Murinaa Jenkkien passivaatimuksesta (turhis)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Alko vähän sylettämään. Mulla on vajaa pari vuotta vanha passi, enkä pääse sillä Jenkkeihin!!! Luuleeko ne ihan tosissaan, että joku täältä haluis loikata sinne rotanloukkuun???

Oisko se Jenkkien vaatima biotunnistepassi pitänyt tilata jonain erikoistilauksena? Kun uusin passia 2007 niin kukaan ei kysynyt missään vaiheessa, että millaisen passin haluan (paitsi, että 5 vai 10 vuoden) enkä tasan siinä kohtaa tajunnut, että tällä passilla ei voikkaan matkustaa kaikkialle.

Miehelläni on vanhempi passi, jossa on luonnollisestikkin aika vanha kuva ja sillä sitten pääsee Jenkkilandiaan ilman mitään biotunnisteita. Minun passissani kuvakin on otettu TODELLA tiukkojen ohjeiden mukaan ja kuva on tuore, mutta silti en sillä pääse! Mikäs logiikka tässä nyt sitten on?

Kyllä meillä mentiin kahdenlaisilla passeilla, 9 vuotta vanhoilla ja vuoden vanhoilla nyt kesällä. Kyllä sinulla pitäisi olla sellainen passi millä pääsee, jos se on kerran voimassa. Tai sitten en ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Meneekäös se nykyään niin että jos ei ole biotunnistepassia niin pitää olla viisumi?

Ei ainakaan kesällä ollut, pitää olla se netissä tilattava ESTA-todistus (jos muistan nimen oikein ) eikä se riippunut mitenkään siitä kuinka vanha passi oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Kyllä meillä mentiin kahdenlaisilla passeilla, 9 vuotta vanhoilla ja vuoden vanhoilla nyt kesällä. Kyllä sinulla pitäisi olla sellainen passi millä pääsee, jos se on kerran voimassa. Tai sitten en ymmärtänyt mitä tarkoitat.

Kun suurlähetystön sivuilla sanotaan näin:
26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee olla biotunnistesiru, nk. e-passi.

Tuosta tekstistä ymmärsin, että koska passini on myönnettu 26.10.2006 jälkeen niin sen on oltava biotunnisteinen..

Mieheni passi on vanhempi, joten hän ei tarvitse passiinsa biotunnistetta... (kummallista). Mulle tuollon 2007 myönnetty ihan tavispassi ilman mitään hienoja biotunniste-juttuja :/ Kiva nyt sitten käydä ostamassa uusi passi kun vanhakaan ei ole vielä piiiiitkiiin aikoihin vanhentumassa... argh!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee olla biotunnistesiru, nk. e-passi.

Tuosta tekstistä ymmärsin, että koska passini on myönnettu 26.10.2006 jälkeen niin sen on oltava biotunnisteinen..

Mieheni passi on vanhempi, joten hän ei tarvitse passiinsa biotunnistetta... (kummallista). Mulle tuollon 2007 myönnetty ihan tavispassi ilman mitään hienoja biotunniste-juttuja :/ Kiva nyt sitten käydä ostamassa uusi passi kun vanhakaan ei ole vielä piiiiitkiiin aikoihin vanhentumassa... argh!

Eli siinä on joku aikaväli, jolloin meillä ei vielä tehty niitä biotunnistepasseja, mutta USA vaatii jo siltä ajalta semmoisen? Ei ole sattunut meille noin, joten en ollut tuota tiennyt. Kävisiköhän niin, että tuosta syystä saisit ilmaiseksi uuden passin sen nykyisen passin voimassaoloajan loppuun, korvaavan passin, kuten silloin saa (tai ainakin ennen sai, jokunen vuosi sitten) jos passi oli rikkoutunut. Kuten meillä kävi yhdelle passille, joka oli viallista valmistetta.

Onko passisi siis vielä niitä kymmenen vuoden passeja?

Eli siinä on joku aikaväli, jolloin meillä ei vielä tehty niitä biotunnistepasseja, mutta USA vaatii jo siltä ajalta semmoisen? Ei ole sattunut meille noin, joten en ollut tuota tiennyt. Kävisiköhän niin, että tuosta syystä saisit ilmaiseksi uuden passin sen nykyisen passin voimassaoloajan loppuun, korvaavan passin, kuten silloin saa (tai ainakin ennen sai, jokunen vuosi sitten) jos passi oli rikkoutunut. Kuten meillä kävi yhdelle passille, joka oli viallista valmistetta.

Onko passisi siis vielä niitä kymmenen vuoden passeja?

Pitää varmaan kysellä asiaa poliisilaitokselta. Eipä tuo passi nyt mitään miljoonia maksa, mutta suututtaa se kaikki vaiva passin saamiseksi. Hyvähän se olisi jos saisin sen uuden ilmaiseksi, mutta epäilenpä vähän...

Pitää varmaan kysellä asiaa poliisilaitokselta. Eipä tuo passi nyt mitään miljoonia maksa, mutta suututtaa se kaikki vaiva passin saamiseksi. Hyvähän se olisi jos saisin sen uuden ilmaiseksi, mutta epäilenpä vähän...

