MUNATORVIEN AUKIOLOTUTKIMUS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sandraana87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sandraana87

Jäsen
04.08.2008
73
0
6
Heippa!
Onko ketään kelle olisi tehty munatorvien aukiolotutkmius ? Mulla on tulossa se ja jännittää.. :/

Mitä siinä tehdään, entä mitä siinä selviää?

Me ollaan 2 vuotta toivottu lasta. Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy. Menkat heittelee pahasti. Taas kolme kuukautta myöhässä. Otan nyt yhen terolut kuurin että pääsen tuohon tutkimukseen. ( se kun tehdään aina menkkojen jälkeen)

Kiitos valtavasti jos joku viitsisi vastata. Tämä on mielessä jatkuvasti. :ashamed:

Heips,
Tuossa tutkimuksessa laitetaan varjoainenestettä ohuella katetrilla kohtuonteloon. Jos munatorvet ovat auki, neste menee niihin asti ja ne näkyvät ultraäänellä. Jotta neste pysyisi kohtuontelossa katetrissa on joku sentin pituinen kohta, joka nesteen täyttöhetkellä on kohdunkaulan kohdalla ja nesteen vaikutuksesta laajenee. Tämä laajentuminen tuntui minulla kuukatiskipumaisena tuntemuksena, mutta kyllä sen hyvin kesti. Saat kipulääkettä ennen tutkimusta.

Munatorvien aukiolo mahdollistaa raskaaksi tulon kotikonstein ja inseminaation avulla, jos mitään vakavaa häiriötä ei ole munasarjojrn toiminnassa tai sperma ole ihan huonoa. Jos molemmat munajohtimet ovat tukossa, esim Klamydia-tulehduksen seurauksena, silloin hoitona on keputkihedelmöitys.

Minulla kilpirauhasen vajaatoimintaa myös. Tsh pitäisi saada lähemmäksi arvoa 1 kuin 2, silloin olisi hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi sen puolesta. Onnea matkaan!

Tutkimuksessa viedään katetri kohtuun, jota pitkin kohtuu ruiskutetaan vuorotellen vettä ja ilmaa. Gyne kattoo ultralla meneekö kohdun taakse vatsaonteloon mitään eli pääseekö vesi munanjohtimista ja -torvista läpi. Joillekin toimenpide on kivulias, miulla ei sattunut muu kuin se, kun gyne nappasi kohdunkaulasta kiinni kuulapihdeillä (kuuluu toimenpiteeseen, että katetri saadaan ohjattua kohdunkaulasta sisään). Saat ennen tutkimusta esilääkitystä ja joillekin on ohjattu, että ottaisivat jo kotona särkylääkettä. Käytännöt vissiin vaihtelee sairaalasta riippuen.

Miulle tehtiin tuo toimenpide 3v. sitten ja todettiin, että tukossa ovat. Päästiin IVF-hoitoon ja nyt meillä on ihana poika 1v1kk :heart:

Onnea yritykseen :wave:

Moikka!
Hillevin ja Kiin:in vastaukset kertoo kaiken olennaisen. Itselleni aukiolotutkimus tehtiin viime loppusyksystä ja olin saanut ohjeeksi ottaa särkylääkettä etukäteen. Jonkin verran vihlaisi, mutta ei mitään mahdotonta! Muistat vaan hengitellä rauhallisesti. Hoitaja taisi jutustella siinä kaikenlaista kanssani -> kevensi tunnelmaa :)
Hyvin se menee!!! Tsemppiä!!!

Tuossahan nuo vastaukset aikapitkälti olikin. Mulla oli samaohjeistustus kun Riiolla eli vähän reilumpi annostus buranaa käskettiin ottaa tuntia ennen toimenpidettä. Jonkin verran tuntui menkkamaista jomotusta toimenpiteen aikana, mutta ei onneksi sattunut, vaikka jännitinkin aikasta paljon. Tsemppiä matkaan b :) d

Kiitos vastauksista. Mulla on se siis enskuussa. Jännitän kovasti, mutta toisaalta ootan jo kovasti. Hillevi ai sullakin vajaatoiminta. On tämä ärsyttävä tauti. Mulla TSH on nyt 0,88 ja T4V 19.. Eikö sinusta ihan hyvät raskautta ajatellen?!

