Mun pitäisi perustella sossulle, että miten pystyn maksamaan kolmion vuokran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Op
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Op

Vieras
Olen opiskelija ja mulla on yksi lapsi. Haluaisin muuttaa kolmioon, mutta ei ole varaa maksaa takuuvuokraa. Lainaa en saa luottohäiriömerkinnän takia joten saa aina välillä toimeentulotukea.

Nykyiseen asuntoon olemme saaneet sossun takauksen. Kolmioon eivät sitä suostu antamaan joten ehdotin, että sossu takaisi sen verran kuin on nykyisen asunnon takuu ja mä itse maksaisin lopun 150€.

Nyt mun pitää tehdä paperille laskelma miten pystyisin vuokran maksamaan. Auttakaa mua vielä perustelemaan hyvin tuo asunnon vaihtaminen. Syyksi kun ei riitä se, että haluan oman makuuhuoneen.

Kelpaisiko syyksi se, että lapsen koulu olisi 50 metrin päässä? Hoitopaikkaan lapsella ei enää ole, mutta on silti niin pieni. Uuden asunnon lähellä olisi myös iltapäivätoiminta, voisi sanoa että on ihan naapurissa.

Olisko mahdollista odottaa sen muuton kanssa kunnes olet säästänyt takuuvuokran kasaan? Niin me muutkin tehdään, säästetään hitto vie euro kerrallaan jos ei suurempaa summaa kykene laittamaan sivuun.

Mitä perustelu se vuokran maksu vaatii. Vuokran joko pystyy maksamaan tai ei pysty, se on ihan rahasta kiinni. Se riittääkö raha johonkin vai ei on varsin yksiseliteinen asia.

[QUOTE="vieras";24229878]Mikä on nykyisen asunnon vuokra ja mikä on kolmion vuokra? Eikö se ole se oleellisin asia tässä kysymyksessä?[/QUOTE]

Vuokran omavastuu nousisi n. 50€ ja omasta pussista mä sen maksaisin ei siihen saa toimeentulotukea.

Helsingissä ei ainakaan onnistunut. Kysyin ihan huvikseni neuvonnasta että onko takuuvuokraan mahdollista saada avustusta ja kun sossu kuuli vuokran, alkoi rähjäämään minulle että miksi muutamme liian kalliiseen asuntoon (joo, niitähän ON ihan sikana tarjolla niitä halpoja...) ja että he eivät tue eurollakaan "liian kallista asumista". Vuokra, johon olisimme voineet hakea tukea, oli niin pieni (siis sossu kertoi ne rajat) että sillä ei saa kolmiota kuin kaupungilta- jonne olimme jonossa monta kuukautta putkeen ja sielläkin sanottiin suoraan, että asuntoja ei vaan ole eikä edes asuntolapaikkoja(!). Myöhemmin kuulin että jos ei hoida asioitaan ja antaa muuttovelvoitteen ajankohdan vaan lipua ohitse tekemättä mitään, kunta on velvollinen tarjoamaan asuntoa. Sillä lailla! Sitten ihmetellään että miksi syrjäytynyt pysyy syrjäytyneenä!!

Jännä, mulle maksettiin kyllä kolmioon takuuvuokraa sen mitä kaksioonkin voisi saada, satasen kai itse pulitin. Mutta, oli ehkä himpun eri tilanne, ero ja pakko muuttaa koska tilanne vanhassa kodissa niin pahana jo...

[QUOTE="a p";24229918]Vuokran omavastuu nousisi n. 50€ ja omasta pussista mä sen maksaisin ei siihen saa toimeentulotukea.[/QUOTE]
Koska uusi vuokra on kalliimpi ja et nykyisinkään pärjää omilla tuloillasi hakematta toimeentuotukea aina silloin tälloin, et pysty mitenkään perustelemaan sitä, että pystyt maksamaan uuden isomman vuokran.

Pärjäätte kaksiossa vallan mainiosti, nukut itse olohuoneessa, kunnes pystyt itse todellakin maksamaan vuokran. Minä asun kahden lapsen kanssa kolmiossa, mulla ei kuunaan olisi opiskelijana varaa asua neliössä. Se, että luottotietosi ovat menneet, kertoo jo sinänsä maksukyvystäsi tai taidostasi hoitaa raha-asiasi.

• Tykkää
Reactions: fortunate
Oletko nyt katsonut kelan laskurilla, kuinka käy isomman asunnon kanssa asumistuen? Sullahan tulee noita hukkaneliöitä runsaasti ja kyllä valitettavsti joudut maksaan paaaljon enempi vuokraa!
Ja kun et siitä selviydy, niin on taas muutto pienempään kun sossu ei maksa!

Taitaa olla tosi paikkakuntakohtaisia noi sossun jutut. Ei täällä ollut mitään ongelmia saada sieltä apua kolmion takuuvuokran maksuun? Ehkä neliöt tai vuokran määrä vaikuttaa tai muuttamisen syy. Meillä ei neliöita tullut kuin 4lisää ja vuokra nousi parilla kympillä. Muutin yksityiseltä kaupungin asuntoon, narkkareiden keskeltä keskustaan rauhalliseen taloon.

No, on minullakin nykyasuntoon sosiaalitoimen takuuvuokra.
Ei ollut laittaa sitä rahaa vuokratakuuseen, piti ostaa lapsille sänkyjä, samoin itselle ja pyykkikone.
Ja kyllä, pystyn silti maksamaan ihan itse asunnon vuokran ja muut kulut joka kuukausi.

Olisin saanu takuun isompaakin asuntoon + olisivat maksaneet vuokrasta osan, ja olisin voinu ottaaki neljä h + k, muttei harmi löytynyt vapaana niin otettiin kolmio.

Mä en tajua teitä. Mä maksan mun opintotuesta tai palkasta sen omavastuun mikä menee Kelan ja sossun mielestä yli. Kela huomioi meille vain 57 neliötä, sossulla taas on joku tietty summa mitä hyväksyvät vuokraksi. Ei ole teiltä mitenkään pois, kun omista rahoistani pihistän. En mä saa aina sossusta jotakin koska on ajoittain työtuloja.

Miten se, että ei pysty maksamaan 700 euron takuuvuokraa ja samantien ekaa vuokraa liittyy siihen, että pystyisi maksamaan vuokran?

[QUOTE="a p";24231471]Ei ole teiltä mitenkään pois, kun omista rahoistani pihistän. En mä saa aina sossusta jotakin koska on ajoittain työtuloja.

[/QUOTE]

Eli maksat vuokrasi kokonaan itse? Ai etkö, no... Voisin mäkin muuttaa 200 m2 lukaaliin ja maksaa siitä vaan pienen osan ja pyytää tukina loput.

Yhteistyössä