankalaa? määrääkö se hankaluuden astetta jotenkin et mitä kello on? lapsesta näkee et nää illat on hankalia.
välillä se kukkuu vielä kahdeltatoista, tänään ei.
mutta pienestä ihmisestä näkee miten rankkaa tää sille on.

No ole sen lapsen kanssa jos sillä on paha mieli eläkä täällä roiku, voi jumalauta sentään!!!

Entä jos lapsi söisi iltapalan jo isällä, niin että sä voisit suoraan pestä hampaat ja laittaa sänkyyn. Jutella vähän, mutta ei liikaa, koska asioiden muistelu ja "kuulustelu" hyvässäkin mielessä rasittaa, ja nostaa aivojen vireystilaa. Mieluummin vaikka lukisit iltasatua sängyssä, niin että lapsi voi puhua jos haluaa, tai sitten kuunnella vain sinun ääntäsi ja rauhoittua nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lähivanhempi;25653636:
ai meenkö tonne sängyn viereen kun se nukkuu? että voi jumalauta sentään niin :D
täällä on kyllä ihme porukkaa :D

no ootko ajatellut että ehkä sitä lasta rassaa se kun 44 minuutissa kotiin tulon jälkeen pitää syödä vauhdilla, iltapesut jne. ja mennä nukkumaan... miksi et voisi chillata vähän ja olla ihan rennosti sen lapsen kanssa tässä illalla ... ja pistää nukkumaan vaikka puol tuntii myöhemmin, sekin voisi auttaa?

Mut helppohan se aina sitä exää on syyttää.

Yhteistyössä