Musta tuntuu, että nykyään lapsia suojellaan ihan liikaa kaikelta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä sanosin, että eniten on muuttunut se ,että ihmisillä ei oo enää sellasta yhteisöllisyyttä kuin mitä oli ennen vanhaan. ei tunneta edes sitä naapuria. tätä taustaa vasten mä ymmärrän hyvin, että lasten menemiset on ihan erilaisia ku sillon ennen.

ja mikähän siinäkin on, että aina romantisoidaan niitä vanhoja aikoja ? ( itsekin siihen syyllistyn kyllä ) "ennen oli kaikki paremmin" sanotaan usein asiassa kuin asiassa. vaikka joka ikisellä aikakaudella on ollut omat ongelmansa ja taakkansa.
Koska ihmisen muisti pyrki säilömään vahvoina hyvät muistot ja työntämään taka-alalle huonompia. Siksi lapsuuden kesissä paistoi aina aurinko ja tuoksui mansikka.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos lapsia suojeltaisiin liikaa, ei olisi ongelmia.

Ja niitähän on.
Hyvin kiteytetty.

Yhteisöllisyydestä sen verran, että pääkapunkiseudulla olen asunut viidessä eri paikassa ja jokaisessa on tulleet naapurit tutuiksi, toiset ystäviksikin. Se on myös itsestä kiinni kuinka paljon kotelostaan haluaa tulla ulos.

Minä olin kyllä yksin kesät vanhempien tehdessä töissä pitkää päivää, olin yksin iltapäivät kun vanhemmat töissä, olin yksin kun esim. 7-vuotiaana olin kuumeessa yksin kotona... vanhemmat töissä. Kävin yksin 7-vuotiaana uimassa, vanhemmat töissä, itseasiassa voi olla että olin jopa nuorempi kun kävin yksin uimassa...
Jotenkin tota pitää omalla kohdalla ihan normaalina vaikkei se sitä ole, meidän perheessä kulissit oli pystyssä kun vahemmilla paljon töitä. :/
Ei tulis kuitenkaan omaan mieleen jättää ihan noin törkeesti lastani/lapsiani heitteille.
Ja olin esimerkiksi seitsemänvuotias joskus vuonna 94 eli eihän tuosta ole kuin 15-vuotta aikaa...

Mutta kyllä sitä olisin minä varmasti kaivannut vähän turvaa ympärilleni. Ja ihan totta vanhempieni työpäivät venyivät aina yli 18 asti, muistan ajan kun olivat kotona vasta klo 20 jälkeen. Muistan usein pelänneeni isossa talossa yksin, laitoin aina kaikki valot päälle etenkin talvisin kun oli pimeää.

Ja muistan joskus kesällä pienenä ukkosella olleeni oven edessä kun pelkäsin tosi paljon että talo syttyy palamaan. Odotin siinä ovenkahva kädessäni että lähden karkuun jos talo alkaa palaa... :/

Historiantutkija
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
lapsuutta itseään tulee minusta suojella, niin kovin lyhyt sekin kun nykyisin on.
Mä en ymmärrä tätä kun joka paikassa puhutaan että lapsuus on nykyään liian lyhyt. Verrattuna mihin tahansa muuhun aikaan historiassa lapsuus ei ole koskaan kestänyt niin kauan kuin viimeisen 50 vuoden aikana.

Ei sata vuotta sitten 14-vuotiaat vetelehtineet koulun jälkeen kavereiden kanssa. Jo viisivuotiaat isosisarukset pantiin vahtimaan pienempiään, kun äidit olivat työssä. 12-vuotiaana lähdettiin naapuritaloon pikkupiiaksi töitä tekemään tai jollekin käsityöläiselle oppipojaksi. 16-vuotiaalla saattoi olla omia lapsia. Jos oli niin onnekas, että pääsi lukioon, se ei tietenkään sijainnut omalla kylällä vaan piti lähteä lähimpään suureen kaupunkiin asumaan koulukortteerissa, josta sitten vierailtiin kotona jouluna ja kesälomalla.

Lapset olivat mahdollisimman nuoresta lähtien työntekijöitä ja elatuksen hankintaan osallistuvia. Nykylapsilla on asiat tosi hyvin.

vieras
Jos on ylisuojeleva kun ei päästä 5- ja 3vuotiaita keskenään ulos niin mielelläni olen sit ylisuojeleva. Ärsyttävän leväperäinen asenne, että kyllä ne lapset pärjää kun mäkin pienenä pärjäsin.

näin
Korjausliike on jo tulossa.

Viime vuonna kaupungissamme ei lapsen saaneet tulla ja lähteää yksin eskariin. Tänä vuonna se oli taas mahdollista.

