munasarjakysta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tupu9
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
moi!
minulla lähti kivut noin viikossa.muista kävellä paljon vaikka sattuisikin,se auttaa. varmaan sinullekin mainittiin tästä..vaikka tuntui siltä ettei pysty käveleen niin kyllä vaan kivut lähti kun väkisin kävelee.parane pian.

hei! mulla todettiin vasemmassa munasarjassa kysta pari viikkoa sitten, olin elämäni ekassa ultrassa gynekologilla (olen 31) ja hän totesi että vasemmassa munasarjassa on koko munasarjan täyttävä kysta. se ei ole oireillut mutta on ehkä aiheuttanut kovat kuukautiskivut jotka alkoi 26-vuotiaana ja loppui kun aloitin nuvaringin käytön. lääkäri sanoi että puolen vuoden päästä ultrataan uudelleen ja jos kysta on kasvanut se leikataan pois tähystyksellä. hän ei kuitenkaan puhunut mitään itse munasarjan poistosta ja mietinkin että miksi munasarja on pitänyt poistaa myös?

Jos mahdollista kannattaisi tietysti leikata vain osa munasarjasta, sillä munasarja kasvaa uudelleen jos siitä on vain pala otettu pois. (Tuli itselleni moinen tieto yllärinä kun vuosien jälkeen kuulin että munasarjani ovat normaalit ja minä ihmettelin, että kuinka kun toinen on osittain leikattukin). Kannattaa varautua että hormoonilasku on melkoinen (puhun taas kokemuksesta), vähän niinkuin babyblue. Jos alkaa itkettää tai tuntua omituiselta fiilikset niin kannattaa hakea apua lääkäriltä, mahdollisesti vitamiinit ja luontaistuotteetkin voisivat hiukan auttaa (ne samat kaiketi mitä mummutautisille suositellaan). Et ainakaan menetä mitään, jos nyt jo aloittelet vaikkapa syömään pellavansiemenrouhetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Endometrioosi:
hei! mulla todettiin vasemmassa munasarjassa kysta pari viikkoa sitten, olin elämäni ekassa ultrassa gynekologilla (olen 31) ja hän totesi että vasemmassa munasarjassa on koko munasarjan täyttävä kysta. se ei ole oireillut mutta on ehkä aiheuttanut kovat kuukautiskivut jotka alkoi 26-vuotiaana ja loppui kun aloitin nuvaringin käytön. lääkäri sanoi että puolen vuoden päästä ultrataan uudelleen ja jos kysta on kasvanut se leikataan pois tähystyksellä. hän ei kuitenkaan puhunut mitään itse munasarjan poistosta ja mietinkin että miksi munasarja on pitänyt poistaa myös?

sinulla ei ole ollut paha kysta.niitä on erilaisia...joissain tapauksissa munasarjat ovat niin pahasti tulehtuneet tai kysta/kystat ovat niin pahasti kietoutuneet munasarjoihin että niitä ei voi enää pelastaa.
itselläni oli 2 tosi isoa kystaa (nyrkin kokoiset)kietoutunut munasarjoihin ja kipu oli kyllä sen mukainen! tuntui että kuolen,oksensin,menetin välillä tajunkin kun oli niin kovat kivut.menin ensiapuun ja minut leikattiin heti.jos kystat olisivat vielä vähänkään kauemmin puristaneet munasarjoja niin ne olisi pitänyt leikata.onneksi ehdin ajoissa leikkaukseen.
olen nyt 23v ja leikkauksen aikaan olin 20v.nyt vain pelkään että kystat uusivat...

onko täällä muuten muita nuoria jotka ovat kokeneet saman?

Minulla samoin toipuminen oli jo hyvällä mallilla viikon päästä tähystyksestä, kolmen viikon päästä ei ollut enää mitään. Ja kuten jo aiemminkin mainittiin, niin liikkuminen auttaa ja nopeuttaa toipumista vaikka se alkuun epämiellyttävältä tuntuukin. Minulta poistettiin tähystyksellä kysta toisesta muhasarjasta ja osa munasarjaa lähti samalla, kun oli niin paljon kiinnikkeitä. Tuota en tiennytkään, että jos vain osa poistettu niin voi kasvaa takaisin.

Minulta on poistettu myös toinen munasarja kystan takia 28 -vuotiaana, se tehtiin ihan avoleikkauksella siihen aikaan ja taisi tulla 5 viikkoa sairauslomaa.

Kysta oli niin iso, että koko munasarja oli revennyt. Ei aiheuttanut mitään kipuja eikä oireita, löytyi normaalilla gynekäynnillä ja pikaisesti leikattiin.

