Myönnän haukanneeni liian ison palan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 11:07 vieras kirjoitti:
Mies sanoo ettei tilanteelle voi mitään :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Sillähän on koko aamupäivä aikaa pestä pyykkiä, imuroida ja silittää. Tekis ees yhden noista päivässä ettei kaikki jää sun kontolle. Eikä epäsäännölliset työajat mitään selitä. Jossain vaiheessa päivää sillä on sitä vapaata kuitenkin, eiks niin?

En mä koiria pois laittais, mutta asuuko ne koirat sisällä?

Miehen työaika on siis 11-19 + matkat puol tuntia suuntaansa. Mutta kyllähän tuossa aamulla jäis aikaa tehdä vaikka mitä. Ärsyttää kun se iltasin rojahtaa sohvalle ja valittaa, että väsyttää :headwall:

Koirat asuu sisällä. Tarkoitus olis nyt laittaa nille tarha pihalle, niin kesällä voisivat olla enemmän ulkona. Mutta vähän epäilen, ettei tuo mies saa sitäkään aikaseks. Samoin monta kertaa oon sanonut, että pitäs sellanen puukehikko rakentaa puutarhajätteille, niin eipä vaan ole näkynyt. Jos ei lomansa aikana sitä tee, niin pitänee minun tehdä itse.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 10:54 vierailija kirjoitti:
joku roti tuolle miehelle nyt!! sehän pitää sua kodinhoitajanaan! :o
kysypä siltä ihan pokkana tänä iltana, että viekö se aamulla koirat ulos vai hoitaa lasten aamuhommat. annat siis kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on hoidettava. sitten kysyt käykö se aamulla ennen töihin menoa kaupassa ja valmistelee iltaruuan vai hoitaako töistä tullessaan lasten iltahommat. äläkä ota kuuleviin korviis jos natkuttaa vastaan. siivouspäivänä tarjoat sille imuria ja vessaharjaa, valitkoon niistä.

kaikki, jotka kodin palveluja käyttävät, osallistuvat myös kodin ylläpitoon. vaihtoehto on muuttaa täyden palvelun hoitolaitokseen.

kyllä näin on,meillä kaikki tekee osuutensa eikä kukaan napise vastaan.

mä en ole silittänyt vuosiin vaatteita enkä silitä, inhoan kummasti sitä hommaa mutta imuroin joka toinen päivä vähintään kun meillä on kissa ja siitäkin lähtee karvaa jonkun verran koko ajan ja sitten kun on kurakelit niin täytyy luututa lattia useammin, muuten teen senkin vain kerran viikossa, ehkä joka toinen viikko kun ei ehdi sitten kunnolla likaantua, ruoan teen välillä isoja satseja ja välillä ostelen valmista, mitä milloinkin

"samassa veneessä " ollaan! oma päiväni menee näin!

klo 7ylös itsensä laitto
klo 7.30 lapset ylös ja klo 8 tarhaan!
takasin kotio koiran vienti ja aamupala!
työt alkaa klo 9 ja loppuu klo 17 lapset tarhasta koiran vienti (lasten kanssa)ja sen jälkeen koti hommia siivous pyykinpesu yms.
iltaruoka n. klo 18 aikaan jonka jälkeen laitan seuraanpäivän tarha systeemitja tietenkin koti hommia (mies tulee töistä n.klo 18 jälkeen)
klo 19 jälkeen lapset ilta pesulle ja klo 19.30-20nukkuun!
mies hoitaa koiran iltalenkitykset!
mulla on "omaa aikaa" klo 20-22 jollon yleensä teen niitä kotihommia tai valmistelen ruokaa seuraavalle päivälle!
klo 22 oon aivan puhki ja valmis nukkuun (siksi myös esim. yhteiset hetken miehen kanssa tuntuu ihan "pakkopullallata" ja mies valittaa kun ei kiinnosta ja jos samon että väsyttää niin mies kysyy kuinkasua voi "aina"vasyttää....) :/
ja tietenkin sukulaisia kismittää kun ei käydä kylässä.... viikot menee niin putkeen että viikonloppusin on pakko keskittyä kotiin! esim. piha työt näin keväällä!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 10:54 vierailija kirjoitti:
joku roti tuolle miehelle nyt!! sehän pitää sua kodinhoitajanaan! :o
kysypä siltä ihan pokkana tänä iltana, että viekö se aamulla koirat ulos vai hoitaa lasten aamuhommat. annat siis kaksi vaihtoehtoa, joista toinen on hoidettava. sitten kysyt käykö se aamulla ennen töihin menoa kaupassa ja valmistelee iltaruuan vai hoitaako töistä tullessaan lasten iltahommat. äläkä ota kuuleviin korviis jos natkuttaa vastaan. siivouspäivänä tarjoat sille imuria ja vessaharjaa, valitkoon niistä.

