Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tuo on ihan mutua. Mistä "joka puolelta" niitä likaisia ruiskuja löytyy, ja missä niitä tappoja tapahtuu? Juopot on lahdanneet toisiaan aika päiviä, ja nyt sitten muissa aineissa kulkevat tekevät samaa. Silti tuo on aika marginaalista Suomessa vielä.Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:No mä uskon, että esimerkiksi huumeidenkäyttö on nykyään paljon yleisempää kuin ennen? Ja nämä aiheuttavat enemmän kaikkea pahoinpitelyitä, tappoja, likaisia ruiskuja löytyy joka puolelta.
Ja ei, en lue seiskaa! :saint:
Mulla on täällä stadissa jäänyt useammankin kerran avaimet ulko-oveen asuessani sellaisessa pienoiskerrostalossa (jossa jokaisella siis oma ulko-ovi). Ihan maantasalla, kaikkien näkyvillä ne avaimet. Kukaan ei ottanut niitä, kukaan ei tullut meille sisään.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ennen laitettiin luuta ovea vasten vieraille merkiksi, että ketään ei ole kotona. Ovet luonnollisesti olivat auki, mitään ei kuitenkaan talosta viety... nykyään ei taitaisi toimia edes ovet lukittuna... maailma on muuttunut, valitettavasti.
No mun mielestä tässäkin taas kulkee kyllä joku välimaasto että on ylisuojeleva tai sitten päästää lapsen yksin minne tahansa mihin aikaan tahansa.Alkuperäinen kirjoittaja matamiko:.ei se ole ylisuojelua vaan tervettä järkeä,jos ei halua lastaan joka paikkaan yksin minä kellonaikana tahansa.
Mulla jäi kerran avaimet oveen. Kerrostalossa asutaan ja meidän ohi kulkee paljon ihmisiä. Eräs nainen soitti ovikelloa ja "palautti" avaimet mulleAlkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Mulla on täällä stadissa jäänyt useammankin kerran avaimet ulko-oveen asuessani sellaisessa pienoiskerrostalossa (jossa jokaisella siis oma ulko-ovi). Ihan maantasalla, kaikkien näkyvillä ne avaimet. Kukaan ei ottanut niitä, kukaan ei tullut meille sisään.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ennen laitettiin luuta ovea vasten vieraille merkiksi, että ketään ei ole kotona. Ovet luonnollisesti olivat auki, mitään ei kuitenkaan talosta viety... nykyään ei taitaisi toimia edes ovet lukittuna... maailma on muuttunut, valitettavasti.
Kaupungin vuokrakerrostalossa kerran jäi ovi auki koko yöksi, aamulla huomasin lehteä hakiessa. Ei kukaan ollut tehnyt mitään. "Maalla", mistä olen kotoisin, on sukulaisten ovet edelleen auki, vaikka lähtisvät kauppaankin.
Juu, meillä on aina avoimien ovien päivä, vaikka lähdettäis päiväksikin pois. (Että tervetuloa vaan)Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Mulla on täällä stadissa jäänyt useammankin kerran avaimet ulko-oveen asuessani sellaisessa pienoiskerrostalossa (jossa jokaisella siis oma ulko-ovi). Ihan maantasalla, kaikkien näkyvillä ne avaimet. Kukaan ei ottanut niitä, kukaan ei tullut meille sisään.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ennen laitettiin luuta ovea vasten vieraille merkiksi, että ketään ei ole kotona. Ovet luonnollisesti olivat auki, mitään ei kuitenkaan talosta viety... nykyään ei taitaisi toimia edes ovet lukittuna... maailma on muuttunut, valitettavasti.
Kaupungin vuokrakerrostalossa kerran jäi ovi auki koko yöksi, aamulla huomasin lehteä hakiessa. Ei kukaan ollut tehnyt mitään. "Maalla", mistä olen kotoisin, on sukulaisten ovet edelleen auki, vaikka lähtisvät kauppaankin.
Kaivelin aikani kuluksi tilastoja ja väkivaltarikollisuus on säilynyt kutakuinkin samana jo vuosikymmeniä.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Kyllä maailma on varsin toisenlainen paikka, kun se oli silloin kun elin lapsuuttani 70-luvulla.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/38264-isa-ala-juo-tanaanAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Kaivelin aikani kuluksi tilastoja ja väkivaltarikollisuus on säilynyt kutakuinkin samana jo vuosikymmeniä.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Kyllä maailma on varsin toisenlainen paikka, kun se oli silloin kun elin lapsuuttani 70-luvulla.
näin varmaan onkin. Siltikin ainakin mutu-tuntumalla uskon, että lapsuuteni maisemissa oli vähemmän huumehörhöjä ja liikenettä kuin nykyään. Toki 70-luvullakin oli huumeita, ei tosin pikkulähiössä niin helposti saatavilla kuin tänään ja oli liikennekuolemiakin, ehkä enemmänkin aikaa ennen turvavöitä ja- istumia.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Kaivelin aikani kuluksi tilastoja ja väkivaltarikollisuus on säilynyt kutakuinkin samana jo vuosikymmeniä.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:Kyllä maailma on varsin toisenlainen paikka, kun se oli silloin kun elin lapsuuttani 70-luvulla.