Tervehdys. Itselläni todettiin n. 8 cm:n kokoinen nestekysta oikeassa munasarjassa kuukausi sitten gynekogikäynnin yhteydessä. Gynellä menin käymään, koska kuukautisia ei ollut tullut kolmeen kuukauteen enkä ollut raskaana. Lääkäri määräsi minulle e-pillerit, joilla kuukautiset saatiin tulemaan ja toivottiin, että kysta puhkeaa kuukautisten aikana itsekseen.

Näin ei kuitenkaan käynyt ja kun kävin toissa päivänä kontrollikäynnillä, totesi lääkäri että kysta on leikattava. Verikokeen perusteella kysta on hyvänlaatuinen ja leikkaus 2 kk:n sisällä. Vähän jäi itselle epämiellyttävä olo, kun lääkäri puhui koko munasarjan poistosta. Sitä ei vielä tiedä, että leikataanko se tähystyksellä vai avoleikkauksella. Tietääkö joku mikä siihen vaikuttaa? Sanoivat toki, että munasarjaa yritetään säästää mahdollisimman paljon, koska olen vielä nuori (25 v.) ja lapseton. Mutta tuo oli myös mulle uusi (ja lohdullinen) tieto, että munasarja voi kasvaa takaisin.

Itse olen ollut täysin oireeton ja kivuton, mitä nyt tosiaankin jäi ne kuukautiset pois. Jännittää jo aika tavalla tuo tuleva leikkaus ja etenkin tuo leikkauksen jälkeinen kipuilu... Mutta täytyypä muistaa ohjeenne paljon liikkumisesta jne.

Mukavaa joulua!

Kun munasarjakystat/munasarjat leikataan tähystyksellä, kuinka se tapahtuu?

Vatsaan tulee kai muutama pieni viilto, mutta mistä kautta itse munasarja poistetaan? Niistä pienistä viilloistako vai jotenkin alakautta? Onko leikkauksen jälkeen vuotoa?

kyllä ne poistetaan siitä viillosta,ainakin minulla.
alavatsaan munasarjojen kohdalle tehtiin pieni viilto ja ne otettiin sitä kautta.
minulle näytettiin valokuva sen leikkauksen jälkeen ja siinä oli isot siniset kystat mahan päällä...oli aika kauheen näköistä...
ja vuodot oli tosi runsaat leikkauksen jälkeen!!mutta ei kauaa,noin 2 päivää kesti runsas vuoto ja sitten ne niukkeni.

Mulle lääkäri sanoi että jos kysta leikataan, niin se leikataan tähystyksellä jolloin navan alle ja about munasarjan päälle leikataan reiät. Navan alta pujotetaan ilmeisesti se tähystysvekotin ja toisesta reiästä tehdään itse leikkaus.

Mut kyllähän tämä nyt mietityttää, kun lukee noita juttuja kivuista ja vuodoista ym. Oishan se kiva päästä ylimääräisestä pahkurasta eroon mutta en oikein tykkää sairaaloista eikä ikinä oo leikattu mitään. No, toivotaan parasta!

minulta on poistettu kohtu ja kohdunkaulankanava. Eli verta ei pääse poistumaan enää alakautta, kun emätin on nyt sellainen umpinainen pussi.

Kohdunpoiston yhteydessä poistettiin munasarjasta myös suklaakysta. Lääkäri totesi, että niitä voi tulla myös kohdunpoistoleikkauksen jälkeen. Nyt on ilmennyt sellaisia oireita, että pelkään munasarjoissani olevan jotain häikkää. Pitäs mennä lääkäriin.

Vai että oli runsasta vuotoa pari päivää.... mistäkähän reijästä minulta veri sitten poistuu??? ei kai se sinne vatsan sisälle jää? Apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä kysymys:
Vai että oli runsasta vuotoa pari päivää.... mistäkähän reijästä minulta veri sitten poistuu??? ei kai se sinne vatsan sisälle jää? Apua.

Vertaa vaikka sydänleikkaukseen, eihän siinäkään verta vuoda kokoajan ihmisen sisälle vaan haavat ommellaan kiinni. Eiköhän tuo kahden päivän runsas vuoto ole ollut jotain kuukautisvuotoa tms., ei ole normaalia että minkään leikkauksen jälkeen vuotaa verta kaksi päivää.

Minulle on aiemmin tehty pari laparoskopiaa, kohdun ulkopuolisen raskauden epäilyjen vuoksi; samalla poltettiin pari suklaakystaa. Mutta munasarjat jäivät. Vuotoa oli.
Samoin kohdunpoistoleikkauksen jälkeen oli vuotoa viikko pari.
Mutta niinkuin sanoin, silloin oli vielä reikä, mistä vuoto tuli ulos. Nyt ei siis ole.