Teistä tais joku sanoa että tutkimuksen jälkeen on helpompi raskautua?! Onko totta? Mulla on klamydia koe otettu ja klamydiaa mulla ei ainakaan ole. Miehen simpat tutkitaan enskuussa kans. Mies ei alkas oikeen helposti millekkään, mutta eiköhän se onnistu, vaikka nolo juttuhan se on .. - miehen mielestä ! Kunpa kaikki menis nyt hyvin. Vauva on haaveissa! Kiin - onpa ihana kuulla että teillä onnistu! Varmaan sitä lasta arvostaakin enemmän kun sitä ei heti saa?! Monesti tuntuu että useat ihmiset jotka tulevat heti raskaaksi kun haluavat, niin eivät arvosta lastaan tarpeeksi :( Kiitoksia kaikille vastauksista.Selvensi paljon! Päivittelen tänne tietojani että mitä sieltä tutkimuksesta löytyi ! Entä osaatteko sano kun kävin vasta gynellä niin mulla oli papa koe luokkaa 2. Sehän pitäs olla 1. Vaikuttaako tuo mihinkään?!

sandraana: ootkin saanut hyvin vastauksia aukiolotutkimuksesta. Mulla oli kanssa aukkari noin kk sitten ja otin särkylääkkeen tuntia ennen. Hyvin meni, kesti noin 5 min. Älä turhaan jännitä :) Mä en tiedä onko aukkarin jälkeen paremmat raskautumismahdollisuudet, mutta toivotaan niin :D. Mullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Sun arvot vaikuttais olevan hyvät raskautta ajatellen. Itsellä oli viimeksi mennyt liikatoiminnan puolelle, TSH alle 0,01 ja T4V 30. Juuri olin uudessa verikokeessa (lääkkeitä vähennettiin), en tiedä vielä onko arvot laskeneet. Ainakin Taysissa ovat tarkkana tämän asian kanssa.
Tsemppiä db

verve
Kiitos vastauksestasi. Tsemppiä sulle ! :heart: Täällä jotenkin hoksaa ettei oo yksin tämän asian kanssa. Varmasti on tosiaan tärkeä pitää ne kilppariarvot kohdillaan! Mulla vaan puuttuu menkat kokonaan että se kai tässä tällä hetkellä eniten hidastaa :( Tosiaan ens kuussa se aukkari. Ootan jo että mitä sieltä selviää?! Osaatko sanoa voiko sieltä löytyä syy tohon mun menkka juttuun?!

Mulle tehtiin tuo tutkimus, täysin kivuton oli ja raskauduin saman tien! Kyllä se putsaa paikkoja ja helpottaa hedelmöittymistä :)

Se ei ole tosiaan kummoinen juttu, ota burana 600 tai vastaava noin tuntia ennen. Sen jälkeen voi olla vähän kuukautiskiputyyppistä jomottelua, ei sen ihmeempää.

Moikka !

Juuri tänä aamuna tein tämän tutkimuksen, se ei valitettavasti onnistunut kun en kestänyt siitä aiheutuvaa kipua :'( :'( :'(

Asustelen ulkomailla (itä euroopassa), kylläkin yksityisessa modernissa sairaalassa tein tutkimusen. Vaan eipä perhana olleet sanoneet että pitäisi särkylääkkeitä ottaa ennen koetta :kieh: HARMITTAA !!!

Nyt ne antoivat mulle kaksi vaihtoehtoa :
Joko tehdä uudestaan tämä testi ja ne antaisivat siina kuvausvaiheessa kipulääkettä suoneen tai sitten tehdä joku tähystystesti joka tehdään nukutuksessa.

Ilmeisesti tämä tähystys on joka tapauksessa pakko tehdä jos varjotutkimuksesta ei saada toivottuja tuloksia.

Nyt etsin tietoa tästä toisesta tutkimuksesta. Onko kenelläkään tietoa mistä on kyse? Siis munanjohtimien tähystys ?

Kiitos etukäteen kaikille neuvoista !!!

Ensinnäkin..mullekaan ei puhuttu mitään särkylääkkeistä ennen toimenpidettä, sanoivat vain et voi tuntua vähän ilkeältä. Mutta jos pitäis uudelleen mennä niin ottasin sen särkylääkkeen ilman kehoitusta. Ei mun mielestä se toimenpide sattunu ku yhes vaiheessa,mutta purin hammasta. Hoitajakin ihmetteli et ei oo ennen nähny noin hyvin kipua piilottelevaa potilasta! Mutta sen jälkeen oli itku päästä, kun alko oikein kunnon menkkakivut! Tuossa tutkimuksessa ei oikein saatu selvää et onko auki vai ei joten laittoivat laparoskopiaan, eli tähystysleikkaukseen, jota ne varmaan sunki kohalla on tarkottanut.
Laparoskopiaan voisin mennä vaikka uudestaan, oli sen verran helppo kokemus ja jälkeenpäinkään ei ollut kun virtsaamisongelmia ja tikit kiristi. Sielläpä sitten todettiin et kumpikin johdin on totaalisesti tukossa. Ja oman muistin mukaan tuossa SSG:ssä olivat näkevinään et toisesta menee ilma läpi!

