Munakokkeli (hotelliaamiaisen tapaan)

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
zxz
sarjet munat kulhoon vispaat ,loraus maitoa, mausteita ,kaadetaan paistin pannuun ja lammitetaan puoli kuumalla jasekoitetaan kokoajan.
toinen vaihtoehto on ajaa laiva keittioon, mutta tama on vaikeampi tapa.
 
vieras
Minä teen niin, että vispaan munat kulhossa, loraus kermaa, suolaa ja mustapippuria ja ruohosipulisilppua/kevätsipulin varsia. Sit hella puolelle teholle, nokare voita ja ei ku kuumentamaan kokoajan sekoitellen.
 
munaa
Mä teen tosi terveellisen ja hyvän kokkelin näin:

Otetaan reilu pala voita ja annetaan sulaa kattilassa (vaikkapa 100g). 4-5 munaa perään ja koko ajan sekoitellaan. Saman tien voipi lieden sammuttaa, hyytyy hetkessä. On hyvää!
 
vieras
Mä oli hotellissa aamiaisemäntänä ja kokkeli tehtiin suraavasti: munia kulhoon, maitoa perään ja sekoitetaan. Seos mikroon ja välillä sekoitetaan, sit kun on valmista, painellaan vispilällä niin että menee muriksi ja maustetaan suolalla.
 
namiskuukkeli
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kiltit, neuvokaa miten saa sellasen ihanan munakokkelin mitä hotelleissa ja laivoilla on aamiaisella?
Tässä ohje neljälle

3 munaa
3 dl maitoa / korvaa osa kermalla -> parempaa
1 tl suolaa
mustapippuria

Vatkaa munat ja maito vaahdoksi. Mausta pippurilla ja suolalla. Kaada uunivuokaan. Paista uunin keskitasolla 200 asteessa n. 35-50 min.

Paistoaika riippuu vuoan syvyydestä. Munakas on kypsää, kun se on hyytynyt kokoon.

Kuten huomaat tämä on todellakin enemmä munakas kuin munakokkeli, mutta koska se helppo tehdä ja aineet halpoja, niin monet suomalaiset ravintolat tekevät sen kai näin.
 
vierailija
Maitoallergisen äitinä en oikein ymmärrä miksi munakokkeliin pitää laittaa maitoa (varsinkaan juuri seisovassa pöydässä, tuossa ScanEgg-jutussakin näkyy olevan maitoa). Minä laitan vain hiukan vettä sekaan ja lopuksi suolaa. Teen kokkelin paistinpannulla koko ajan sekoittaen. Pitää ehdottomasti kaataa ajoissa pannulta pois, liian kuiva munakokkeli on pahaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja munaa:
Mä teen tosi terveellisen ja hyvän kokkelin näin:

Otetaan reilu pala voita ja annetaan sulaa kattilassa (vaikkapa 100g). 4-5 munaa perään ja koko ajan sekoitellaan. Saman tien voipi lieden sammuttaa, hyytyy hetkessä. On hyvää!
Kiitos

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Minusta ainakin laivalla on aina ihan kauheaa munakokkelia. Suolatonta ja maistuu siltä että on seissyt tuntitolkulla.
Makuasioistahan ei voi kiistellä,mut minä ainakin tykkään niistä, ja suolaahan voi aina itse lisätä makunsa mukaan...mielummin vähemmän suolaa kun liikaa...ja meillä on kyllä ollut tapana ryömiä aamiaiselle laivallakin jo ennen kukon laulua...ei maistu seisseelle..

 
ei hotellissa saa, mut kotona:-D
Laita pannuun oikeaa voita, mieluiten luomuvoita (Ruotsin puolelta voi ostaa Marketistakin) mut jos ei ole sitä, sillloin suolatonta ja sekaan vähän Maldonia, mut luomumunista tehtynä ei kapiaa edes sitä, kun on hyvää - maku tulee kunnollisista aineksista ja se kerma täytyy olla sitä Pirkka-luomua, missä ei ole karrageenia eikä guaria:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/abc24.html
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Maitoallergisen äitinä en oikein ymmärrä miksi munakokkeliin pitää laittaa maitoa (varsinkaan juuri seisovassa pöydässä, tuossa ScanEgg-jutussakin näkyy olevan maitoa). Minä laitan vain hiukan vettä sekaan ja lopuksi suolaa. Teen kokkelin paistinpannulla koko ajan sekoittaen. Pitää ehdottomasti kaataa ajoissa pannulta pois, liian kuiva munakokkeli on pahaa.
maun takia
 
asdf
Mä laitan kahdelle neljä munaa ja desin kuohukermaa ja vähän suolaa, ehkä vähän persiljaa tai ruohosipulia.

Kriittisintä on paistaminen: laitat paksupohjaisen pannun/kattilan YKKÖSELLE, maksimissaan kakkoselle lämpiämään, ja siihen köntin voita sulamaan. Sitten sekoittelet KOKO AJAN hitaasti pohjaa myöten kunnes on tarpeeksi hyytynyt. Siihen menee aikaa.

Ne hotelliaamiaisten kokkelit ei oo oikeasti hyviä. Ne on tehty uunissa ja silloin siitä ei tule koskaan niin pehmeää ja kermamaista kuin jos pannussa tekee.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Mä laitan kahdelle neljä munaa ja desin kuohukermaa ja vähän suolaa, ehkä vähän persiljaa tai ruohosipulia.

