Miksi pitäisi hävetä, jos ei ole varaa?

Raitalankakäärme IV

Aktiivinen jäsen
21.06.2005
5 190
1
38
En oikein tajua tätä tyypillistä suomalaista ajattelutapaa, joka usein täälläkin näkyy, että jos ei ole johonkin asiaan varaa, niin pitäisi hävetä sitä? Mitä ihmeen hävettävää siinä on, että ei ole yhtä paljon rahaa kuin jollakulla muulla, tai siinä, että käyttää rahansa mielummin vaikka lapsiin kuin matkusteluun?

Alkoi vaan todenteolla nyppiä, kun törmäsin täälläkin taas yhteen vanhaan matkailuketjuun, jossa joku väitti että tietenkin kaikki oikeasti pitää matkailusta... ja ne jotka väittävät että eivät pidä, sanovat niin vain sen takia, kun ei ole varaa matkustella... ja sitä että ei ole varaa, pitää hävetä. :headwall: :kieh:

No niimpä. Joillakin voi käydä itsetunnon päälle jos kaikki/kukaan ei kadehdi. Oon törmänny tämmösiin tyyppeihin, ja varsinkin näihin ärsyyntyneisiin reaktioihin kun mie en oikeen tosta materiasta perusta.

Kyl mie vähän häpeän sitä, ettei ole varaa ruveta päätoimiseksi opiskelijaksi :ashamed: Tai en häpeä, mutta se ketuttaa, tai jotain....
Ja kyl voin häpeilemättä sanoa, että matkailu on hemmetin kallista :o :(

:) mulla kyllä olis varaa matkustella mut en vaan tykkää.jos sinne paikan päälle pääsis minuutissa niin sit ehkä. lentokoneeseen en mene,laivaan en mene,automatka menis ilman muksuja joten kuten.... mut jos mulla ei olis varaa,en häpeis kyllä yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Kyl mie vähän häpeän sitä, ettei ole varaa ruveta päätoimiseksi opiskelijaksi :ashamed: Tai en häpeä, mutta se ketuttaa, tai jotain....
Ketuttaminen ja häpeäminen on mun mielestä kaksi eri asiaa. Ymmärrän kyllä että ketuttaa (mulla sama tilanne), mutta että pitäisi tästä vielä alkaa tuntemaan häpeää? Ei tule tapahtumaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
Ketuttaminen ja häpeäminen on mun mielestä kaksi eri asiaa. Ymmärrän kyllä että ketuttaa (mulla sama tilanne), mutta että pitäisi tästä vielä alkaa tuntemaan häpeää? Ei tule tapahtumaan...

No tavallaan häpeän varmaan sitä, etten ole opiskellut "silloin aikanaan" mutta toisaalta, elämä on niin kummallista, että..... :xmas:
Millähän ne opintonsa rahoittaisi...

en tykkää matkustella lentokonepelkoni takia,vaikka rahallisesti oliskin mahdollista,kai...
suomessa tykkään mennä ja virossa eikä ruotsia unohdeta :D
mutta mihinkään etelään en lähde..kiinaan haluisin mutta sinne pääsee vaan lentskarilla :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
en tykkää matkustella lentokonepelkoni takia,vaikka rahallisesti oliskin mahdollista,kai...
mutta mihinkään etelään en lähde..kiinaan haluisin mutta sinne pääsee vaan lentskarilla :(
Tai miten olisi tooosi pitkä junamatka halki entisen Neuvostoliiton maiden? :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:

pääsee myös junalla Kiinaan, kaveri tuli joulun alla Kiinasta junalla Suomeen =)

...mie aina epäilen et suurin osa matkustaa jollain lomaluotolla ja sit makselee niitä pikkuhiljaa pois (jos makselee -siis kun miettii noita maksuhäiriömerkintöjen lukumäärää).

No, joka tapauksessa, kaikkihan arvottaa asioita eri tavalla. Mie laitan mielummin rahat rintsikan korjaamiseen ja kunnostamiseen (siis rintamamiestalon), kuin hetken huumaan eli johkin matkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mievaan:
No, joka tapauksessa, kaikkihan arvottaa asioita eri tavalla. Mie laitan mielummin rahat rintsikan korjaamiseen ja kunnostamiseen (siis rintamamiestalon), kuin hetken huumaan eli johkin matkaan.
Olin hetken että mitäh :o ennen kuin selvensit. Meillä päin rintsikat on aina rintaliivit :)

Ja olet tosi oikeassa tossa arvottamisessa. Meillä joku matkustelu tai muu luksustoiminta on aika matalalla tärkeysasteikolla, oma koti ja perhe taas ihan ykkösenä.

Minulla olisi kyllä varaa matkustella, mutta en ole koskaan kaivannut mitään sen suuntaisia elämyksiä. Aurinkorannoilla makaaminen ei innosta, eikä vieraat kulttuurit muutenkaan...kai olen niin turvallisuushakuinen että viihdyn parhaiten kotimaassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja mievaan:
Olin hetken että mitäh :o ennen kuin selvensit. Meillä päin rintsikat on aina rintaliivit :)

Ja olet tosi oikeassa tossa arvottamisessa. Meillä joku matkustelu tai muu luksustoiminta on aika matalalla tärkeysasteikolla, oma koti ja perhe taas ihan ykkösenä.

Miekin kyllä käytän rintsikoita, asuessani rintsikassa... :)

Joo, mutta kummasti kiinnostaa enemmän oma perhe ja koti. Enkä mie oikein jaksais matkustelua, oon niin mukavuudenhaluinen ja sit kun huolehdin kaikista asioista matkoilla, niin tulee kaamee stressi..
Yksin voin matkustaa -mut ei huvita.
Eli pysyn kotimaan kamaralla ja möyrin perä pitkänä kasvimaalla :)

Yhteistyössä