No, tämäkin asia selvinnee, kun kysyn lääkäriltä.

Tähystyksessä tehtävien viiltojen määrä vaihtelee. Mulla ekalla kerralla tehtiin kolme (napaan, alavatsaan ja oikealle puolelle) ja toisella kerralla neljä (edellisten lisäksi myös vasemmalle). Jos ne ihan väärin muista niin noissa sivuilla olevissa on kamerat ja leikkausinstrumentit on sitten navan ja alavatsan kautta. En kysynyt sen tarkemmin mutta oletan että mulla oli jälkimmäisellä kerralla kaksi kameraa siitä syystä että oli vaikeampi leikkaus ja tarvitsivat paremmat näkymät.

Joku pohti tähystyksen ja avoleikkauksen mahdollisuutta. Yleensä aina kun tehdään laparoskopia lääkärit varautuvat itse ja käskevät potilaan varautua avoleikkaukseen. Eli lähdetään tähystyksellä, mutta jos sieltä löytyykin sitten jotain minkä korjaamiseen ei tähystys riitä, tekevät avoleikkauksen samaan syssyyn, ettei tarvi uudestaan ryhtyä leikkaukseen. Mutta on se ihmeellistä mitä kaikkea tähystyksellä voidaan tehdä, joten ei kannata sitä avoleikkausta pelätä, jollain tasolla tietty varautua että sekin voi olla mahdollista.

Joku vielä mainitsi ettei tykkää sairaaloista. Sitäkään ei kannata sen kummemmin miettiä, tähystyksestä ainakin pääsee niin pian kotiin ettei siinä paljoa ehdi huomata olevansa sairaalassa. Kannattaa toki lähtiessä varata esim. jokin kirja mukaan jos joutuu aamulla odottamaan omaa leikkausvuoroaan, että on edes jotain millä ajan saa kulumaan. Mutta leikkauksen jälkeen aika menee hyvin pitkälti nukkuessa, ei siinä paljoa ehdi tylsistyä. Ja ainakin mulla oli niin, että kun oli saanut ensimmäisen kerran itse syötyä (eli pystyi kävelemään ruokailuhuoneeseen) ja itse käytyä vessassa pääsi kotiin. Ja jos ei ole siinä kunnossa että nuo onnistuu, niin sitten on siinä kunnossa että vaan nukkuu, sekin tuli kokeiltua ekalla kerralla.

Mistä sinä sitä verta olisit poistamassa? Laikkauksessa elimistöön vuotava veri hajoaa sinne itsekseen ja kuukautisia, joita tässä tarkoittanet. Jos tarkoitat kuukautisia, niin niitähän ei enää tule, kun kohtu poistetaan. Se on kohdun limakalvo, joka hajoaa kerran kuukaudessa ja poistuu kuukautisina, jos raskautta ei ole.

Tuntuu hassulta nuo kysymyksesi, kyllä nykynaisen tulee olla sen verran asioista perillä, että lukee naisen anatomiasta vaikka lääkärinkirjasta tai muusta vastaavasta. Oman terveytesikin vuoksi.

Ensinnäkin, en luule, että kuukautiset tulevat sen jälkeen, kun kohtu poistetaan. Tiedän, ettei niitä tule!

Toiseksi, kun edellisillä kerroilla tehtiin laparoskopia, vuotoa tuli operaation jälkeen emättimestä, joka ei suinkaan ollut kuukautisvuotoa, vaan operaation jälkeen tulevaa vuotoa. Vuoto oli aluksi runsasta ja kirkasta ja vaaleni sekä väheni sitten ajanmittaan.
Myös joku aiemmin mainitsi pari päivää kestävästä runsaasta vuodosta operaation jälkeen, joten en mitä ilmeisemmin ole poikkeus vuodon suhteen.

Eli siis: jos edellisillä kerroilla vuoto tuli luonnollista tietä emättimestä, niin nyt se reitti on kohdunpoiston takia tukosssa. Runsaanpuoleinen verinen vuoto (kuten edellisillä kerroillani), tuntuu kyllä aika hurjalta määrältä tuolla sisuksissa.....jos se ei tule sieltä pois. Aikamoinen maatumis- ja hajoamisvauhti täytyy olla, että se vaan jonnekin elimistöön huomaamatta katoaisi.

