Muutama kysymys (tyhmiäkin) treenaamisesta kotona ja juoksemisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bmi 45
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bmi 45

Vieras
Olen tosi lihava ja olen vihdoin päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja muuttaa elämääni terveellisemmäksi. Ruokavalion olen saanut nyt järkevämmäksi ja paino onkin pudonnut kolmessa kuukaudessa noin 15 kiloa. Silti painan edelleen 128 kiloa.

Tilanteeni kotona on se, etten pääse oikein muualle liikkumaan (kuntosalit, jumpat yms.), joten on liikuttava pääosin kotona. Olen nyt surffaillut eri sivuilla ja yrittänyt etsiä sellaisia järkeviä, mutta hyviä "liikkeitä", joita on helppo kotona tehdä ilman kummallisempia laitteita. Löysin tällaisen, joten onko tämä hyvä? Tehokas 9 viikon perustreeni lihaksille | KUNTO PLUS Ainoastaan tuo viimeinen leuanveto ei onnistu, kun ei ole siihen tarvittavaa paikkaa. Mitä muuta olisi hyvä ottaa mukaan ja millaisilla toistoilla?

Lenkeillä minulla on mahdollisuus käydä, ei ehkä joka päivä, mutta melkein. Ja jostain syystä minua kiehtoo juokseminen. Joten siihen liittyen monta kysymystä. Löysin juoksuoppaan aloittelijalle, mutta kannattaako minun ensin kohottaa kuntoa pelkästään kävelemällä, sillä kunto on tosi huono? Tuossa ohjelmassa oli alussakin jo juoksupyrähdyksiä. Vai lähdenkö heti tuon ohjelman mukaan toimimaan? Ja nyt kun on talvi, mikä on pakkasraja hölkkäämiselle? Millaiset varusteet pitäisi olla? Hyvä kengät ainakin, mutta miten vaatteet? Ja onko ihan tuhoontuomittua, jos tavoitteeksi asetan kymmenen kilometrin juoksun syyskuussa?

Ja tuleeko teille vielä jotain muuta mieleen, mitä minun tulisi ottaa huomioon?

Kaikella ystävyydellä.. Ehkä sinun ei kannata vielä nuin isolla painolla alkaa heti hölkätä. Jos kunto on huono niin aloita lyhyehköillä kävelylenkeillä ja pidennä niitä. Kehitä myös lihaskuntoa. Hommaa kunnon kengät kävelyyn. Aloita varovasti niin et riko ittees!

Youtubessa on hyviä pilatesvideoita ja kotiin voi tilata vaikka zumba-dvd:n, ihan lisävinkkinä :)

Tsemppiä!!

Odottele rauhassa kevättä ennen kun aloitat hölkätä. Ehdit pudottaa monta kiloa tässä talvikuukausien aikana. Talvella tarvii ihan erilaiset juoksukengätkin kuin lumettomaan aikaan.
Ja ennen hölkkäämisen aloittamista, käy tarkistuttamassa itsesi lääkärissä ja fysioterapeutilla, jottei juoksuharrastus lopu heti alkuunsa.

Ei ehkä tuolla painolla ja huonolla kunnolla kannata lähteä juoksemaan/hölkkäämään.. Paino rasittaa niveliä ja heikossa kunnossa olevat lihaksetkaan eivät niitä paljon pysty tukemaan..:( Saat todennäköisesti rasitusvamman aikaiseksi hyvin nopeasti (pahimmassa tapauksessa et sitten pysty viikkokausiin edes kävelemään ilman järkyttäviä tuskia ja mukavasti alkanut liikuntaharrastus päättyy ikävästi).

Sanoisin, että aloita kävelemällä reippaasti... Ota vaikka sauvat mukaan (keskity sauvakävelyssä oikeaan tekniikkaan ja hartioiden pitämiseen rentoina!) Kävellessäkin saa kyllä hien pintaan ja itsensä hengästymään, vaikka olisi parempikin kunto..:) Pyöräily on myös hyvä: nivelille lempeä, mutta kunto kasvaa humisten!