Nyt muakin alko oikeesti pelottaan..! :o Mulle sanottiin että ota särkylääke ja otan varmasti kaks ibumnaxia. Eli 800. Mä oon muutenkin aika herkkä ja itken varmasti siinä. Mutta teen kaikkeni että vauva saataisiin.. Mulla ei oo nyt menkkoja tullu yli 3kk joten ne kivutkin on varmaan sitte kovemmat ja kun muutenkin lääkkeellä joudutaan ne menkat alottamaan. Tämä on niin ärsyttävää, jotkut vaan sanovat että tekevät lapsen ja sitten tekevät.. En haluais olla katkera mutta välillä vaan tuntuu NIIN PAHALTA!

Hei Sandraana87, anteeksi, ei ollut todellakaan tarkoitus aiheuttaa lisää pelkoja :ashamed:
Valtaosalla ei ilmeisesti ole ollut mitään kovia kipuja, ehkä olen vain onneton poikkeus!
Tsemiä !!!!
Itse mietin vielä että yritänkö uudelleen (ei tee mieli) vai teenkö sen laparoskopian (nukutus kyllä pelottaa myös)...

kozmic ei se mitään.. Hyvähän se on kun useammat kertoo kokemuksia. Ja voihan se olla että mullakin käy vaikka kuinka kipiää mutta yritän kestää vaikka väkisillä. Yritä sinäkin uudelleen jos vain pystyt. Taitaa olla suurempi operaatio se nukutus homma. Mutta tottakai jos pelottaa niin voi suurempaankin operaatioon mennä.. Tsemppiä sullekin! Eiköhän se tästä :hug: Mutta tuun kertomaan sitten miten kävi!

Mulle tehtiin aukiolotutkimus ihan yllättäen gynen luona käydessä lapsettomuutta selvittämässä. Eli en saanut mitään esilääkitystä, enkää ois sitä kyllä tarvinnutkaan. Itse toimenpide ei sattunut, tuntu lähinnä vaan vähän inhottavalta. Jälkeenpäin tuli sellasta menkkamaista jomotusta, sillon taisin yhden 400:sen buranan ottaa. Kaikista inhottavinta oli se hartiapistos joka mulle tuli illalla kun menin makuuasentoon. Lääkäri kyllä mainitsi tästä, mut en arvannut sen olevan niin kivulias. Tuntu ihan siltä ku hartit olis menny täysin jumiin. En tienny miten päin olis pitäny olla. Se oli täyttä tuskaa! Pari päivää sen jälkeen oli vielä hartiat kipeenä.

Nooh nyt on munatorvien aukiolotutkimuksessa käyty. Jännitinhän mä ihan hirveästi, mutta suht hyvin se meni. Aika kipeää kävi ja oli oudon tuntonen. Naislääkäreitä oli onneksi molemmat ja tosi ihania! Jäi positiivinen kuva siitä polista. Elikkä ensin ultrattiin kohtu ja munasarjat. Kohtu sievä, puhdas ja normaali =) Mutta toisessa munasarjassa reilusti rakkuloita. Mutta sitte sano vaan että kaikki näyttää hyvältä ja ihan normaalilta. Sit rupes ihan vaa kokeileen sitä suolaliosta ja sanoikin että ei ehtinyt kuin millin laittaa niin heti oli kummatkin munatorvet vetässy. Eli röörit ovat loistavassa kunnossa ja siis auki :) Olin sitte ihan mielissää. Mutta illalla pupuiltiin ja yö oli sit vähä hankala. Mulla sattu mahaan joka kohtaan ja repi sillai jotenki ja tuli semmosia polttoja. Ei ehkä ois pitäny illalla alkaa pupuileen .. Mutta siis seuraava askel on prolaktiinin otto ja miehen sperma testi. Halus se lääkäri sit mun viimesimpiä kilpirauhasarvojakin nii pitää muistaa ottaa ne sit mukaan..
Sano että varmaankin alotetaan sit myöhemmin clomifen.. Nyt kirjotti terolut reseptin, kun mullahan ei niitä menkkoja ole.. Että semmonen oli se kokemus. Tulin nyt kertoilemaan ku lupasinkin :)

Ihanaa kuulla että on kunnossa, hieno homma !! =)

Itse en vielä tiedä miten jatkan tutkimuksia.... En ole osannut päättää ja taas tietty toivoin että olisi tärpännyt. Vaan ei.

