Muslimityttö päiväkodissa (Mitä muut tekisitte?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pk-täti:
viime päivinä täällä on VAAN haukuttu päiväkotia ja niiden työntekijöitä! Hoitaisitte itse lapsenne jos vnoin ottaa päähän ja kaikki on väärin. Siellä on kymmeniä lapsia, joten ei kaikkia vanhempien neuvoja /ohjeita/toiveita voi toteuttaa. On paljon sijaisia jne. ja aina tieto ei kulje ihmisten välillä. Onko tuo nyt niin kauheaa jos lapsi nukkuu alusvaatteilla. Lapsista kuitenkin kyse!!!

Oikein ammattimaista! Eli possunlihaa vaan lapsille, vaikka muslimeja ovatkin...kunhan hoitajilla on helppoa ja aina voi vedota siihen, että on sijaisia eikä ne tiedä :headwall: :headwall:

mitenhän muissa työpaikoissa nämä asiat kulkee oikein hyvin, vaikka sijaisia onkin esim. ei meidän osastolla jaeta potilaille vääriä lääkkeitä, vaikka sijaiset on töissä...mitenhän tämä on mahdollista. KUN ON SELKEÄT OHJEET!!!!

ja vielä tuohon ap:n ongelmaan:

mainitse asiasta ystävällisesti joko lapsen äidille tai hoitajalle. kyllä muidenkin asioihin pitää/saa puuttua tarpeen vaatiessa, ja jos asiansa osaa esittää hienovaraisesti ja syyttelemättä niin harvemmin kukaan edes viitsii loukkaantua.

mä olisin esim. sijaisena kiitollinen, jos mulle huomautettaisi (ystävällisesti ) asiasta, joka multa on jäänyt huomaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:
Alkuperäinen kirjoittaja N ja N:
Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt miksi päiväkodeissa nukutaan pelkissä pikkuhousuissa tai vaipassa. Meillä lapselle laitetaan vähintetään t-paita aina kotona nukkuessa.

mulla on ollu tapana ihan suoraan kysyä näistä asioista vanhemmilta kun uusi lapsi on tullut hoitoon. toiset muksut on niin kuumaverisiä että ottaisivat ne kalsaritkin pois (en kyllä oo antanu ottaa ;) ), toiset taas haluu pitää paljonkin vaatetta päällä.

sitten kun henkilökuntaa puuttuu ja tulee sijaisia toisesta ryhmästä tai talon ulkopuolelta, niin nämä ei tietenkään tiedä joka muksun henk.koht. tottumuksia ja saattaa tulla virheitä. mä tiedän kyllä oman ryhmäni kaikki 20 lasta miten kukin on tottunut nukkumaan! :D

Niin, eihän mun pitäisi valittaa, kun en ole mitään erityisohjeita antanutkaan. :ashamed:

Meidän tarhassa vaan huomasin, että yleisenä käytäntönä näyttää olevan, että lapset 1-3v. ryhmässä nukkuvat kaikki vaipassa tai kalsareissa.

Tietysti mitä isompi lapsi on, sen paremmin osaa kertoa mitä päälleen haluaa tai ei halua.

Ihan sama onko muslimi vai mikä, mutta kyllä äidin toivetta pitää noudattaa. Mä en haluis et mun lapsi nukkuin pelkissä pikkareissa, onhan sillä kotonakin jotain päällä nukkuessaan, niinkun lapsilla yleensä.

minä henkilökohtaisesti haluaisin kuulla jos mun toivetta ei huomioida! eli mainitse asiasta sille äidille. muslimeilla kuitenkin on periaatteita vaikka olisivatkin niin pieniä. törkeetä sivuuttaa toisen asia noin. jos asia kuitenkin on sen äidinkanssa sovittu muuten niin hyvä niin,mutta eihän voi olla varma. nykyään mihinkään voi luottaa vaikka noinkin pienestä asiasta kysymys.