Kun minä olin pieni, niin 4-vuotiaasta saakka kuljettiin yhdessä toisen neljä vuotiaan kanssa. Eskari-ikäisenä piti käydä joo kaupassa ja kulkea yksin linja-autolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
6v on aivan liian pieni liikkumaan yksin kylillä, saati uimaan ilman valvontaa!!
No se on sun mielipiteesi. Minä kuitenkin liikuin ja niin kaikki kaveritkin silloin, ja hyvin pärjättiin. Enhän mä olisi päässyt mihinkään ikinä jos olisi aina pitänyt odottaa, että jompikumpi vanhemmista tulee mukaan. Kylä oli kyllä tosi pieni. Ja koulumatkatkin kuljettiin kuitenkin silloin jo yksin, samahan se nyt on mennä yksin kouluun kuin kaverille pyöräillä. Ja uida osasin 6-vuotiaana paremmin kuin omat vanhempani, niiden ei olisi ollut mitään syytä vahtia mun uimistani sen enempää 6- kuin 16-vuotiaanakaan.

Tosin itse asun nyt ihan erilaisessa paikassa kuin silloin kun olin pieni ja asuimme melko pienessä maalaiskylässä. Täällä en kyllä lapsia päästäisi kulkemaan yksin kovin pienenä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Historiantutkija:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
lapsuutta itseään tulee minusta suojella, niin kovin lyhyt sekin kun nykyisin on.
Mä en ymmärrä tätä kun joka paikassa puhutaan että lapsuus on nykyään liian lyhyt. Verrattuna mihin tahansa muuhun aikaan historiassa lapsuus ei ole koskaan kestänyt niin kauan kuin viimeisen 50 vuoden aikana.

Ei sata vuotta sitten 14-vuotiaat vetelehtineet koulun jälkeen kavereiden kanssa. Jo viisivuotiaat isosisarukset pantiin vahtimaan pienempiään, kun äidit olivat työssä. 12-vuotiaana lähdettiin naapuritaloon pikkupiiaksi töitä tekemään tai jollekin käsityöläiselle oppipojaksi. 16-vuotiaalla saattoi olla omia lapsia. Jos oli niin onnekas, että pääsi lukioon, se ei tietenkään sijainnut omalla kylällä vaan piti lähteä lähimpään suureen kaupunkiin asumaan koulukortteerissa, josta sitten vierailtiin kotona jouluna ja kesälomalla.

Lapset olivat mahdollisimman nuoresta lähtien työntekijöitä ja elatuksen hankintaan osallistuvia. Nykylapsilla on asiat tosi hyvin.
Peesi tähän. Täällä vetelehtii täysi-ikäiset ipanatkin ipodiensa kanssa koko kesän, kun ei huvita mennä töihin eikä äidit omia kullannuppujaan halua painostaa. Kauanko sen lapsuuden en-ota-vastuuta-mistään-ajan oikein pitäisi kestää?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
noh kaikenlaista nàkee ja kuulee kun ikàà tulee. tieto lisàà tuskaa ja varovaisuutta. meillà pikkulapsia EI VOI jàttàà yksin

Miten Italiassa muuten ? Suomessa kun ei voi kiroilla tai juoda alkoholia lasten nähden, Ilta-Sanomien lööpeistä puhumattakaan...

syitä ovat ainakin nämä
Enemmän sairaita ihmisiä liikkeellä, tai ainakin enemmän tietoa lasten hyväksikäyttäjien olemassaolosta. Osataan pelä, että jotain voi sattua.Monissa paikoissa myös enemmän liikennettä lähempänä lasten leikkipaikkoja. Lapsi voi nopeammin juosta omasta päähänpistostaan auton alle.

Pienemmät perheet. Vanhemmat huolehtivat enemmän omasta ainokaisesta silmäterästään. Tietyllä tapaa enemmän on niin, että lapsi ei saa vahingoittua/kuolla ja kaikki pienimmätkin mahdollisuudet siihen pitää eliminoida.

Yhteisöllisyys on kadonnut. Ennen naapuri olisi tullut kertomaan, jos 5-vuotias olisi tehnyt pihalla typeryyksiä. Nyt naapuri kirjoittaa harmaana tälle palstalle, että miksi vanhemmat eivät vahdi kakaroitaan.

Ihanaa, kerrankin täällä on keskustelu jatkunut asiallisessa hengessä :hug:

Onko se sitten vastuutonta, ettei opeta lapselleenkaan vastuullisuutta? Just tuolla edella joku sanoi hyvin, ettei enää anneta edes perunoita kuoria, kun lapselle voi tulla haava.