kaikki, jotka kodin palveluja käyttävät, osallistuvat myös kodin ylläpitoon. vaihtoehto on muuttaa täyden palvelun hoitolaitokseen.

ja vielä piti tähän lisätä, että miehen vastaväitteisiinhän voi aina tokaista, että eipä tälle nyt voi mitään! ;) eikös se itse sulle vastaa aina kutakuinkin noin.

Välillä on vaan hyvä "lintsata" ruuanlaitosta ja leipomisesta, kaupasta saa ruokaa ja leivonnaisia valmiina.
Pyykkirumbaa pystyy hiukan vähentämään sillä, että pesee vain oikeasti likaiset vaatteet ja tuulettaa muut. Ja se silitys on monesti ihan turhaa, kun vaatteen ennen narulle ripustamista "räpsäyttää" kunnolla.
Itse en huoli koiraa juuri siitä syystä, että sen ruokkiminen ja ulkoiluttaminen sekä alituinen karvojen imurointi on liian suuri urakka.

MLL:n kautta varmasti aika monella paikkakunnalla saa lapsenvahteja, jotka muutaman tunnin kerrallaan kaitsevat lapsia ja äitikin saa edes hetken hengähtää.

:hug:

Kun mies kotona tekee hän siinä missä sinäkin, toivottavasti et ole jo totuttanut liian hyvään :/

Meillä mies töissä klo 6.50-15.20. Ja töistä tullessa auttaa niin kodin kuin lastenhoidossakin. Esim. kotona ollessaan mies vaihtaa vaipat, tekee pienemmän iltapesut, auttaa ruuan laitossa, leikkii lasten kanssa. Ja hän tekeekin ne ihan mielellään, koska alusta asti näin tottunut! ;)

Ainoa järkevä ratkaisu tohon on se, että se mieskin alkaa osallistumaan kotihommiin ja lasten kuskaamiseen! Jos ei sovi, ni lakkaa pesemästä sen vaatteita ja tekemästä sille ruokaa, hoitakoon sitten edes itsensä. :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 11:56 mirena04 kirjoitti:
Ainoa järkevä ratkaisu tohon on se, että se mieskin alkaa osallistumaan kotihommiin ja lasten kuskaamiseen! Jos ei sovi, ni lakkaa pesemästä sen vaatteita ja tekemästä sille ruokaa, hoitakoon sitten edes itsensä. :kieh:

Mutta eihän hänen ole mitään järkeä herätä aamulla niin aikaisin, koska minä olen kuitenkin hereillä. Eikä hän jaksakaan, koska menee nukkuman vasta n. klo 23. Ja aiemmin ei voi mennä nukkumaan, koska sitten elämä on vain töitä ja nukkumista. Nämä siis miehen mielipiteitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 12:33 Soluttautuja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 11:56 mirena04 kirjoitti:

Mutta eihän hänen ole mitään järkeä herätä aamulla niin aikaisin, koska minä olen kuitenkin hereillä. Eikä hän jaksakaan, koska menee nukkuman vasta n. klo 23. Ja aiemmin ei voi mennä nukkumaan, koska sitten elämä on vain töitä ja nukkumista. Nämä siis miehen mielipiteitä.