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta ottaisin äidin kanssa näkemäni puheeksi ja mainitsisin, että kuulin mitä äiti oli pyytänyt ja sen vuoksi nyt ajattelin asiasta mainita....tjsp

Ikään kuin kiusalla hoitajat laittavat tytön nukkumaan vain alushousuissa. Vaikkei muslimeja ollakaan niin siitä huolimatta vaatisin omille lapsilleni vähintään sen paidan ja sukkahousut (tai muut housut) päiväunille mennessä. Miksi edes riisuvat noin??? :o

Itse kyllä sanoisin kyseisen tytön äidille moisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinastina:
En mä kyllä puuttuisi tuollaiseen asiaan, josta olen vahingossa jotain kuullut. Kun ei kerran ton vakavammasta ole kyse.

toisaalta tuollainen välinpitämättömyys, voi johtaa siihen vakavampaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Oikein ammattimaista! Eli possunlihaa vaan lapsille, vaikka muslimeja ovatkin...kunhan hoitajilla on helppoa ja aina voi vedota siihen, että on sijaisia eikä ne tiedä :headwall: :headwall:

Mä tappelin tästä asiasta meidän lasten pk:n keittäjän kanssa. Päiväkodin kiltti ja hiljainen laitosapulainen oli soittanut keittiölle kun lapset aloitti hoidon (keittiö on toisessa päiväkodissa, sieltä tuodaan ruoka lasten tarhaan) mutta sanoi että ei keittäjä suostu sianlihattomaan ruokavalioon. Mä pyysin keittäjän numeron ja soitin sille itse.

Ilmoitin, että lapset eivät syö sianlihaa, perusteena se että lasten isä on muslimi. Alkoi kamala mäkätys keittäjän suunnalta siitä, miten hankalaa se on kun pitää sitten tehdä eri ruokaa vaikka sitä kyllä muutenkin jo tehdään, eikä ihan helpolla viitsisi kirjoittaa lasten nimiä seinälle (jossa siis on lista erikoisruokavaliota noudattavista lapsista). Paasasi, miten väärin se on lasta kohtaan kun hänestä tehdään erilainen, kun "ne jo muutenkin erottuu joukosta". Ulkonäköä siis tarkoitti, kuvitteli kai että meidän lapset on mustatukkaisia pikisilmiä. Sanoin, että ne on suht vaaleatukkaisia eikä silmätkään oo ruskeat, joten nou hätä. Ja sitäpaitsi, jos ruokana on nakkikastiketta niin meidänkin lapset saa nakkikastiketta, mutta sianlihatonta sellaista, eli miten ne erottuu joukosta?

Sitten alkoi paasaus siitä, että lapset kuitenkin isompana menee kavereiden kanssa Heselle syömään ilman vanhempien lupaa. Mua alkoi jo naurattaa, ja sanoin että siitä vaan, koska Hesburger käyttää naudanlihaa, ja toisekseen kyllä lapset itse isona saa päättää syövätkö possua vai ei, mutta nyt he ovat 1 v ja 3 v ja heidän asioistaan päätämme me vanhemmat. Ja koska luterilaiseen kirkkoon kastetuilla lapsilla on samassa päiväkodissa sianlihaton ruokavalio sillä perusteella että heidän isänsä on muslimi (vaikka lapset siis on kristittyjä ja luterilaisuus ei sikaa kiellä ) niin on se nyt perkele jos meidän lapset joutuu syömään sianlihaa ihan vaan siksi, että keittäjä ei jaksa kirjoittaa niiden nimiä sille maagiselle seinälle missä erikoisruokavaliot lukee! |O Sitä sianlihatonta ruokaa kun sai jo moni muukin lapsi.

Keittäjä yritti vielä sössöttää jotain mutta kun sanoin että saako ne lain salliman erikoisruokavalion vai vienkö asian eteenpäin ja teen hänestä valituksen, niin johan alkoi tapahtua....ja nyt lasten nimet siis on The Seinällä :D

Alkuperäinen kirjoittaja tarhantäti:
Onko tuo nyt niin kauheaa jos lapsi nukkuu alusvaatteilla. Lapsista kuitenkin kyse!!!

itse päiväkodin työntekijänä olen kyllä tarkka tästä asiasta. meilläkin ryhmässä monta muslimilasta enkä ikinä laittaisi niitä puolialasti nukkumaan.

