Myös toisen synnytyksen käynnistäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poppeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Poppeliini

Aktiivinen jäsen
16.08.2009
1 840
0
36
Hei!
Esikoinen käynnistettiin yliaikaisena rv 42+1 aamulla ja syntyi seuraavana päivänä klo 12. Lähtötilanne oli kohdusuu 2 sormelle auki, kanavaa 2-3cm jäljellä. Itse käynnistys oli ihan ok kokemus, supistukset alkoivat tiheentyä ja koveta pikku hiljaa. Muu sitten ei mennytkään ihan nappiin ja vauva oli iso (4580g/56cm). Ensi viikolla olisi tulossa tämän seuraavan tulokkaan häätöyritykset, silloin rv 39+5. Syitä käynnistykseen mm. mun raskaudenaikainen dm ja isohko vauva jälleen. Tällä hetkellä kohdunsuu 1 sormelle auki + pehmeä ja kanavaa 2cm jäljellä. Onko kokemusta, miten toinen käynnistys meni? Oliko nopeampi käynnistys kuin edellisestä? Menikö käynnistys "saman kaavan mukaan"? Lääkäri arvio, ettei pidempään pitäisi mennä, mutta onko jollain kokemusta :wave: ?

Minulla molemmat synnytykset käynnistettiin, ekassa sain vain kapseleita emättimeen ja siitä se lähti käynnistymään, mutta toinen oli hieman kiireellisempi saada ulos maailmaan joten aluksi sain oksitosiini tippaa ja se ei kuitenkaan auttanut, niin seuraavana päivänä sain kapselin ja sekään ei käynnistänyt synnytystä, siksi lopulta jouduttiin kalvot puhkaisemaanja sen jälkeen tultiin ja rytinällä! =) Kummallakin lapsella perjantaina menin sairaalaan ja sunnuntaina synnytin. Ei kai niitäkään oikein voi toisiinsa verrata, mutta kai yleensä itse synnytys kestää lyhyemmän ajan jos on synnyttänyt aikaisemmin, meillä ainakin :)

kaikki kolme käynnisettyjä synnytyksiä. Esikoista synnyttäessäni puhkaistiin kalvot ja muistaakseni olin sormelle auki ja pehmeä kanava meni 7 tuntia ja 20 min. Keskimmäistä synnyttessäni laitettiin pilleri emättimeen ja olin sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2-3cm meni 1 tunti ja 2min kun oli tyttö sylissä. Kuopusta synnyttämään mennessäni olin sormelle auki ja kanavaa 2-3cm jäljellä aamupäivällä laitettiin ensimmäinen pilleri ei auttanut, iltapäivällä toinen ei apua mutta yöksi saliin seurantaan ja aamulla meni vedet ja kestoksi on laitettu 3 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Onko kokemusta, miten toinen käynnistys meni? Oliko nopeampi käynnistys kuin edellisestä? Menikö käynnistys "saman kaavan mukaan"? Lääkäri arvio, ettei pidempään pitäisi mennä, mutta onko jollain kokemusta :wave: ?

Toinen käynnistys oli hitaampi, mutta myös alkutilanne oli "huonompi".
Ensimmäinen käynnistettiin vesienmenon jälkeen 40+5, toinen etuajassa 38+4, jolloin paikat täysin epäkypsät.
Esikoinen käynnistyi n. 3h käynnistyksen aloittamisesta, toisessa meni n. vuorokausi ennekuin käynnistyi.

Kolmas käynnistettiin yliajalla 41+1, täysin epäkypsästä tilanteesta, käynnityksen aloittamisesta n. 8h synnytys laskettiin alkaneeksi..

*muoks*
Itse synnytysten kestot:
3h+1h50min
7h+10min
4h5min+10min
10h+5min (käynnistyi luomusti)

Ekaa alettiin käynnistämään rv 42+0. Ekana päivänä koitettiin oksitosiinilla mutta ei käynnistynyt. Seuraavana aamuna klo 7 laitettiin cytotec kohdunsuulle ja n. tunti siitä alkoi supistukset. Klo 11 meni vedet osittain, klo 13 saliin jossa puhkastiin kalvot kokonaan ja lapsi syntyi vähän yli klo 21 illalla. Eli siis kesti 8,5h papereiden mukaan. 39+5 oli kohdunsuu auki sormelle ja kanavaa jäljellä 1cm mutta sen jälkeen en muista noita mittoja eikä ole mihinkään merkitty.

Toinen synnytys käynnistettiin "lopullisesti" 41+6(tätä ennen yritettiin rv 40-> käynnistää 6 päivän ajan tuloksetta). Ensin aloitettiin oksitosiinilla mutta mitään ei alkanut tapahtua. Klo 13 aikoihin puhkaistiin kalvot. Lapsi syntyi n. klo 17. Pari päivää ennen tuota kohdunsuu oli sormelle auki ja kanavan mitta 1,5cm.

Kolmas käynnistyikin spontaanisti rv 40+3 vaikka tilanne oli epäkypsempi kuin noissa muissa vielä samana päivänä kuin käynnistyi (kohdunsuu sormelle auki, kanavaa 2cm).

Yhteistyössä