5 vuotta on aika lyhyt aika ja toki vaihtelua tapahtuu vuosittain. Pidempi seuranta antaisi paremman kuvan. Tarkoitan siis sitä, mikä tilanne oli esim 60- tai 70-luvuilla.Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/38264-isa-ala-juo-tanaan
Minä löysin tälläisen lehtijutun, jossa mainitaan esim. että nuorten tekemät pahoinpitelyt ovat kaksinkertaistunut viiden vuoden aikana! :/
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:5 vuotta on aika lyhyt aika ja toki vaihtelua tapahtuu vuosittain. Pidempi seuranta antaisi paremman kuvan. Tarkoitan siis sitä, mikä tilanne oli esim 60- tai 70-luvuilla.Alkuperäinen kirjoittaja JosSanon:http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/38264-isa-ala-juo-tanaan
Minä löysin tälläisen lehtijutun, jossa mainitaan esim. että nuorten tekemät pahoinpitelyt ovat kaksinkertaistunut viiden vuoden aikana! :/
Ainakin se on selvää, että asioista tiedottaminen on nykyään ihan toista kuin aikaisemmin. Mun luokkakaverini tapettiin 1977 ja siitä oli parin rivin uutinen Hesarin jollain sisäsivulla. Jos tappo olisi tapahtunut tänään, se olisi iltapäivälehtien lööpeissä ja asiaa vatvottaisiin mediassa useiden päivien ajan.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:näin varmaan onkin. Siltikin ainakin mutu-tuntumalla uskon, että lapsuuteni maisemissa oli vähemmän huumehörhöjä ja liikenettä kuin nykyään. Toki 70-luvullakin oli huumeita, ei tosin pikkulähiössä niin helposti saatavilla kuin tänään ja oli liikennekuolemiakin, ehkä enemmänkin aikaa ennen turvavöitä ja- istumia.
Ehkäpä silloin oli ihmisillä astetta syvempi (edes hivenen) luottamus toisiin ihmisiin. Kaupan ulkopuolelle jätettiin vauvat vaunuissa nukkumaan jne.
omassa lapsuudessa lapsia kunnioitettiin. kukan ei ajanut suojatiellä kulkevan lapsen päälle.Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:Ei tarvi vaatia "mitä vaan", mutta mun mielestä pitäisi LUOTTAA niihin omiin lapsiinsa, että ne kyllä osaavat itsekin! Jotenkin tuntuu vaan kummalta, että 8 veetäkään ei päästetä nykyään pyörällä kaverin luo, vaan viedään autolla.Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Mun mielestä lapsilta ei voi vaatia mitä vaan. Ja nykyään tuntuu, että lapset ei edes saa olla lapsia vaan pitää kasvaa mahdollisimman äkkiä "isoksi"Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:Onkohan kyse luottamuspulasta? Eikä enää luoteta lasten omaan järjenkäyttöön?
Kyllä lapset ansaitseekin saada elää lapsena ja saada suojelusta. Ylihuolehtivaisuus on sitten toinen ääripää, mutta siitähän ei tässä keskusteltukaan.
:flower:Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:On toki varmaan lapsia, joita ylisuojellaan. Mutta minusta kovin varhainen itseänäistäminen ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Toki on hyvä ja tärkeä kasvattaa lastaan omatoimiseksi ja itsekseenkin toimeentulevaksi. Mutta lapsen harteille ei saa sysätä liian suurta vastuuta ja lapsuutta itseään tulee minusta suojella, niin kovin lyhyt sekin kun nykyisin on.
Sinä se muruseni osaat kirjoittaa fiksusti.Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:On toki varmaan lapsia, joita ylisuojellaan. Mutta minusta kovin varhainen itseänäistäminen ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Toki on hyvä ja tärkeä kasvattaa lastaan omatoimiseksi ja itsekseenkin toimeentulevaksi. Mutta lapsen harteille ei saa sysätä liian suurta vastuuta ja lapsuutta itseään tulee minusta suojella, niin kovin lyhyt sekin kun nykyisin on.
joo, helppo se oli liikkua alakoululaisena kun ihmiset asuivat pienillä paikkakunnilla ja liikennettä sadasosa siitä mitä tänään. ja aikuiset olivat kunnollisia, jalankulkijoita väistetiin ja annettiin tietä.Alkuperäinen kirjoittaja BKM:Hassua, kun usein puhutaan, että lapsien pitää "nykyään kasvaa niin nopeasti isoiksi", kun mun mielestä se on ihan toisin päin. Mun aikana oli ainakin ihan tavallista, että 6-8-vuotiaat liikkui kylillä ilman vanhempiaan ja ilman että vanhemmat mitenkään varmaksi tiesi missä mennään. Ja käytiin tosiaan uimassakin. 12-13-vuotiaana olen ollut jo yksin yötä kotona kun vanhemmat olivat reissussa ja sen ikäisenä kävin jo töissäkin. Silti olen mielestäni ihan tarpeeksi kauan saanut olla lapsi. Siitähän aloitettiin muistaakseni ihan ketjukin, kun mä hoopo leikin 13-vuotiaana poneilla enkä seksiä harrastanut.