"Munasarjakipu" alkuraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanka86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sanka86

Jäsen
29.06.2009
54
0
6
elikkä onko teillä ollut alkuraskaudessa jonkinlaisia tuntemuksia munasarjojen kohdalla nivusissa? painon tunnetta,kipua,jomotusta? mutta raskaus ollut siis kuitenkin normaali,ei kohdunulkoinen.

Esikoisesta oli tota joskus tokalla kolmanneksella, mut tokasta oli heti alusta asti, ainakin eka kolmannes.. Mut se on ihan tavallista, ns. "repimiskipua", ja johtuu kohdun kannakkeitten venymisestä tms. Oli vaan tosi inhottavaa kun varsinkin tokasta tuntu, että joku on huonosti koko ajan! Ja just heti alkuun, ko ei ultrassakaan oltu vielä käyty, ni ei tietty et onko vauva ees kohdussa.

Juu täälläkin tuosta kärsittiin. Esikoisen aikaan ei ollut mitään tuollaista, mutta tässä toisessa senkin edestä. Kipu oli vain oikealla puolella ja tyyliltään sellaista oikein jäytävää jomotusta, johon välillä joutui ottamaan Panadolia ku sattui niin julmetusti. Jomottelu loppui ensimmäisen kolmanneksen jälkeen kuin seinään.

Ilmeisesti raskauden alkuvaiheessa keltarauhanen voi aiheuttaa kipua kasvaessaan valtaisiin mittoihin, itselläni syy oli kyllä jossain muualla koska rauhanen näkyi ultrassa vasemmalla puolella.

Nyt on menossa rv28+2 ja raskaus sujunut muuten normaalisti. Joten huoli pois, vaikka tiedän ettei se välttämättä helppoa ole. :)

Samoin mulla alusta asti ollut. Viime perjantain ultran mukaan silloin rv 4 + muutama päivä ja alkio oikeassa paikassa. Viime päivinä ei oikeastaan enää ole tuntunut pahempaa vihlontaa ja heti tietty iski paniikki, että onko kaikki hyvin.

Kyllä oli noin rv 6-7. Jouduin oikein töistä lähtemään kotiin, kun niin koski juuri munasarjojen kohtaan. No itse olin niin hermoheikko, että marssin suoraan alkuraskaudenultraan yksityiselle, jotta sain nauttia raskaudesta heti alusta alkaen kunnolla, enkä murehtimalla.

Minulla on ollut tässä raskaudessa tuollaista munasarjakipua. Jouduin lopulta sitten sairaalaankin raskausviikolla 7, kun kipu oli ihan sietämätön. Luulin jo, että on vauva on kiinnittynyt väärään paikkaan. Ultralla todettiin, että sikiö on oikeassa paikassa kohdussa ja voi mainiosti. Sitten ultrattiin munasarjoja, joissa todettiin munasarjojen hyperstimulaatio eli munarakkulat on isoja mollukoita. Tähän sain hoitona nesteytystä ja pistoshoitoa. Tila saattaa olla vaarallinen äidille, kun on olemassa veritulppa riski.

Tänä maanantaina olin äitipolilla ja siellä ultrattiin myös nuo minun munasarjat. Munarakkulat ovat pienentyneet huomattavasti ja tuo pistoshoito jää muutaman viikon päästä pois.

-mervi-elina ja pieni rv 9 + 1

Täällä myös oikealla puolella kipuilua ja kesti sinne ekan kolmanneksen loppuun. Mulla ei syynä keltarauhanen, ei umpisuoli, virtsakiviä epäiltiin, mutta niitäkään ei löytynyt. Verta oli siis hieman myös pissassa. Eli oikeestaan kunnon syytä ei löydetty, mutta panacodeja sain kipuihin, mutta parit vaan otin, kun ei se nyt niin kipeetä koko aikaa tehty. Seurailtiin vain ja kun kohdun ulkonen on tosiaan pois suljettu, niin voidaan rauhassa seuraillakkin. Nyt mennään viikolla 37 ja ajoittain ponnistaessa vielä tuntuu tuolla oikealla samaa kipua, pelkään että tulee synnytyksessäkin, mutta nähtäväksi jää. Ite mietin voisko olla jotain settiä jäänyt ekasta synnytyksestä, mikä nyt vaivais, lääkärit vaan nyökkäilly, että mahollisesti, mutta ei varmuutta. Mutta siis summa summarum, monesta asiasta voi johtua :)

Mulla on 3 raskautta takana eikä koskaan ole ollut tällaista repäisykipua. Eli alkoi heti oviksen jälkeen pari päivää ja jatkuu edelleen. Kerran päivässä tulee niin kova repäisykipu että tekisi mieli huutaa. Mutta sitten ei mitään. Ja aina samassa kohtaa alhaalla oikealla.

Olen jo mielessäni aatellut että onkohan se kohdun ulkopuolinen :x

Yhteistyössä