Munasolun kiinnittyminen, millaiset oireet ja milloin?

  • Viestiketjun aloittaja tahtoo äitiksi
  • Ensimmäinen viesti
ap
Pohdin tässä, voiko kiinnittyminen tapahtua niinkin myöhään kuin kp24/29. Mulla oli nimittäin eilen tosi kovia repäisyltä/vihlonnalta tuntuvia kipuja nimenomaan kohdussa. Eivät ole menkkaoire tms ainakaan ennen olleet.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja je:
Vauvaa yrittäessä sitä kuuntelee omaa kroppaansa 1000 x enemmän kun ikinä ennen. Tuntee kaikki vihlasut jne, mitä ei ikinä ennen ole huomannutkaan.
Totta. Mutta kipu oli niin kovaa, että mietin jo että umpisuoliko multa on tulehtunut, vai miten voi sattua niin kovaa. Ihan lepäilemään välillä asian takia menin, eli en usko että kyse oli kuvittelusta ;)
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöidenäiti
koi
No minä tunsin esikoisesta ja tunsin kyllä kuopuksestakin.
Esikoisen aikaan oltiin jo heitetty pyyhe kehään ja en tosiaan enään uskonut, että tärppiä on tulossa.
Huomasin sitten yhdessä vaiheessa kiertoa, että sattuu aika pahasti kohtuun ja muutama tunti sen jälkeen tuli verta ehkä n. 1tl ja pelästyin ensin, kun ei ollut ikinä vastaavaa tapahtunut.
Sitten aloin katsoa kalenteria pitkästä aikaa ja tajusin, että ovulaatiosta oli luultavimmin kulunut se 6pv, mitään kierron vaiheita kun en bongaillut.
Sitten uskalsin testata kun menkat oli 7pv myöhässä ja vahva plussa.

Kuopuksesta oli taas ihan yritys päällä ja bongasin oviksen kp 13, se oli aikaisin, sillä aina ennen ovis oli aina kp 16.
Kp19 tuli taas aika tuttu kipu ja pieniä veri viiruja valkovuodon seassa.
Testi näytti taas plussaa kun testasin sinä päivänä, kun menkkojen piti alkaa.

tuloksena siis noista kahdesta tuntemuksesta kaksi veikeää pikku viipeltäjää ;)
 
koi
Lisätäkseni vielä omaan kirjoitukseeni, kuopuksen odotuksen alusta muistan senkin, että tuosta kipupäivästä lähtien, n. rv14 asti tuntui kohdussa, aina samalla puolella jomotusta, sellaista tykyttävää jomottelua...nt. ultrassa todettiin, että vauva on oikealla puolella, juuri sillä puolella, jossa jomotus tuntui :)

Kyllä jotkut sen tuntee, ei pidä yleistää jos itse ei ole kokenut kiinnittymis kipua.
Kätilö ystävänikin vahvistaa kyllä, että kiinnittymisestä voi aiheutua joskus hyvinkin voimakasta kipua ja joskus myös hyvin runsastakin verivuotoa.
 
jännijä
Mielenkiintoinen ketju, joskin vanha. Luin jostain että matkaan/kiinnittymiseen menee se 3-7 päivää. Eli tietoa on monenlaista. Mut yleisin on tuo 5-7 mikä löytyi. Ja siitäkin on faktaa löytynyt, että kiinnittyminen voi aiheuttaa kipua.

Itselläni jännä tilanne meneillään. 6 päivää ovulaatiosta ja tänään alhaalta alavatsassa oikealla tuntutunut nippaisevaa vihlontaa about tunnin verran. Voihan se toki pierukin olla, mutta mielenkiintoista nähdä sitten viikon päästä mitä oli. Nyt kp 17/26. Ovulaation tunnistin tarkasti.
 
"Naanaa"
Esikoisesta en tuntenu ovulaatiota tai kiinnittymistä tai ylipäätään mitään alkuraskaudessa. Toisessa tunsin ovulaation nipistyksenä oikealla, 5. pvää myöhemmin menkkamaista kipua tunnin, parin ajan, plussa kp 29/28 :)
 
.............
Aiheuttaa ne kuukautisetkin kipuja, joten miksi ei muutkin tapahtumat kohdussa... Kyllähän sen limakalvon luhistumisen tuntee jollakin tapaa kaikki. Ovulaation ja alkion kiinnittymisen tuntee osa naisista, ihan tutkittua tieteellistä tietoa.
 
"Viivi"
Jep. Kun yrittää vauvaa, niin sitä tulee helposti ihan vainoharhaiseksi ja tuntee jokaikisen tuntemuksen.. mä olin tuossa vähän aikaa sitten ihan täysin varma että oon raskaana. Just nämä ovulaatiokivut, kiinnittymiset jne olin tuntevinani. Ja ei, en ollut raskaana. Nyt olen päättänyt etten edes yritä analysoida sen enempää.

