Mun siskolla on kauhea tilanne miehensä kanssa ja hän on raskaana =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YksSisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

YksSisko

Vieras
Täytti just 34 ja on ollu naimisissa miehensä kanssa jo 10vuotta. Alunperin heillä oli haaveena iso perhe mutta jostain syystä mies sanoi aina vaan että myöhemmin ja loppujen lopuks sanoi ettei halua ollenkaan lapsia. Siskoni päätti sitten jättää omatoimisesti pillerit pois koska ajatteli että alkaa olla kohta hänen aikansa kortilla ja hän haluaa äidiksi. Siis en millään tavalla sano et toi olis fiksu teko tai jotenki hyväksyttävää. kyllä mun mielestä oli todella hölmöä jättää omin päin pillerit pois!
Mutta siskoni raskautui ja kertoi miehelle joka tietysti veti hirveät pultit ja sanoi että abortti tehtävä. siskoni sanoi että haluaa pitää lapsen eikä vaadi mieheltä mitään osallistumista lapsen hoitoon tai maksuihin kunhan saa vain lapsen. No mies sitten mukiloi hänet sairaalakuntoon jota ei kuulemma ole ikinä ennen tapahtunut.siskoni sanoi sairaalassa ettei tiedä kuka kävi käsiksi eikä halua tehdä ilmoitusta ja kokee vieläkin että se oli ansaittua.

Nyt siskoni asuu meidän talossa ja mies kävi täällä sanomassa että voi antaa anteeksi ja kaikki voi olla kuten ennen jos siskoni suostuu tekemään sen abortin. En tajua mikä siinä on ja siskoni ei saa kyllä nyt mitään aikaiseksi ja makaa vaan masentuneena. Onko kellään mitään ideoita miten voisin siskoa auttaa tai käskeä tekemään koska hän on kyllä itse nyt tosi passiivinen asian suhteen eikä tee mitään suuntaan eikä toiseen. heillä on avioehto joten hänellä ei ole muuta kuin työ josta on nyt sairaslomalla.

mutta haluanko mä tehdä hänen puolestaan jos hän ei halua? Onko siitä mitään hyötyä vai meneekö vaan rahaa jos joutuu esim palkkaamaan asianajajan ja sitten suomessa tuomiot on sitä luokkaa että saa jonkun yhden päiväsakon josta pääsee eroon siten että saakin päivän ehdonalaista. Vaikeinta on et sisko ei sano juuta eikä jaata siitä mitä hän nyt haluaa tehdä!

Miksi mulla on se käsitys että pahoinpitelyt menevät aina yleiselle syyttäjälle eli on aivan sama mitä siskosi sanoo, sairaalalla on ilmoitusvelvollisuus poliisille joka alkaa tutkimaan tapausta.

Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
toivottavasti ei palaa hakkaajaan luo joka pakottaa aborttiin.

Samaa mieltä minäkin olen. Onko se oikeaa rakkautta ja kiintymystä toiseen ihmiseen... Minusta tämä suhde ei voi tuosta "tervehtyä"

Mun sisko ei ollut raskaana mukiloinnin aikaan (lapsi kyllä suunnitelmissa) eli vähän eritilanne. Tue siskoasi ja etene pikkuhiljaa asiassa. Kaiketi itse olet samaa mieltä, että tuli aborttia tai ei niin siskosi ei ole hyvä jäädä miehen kanssa suhteeseen. Voit yrittää puhua järkeä, mutta tuskin se nyt heti auttaa. Yritä (jos vaan mahdollista) pitää siskoasi luonasi mahdollisimman pitkään, jotta hän ei ainakaan tunnemyrskyissään palaa miehen luokse ja vasten tahtoaan tee aborttia. Jos vielä muutaman viikon tai kuukauden päästä hän sinne tahtoo takaisin niin minkäs sille mahtaa. Mä sain siskoni jotenkin puhuttua ympäri, että haetaan asunnolta tavaroita. Asunnolla pakkasin kylmän viileesti kaikki tavarat säkkeihin siskon itkiessä lohduttomasti vieressä. Huusi vain putkeen: "kyllä tää vielä järjestyy, ei vielä ei vielä". Meni reilu kuukausi ja järki tuli takaisin taloon.

no mä en tiedä sitä sairaalan osuutta kun olin läsnä vain siinä yhdessä hoitoneuvottelussa silloin kun vein siskon sinne sairaalaan ja hän ei kyllä oo maininnu et sairaalassa olis siitä tehty ilmoitus mutta voihan se näin olla!

