Myönnättekö jos ei ole rahaa johonkin?

Vätti Räsynyt

Aktiivinen jäsen
13.08.2013
2 328
1
36
Mulla on tilanne, että olen kotihoidontuella ja moneen asiaan sanon ettei siihen ole nyt varaa. Mulla on kyllä rahaa mutta olen aina ja tulen aina olemaan pihi ihminen. En tykkää tuhlata turhaan, sen takia mulla onkin säästöjä.
Mutta kokeeko jotkut nolana sanoo ettei nyt vaan ole rahaa esim. johonkin illanviettoon?

Joidenkin mielestä se voi olla hyvinkin noloa mutta mitä sitten. Jos ei ole niin sit ei ole. Kaikki ei ole syntyneet kultalusikka suussa.

Itse en myöskään halua tuhlata rahojani mihinkään illanviettoihin.

Myönnän. Onneks ei kaveripiirissäkään ole mitään kroisoksia, niin ymmärtävät kyllä hyvin. Tosin illanviettoa yleensä sen verran harvassa et yleensä on varaakin nykyään.

Et sinä todellakaan kotihoidon tuen turvin voi itseäsi hyvin toimeen tulevaksi voi sanoa. Säästöjä tottakai on, paljonko niitä on? Täällä kuulostaa vaan niin monellaolevan säästöjä tilileillä vaikka kuinka paljon ja kumppani sitten tienaa hitosti. :D

[QUOTE="...";29212778]Tartteeko sitä rahaa tuhlata illanviettoon, eihän se hauskanpito mitään maksa? Kyllä hauskaa pitäisi osata pitää ilman viinaakin.[/QUOTE]

Ja missäänhän ei sanota, että illanviettoon kuuluu pakosta alkoholi.

Itse kysymykseen; myönnän kyllä, eikä kaveripiirissä edes harrasteta sellaisia aktiviteetteja, joihin itselläni ei millään olisi varaa.

Kehtaan. Kerran oon joutunu valehtelemaan. Fysioterapeutti yritti patistaa kuntosalille (niskan ja polvien lihaksia treenaamaan) ja mä en kehdannut sanoo ettei mulla ole yksinkertaisesti varaa. Täällä kun on yks kunnon kuntosali, ja hinnat on aivan käsittämättömiä. Valehtelin sitten etten ehdi millään.

Myönnän enkä pidä sitä nolona. Myöntämällä ettei ole rahaa vaikka juhlimisiin tai vaateshoppailuihin pidän huolen että on varaa maksaa asumiset, laskut yms ja hankkia perheelle ruokaa ja tarvittavat vaatteet. Se tuntuisi nololta jos en olisi kehdannut kieltäytyä jostain tuollaisesta huvittelusta ja sitten jäisi laskuja maksamatta.

Onneksi kaikki tututkaan ei ole rikkaita ja ne hyvätuloisetkin kuluttavat järkevästi, ymmärretään sekin että hoitovapaalla ei hirveästi ylimääräistä rahaa jää. Ei ole sellaisia ympäristönpaineita.

Vaikka olisi rahaa paljonkin, niin silti voi hyvin sanoa, ettei ole varaa. Vaikka pystyisi hankkimaan helposti jonkunuuden jutun esim. hevosen, niin ei välttämättä ole varaa hevosen aiheuttamiin kuluihin.

Isoihin asioishin (uus auto, etelänmatka ym) tietysti kehtaan myöntää.
Illanviettoihin ym... Noo, en käyttäisi sitä syynä, sillä se ei olisi totta.

Olen pienituloinen (netto nykyään n 1200€/kk), ja asuntolainaa pitäis lyhentää, niin rahaa tulee just niin paljon kuin meneekin, mutta onneksi on säästöjä joista kyllä kehtaan vaikka huntin ottaa jos on oikeasti jotain kivaa illanviettoa tiedossa. Kuitenkin niin harvinaista herkkua se :)

Menot tärkeysjärjestykseen, vastike/laina ensin, laskut jne, ruoka ja sit jos jää niin niistä mietitään mihin haluaa tuhlata. Oon kyllä sanonut ettei ole nyt varaa jos asia on näin ollut.

Minulla on ainakin 5000 säästötilillä, mutta oma kuukausi budjetti on kotihoidontuen verran. Lapsilisät menevät taloustilille jonne mies laittaa kaikenlisäksi 1700 kuussa kodin menoihin (laina, ruoka, sähkö yms). Siellä tilillä on tällä hetkellä reilut 4000 euroa. Mies tienaa bruttona 80 000 euroa/vuosi.

Kyllä minä voin sanoa, ettei ole varaa lähteä illanistujaisiin baariin.. periaatteessa minulla on varaa, mutta en halua tuhlata vuosien säästöjä baari-iltaan. Toki joskus lähden kun oma kkbudjetti sallii mutta n. 70% kerroista kieltäydyn vedoten juuri omaan tiukkaan rahatilanteeseen.

[QUOTE="...";29212778]Tartteeko sitä rahaa tuhlata illanviettoon, eihän se hauskanpito mitään maksa? Kyllä hauskaa pitäisi osata pitää ilman viinaakin.[/QUOTE]

Jaa. Riippuu siitä, mikä on hauskanpitoa. Minusta esim. seinäkiipeily ja keilailu on hauskanpitoa. Ei ne ilmaisia ole. Tai elokuvissa tai teatterissa käyminen. Tai jotkut illanistujaiset, vaikka en juokaan alkoholia, niin kyllä mielelläni syön jotakin ja juonkin, eli pitää jotakin niitä varten ostaa. Taksi on myöskin sellainen, että se maksaa ihan yhtä paljon oli juonut tai ei.

Kyllä myönnän.
Paljon helpompaa kuin minkään tekosyyn keksiminen.
Nuorempana nolostelin jos näin oli mutta nyt olen jo niin vanha että uskallan olla se mikä olen.
Pätee moneen muuhunkin asiaan.

Joidenkin mielestä se voi olla hyvinkin noloa mutta mitä sitten. Jos ei ole niin sit ei ole. Kaikki ei ole syntyneet kultalusikka suussa.
Kultalusikka suussa syntyminen on ainoa tapa jolla ihmisellä voi olla varaa asioihin? Et ole koskaan kuullut vaikka työssäkäymisestä? Noin 75% työikäisistä ihmisistä on yhä kuitenkin palkkatöissä ja saa niistä rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Työ:
Kultalusikka suussa syntyminen on ainoa tapa jolla ihmisellä voi olla varaa asioihin? Et ole koskaan kuullut vaikka työssäkäymisestä? Noin 75% työikäisistä ihmisistä on yhä kuitenkin palkkatöissä ja saa niistä rahaa.

Minä käyn töissä, saan palkkaa noin tonnin kuussa ja minulla ei ole vara paljon mihinkään.

Minä käyn töissä, saan palkkaa noin tonnin kuussa ja minulla ei ole vara paljon mihinkään.

Paska homma sulle, mutta et silti voi kuvitella että tilanteesi olisi jotenkin yleinen ja että vain kultalusikka suussa syntyneillä voisi olla parempi taloudellinen tilanne. Mediaanipalkka kuitenkin on 2600e/kk luokkaa joten suurimmalla osalla "on varaa" ihan vain siksi että käyvät töissä.

Uusimmat

Yhteistyössä