Niin, ja pakkasrajasta vielä: ei ulkoliikuntaan taida mitään "virallista pakkasrajaa" ollakaan.. omaa kroppaa kuunnellen oppii tuntemaan omat rajansa.. (eli: jos tuntuu pahalta hengittää, limaa alkaa nousemaan haitaksi asti tai jotain vastaavaa, rauhoita tahtia :))

Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin onnittelut päätöksestäsi ja jo hienosta alusta!

Juoksun suhteen komppaan muita, eli kannattaa aloittaa kävelyllä, sauvat on varmasti hyvä lisä.

Nuo lihastreenit vaikutti hyvältä aloitukselta, ehkä kannattaa ottaa muita liikkeitä mukaan, kun vauhtiin pääset. Esim. täällä <http://kuntoplus.fi/treeni/treeniohjelmat/kiireisen-lihastreeni> oli hyviä liikkeitä, joita voi tehdä kotona.

Ja kiitos muuten motivoinnista :) Saitpa juuri minutkin tekemään pikaisen kotitreenin!

Yhdyn kyl aikaisempiin, satsaa aluksi kävelyyn, kunto kasvaa siinäkin kohisten ja ehdit tiputtaa painoa kivasti ennen kuin tiet ovat sulat. Juurikin nivelet joutuvat juoksussa/hölkässä melko kovalle rasitukselle. Tykkäätkö uida, se olisi nivelille lempeätä liikuntaa.
Mutta siis, kympin juoksuun sinällään ehtii harjoitella 9kk vallan mainiosti. Itse alotin viime huhti-toukokuun vaihteessa hölkkäilyn ja syksyllä kävin ns varttimaratonin (10,5km). Minullakin hitusen ylipainoa, mutta tosi varovaisella alottelulla, säästyin isoilta lihaskivuilta ja varmasti myös nivelkivuilta.
Hurjasti onnea mahtavasta päätöksestä parantaa elämäntapoja ja varmasti myös elämänlaatua ja tsemppiä jatkoon.

Kiitokset vastauksista! :) Eli suosiolla jätän tuota juoksua odottamaan kevättä ja teiden sulamista ja siihen asti lenkkeilen muuten.

Kahvakuulaa olen myös harkinnut ja löysinkin muutaman treeniohjeen youtubesta ja muualtakin netistä, joten se voisi olla yksi lisä. TUo kiireisen lihastreenikin vaikuttaa hyvältä. Ehkä minä näillä pääsen alkuun :) Jos vielä jotain tulee mieleen, niin antakaa tulla vain.

[QUOTE="Vieras";27867847]Miten ois hiihtäminen näin talvella, tosi tehokasta hommaa.[/QUOTE]

En omista suksia :) Olen tätäkin miettinyt, mutta en ole vielä tullut hankkineeksi välineitä. Kouluaikojen hiihtoinho kummittelee vielä taustalla...

Löysin tällaisen jumpan youtubesta jokinaika sitten ja kerran pari olen tehnyt kyseisen ohjelman. Liikkeet ovat hyvin yksinkertaisia ja tarvitset vain käsipainot ja jumppamaton. Jos ei ole käsipainoja niin ne voi tehdä vaikka limsapullosta jonka täyttää vedellä.

Kyllä tällä sai hien pintaan!

Jillian Michaels 30 Day Shred

Yks hiton tehokas apu jumppaan on pieni pyörä (halkaisia n.15-20cm) saa motonetista kympillä. Renkaan läpi sopiva rautatanko senki sai motonetista ja rautatangon päälle puutarhaletkua tms. Vqikka tyyny polvien alle ja rullailemaan. Treenaa liki kaikki lihakset yhdellä kertaa. Kannattaa olla tarkkana ettei selkä lösähdä notkolle :-D

Hanki vaan ne sukset! :) Hiihtämistä hauskempaa touhua ei talvella juuri olekaan. Ei rasita niveliäkään niin paljon kuin juokseminen/hölkkääminen, johon voit siirtyä sitten keväällä, parikymmentä kiloa kevyempänä.

Painonpudotuksenkin kannalta hiihtäminen matalahkolla sykkeellä ja riittävän pitkään (=ainakin tunnin verran kerrallaan) on huomattavasti tehokkaampaa, kuin kotona tehtävä lihaskuntoharjoittelu (jota sitäkin kannattaa kuitenkin tehdä).

Yhteistyössä