Mun pullataikina ei nouse!

Mari -76
Eihän siihen auta kuin aika. Kyllä se lopulta nousee jos on noustakseen! Pistä hyvin peiteltynä patterin viereen tai ikkunalaudalle patterin päälle (varo vetoa).
 
Zoe-F
Miä laitan aina tiskialtaasee sen kipon lillumaa niin kuumaa vetee ku hanast tulee ja liinan alle.
Leipominen on helpompaa, ku ei tarvi sit laittaa niin paljon jauhoo, ku on se sitko tullu ku et nostattais vast leipomisen jälkee, mut seki käy.
 
Zoe-F
Alkuperäinen kirjoittaja Miiuska-88:
toi on muuten totta! en itse myöskään suosittele tuota, taikka kuivahiivoja muutenkaa
Kuivahiiva toimii oikein hyvin, a)kun lukee ohjeet b) ei osta mitään rainbow:ta vaan sunnuntaita tms. c)käyttää kunnon jauhoja eikä kaupan halvimpia.
 
jo
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
Mul on muute ollu samaa ongelmaa joskus ja sillon olin laittanu Rainbow-kuivahiivaa. Ei sitte mitää tapahtunu vaikka oli lämminvesialtaas pyyhkeen alla melkee tunni!!!!
ÄLÄ SANO NOIN!!! Just eka kertaa ostin Rainbown kuivahiivaa :eek:
hyvin se toimii, aina leivon pullat rainbowlla ja kaikki kehuu aina mun pullia!! ja
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Kyllä mulla aina ennen on taikina noussu, kuivahiivalla ja tavallisella. Voi hitto, mää taidan alkaa vääntään pullia. Katotaan ny mitä niistä tulee... :xmas:
Kovia ja tiiviitä niistä tulee jos ei nouse... Voit sit käyttää vaikka pingispallona niitä tai pöytäliinan painona.
 
"Herkuttelija"
Jutut Rainbow:n kuivahiivan huonosta tehosta kummastuttavat, sillä minulla on kyseinen tuote toiminut joka kerta. Käytän esim. puolen litran pullataikinaan vain puolet hiivamäärästä (2pss -> 1pss), ja silti taikina nousee reilusti kaksinkertaiseksi..

Eilen leivoin viimeksi pullaa puolikkaan taikinan (1 pellillinen laskiaispullia :D), ja käytin puolikkaan pussin kuivahiivaa, ja oikein kuohkeita ja hyvin nousseita pullia sain aikaiseksi kuten ennenkin. Tänään tulikin käytettyä loppu pussillinen pizzapohjaan, jota kohottelin vähän yli tunnin välillä taikinan ''lytäten''...pizzapohjakin onnistui hyvin :)

Laitan yleensä hiivan selvästi lämpimään nesteeseen ja vaivauksen jälkeen mikroon. Tietysti pitää olla tarkkana, ettei sentään kuumaan nesteeseen sekoita hiivaa/kaada tulikuumaa voisulaa taikinaan, ettei hiiva ''kuole''. Välillä vaivauksen venyessä laitan mikron päälle vielä muutamaksi sekunniksi taikinakulhon ollessa jo sisällä..yleensä kuitenkin lämmitän mikron kuumalla vesimukilla jo ennen kulhon mikroon sijoittamista.

Minusta kohotuksessa on kuitenkin tärkeintä runsas kohotusaika... jos ei ole kiirettä mihinkään, niinvälillä kohottelen yli tunninkin taikinaa, ja puuhailen samalla muuta, jolloin aika kuluu nopeasti. Toisaalta pullat nousevat yleensä kyllä viimeistään uunissakin, vaikka jättäisi kohotukset lyhyiksi. Tällöin pullat vain tuntuvat säilyvän mielestäni huonommin kuohkeina esim. seuraavaan päivään. Aika usein myös pakastan kaikki loput pullat, joita ei parin tunnin sisällä paistosta syöty - toimivat myös kätsynä vierasvarana =)

Oho, tulipas kamala puhetulva... Joka taupauksessa pointtini oli, että kyllä Rainbown kuivahiiva toimii mielestäni ihan normaalisti o_O Eri asia on tietysti, jos haluaa esim. suosia suomalaista, mikä onkin hieno juttu.. ei vaan kannata tehdä sitä esim. Rainbown tuotteita mollaamalla. Tietysti voi olla mahdollista, että joku hiiva on helpompi saada kohoamaan kuin toinen, vaikkei suorittaisikaan kaikkia leipomisen vaiheita oikein. Mutta normileipomisella se halpa S-tuotekin kyllä kohottaa taikinat :D
 
seppo manninen
Olisikohan kenelläkään "näpäkkää" kluteenittoman leivän ohjetta, olen nyt kokeillut muutamaa pussinkylki reseptiä ja jostain syystä leipä on raaka sisältä vaikka kuinka paistaisi eilen vuokaleipä oli uunissa 45 min. 200 astetta ja silti sisältä raaka, tuskastuttavaa puuhaa, vaarilla meinaa hiat savuta, kiitos neuvoista.
 

Yhteistyössä