No eihän sun siskollasi ole muuta vaihtoehtoa kuin erota, ja alkaa uusi elämä lapsen kanssa. Tuollaisella miehellä ei tee mitään ja jos kerran pieksee, niin pieksee kyllä uudelleenkin. Todennäköisesti ei ollut edes eka kerta, sun siskosi ei vaan kehtaa kertoa sulle totuutta. Miehensä kanssa siskollasi olisi edessä lapseton tulevausuus ja säännölliset turpakäräjät aina kun tekee jotakin miehen tahdon vastaisesti. Lopulta siskosi olisi katkera nainen ja liian iäkäs perustamaan perheen jonkun toisen kanssa. Eikä hänellä olisi mitään, ei lapsia, ei onnea, ei omaisuutta. Nyt olisi aika muuttaa suunta, nyt ei ole vielä liian myöhäistä. Yksinhuoltajana Suomessa pärjää kyllä ja mies on elatusvelvollinen lapseensa nähden. Ja onhan siskollasi hyvä sisko tukena :)

Iksja mä oon aikalailla sun kanssa samoilla linjoilla asiassa... tuntuu vaan et jotain pitäis tehdä et toi systeri sais jotenki ryhdistäydyttyä ja olis itsekin jotain mieltä asioista

Alkuperäinen kirjoittaja lksja:
No eihän sun siskollasi ole muuta vaihtoehtoa kuin erota, ja alkaa uusi elämä lapsen kanssa. Tuollaisella miehellä ei tee mitään ja jos kerran pieksee, niin pieksee kyllä uudelleenkin. Todennäköisesti ei ollut edes eka kerta, sun siskosi ei vaan kehtaa kertoa sulle totuutta. Miehensä kanssa siskollasi olisi edessä lapseton tulevausuus ja säännölliset turpakäräjät aina kun tekee jotakin miehen tahdon vastaisesti. Lopulta siskosi olisi katkera nainen ja liian iäkäs perustamaan perheen jonkun toisen kanssa. Eikä hänellä olisi mitään, ei lapsia, ei onnea, ei omaisuutta. Nyt olisi aika muuttaa suunta, nyt ei ole vielä liian myöhäistä. Yksinhuoltajana Suomessa pärjää kyllä ja mies on elatusvelvollinen lapseensa nähden. Ja onhan siskollasi hyvä sisko tukena :)

Muuten samaa mieltä, mutta elatusmaksua ei voi mielestäni vaatia jos tekee lapsen tietoisesti täysin vasten miehen tahtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Muuten samaa mieltä, mutta elatusmaksua ei voi mielestäni vaatia jos tekee lapsen tietoisesti täysin vasten miehen tahtoa.

Mä tiedän tapauksen, jossa elatusmaksua saa lapsesta joka on saatettu alulle miehen tahtomatta. En sitten tiedä miten käy, jos esim ihan käräjille asti mies vie asian...

Uskallanko lähteä, riittävätkö rahat -opas on tarkoitettu perheväkivaltaa kokeneelle, joka on huolissaan taloudellisesta tilanteestaan erovaiheessa.

Uskallanko lähteä - riittävätkö rahat
https://www.turvakoti.net/binary/file/-/id/1/fid/158/

Alkuperäinen kirjoittaja fej:

Mä tiedän tapauksen, jossa elatusmaksua saa lapsesta joka on saatettu alulle miehen tahtomatta. En sitten tiedä miten käy, jos esim ihan käräjille asti mies vie asian...

Tässä on lähinnä kysymys siitä mikä olisi reilua, eikä siitä miten se menee pykälien mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
Mä tekisin siskoni puolesta rikosilmoituksen, vaikkei hän haluisi. Täytyyhän se mies saada vastuuseen tollasesta vääryydestä!
Mites sisko saataisiin vastuuseen vääryydestänsä?

Mies, joka hakkaa vaimonsa... voisi käyttää AINA kondomia tai käydä vasektomiassa.

kyllä voi. ja pitää vaatia. näin se nyt vaan menee elämässä. täällä miehet on heikoilla. muualla maailmassa naiset joutuu kantamaan lapsia joita ei halua. sitäpaitsi tollasen urpon kuseen saattaminen on vaan oikein. jos ei kusipää maksa niin sillä menee luottotiedot. ihan oikein.

Yhteistyössä