Kriittisintä on paistaminen: laitat paksupohjaisen pannun/kattilan YKKÖSELLE, maksimissaan kakkoselle lämpiämään, ja siihen köntin voita sulamaan. Sitten sekoittelet KOKO AJAN hitaasti pohjaa myöten kunnes on tarpeeksi hyytynyt. Siihen menee aikaa.

Ne hotelliaamiaisten kokkelit ei oo oikeasti hyviä. Ne on tehty uunissa ja silloin siitä ei tule koskaan niin pehmeää ja kermamaista kuin jos pannussa tekee.
dääm mulla ei o kermaa, käyks maito vai laitanko ukoin kauppaan??

 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Mä laitan kahdelle neljä munaa ja desin kuohukermaa ja vähän suolaa, ehkä vähän persiljaa tai ruohosipulia.

Kriittisintä on paistaminen: laitat paksupohjaisen pannun/kattilan YKKÖSELLE, maksimissaan kakkoselle lämpiämään, ja siihen köntin voita sulamaan. Sitten sekoittelet KOKO AJAN hitaasti pohjaa myöten kunnes on tarpeeksi hyytynyt. Siihen menee aikaa.

Ne hotelliaamiaisten kokkelit ei oo oikeasti hyviä. Ne on tehty uunissa ja silloin siitä ei tule koskaan niin pehmeää ja kermamaista kuin jos pannussa tekee.
dääm mulla ei o kermaa, käyks maito vai laitanko ukoin kauppaan??
Siinä tapauksessa laita desi maitoa ja sekoita siihen vähän vehnäjauhoja!
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Kriittisintä on paistaminen: laitat paksupohjaisen pannun/kattilan YKKÖSELLE, maksimissaan kakkoselle lämpiämään, ja siihen köntin voita sulamaan. Sitten sekoittelet KOKO AJAN hitaasti pohjaa myöten kunnes on tarpeeksi hyytynyt. Siihen menee aikaa.
Minä paistan aina pannulla seiskalla (yhdeksästä ). Pitää vain olla nopea ja tosiaan ottaa pois sillä hetkellä kun kokkeli on hyytynyt, ei yhtään sen jälkeen. Minulle munakokkeli on pikaruokaa, joten en jaksa sitä hirveän kauan sekoitella :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Mä laitan kahdelle neljä munaa ja desin kuohukermaa ja vähän suolaa, ehkä vähän persiljaa tai ruohosipulia.

Kriittisintä on paistaminen: laitat paksupohjaisen pannun/kattilan YKKÖSELLE, maksimissaan kakkoselle lämpiämään, ja siihen köntin voita sulamaan. Sitten sekoittelet KOKO AJAN hitaasti pohjaa myöten kunnes on tarpeeksi hyytynyt. Siihen menee aikaa.

Ne hotelliaamiaisten kokkelit ei oo oikeasti hyviä. Ne on tehty uunissa ja silloin siitä ei tule koskaan niin pehmeää ja kermamaista kuin jos pannussa tekee.
dääm mulla ei o kermaa, käyks maito vai laitanko ukoin kauppaan??
Siinä tapauksessa laita desi maitoa ja sekoita siihen vähän vehnäjauhoja!
laitan ton ukon kauppaan, joten kermalla teen..:D

 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Kriittisintä on paistaminen: laitat paksupohjaisen pannun/kattilan YKKÖSELLE, maksimissaan kakkoselle lämpiämään, ja siihen köntin voita sulamaan. Sitten sekoittelet KOKO AJAN hitaasti pohjaa myöten kunnes on tarpeeksi hyytynyt. Siihen menee aikaa.
Minä paistan aina pannulla seiskalla (yhdeksästä ). Pitää vain olla nopea ja tosiaan ottaa pois sillä hetkellä kun kokkeli on hyytynyt, ei yhtään sen jälkeen. Minulle munakokkeli on pikaruokaa, joten en jaksa sitä hirveän kauan sekoitella :)
Kyllä se varmaan ihan hyvä tulee niinkin :) Mutta jos oikeen pehmeetä ja kokkareetonta haluaa niin sitten ihan superalhaisella lämmöllä hitaasti.

 
minä vain
Minä laitan ensin kattilaan noin 50 grammaa voita, sulatan, kaadan sekaan lorauksen kermaa (maitoakin voi toki käyttää), lopuksi munat, noin 4-5. Sitten vain nelosen lämmöllä kypsäksi välillä lusikalla sekoitellen. Lopuksi maustetaan suolalla ja haluttaessa mustapippurilla.
 
"Diipadaapa"
Oi mäkin rakastan hotellimunakokkelia ja tein äsken kotona ekan kokkelini. Vähän yhdistelin reseptejä ja tein mahd. helpon kokkelin tälleen kokeiluksi! Rikoin 3 munaa, joku loraus kermaa ja vähän suolaa. Sitten kuumensin kattilan heitin koko hässäkän sinne ja siinä vaan ihmettelin ja sekottelin ja tuli namia! Voi ja kerma maistu aika kivasti namnam :eek: Suolaa ois ehkä voinu olla vähän enemmän.
 

Yhteistyössä