Onko muuten niin, että jos munatorvet ovat riekaleina, niin ainoa hoitomuoto on FIV ?

Itse asuin Englannissa kun lapsettomuustutkimukset aloitettiin ja siella minulle tehtiin suoraan lapraskopia eli tahystysleikkaus. Ilmeisesti maassa maan tavalla. Tukossa olivat muuten molemmat ja myohemmin Suomessa sitten aloitettiin ivf hoidot. Jos tukossa ei muuta vaihtoehtoa kuin ivf, mutta tuosta riekaleisuudesta ei kylla tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kozmic:
Moikka !

Nyt ne antoivat mulle kaksi vaihtoehtoa :
Joko tehdä uudestaan tämä testi ja ne antaisivat siina kuvausvaiheessa kipulääkettä suoneen tai sitten tehdä joku tähystystesti joka tehdään nukutuksessa.

Nyt etsin tietoa tästä toisesta tutkimuksesta. Onko kenelläkään tietoa mistä on kyse? Siis munanjohtimien tähystys ?

Minulla ei aikoinaan aukiolotutkimus onnistunut, koska kohdunsuun mutkan vuoksi ei katetria saatu tarpeeksi pitkälle ja kohtu alkoi supistelemaan toimenpiteen aikana, jolloin katetri pullahti ulos. Aikansa yrittivät, kunnes luovuttivat :/

Sain lähetteen tähystykseen, joka tehtiin kevyessä nukutuksessa. Toimenpiteenä ei sen kummoisempi. Samalla tavalla alakautta viedään tähystin(?) sisään, kuin aukiolotutkimuksessa katetri. Jälkikäteen oli pientä menkkamaista jomotusta. Tosin tuo tuntemus voi johtua myös siitä, että samalla laajensivat tuota kohdunsuun mutkaa. Jottei se häiritsisi jatkossa toimenpiteitä.

Joo onneksi on nyt ohi tuo homma. Eli osaatteko sanoa mitä vaihtoehtoja mulla siis vielä on? Onko helpompi hoitaa lapsettomuutta kun torvet ovat auki? Oon tosi tietämätön näissä asioissa kun niin alussa ollaan näissä tutkimuksissa ja hoidoissa. Mulla on kuitenkin jotenkin helpompi olla kun tietää että ei oo enää ihan meijän käsissä ainoastaan tämä homma.Että oikeesti nyt meitä yritetään auttaa ja tutkia. Jotenkin toivokin nousi kun torvet oli auki eikä se tutkija ollut yhtään epätoivonen tän suhteen. Mä ajattelin että mulla varmasti on ihan tukossa torvet ja pelkäsin että sanotaan heti että teille ei vaavia saada. Tiedän että mitä vaan voi sattua, mutta silti mulla on odotukset tosi korkealla. Mä niin vaan nyt toivon ja haaveilen omasta pienokaisesta. :heart: Voi että mä olisin onnellinen ja mies tietty kanssa! Mutta reilun kuukauden päästä on siis keskustelu aika ja katotaan mitä sitten tapahtuu. Prolaktiini ja sperma pitänee kuitenkin kattoa ensin.

Zandraana teillä on niiiin paljon vaihtoehtoja! Sitä on vaikea sanoa, mitä seuraavaksi tapahtuu ennen kuin simpat on tutkittu, sä oot käyny verikokeissa ja sun ovulaatio todettu "toimivaksi tapaukseksi". Itsellä kaikki nämä oli kunnossa, eli mitään näkyvää syytä ei löytynyt ja sitten aloitettiin inssillä eli inseminaatiolla. Mutta jatko tosiaan riippuu niin monesta asiasta. Älä nyt hirveästi huolehdi etukäteen! Niinkuin totesit, nyt saatte apua. Nyt teidän taakkaa on vähän kevennetty!

Tsemppiä tästä eteenpäin! :wave:

Yhteistyössä