n. 6kk ikäinen: Malesia/Thaimaa - Käytännön vinkkejä???

Hei,
Olemme mahdollisesti lähdössä kuukauden kahden sisään Malesiaan tai Etelä-Thaimaaseen. Tyttäremme on tuolloin noin puolivuotias. Kyseessä siis esikoinen ja ensimmäistä kertaa mennään hänen kanssa reissuun.

Aasiassahan on kuuma, kuinka usein lapselle tulee antaa äidinmaitoa tai vettä, jotta nestetasapaino säilyy? Eihän lapsi varmaan tätä osaa aina itse ilmaista. Otamme varmasti korvikkeet ym. mukaan jo Suomesta, ne varmaankin voi antaa sellaisenaan ilman lämmityksiä mutta kuinka korvikkeet voi säilyttää etteivät mene piloille kuumuudessa?

Jossain keskustelussa mainittiin itikoista, että kannattaa suojata vaunut myrkyillä, onko muita ideoita? Vaikkaikin ei meillä viime matkallakaan itikat häirinneet, ehkä juuri pöydän alla yrittävät iskeä ilta-aikaan.

Nyt ei tule muita kysymyksiä mieleen, mutta antakaan vinkkejä!

Miten muuten tuonikäisen rokotukset (hepatiitti jne.). Pitäisi melkein kysyä neuvolastakin.
 
En ole Thaimaassa tai Malesiassa käynyt, mutta olisi mielenkiintoa lähteä joskus sinnekin.

Juomisista kommentoisin, että antaisin juomista niin paljon kuin vauva huolii, kannattaa yrittää tarjota mahdollisimman usein. Siitä on ainakin hyvä seurata nestetasapainoa, että vaippoja kastuu suht normaaliin tahtiin.

Hepatiittirokotuksia laitetaan Suomessa alkaen 1-vuotiaalle. A-hepatiitti tulee ruuasta pääsääntöisesti, todennäköisesti teidän vauva ei vielä paljon syö muuta kuin maitoa ja soseita matkan aikana, että ei pitäisi olla niin suurta huolta hepatiitista. B-hepatiittihän tulee verikosketuksesta ja suojaamattomasta seksistä, että ei kovin suurta todennäköisyyttä sitäkään saada =)
 
Mä olen lähdössä maaliskuussa silloin 9kk lapseni kanssa Thaimaahan ja kysyin neuvolasta noista rokotuksista. Mitään erityisiä rokotuksia normaaliohjelman ulkopuolelta ei lapselle anneta koska on alle 1 v. Neuvolan täti sanoi, ettei saisi juuri tuon hepatiitti ym. riskin vuoksi päästää lasta lattialle ja muutenkin huolehtia hygieniasta kotioloja tarkemmin.

Sitten tuosta nestevajauksesta. Hyvä testauspaikka sille onko vauvalla nestetasapaino kunnossa on iso aukile. Se menee kuopalle jos lapsen pitäisi saada enemmän nestettä. Tämänkin neuvoi meidän ihana neuvolatäti kun lapsella oli kuumetta.

Toivottavasti teidän matka menee hyvin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ensikertalainen:
Minkäläista vaatetusta olette ajatelleet ottaa puolen vuoden ikäselle Thaimaaseen? Parasta tietenkin varmaan antaa olla mahd. paljon ilman vaippaa.
Lootuksessa ja Big-C:ssä maksaa ohuet puuvilla paidat ja housut reilusti alle euron (noin 40 senttiä), eli eipä paljon kannata miettiä mitä ottaa mukaan, kun housutkin maksaa saman kun vaipat täällä.
Sideharsoja kannattaa ottaa, toimi peittona ja pyyhkeenä, menee pieneen tilaan ja kuivuu nopeasti. (Meillä koko perhe on käyttäny pyyhkeenä, sitten vaan vaunun aisaan kuivumaan, ei tarvi raahata tilaa vieviä pyyhkeitä mukana)
 
Tuosta nesteestä sanoisin saman kuin muutkin eli tarjoa niin paljon kuin lapsi vain suinkin huolii. Mä olin ensin Italiassa ja heti perään Japania kiertämässä 4,5kk vanhan tyttöni kanssa viime loppukesästä ja ihan hyvin se meni :) Oletteko miettineet matkasängyn hankkimista? Suosittelisin teille tuota Samsoniten sänkyä http://www.lastenhuone.fi/catalog/product_info2.php?cPath=22_26&products_id=140&osCsid=9175db9efd5ddb9f052cacf763159ff5 , taittuu tosi pieneen tilaan, painaa ainoastaan 800g ja siinä on mukana hyttysverkko :) Matkarattaiden kandee olla sellaiset että niissä saa selkänojan alas ja että niissä on tarpeeksi aurinkosuojaa. Meillä oli Gracon Mirage-rattaat reissussa ja ne oli ihan näppärät. Harsoja ei tosiaan voi olla ikinä liikaa reissussa. Mun tyttö alkoi reissussa nukkumaan aina riepu naamallaan kun halusi yksityisyyttä ja laitoin tosi kuumalla säällä (+32-34) kylmällä vedelle kostutetun rievun aurinkosuojaksi (hiusklipsuilla) siihen kuomuun :) Mä otin silloin Suomesta mukaan tuttelin maitojauhetta ja puurojauhetta (jota neiti ei sit suostunut syömään). Banaania annoin reissussa soseena lisäksi. Lääkkeistä ostaisin mukaan varalta Floridalia pari pakettia, puuduttavat korvatipat, paracetamolia (suppona, soltabina tai nesteenä) ja kuumemittarin.

Toivottavasti tästä oli ees vähän apua.
 
Tuosta nesteestä sanoisin saman kuin muutkin eli tarjoa niin paljon kuin lapsi vain suinkin huolii. Mä olin ensin Italiassa ja heti perään Japania kiertämässä 4,5kk vanhan tyttöni kanssa viime loppukesästä ja ihan hyvin se meni :) Oletteko miettineet matkasängyn hankkimista? Suosittelisin teille tuota Samsoniten sänkyä Lastenhuone , taittuu tosi pieneen tilaan, painaa ainoastaan 800g ja siinä on mukana hyttysverkko :) Matkarattaiden kandee olla sellaiset että niissä saa selkänojan alas ja että niissä on tarpeeksi aurinkosuojaa. Meillä oli Gracon Mirage-rattaat reissussa ja ne oli ihan näppärät. Harsoja ei tosiaan voi olla ikinä liikaa reissussa. Mun tyttö alkoi reissussa nukkumaan aina riepu naamallaan kun halusi yksityisyyttä ja laitoin tosi kuumalla säällä (+32-34) kylmällä vedelle kostutetun rievun aurinkosuojaksi (hiusklipsuilla) siihen kuomuun :) Mä otin silloin Suomesta mukaan tuttelin maitojauhetta ja puurojauhetta (jota neiti ei sit suostunut syömään). Banaania annoin reissussa soseena lisäksi. Lääkkeistä ostaisin mukaan varalta Floridalia pari pakettia, puuduttavat korvatipat, paracetamolia (suppona, soltabina tai nesteenä) ja kuumemittarin.

Toivottavasti tästä oli ees vähän apua.
Hei!

Mitä nuo puuduttavat korvatipat ovat? Mihin vaivaan siis? Entä Floridal?
 

Yhteistyössä