Kivulias punktio - kohtalotovereita?

Hei,
olin tänään punktiossa (ivf-hoito) ja se oli sen verran kivulias juttu että kaipaan vertaistukea ja kokemuksia muilta.
Niille, jotka eivät ole punktiossa käyneet tai ovat menossa, voin lohdutukseksi sanoa, että suurella osalla punktio on lähes kokonaan kivuton tai vain lievää kipua aiheuttava, joten älkää nyt säikkykö.

Mutta, jos kohtalotovereita löytyy, niin kiinnostaa tietää, millaisia kipuja teillä on ollut ja mistä johtuvia?
Mulla:
a) koko munasarjojen kasvatteluvaihe on ollut kivulias, vatsaontelo on ollut arka ja jomotteleva. Pissalla käynti vaikeaa, kun ei kärsi lihaksia supistaa. Tästä kivusta johtuen, myös punktiossa tuntui ikävältä ohjaimen vääntely ja puuduttaminen. Tämä kipu oli kuitenkin sidettävää. Sain reilusti kipulääkettä, ja se auttoi näihin "yleistuntemuksiin". Luulen, että näiden tuntemusten taustalla on endometrioosini, vaikka se onkin aiemmin mulla ollut vähäoireinen. Ikääkuin se olisi ärtynyt näistä hoidoista.

b) Itse imurointi ei tuntunut kuin vähän, koska tropit tehosi niin hyvin ja toisaalta koska toinen kiputuntemus peitti alle kaiken.

c) Tuo toinen voimakkaampi kiputuntemus johtui siitä anturin ohjaimesta, missä on sellainen terävä reunus. Normaalit ultraäänitutkimukset ovat mulla aina sattuneet tuonne emättimen yläreunaan, ja tämä sattui nyt samalla tavoin, mutta kymmenen kertaa pahemmin. Tuntemus oli sellainen kuin olisi luuta sahattu poikki ilman puudutusta. Mitä enemmän lääkäri joutui vääntämään anturia, sitä kovemmin koski ja tähän kipuun ei tuntunut auttavan lääkkeet. Kovalla muovikapulalla painetaan toista kovaa vasten (luuta vai mitä?), niin kyllä sattui.

d) munarakkuloiden määrästä ei kipu ollut kiinni. Mulla oli vain 7 rakkulaa ja niissä vain neljässä munasolu. :(

Nyt punktion jälkeen on samanlaista jomottelua ja särkyä kuin ennen punktiotakin. Toivottavasti tämä alkaa helpottaa...
 
:hug: jaksamista.... tiedän kyllä miltä toi punktio tuntuu, 3 kertaa takana.... miulla ei kyllä noin kurjia kokemuksia ole... toivottavasti kuitenkin munikset hedelmöittyisi ja pääsette siirtoon, ei mene ihan "hukkaan" koko homma.

 
Voimia Garfield :hug:

Voin omasta kokemuksesta sanoa, että tiedän miten kurja kokemus punktio voi olla. Mulla myös viimeiset päivät ennen punktiota olivat todella kivuliaat, aivan kuvaamiasi oireita oli, ei voinut maata vatsalla, pissalla käyminen oli hankalaa jne. Mulla folleja kasvoi monta, 25kpl, eli oletin kivuliaisuuden johtuvan osittain myös siitä, mulla nimenomaan munasarjat olivat todella arat ennen punktiota ja sen aikana.

Punktiossa itkin kivusta, puudutus piikit eivät sattuneet, mutta neulan ja ohjaimen liikuttelu sattui juuri kuvaamallasi tavalla. Luulin, että pyörryn kipuun. Saamani lääkitys ei pitänyt kipua pois. Follejen tyhjentäminen tuntui ikävältä mutta peittyi muun kivun alle. Lääkäri ei arvellut mitään kivun syyksi, muuta kuin sen, että munasarjat olivat valmiiksi niin arat.
Mulla kyllä ihan normikierrossakin follin kasvuvaiheessa munasarjat kipuilee, joten en ollut mitenkään yllättynyt siitä. Heti punktion jälkeen sanoin, etten koskaan enää siihen ryhdy, vaikka se sitten tarkottaisi lapsettomuutta.

Punktion jälkeen kipu oli tosi voimakas, ennen kaikkea keskellä alavatsalla, ei niinkään munasarjoissa ja mua suunnattomasti pelotti mennä vessaan. Punktiopäivänä ja sen jälkeisenä yönä pissaaminen onnistui vain puoliseisovassa asennossa...

Siirtopäivänä kipu oli vielä voimakas ja siirron aikainen ultraaminen ja vatsan painaminen sattui paljon, mutta kun punktio oli tiistaina niin jo sunnuntaina kivut helpottivat. Toivottavasti sullakin. Nyt kun kivut ovat jo unohtuneet, tuntuu siltä, että kyllähän siihen uudestaankin ryhtyy jos pitää.
 

Yhteistyössä