Näinpä uskon myös muiden tätien tekevät ainakin sen jälkeen kun asiasta on mainittu. Eiköhän nuo päiväkotientätit pääosin koostu NORMAALI ihmisistä eikä mistään hulluista sadisteista jotka ihan vaan kiusallaan juottaa esim. maitoa maitoallergiselle. En muutenkaan ymmärrä jatkuvaa päiväkotien/hoitajien haukkumista! Jos teidän lapsilla on NIIN huonot hoitajat niin kuinka te lapsenne sinne viette. Omilla lapsillani on loistavat tarhantätit joiden kanssa asioista juttelemme ihan kasvotusten. Ja toiveitani on kuunneltu ja ne kirjataan ylös jotte myös ne sijaiset tiedon saavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Mä tappelin tästä asiasta meidän lasten pk:n keittäjän kanssa. Päiväkodin kiltti ja hiljainen laitosapulainen oli soittanut keittiölle kun lapset aloitti hoidon (keittiö on toisessa päiväkodissa, sieltä tuodaan ruoka lasten tarhaan) mutta sanoi että ei keittäjä suostu sianlihattomaan ruokavalioon. Mä pyysin keittäjän numeron ja soitin sille itse.

Ilmoitin, että lapset eivät syö sianlihaa, perusteena se että lasten isä on muslimi. Alkoi kamala mäkätys keittäjän suunnalta siitä, miten hankalaa se on kun pitää sitten tehdä eri ruokaa vaikka sitä kyllä muutenkin jo tehdään, eikä ihan helpolla viitsisi kirjoittaa lasten nimiä seinälle (jossa siis on lista erikoisruokavaliota noudattavista lapsista). Paasasi, miten väärin se on lasta kohtaan kun hänestä tehdään erilainen, kun "ne jo muutenkin erottuu joukosta". Ulkonäköä siis tarkoitti, kuvitteli kai että meidän lapset on mustatukkaisia pikisilmiä. Sanoin, että ne on suht vaaleatukkaisia eikä silmätkään oo ruskeat, joten nou hätä. Ja sitäpaitsi, jos ruokana on nakkikastiketta niin meidänkin lapset saa nakkikastiketta, mutta sianlihatonta sellaista, eli miten ne erottuu joukosta?

Sitten alkoi paasaus siitä, että lapset kuitenkin isompana menee kavereiden kanssa Heselle syömään ilman vanhempien lupaa. Mua alkoi jo naurattaa, ja sanoin että siitä vaan, koska Hesburger käyttää naudanlihaa, ja toisekseen kyllä lapset itse isona saa päättää syövätkö possua vai ei, mutta nyt he ovat 1 v ja 3 v ja heidän asioistaan päätämme me vanhemmat. Ja koska luterilaiseen kirkkoon kastetuilla lapsilla on samassa päiväkodissa sianlihaton ruokavalio sillä perusteella että heidän isänsä on muslimi (vaikka lapset siis on kristittyjä ja luterilaisuus ei sikaa kiellä ) niin on se nyt perkele jos meidän lapset joutuu syömään sianlihaa ihan vaan siksi, että keittäjä ei jaksa kirjoittaa niiden nimiä sille maagiselle seinälle missä erikoisruokavaliot lukee! |O Sitä sianlihatonta ruokaa kun sai jo moni muukin lapsi.

Keittäjä yritti vielä sössöttää jotain mutta kun sanoin että saako ne lain salliman erikoisruokavalion vai vienkö asian eteenpäin ja teen hänestä valituksen, niin johan alkoi tapahtua....ja nyt lasten nimet siis on The Seinällä :D

:o kyllähän asioista saa vaikeita jos niistä tehdään vaikeita. :headwall: eiköhän tämä sianlihattomuus pitäisi olla jo aika selvä juttu useissa keittiöissä nykypäivänä :whistle:

[...ja nyt lasten nimet siis on The Seinällä :D

:D :D (nauratti tuo the seinällä juttu)

mutta:
voiko oikeasti tänä päivänä vielä joku sössöttää tuollaisesta asiasta kun erikoisruokavalio- lapsia on joka tarhassa. tai ainakin melkein..
miten se voi olla niin vaikeaa kuunnella vanhempia ja noudattaa heidän toiveitaan ilman pään aukomista.
huh :o