Ja kun nykyään on vaan niitä viiden vuoden passeja. Kai se vaan on niin, ettei jotain toista valtiota kiinnosta ja tarvikaan kiinnostaa, milloin jossain toisessa valtiossa tehdään jotain muutoksia näihin, kun ne määrää omia päivämääriään. Ymmärrän, että ärsyttää, mutta kuitenkin. Minusta on ok, että jos sinne USAan nyt kuitenkin tahtoo syystä tai toisesta mennä, niin sitten mennään niillä ehdoin, kuin maa määrää. Ei siellä paljon kannata digikuvaa ja sormenjälkiäkään vastaan nurista, jos meinaa maahan päästä.

Ei ainakaan kesällä ollut, pitää olla se netissä tilattava ESTA-todistus (jos muistan nimen oikein ) eikä se riippunut mitenkään siitä kuinka vanha passi oli.
Tämä käsitys mullakin on ollut. Pitääkin varmistaa, jotta ehdin hankkia uuden passin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tämä käsitys mullakin on ollut. Pitääkin varmistaa, jotta ehdin hankkia uuden passin.

Nyt pitää vielä täyttää koneessakin sen vihreä kortti, mutta se ilmeisesti poistuu vuodenvaihteessa, eli pelkkä ESTA riittää ja se myönnettiin vuodeksi, mitä en tiennyt, luulin sen olevan matkakohtainen.

Ja kun nykyään on vaan niitä viiden vuoden passeja. Kai se vaan on niin, ettei jotain toista valtiota kiinnosta ja tarvikaan kiinnostaa, milloin jossain toisessa valtiossa tehdään jotain muutoksia näihin, kun ne määrää omia päivämääriään. Ymmärrän, että ärsyttää, mutta kuitenkin. Minusta on ok, että jos sinne USAan nyt kuitenkin tahtoo syystä tai toisesta mennä, niin sitten mennään niillä ehdoin, kuin maa määrää. Ei siellä paljon kannata digikuvaa ja sormenjälkiäkään vastaan nurista, jos meinaa maahan päästä.

Ottaako ne nykyään kuvan ja sormenjäljetkin?? Ohhoh!
Viimeksi kun menin niin koneessä täytettiin (vähän huvittavalta tuntuva kaavake) ja pidettiin vaan PIIIIITKÄ kysely, että miksi olen tulossa maahan.

Viimeksi kun menin niin koneessä täytettiin (vähän huvittavalta tuntuva kaavake) ja pidettiin vaan PIIIIITKÄ kysely, että miksi olen tulossa maahan.

Joo ottavat. Diginä kumpikin. Se vihreä maahantulokortti ainakin kesällä piti vielä täyttää ja siinä olla eka osoite maassa.

Ovat ottaneet jo muutaman vuoden ajan. Eli iloista naamaa vaan peliin, kun saavut maahantulotarkastukseen :)

Nyt pitää vielä täyttää koneessakin sen vihreä kortti, mutta se ilmeisesti poistuu vuodenvaihteessa, eli pelkkä ESTA riittää ja se myönnettiin vuodeksi, mitä en tiennyt, luulin sen olevan matkakohtainen.
Mäkin olen luullut ESTAn olevan matkakohtainen.

Ovat ottaneet jo muutaman vuoden ajan. Eli iloista naamaa vaan peliin, kun saavut maahantulotarkastukseen :)

Saakohan siinä hymyillä ;) Kun passikuvassahan ei saa (tai ainakaan saanut sillon kun hain passia vajaa pari vuotta sitten) :D :D

no nythän jos tekee uuden passin, niin siihen tulee jo ne sormenjäljet....

Mäkin olen luullut ESTAn olevan matkakohtainen.

Joo vuodeksi, mutta se maassaolo-oikeus on silti sen 90 päivää kerrallaan, jos pitempään mielii olla, pitää käydä pois maasta välillä, ihan vaan vaikka kävellä Kanadan puolelle tai Meksikon ja ottaa leima passiin, että oli pois.

Ite uusin passini 2007 myös ja kysyivät aionko matkustaa jenkkilään. Vastasin ei ja sanoi että tällä passilla sitten pärjää muualla. Eli mulle ainakin sanottiin ettei se passi käy rapakon takana. En muista oliko niitä biopasseja sitten saatavilla vai oliko niissä hirveä jono tai jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no nythän jos tekee uuden passin, niin siihen tulee jo ne sormenjäljet....

Sitä en tiedä, ottaako ne siinä tapauksessa vielä sormenjäljet, luulen että ottavat, ottaahan ne kuvankin, vaikka siinä passissa on kuva. Meille sanottiin, että tiedot poistetaan, kun poistumme maasta,mutta kahta vuotta myöhemmin meidän tiedot sekoitettiin edellisen kerran tietoihin, siis miehen ja minun jäljet keskenään, vaikkei niitä pitänyt ollakaan siellä. No, emme jääneet tinkimään.

Jenkkeihin pitää olla koneellaluettava passi ja se tarkoittaa sitä että siinä valokuvan alla on sellainen viivakoodi eli passin myöntämisvuodesta päätellen sulla on juuri tuollainen passi. Eli se passi kelpaa mikäli aiot oleskella siellä alle 3 kk. Mutta jos olet yli tuon ajan niin silloin pitää olla viisumi. Tää mun tieto on parin vuoden takaa, tein passeja työkseni. Mutta tarkasta toki poliisilaitoksen lupakansliasta pitääkö edelleen paikkansa.

Yhteistyössä