Munasarja "piilossa" - miten punktio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Merrie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Merrie

Vieras
Ultrassa todettiin, että toinen munasarjoistani on ikäänkuin piilossa kohtuun nähden. Punktio on edessä tämän kuun aikana ja mietin, miten tuo sijainti vaikuttaa/vaikuttaako punktion onnistumiseen tai mahd. kivuliaisuuteen?

Minulla oli sama tilanne, munasarja oli kohdun takana. Endometrioosikiinnikkeillä kiinni..
Kovasti lääkärit pitivät sitä punktiota riskinä, tai ei välttämättä niin kovasti, mutta täytyyhän heidän ilmoittaa riskit. Eli yhtenä todennäköisyytenä oli, että joudutaan punktoimaan kohdun LÄPI. Silloinhan riskinä on, että neula osuu/lävistää suolta. ja eräänlainen tulehdustilannehan siitä tietysti tulisi tai "myrkytys".
Toiseksi se voi olla kivuliaampaa, eli minun piti ottaa punktioon nukutus. Sen vuoksi, että yrittävät tietysti painamalla ja runnomalla saada munasarjan esille. Yksityisellä maksoin anestesiasta 150euroa.

Minulla kaikki sitten menikin normaalisti ja voi olla että nukutus oli "turha". Pystyivät saamaan munasarjan esille.
Kyllä lääkäri varmasti kertoo sinullekin, mikä on tilanteesi. Tsemppiä!

Kiitos Vieras kommenteistasi! Huh, nyt pukkaa vähän hikeä... Jo ultrassa lääkäri joutui painelemaan mun mahaa, että sai näkyvyyden kohdalleen. Missä hoitosi tehtiin, jos sopii kysyä?

No mutta sehän on jo ihan
lupaavaa, että näkyvyys saatiin kohdalleen. Kun ne munasolut siellä kypsyy ja kasvaa niin ne yleensä työntää munasarjan sieltä vielä paremmin näkyviin. Ja harvoin niin käy, että kohdun läpi jouduttais punktoimaan. Ainakin anestesiassa saadaan ihminen rennoksi, että saadaan vapaasti vatsan päältä liikutella kohtua.
Helsingin Väestöliitossa kävin hoidoissa.

OK :) Täytyy yrittää olla miettimättä asiaa ja koittaa keskittyä kokonaisuuteen, eikä yksittäisiin juttuihin hoitotaipaleen varrella. Sitten punktiotilanteessahan tuo asia täsmentyy, joten suotta varmaan tässä murehdin. Mutta toisaalta eihän tieto pahaa tee, jotta osaa vähän paremmin asiaa ymmärtää, joten kiitos vielä sinulle!

Kyllähän se niin taitaa mennä, että yksittäisiin juttuihin keskittyy ja niistä se kokonaisuus sitten muodostuu. Tietenkään ei kannata liikaa jännittää niitä yksityiskohtia, mutta sekin helpommin sanottu kuin tehty. Nämä ovat niin ainutlaatuisia ja henkilökohtaisia kokemuksia.

Oikein paljon onnea Sinulle kaikkiin vaiheisiin :)

Palaa vaikka kertomaan minulle kuinka kävi! :hug:

Yhteistyössä