*ihmettelee suuresti*

:o kyllähän asioista saa vaikeita jos niistä tehdään vaikeita. :headwall: eiköhän tämä sianlihattomuus pitäisi olla jo aika selvä juttu useissa keittiöissä nykypäivänä :whistle:

Hauskinta tässä on se, että samassa pk:ssa on seitsemän muutakin lasta, joilla on sianlihaton ruokavalio, mutta kaksi lasta lisää olikin ylivoimaisen vaikeaa.... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja PulttiBois:

mutta:
voiko oikeasti tänä päivänä vielä joku sössöttää tuollaisesta asiasta kun erikoisruokavalio- lapsia on joka tarhassa. tai ainakin melkein..
miten se voi olla niin vaikeaa kuunnella vanhempia ja noudattaa heidän toiveitaan ilman pään aukomista.

*ihmettelee suuresti*

Meilläkin oli melkoinen show ennen kuin saatiin pojallemme munaton-ruokavalio. Testitulokset kun tuli niin ilmoitin heti päiväkotiin, että ei enää muruakaan kananmunaa, mutta ei se niin helppoa ollutkaan kuin luulin. sellainen 15 lomaketta jne. täytettyäni niin nyt on saanut sen munattoman-ruokavalion. Ihmettelin jo tuotakin, koska kananmuna nyt on yksi yleisimmistä lasten allergian aiheuttajista ja varmasti siellä on 10 muutakin munatonta lasta (heh heh)

Hauskinta tässä on se, että samassa pk:ssa on seitsemän muutakin lasta, joilla on sianlihaton ruokavalio, mutta kaksi lasta lisää olikin ylivoimaisen vaikeaa.... :headwall:

hyvä että saitte lopulta asianmukaisen ruokavalion lapsille. uskomatonta käytöstä keittäjältä!

mäkin sain joskus kuulla olevani asennevammainen idiootti, kun kehtasin toivoa että kasvisruuassa olisi proteiininlähde (pavut, soija ) mukana... ei tule tapahtumaan, ovat niin kalliita sanottiin keittiöltä. esimies otti yhteyttä ruokapalvelun tuottajaan ja johan alkoi löytyä papujakin... ;)

mutta:

*ihmettelee suuresti*

Meilläkin oli melkoinen show ennen kuin saatiin pojallemme munaton-ruokavalio. Testitulokset kun tuli niin ilmoitin heti päiväkotiin, että ei enää muruakaan kananmunaa, mutta ei se niin helppoa ollutkaan kuin luulin. sellainen 15 lomaketta jne. täytettyäni niin nyt on saanut sen munattoman-ruokavalion. Ihmettelin jo tuotakin, koska kananmuna nyt on yksi yleisimmistä lasten allergian aiheuttajista ja varmasti siellä on 10 muutakin munatonta lasta (heh heh)

*nauraa tuolle munattomalle* :D

mutta totta turiset.
mun ystävän lapsella on niin paha ruoka-aine allergia tai parikin että henki voi olla lähellä jos saa sitä suuhunsa.
viimeksi mediheli tuli paikalle kun lapsi alkoi sinertää ja menettää tajuntaansa saatuaan käsiinsä pähkinää. :/
joten ei parane leikkiä asian kanssa kyllä yhtään.

mutta:

*ihmettelee suuresti*

*nauraa tuolle munattomalle* :D

mutta totta turiset.
mun ystävän lapsella on niin paha ruoka-aine allergia tai parikin että henki voi olla lähellä jos saa sitä suuhunsa.
viimeksi mediheli tuli paikalle kun lapsi alkoi sinertää ja menettää tajuntaansa saatuaan käsiinsä pähkinää. :/
joten ei parane leikkiä asian kanssa kyllä yhtään.

pähkinä on tosi paha ja esim. kalan ja pähkinän kanssa ei todellakaan pidä leikkiä. mMinun ystävälläni on niin paha kala-allergia, että jo hajukin aiheuttaa reaktioita. Muistan ylä-asteen kotitaloustunnin kun tehtiin jotain pähkinäjuttua ja luokkatoveri ei tiennyt olevansa pähkinäallerginen ja nappasi kourallisen pähkinöitä suuhunsa ja henki meinasi lähteä. Onneksi ambulanssi tuli tosi nopeasti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nukkuuko kaikki lapset samalla tavalla, pikkareissaan?