Jossain mun mielestä mättää, jos 16 veetäkin kohdellaan vielä kuin vauvaa, mistään ei tarvi ottaa vastuuta, rahaa tulee tekemättä mitään, ruoka on pöydässä, vaatteet pestynä ja huonekin siivotaan vanhempien toimesta. Kesätöitä ei vaadita tekemään, vaikka se jos mikä opettaisi nuorellekin vastuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja syitä ovat ainakin nämä:
Yhteisöllisyys on kadonnut. Ennen naapuri olisi tullut kertomaan, jos 5-vuotias olisi tehnyt pihalla typeryyksiä. Nyt naapuri kirjoittaa harmaana tälle palstalle, että miksi vanhemmat eivät vahdi kakaroitaan.
Toi on kyllä ihan totta, meilläkin tosiaan aika pienet kylillä liikkui yksinään, mutta siellä kaikki aikuiset sai komentaa lapsia ja lapset kanssa totteli. Ja jos joku käyttäytyi huonosti, niin se sana kyllä ihan varmasti kulki vanhemmille.

vv
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja syitä ovat ainakin nämä:
Toi on kyllä ihan totta, meilläkin tosiaan aika pienet kylillä liikkui yksinään, mutta siellä kaikki aikuiset sai komentaa lapsia ja lapset kanssa totteli. Ja jos joku käyttäytyi huonosti, niin se sana kyllä ihan varmasti kulki vanhemmille.
nykyään kun ei kestetä kritiikkiä tai vielä pahempaa että ei anneta! parjataan selän takana (esim. netissä) mutta ei sanota suoraan, vaikka moni vanhempi varmaan olis kiitollinen jos tietäis lapsensa pöllöilyistä.

sairaampi maailma nykyään, ja "koko kylä kasvattaa" puuttuu.

Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja LADYSMITH:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
noh kaikenlaista nàkee ja kuulee kun ikàà tulee. tieto lisàà tuskaa ja varovaisuutta. meillà pikkulapsia EI VOI jàttàà yksin

Miten Italiassa muuten ? Suomessa kun ei voi kiroilla tai juoda alkoholia lasten nähden, Ilta-Sanomien lööpeistä puhumattakaan...
tààllà paljon enemmàn ihmisià ja lapset eivàt leiki yksin ulkona eivàtkà mene kouluun yksin. joka pàivà saa kuulla uutisissa mità kamalimmista rikoksista, se on "arkipàivàà". aseellisis ryòstòjà on usein, vàhàn aikaa sitten sattui myòs meidàn perheessà

niin ja: viinià saa juoda lasten nàhden.

Enpä tiedä tuosta "liikaa suojelusta".... Ainakaan n. 12-15 vuotiaiden osalta: aika moni senikäisistä saa kulkea liki vapassti missä vaan, yötäkin myöden. Päästän kyllä omankin kohta 13v aika "surutta" yökylään kavereille, mutta tilannetta ja taustoja sitten varmistellaan tasaisin väliajoin. Toki puhelimessa voi valehdellakin, eihän "pahalle" pysty aina kättä eteen laittamaan, mutta minusta pääpointti on se, että edes yritetään valvoa/välittää, missä ne teinit kulkee.
Se on osin tottakin, että ns. yksin ei lapsia nykyään enää uskalleta/haluta jättää kotiinkaan siinä määrin kuin ennen. Itse tulin liki aina ekaluokkalaisena yksin tyhjään kotiin. Oma ekaluokkalainen ei ole tullut yhtään kertaa tyhjään kotiin. Se ei vain ole minusta ollut hyvä vaihtoehto.... Pumpulia.....?

v
Alkuperäinen kirjoittaja Tammikuu:
Enpä tiedä tuosta "liikaa suojelusta".... Ainakaan n. 12-15 vuotiaiden osalta: aika moni senikäisistä saa kulkea liki vapassti missä vaan, yötäkin myöden. Päästän kyllä omankin kohta 13v aika "surutta" yökylään kavereille, mutta tilannetta ja taustoja sitten varmistellaan tasaisin väliajoin. Toki puhelimessa voi valehdellakin, eihän "pahalle" pysty aina kättä eteen laittamaan, mutta minusta pääpointti on se, että edes yritetään valvoa/välittää, missä ne teinit kulkee.
Se on osin tottakin, että ns. yksin ei lapsia nykyään enää uskalleta/haluta jättää kotiinkaan siinä määrin kuin ennen. Itse tulin liki aina ekaluokkalaisena yksin tyhjään kotiin. Oma ekaluokkalainen ei ole tullut yhtään kertaa tyhjään kotiin. Se ei vain ole minusta ollut hyvä vaihtoehto.... Pumpulia.....?
Mun mielestä kans liian usein lukee näistä jo 10-vuotiaista heitteillejätetyistä jotka pyörii kaupungilla viinapäissään... Ja yksin kotiin heitetyistä vauvoista.

Yhteistyössä