Tiedän milloin ovuloin, huolehdin vain siitä että niihin aikoihin peitot heiluu. Muuten eipä kannata stressata ja pohtia, kroppa tekee temput :)
 
"Kätilö"
Itsellä juuri menossa tuo vaihe, että alkio olisi kiinnittymässä. Parin päivän ajan ollut menkkajomotusta. Ja tämä jomotus juuri 7 päivää ovulaatiosta. Aina olen tuntenut ovulaation.

Minulla itseä sinänsä huvittaa tuo joidenkin "ei kiinnittymistä" voi tuntea. Kätilönä olen ollut yli kymmenen vuotta ja todellakin voin sanoa että voi tuntea! Tai sitten kaikki nämä herkät äitit voi samalla luokitella hörhöiksi jotka vaan kuvittelee. Minä taas ihmettelen, että miten joku ei voi tuntea kropassaan muutoksia. Onpa tullut kymmeniä kertoja eteen synnyttäjiäkin jotka synnyttää ihan heti, että se vauva tulee nyt.. No jotakin synnyttääkin. Paskaa! :) Itse kyllä tiedän kropassani milloin on suolistokipua, munasarjoissa kipuja, kohdussa kipuja tai ihan mahassa vaan. Jotkut ei erota mitään, mutta on niitäkin jotka tuntee muutokset kehossaan!

Toiveet ja vainoharhaisuus on sitten ihan eri asia kun kovasti haluaa raskaaksi :) Tämäkin varmaan ihan sallittua.
 
vierailija
No minä tunsin esikoisesta ja tunsin kyllä kuopuksestakin.
Esikoisen aikaan oltiin jo heitetty pyyhe kehään ja en tosiaan enään uskonut, että tärppiä on tulossa.
Huomasin sitten yhdessä vaiheessa kiertoa, että sattuu aika pahasti kohtuun ja muutama tunti sen jälkeen tuli verta ehkä n. 1tl ja pelästyin ensin, kun ei ollut ikinä vastaavaa tapahtunut.
Sitten aloin katsoa kalenteria pitkästä aikaa ja tajusin, että ovulaatiosta oli luultavimmin kulunut se 6pv, mitään kierron vaiheita kun en bongaillut.
Sitten uskalsin testata kun menkat oli 7pv myöhässä ja vahva plussa.

Kuopuksesta oli taas ihan yritys päällä ja bongasin oviksen kp 13, se oli aikaisin, sillä aina ennen ovis oli aina kp 16.
Kp19 tuli taas aika tuttu kipu ja pieniä veri viiruja valkovuodon seassa.
Testi näytti taas plussaa kun testasin sinä päivänä, kun menkkojen piti alkaa.

tuloksena siis noista kahdesta tuntemuksesta kaksi veikeää pikku viipeltäjää ;)
 
vierailija
Moi... Sellasta kyselisin jos jollain sattunu samat oireet tai kivut kun 22.2 tehty alkionsiirto ja heti seuraavana päivänä alko menkkamaiset kivut ja vuorotellen vihlonu kummaltaki puolelta mahaa mistä vois johtuu? Käytössä sellaset lääkkeet ku zumenon 2mg ja lutinus 100mg ja kivut vaan jatkuu menkkamaisena kipuna... Kertokaa hyvät ihmiset mistä vois johtuu.. Kiitos jo etukäteen :)
 
vierailija
Inseminaatiosta 6 päivää tuntui niin kova kipu oikealla puolella mahassa. Kesti ehkä 2 min ja kyykyssä istuin. Plussa kp 27/28. Ultrassa löytyi tyhjä pussi juurikin tuolta oikealta. Raskaus oli tuulimuna. Nyt km jälkeen tunsin ensimmäisen kerran ikinä ovulaation ja tiesin myös tarkalleen milloin munasolu irtosi, sillä tuntui viiltävä kipu oikealla josta se irtosi. Nyt ovulaatiosta 3 päivää aikaa ja odotellaan:)
 
vierailija
Ihan selkeesti voi tietää :)
Mulla kramppas alavatsa yöllä, sitte tuli jäätävät kuumat ja kylmät aallot, sen jälkee oksentaa ja palelin aaltoilun jälkee peiton alla tunnin ennenku sain unta.
seuraavana aamuna oli rinnat turvonneet. raskaustesti toimi vasta joku viikko siittä.

Eli kiinnittymisen voi tuntee vahvastikin.
Samat oireet kuopuksen kanssa, mutta sillä kertaa ei yhtä vahvana. Ja taas meni hetki et testi toimi, koska hormonit vielä ni matalalla :)
 

Yhteistyössä