Voi video tota miehen logiikkaa... Eipä sit muuta ku täyshoito seis, huolehtikoon mies sitten omista asioistaan... Sano, että oot väsyny sun muuta etkä jaksa pyykätä hänen vaatteitaan tai tehdä hänelle ruokaa.

mulla menee päivät näin 5:15 ylös,oman naaman kampaus ja eväät yms valmiiks sit ennen kuutta lapset hereille ja niille aamupala ja puetaan.Tarhaan 6:20.töissä 7:00.Töistä pääsen 15:30 kaupan ja tarhan kautta kotiin. Ruuanlaitto+ruokailu,tiskit ja siivousta ja pyykkiä.lapset iltapalalle klo 19 ja sitten iltapesut. Sitten seuraavan päivän vaatteet valmiiks ja siivous.Taapero herää syömään vielä kerran yössä.Tätä jatkui jonkin aikaa,kunnes olin niin uupunut etten yksinkertaisesti enään jaksanut ja otettettiin ukon kanssa yhteen ja yritin takoo sen päähän et lapset+koti YHTEISIÄ ja aika senkin ottaa osaa siihen.Kun sillä myös oli iltasin tapana vikistä et kuinka sua voi AINA väsyttää :headwall: :headwall: Viikonloppuisinkin se olen aina minä kun joudun heräämään lasten kanssa klo 6.Ja sitten kirjasin paperille mitä päivittäin teen ja mitä hän tekee,ni hopsista,huomasikin ettei tosiaankaan ollut tehnyt mitään :/
Nyt asiat hieman muuttuneet parempaan,mies tekee toisinaan ruuan,leikkii lastensa kanssa ja siivoaakin ja hoitaa heidän iltapesunsa silloin tällöin,tosin joutuu vieläkin joskus potkimaan persiille,mutta parempaa suuntaa huomattavasti menty ;)

Mies ehdottomasti mukaan kotitöihin, esim puiden kantamiseen ja lasten kanssa puuhailemiseen. Kotitöiden uudelleen suunnittelulla olisi tarvetta, esim keskittämällä pyykit vaikka viikonloppuun.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 10:20 tutteri kirjoitti:
Mulla samankaltaisia ajatuksia. Mulla vaan on yksi koira sekä opiskelut työn, perheen, omakotitalon ja kahden kesämökin hoitamisen lisäksi. Välillä tuntuu että järki lähtee. Nyt olen itselleni laittanut kalenteriin ylös mitä minun on tarkoitus tehdä minäkin päivänä ja teen ne hommat enkä enempää, näin jaksan paremmin. Sitten tulee näitä päiviä jolloin lapset on kipeinä jolloin voi ottaa vähän rennommin tai sitten ei.

Asioiden priorisointi nyt ensimmäiseksi. Minä luovuin jokapäiväisestä imuroinnista, silitän vain pakolliset vaatteet (kauluspaidat), ruokaa teen yksinkertaisista aineksista ja nopeita helppoja, pyykkiä pesen viikonloppuna monta koneellista, koiran päästän vain omalle pihalle juoksentelemaan jne. Kaikki turha on pois ja annan armoa sillekin ettei paikkojen tarvitse olla aina tiptop, eläminen saa näkyä. Ja nauttiiko siitä steriilistä puhtaudestakaan loppujen lopuksi....

voi kun oppis elämään noin. olis muutamaa selkäsärkyy köyhempi. ja kotona ole aina rätti kädessä, ja kenet se palkitsee kun pöytä on nuoltu. kynnet on yhtä koppuraa. ja ei ne mukitkaan tiedä kuivauskaapissa jos ei niille kerro ettei ne oo tiptop järjestyksessä. tai että kun on imuroinut niin samannäköstä on taas hetken päästä. toki pakkohan tiettyjä hommia on tehdä. mutta kun meikäläinenkin rakastaa et paikat on järjestyksessä. tai että kun siivotaan niin on puhdasta. ja sitten kun pitäis ola puhdasta ja paikat järjestyksessä.

kunpa joku sensori tuolla päässä vaihtais paikkaa ja musta tulis rento. mutta ehkä jonain päivänä. olis aikaa ulkoilla, ja ulkonäköönkin joskus satsata. monikaan ei usko kun pihalla kävelen, et vaikka oon hapsuinen mamma, niin koti on siisti. ja miettii hän että onko tiptop-lyyleillä hapsuinen koti? sitä jään pohtimaan :D

Näin minä teen. Olen kotiäiti ja mies töissä häneltä usein unohtuu se kuinka paljon teen töitä kotona lasten kanssa. JA minä muistutan sanoilla ja sitten teolla.