Mitä sen on väliä miten tai missä muut nukkuvat? Jos on esitetty pyyntö että lapsella nukkuessa sukkahousut ja paita niin silloin ne täytyy olla!

Meillä sekä omat että hoitolapset nukkuu vaatteet päällä. Eli pojilla t-paita+kalsarit ja sukat, tytöillä t-paita+sukkikset/unihousut. Läheisessä pk:ssa kaikki, vauvasta eskarilaiseen nukkuvat pelkäsä vaipassa tai pikkuhousuissa. Minusta omituinen käytäntö.

viime päivinä täällä on VAAN haukuttu päiväkotia ja niiden työntekijöitä! Hoitaisitte itse lapsenne jos vnoin ottaa päähän ja kaikki on väärin. Siellä on kymmeniä lapsia, joten ei kaikkia vanhempien neuvoja /ohjeita/toiveita voi toteuttaa. On paljon sijaisia jne. ja aina tieto ei kulje ihmisten välillä. Onko tuo nyt niin kauheaa jos lapsi nukkuu alusvaatteilla. Lapsista kuitenkin kyse!!!

No välissä tekin ootte "hampaissa" eikä aina me pph:t ;)

miksi muuten niitä lapsia aina nukutetaan pikkuhousuissa? Meidän lapset nukkuu kotona päiväunet aina hiukan paksummissa vaatteissa, joten miksi niiden täytyy päiväkodissa olla puoli alasti? Pitää varmaan kysyä seuraavaksi asiaa
Mikä siinä sitten on outoa me tarjassa 15v sitten suunnileen niin aina alushousut jalassa ei ikinä ajatustakaan vaatteett päällä ja mä nukuin yhen ulkomaalaisen tytön vieressä silläkin vaan pikkuhousut päällä ja me juteltiin vähän hiljaa toistemme kanssa eikä siinä mitään outoa

häh? no eihän tällä oo mitään tekemistä sen asian kanssa että äiti haluaa lapsensa menevän päikkäreille sukkahousut ja paita päällä???? vaikka oiskin muslimi!

mieki saattasin ihan vittuillessani sanoa juuri noin (että meiän neiti sitte nukkuu sukkiksissa päikkärit) jos huomaisin ettei päiväkodin henkilökunta kuuntele vanhempien toiveita! ja valituksen tekisin johdolle jos ei toiveita kunnioitettais.

ap: mie sanoisin kyllä asiasta. ensin henkilökunnalle että eikös täällä kunnioitetakaan toisten vanhempien toiveita? ja sitte sanosin myös sille muslimiäidille myös asiasta.
Ootko vähän idiootti? Veikö joku pienenä kaikki tikkarisi?

En keksiny mitään muutakaan otsikkoo, mutta haluun kysyy yhtä asiaa.

Meijän tytön eskarissa on muslimityttö, jonka äiti ilmoitti, että päiväunille mennessä tytöllä pitää olla aina päällä sukkikset ja paita. Olin ite paikalla, kun äiti tästä ilmotti.
Haen ite ton oman tyttöni pois, kun muut valmistautuu päiväunille. Nyt oon monena päivänä nähnyt, kun tää muslimi tyttö laitetaan unille pelkissä alushousuissa...
Pidänkö huolen vaan omista asioistani vai pitäisköhän asiasta mainita tytön äidille?Mitä muut tekisitte?

Ihmetyttää kyllä, ettei vanhempien mielipiteitä kauheesti kunnioiteta :/
Siis haetko tytön pois sen takia että siellä nukkuu musliimityttö alusvaatteissa?!?!?! Muuten niin hoida vaan omat asiat jos se ei häiritse sua se että musliimityttö nukkuu alusvaatteissa sori jos en ymmärtänyt oikein :)

Yhteistyössä