Munasarjacystan poisto tähystyksessä on pienempi juttu potilaan tuntemuksien kannalta kuin hmmaslääkärissä käynti. Voisin väittää, että melkeinpä täysin kivuton homma.Itse pääsin leikkausiltana kotiin kun pyysin. Mitään kipulääkettä en tarvinnut enää kotona. Sairaalasta lähtiessä sain jotain.
Vatsaonteloon vuotanut veri katoaa ihan samoin kuin veri ns. mustelmasta. Samanlaista verta sekin on.
Munasarjat eivät kasva uudelleen, mutta jäljelle jäänyt osa voi toimia. Munasolun aiheet ovat jo sikiöaikana olemassa.Ihmisen maksa voi kasvaa, vaikka sitä leikattaisiin osa.

minulla ainakin oli hirveät kivut leikkauksen jälkeen!
en pystynyt kävelemään enkä edes menemään vessaan...ja minua piti tarkkaillakin leikkauksen jälkeen.olin sairaalassa 4 päivää.
älä siis vertaa hammalääkärissä käyntiin..tämä on monelle naiselle vakava/arka asia joka muuttaa elämän..

Olen 28- vuotias ja 12 viikkoa raskaana. Minulta poistettiin noin viikko sitten kymmenen sentin kokoinen kysta vasemmanpuoleisesta munasarjasta. Oli kiertynyt niin pahasti munanjohtimen ympärille, että esti verenkierron munasarjassa, kivut olivat käsittämättömät.
Kivut alkoivat aamulla, pistävänä, kramppimaisena kipuna vasemmalla puolella alavatsassa, kamala kipu, vaikea kuvailla, niin paljon sattui, että taju meinas lähteä. Kylmä hiki nousi ja ei pystynyt olemaan mitenkään päin, itkin ja ja hypin edestakaisin ja juoksin vessassa, vaikkei se auttanut. Perse pystyssä lattialla maaten yritin päästä kivusta eroon, kunnes oli pakko ottaa taksi ensiapuun, onneksi oli mies kotona avustamassa, en tiedä olisinko itse selvinnyt. En päässyt kunnolla kävelemään, kaksin kerroin piti mennä.
Kesti vuorokausi ennen kuin lääkärit sitten vihdoin löysivät kystan ultraäänessä, epäilivät aluksi virtsatieinfektiota. Ainoa asia, mikä oli mielessä, oli että jotain kipua lievittävää täytyy saada ja äkkiä, en edes ollut kiinnostunut näkemään ultraäänikuvaa lapsestani. Sainkin sitten moneen otteeseen morfiinia ja oksensin sitä mukaa. Mutta kipu helpotti, se oli tärkeintä. Seuraavan päivän iltana olin sitten leikkauksessa, sanoivat, että aloittavat tähystyksellä, mutta voi olla tarpeen leikata avohaava. ja niin siinä sitten kävikin, että joutuivat leikkaamaan, koska kysta oli niin iso ja täynnä nestettä. Komea 20 sentin arpi on alavatsassa. Olin viitisen vuorokautta osastolla, nyt kotona ollut muutaman päivän, aikaa tuskaa edelleen, vatsa/suoli ei toimi vielä normaalisti, isot kivut alavatsassa. 3 viikkoa sairaslomaa, täytyy yrittää tehdä pieniä kävelylenkkejä, vaikka sattuukin, kuulemma pitäis helpottaa oloa.

Onko muilla vastaavia kokemuksia kystan poistosta raskauden aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja S82:

lähti hieman pikaseen tuo viestini.....

Itse olen menossa tutkimuksiin sairaalaan koska, minulta läydettiin 5 cm kokoinen kysta vasemman puoleisesta munasarjasta. Tietoa ei vielä ole miten tutkivat ja millä kriteereillä ne leikkaa ne pois, omalääkäri oli kyllä sitä mieltä että, olisi hyvä poistaa. Olemme pikkuista haaveilleet mieheni kanssa, mutta ei vain ole kuulunut, varmaankin lääkäri juuri tuon takia haluaisi kaikki mahdolliset hoidot pois, voisi sitten aloittaa ns.puhtaalta pöydältä.
Kipu on tosissaan välillä niin kamala et saa vaan mennä niin kyttyrässä kun vaan voi, jotenkin sen vaan helpottaa. Itse olen laittannut merkille että, ihan kun ne kivut olis aina kovimmillaan ovulaation aikaan, onko kokemuksii?

Hyvää päiväjatkoa kaikille. =)

älä missään nimessä s82 usko tota edellistä viestiä! ei ne todellakaan aina poista munasarjaa kystan poiston yhteydessä! jos sulla ei muuta ole kuin toi kysta niin eiköhän ne eka tähystämällä koita sitä poistaa. samalla näkee myös kohdun ja toisen munasarjan yms ja niiden kunnon. eli älä pelästy! jos oikein ymmärsin ton sun viestin, niin todellakin sulle varmaan tehään toi tähystys, siitä pääsee jo samana päivänä kotiin!