En pese miehen pyykkejä
Saunomme lasten kanssa päivisin > sauna kylmä kun mies tulee
Ruokaa laitan itselle ja lapsille > mies kokkailee kun tulee
ostan kaupasta vain lasten ja itseni tarpeisiin
yms.

Ja taas mies muistaa mitä kaikkea täytyy tehdä että arki pyörii ja minä rupean pesemään taas koko porukan vaatteet jne.

Mä en lukenu kun ekan sivun koko ketjusta... mut vastaan silti. :)
Mun täytyy tunnustaa etten oo silittäny ikinä, paitsi jotkut kauluspaidat tms. Eli varmaan pari kertaa vuodessa rautaa tulee käytettyä,jos vaihdan verhot tai pöytäliinat. :ashamed:
Joten unohda se silitys. Ja sit voisit pitää aina yhden päivän viikossa ettet tee mitään? Teet ruuan edellisenä päivänä valmiiksi, tai sitten haette vaikka joskus pizzaa tai pakastealtaasta ruuat. Eikä kukaan varmaan kuole jos et yhtenä päivänä imuroi tai pese pyykkiä. Lasten kanssa tietty pitää olla, ja koirat hoitaa, mutta ehkä voisit jonkun naapurintytön/pojan palkata ulkoiluttamaan koirat(ja lapset?) sinä yhtenä päivänä. En nyt kyllä ollenkaan katsonut minkä ikäisiä omat lapsesi ovat, että voisivatko he jo auttaa miten paljon. :hug:

en jaksanut lukea koko ketjua, mutta olin itse samanlaisessa kierteessä reilu pari vuotta sitten. Nyt olen opettelemalla opetellut priorisoimaan asioita. Elämä ei kaadu siihen että kodinhoitohuoneessa on iso korillinen silitettävää, eikä niihin pölypalleroihin yms.
Salli itsellesi välillä päiviä, kun vaan olet ja huolehdit sen välttämättömimmän eli lapsille ruoka ja läheisyys. Koirista en ymmärrä mitään... :D
Meille jos tulee yllätysvierailulle ja erehtyy puhumaan siivoamisesta, niin saa ihan vapaasti ottaa rätin käteensä B)
Kaiken ei tarvi olla niinkuin Avotakan mallikodissa tiptop! Vähemmälläkin pääsee eteenpäin tässä elämässä!

Voimia ap:lle :hug:
neljän tenavan äitee

mun sisko teki jossain vaiheessa myös umpiväsyneenä stopin moiseen. hänellä oli siis täyshoidossa mies ja kaksi kouluikäistä tyttöä. hän lakkasi pesemästä miehen pyykin täysin, tytöiltä pesi vain ne vaatteet, jotka olivat asiallisesti likavaatteissa. ei siis kerännyt huoneista mitään. ruokaa laittoi niin kauan kun oli mistä laittaa. sit ei laittanut enää "kun ei ole näemmä kukaan käynyt kaupassa". kävi itse koiranpissitysreissulla tyttöjen kanssa hampparilla. siivosi vain omat astiansa koneeseen ja oman työpöytänsä. ei mennyt kuin pari viikkoa niin mies oli halukas neuvottelemaan kotitöiden jaosta.

sulla on tietty vähän toinen tilanne, kun on pienet lapset. mut voithan sä käydä heidän kanssa ulkona syömässä. siivoukset annat olla, loikit vain kenkäpinojen yli. peset vain omat ja lasten pyykit. kyl ne miehen silmät aukee. mun sisko ei ollut lainkaan äkeissään, kun heitti noi kaikki työt tekemättä. hän oli ihan hyväntuulisena aina istahtanut miehen viereen telkkua katsomaan ja siinä lörpötellyt niitä näitä. se oli ihan suunnatomasti suuttuttanut laiskaa ukkoa. kokeiles jotain tollasta, voi olla ihan hauskakin kokemus. ;)

Justiinsa oli muuten Meidän Perhe lehdessä juttua tuosta, että kun äiti on lasten kanssa kotona, niin luonnollisesti tekee suurimman osan/kaikki kotityöt, ja sitten kun palaa työelämään niin onkin vaikea saada se ukko tajuumaan että nyt hänenkin pitäis osallistua.

Yhteistyössä