Mun on pakko tämä kysyä, miksi suomalaisilla on niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Harmi kun kirjautumatta ei voi poistaa omia vastauksiaan. Turhaan yritin sinulle ystävällisesti kertoa, mikä voisi olla syynä ja mikä on suomalaisissa perheissä arkea ja tavallista. Enpä vaivaudu enää.

En mä ole moista huomannut. Aina niistä synttäreistä on juteltu etukäteen. Lauantaina on kuopuksen kaverin synttärit ja lahjaakin on pohdittu ainakin viikko. -Ja iloittu jo valmiiksi siitä kun pääsee juhliin.

Ehkä täällä pikkukylillä ovat tavat erilaiset. Juhliin kutsutaan korkeintaan kymmenen lasta ja toki olen lasteni synttäreille leiponut pullat ja kakut ja pientä suolaista purtavaa. Karkeista... kerran muistan uittaneeni salmiakkipääkalloja valkosuklaassa koska se sattui olemaan esikoisen toive. Ja maistuivathan ne vieraillekin...

En osaa sanoa, mutta ei kuvailemasi kaltainen ole suomalsita perinnettä, ei.

puolitoistatuntia on juuri sopiva aika, ettei pennut riehaannu. Mä en henk.koht. enää työpäivän jälkeen jaksa kauheasti ylim. härdelliä (mene kuudeksi aamulla töihin ). Ja viikonloppujani en uhraa lasten kaverisynttäreille. on parempaakin puuhaa.

Lahjat eivät ole meillä pääasia. Ja useimmiten lapsille ei juuri kelpaa parempi tarjottava.

En mä ole moista huomannut. Aina niistä synttäreistä on juteltu etukäteen. Lauantaina on kuopuksen kaverin synttärit ja lahjaakin on pohdittu ainakin viikko. -Ja iloittu jo valmiiksi siitä kun pääsee juhliin.

Ehkä täällä pikkukylillä ovat tavat erilaiset. Juhliin kutsutaan korkeintaan kymmenen lasta ja toki olen lasteni synttäreille leiponut pullat ja kakut ja pientä suolaista purtavaa. Karkeista... kerran muistan uittaneeni salmiakkipääkalloja valkosuklaassa koska se sattui olemaan esikoisen toive. Ja maistuivathan ne vieraillekin...

En osaa sanoa, mutta ei kuvailemasi kaltainen ole suomalsita perinnettä, ei.

Näköjään meillä sitten vain huonot kokemukset jos ei kaikilla ole noin. Itse vain ajattelin että lopetan ostamaan lahjoja ja kerron esikoiselle ettei se käy enää jos ei ole oikeasti ystävä, kun en vitsi käydä kaupoissa valitsea viikotain lahjoja, tuhlaa siihen että esikoinen olisi ollut vain joulupukkina ja tämän jälkeen kukaan ei edes huoma häntä.

Kukin tavallaan. Likka haluaa kutsua synttäreilleen 7 kaveria, viime vuonna kutsui 6. Ei meille todellakaa kutsuta 20 lasta. Lasten lisäksi on sitte mun vanhemmat, sisarukset ja ehkä pari muuta. Tarjolla täytekakku, cupcakeja, keksejä, karkkia ja sipsiä. Kaverit voi olla paikalla 2-3 tuntia, ehkä yks voi jäädä viä yöksiki.

Tuollaanen on ainaki täällä päin ollu tapana jo silloon ku mä olin lapsi. Ei kaverisynttäreillä oo mitää ruokaa tarjottu ja tyytyvääsiä oltiin me lapsena tarjottaviin ja hyvin on samanlaaset tarjottavat kelvannu likan kavereille.

puolitoistatuntia on juuri sopiva aika, ettei pennut riehaannu. Mä en henk.koht. enää työpäivän jälkeen jaksa kauheasti ylim. härdelliä (mene kuudeksi aamulla töihin ). Ja viikonloppujani en uhraa lasten kaverisynttäreille. on parempaakin puuhaa.

Lahjat eivät ole meillä pääasia. Ja useimmiten lapsille ei juuri kelpaa parempi tarjottava.

Miksi ei voi tehdä juhlat esim. vkloppuna sitten? Kuitenkin uskomatonta jos joku ei jaksa muutama tuntia muita lapsia. No, ehkä jokainen tyylillään, mutta itse en olisi tehnyt mielummin mitään, kun syntymäpäivä tunniksi sipsien kanssa. Mutta ehkä kultuuri ero on taas niin suuri.

Miksi ei voi tehdä juhlat esim. vkloppuna sitten? Kuitenkin uskomatonta jos joku ei jaksa muutama tuntia muita lapsia. No, ehkä jokainen tyylillään, mutta itse en olisi tehnyt mielummin mitään, kun syntymäpäivä tunniksi sipsien kanssa. Mutta ehkä kultuuri ero on taas niin suuri.

Jotkut voi olla viikonloppunaki töis... Joo siitähän se synttärisankari tykkääski ku ei pidettääsi juhlia ollenkaa ku ne ei oo jonku mielestä tarpeeksi sitä ja tätä.

Ensinnäkin on tapana, että lapset ovat syöneet varsinaisen ruoan ennen juhlia kotona. Juhlissa syödään sitten pelkkiä herkkuja. Kokemuksen mukaan sipsit ja keksit on ne, mitkä uppoaa kaikkiin ja joita menee. Joku ahmii kakkua ja ottaa sitä useampaankin kertaan, mutta toisaalta on noita, jotka ottavat hamstraamastaan palasta vain lusikallisen. Yksi syö päällysteet ja toinen vain sisukset, näitä riittää.

Puolitoista tuntia riittää hyvin lasten synttäreille, sen jälkeen alkaa yleensä väsy riehuminen. Alkuun vapaata leikkiä, lahjojen aukomista (ja nekin on hyvä kerätä talteen vieraiden ulottuvilta, muuten käy äkkiä niin, että on ääntelevä örkki kiertelemässä pitkin paikkoja ja ohjeista ei ole tietoakaan, kun joku on tunkenut ne roskikseen - meni kerran kauan, että saatiin yksi hiljennettyä vieraiden lähdettyä tai lahjalegot onkin koottuna jonkin muun toimesta), ohjattuja juttuja, syönti ja taas hieman vapaata leikkiä ennenkuin vanhemmat tulevat hakemaan kotiin. Lähtiäislahjaksi vielä lopuksi onginnasta karkkia matkaevääksi.

Jotkut voi olla viikonloppunaki töis... Joo siitähän se synttärisankari tykkääski ku ei pidettääsi juhlia ollenkaa ku ne ei oo jonku mielestä tarpeeksi sitä ja tätä.

Mä olen töissä päivittäin yleensä, kuitenkin pää kestää lapsia täällä. Ei tämä ole vain sitä ja tätä, mun mielestäni on aika noloa tunnin päästä potkia lapsia heti pois ja kutsua koko kouluun etä ne tuovat lahjoja ja ruokaa ei ole muuta kun sipsit ja karkit. Ei tämä mikä juhla ole.

Mä olen töissä päivittäin yleensä, kuitenkin pää kestää lapsia täällä. Ei tämä ole vain sitä ja tätä, mun mielestäni on aika noloa tunnin päästä potkia lapsia heti pois ja kutsua koko kouluun etä ne tuovat lahjoja ja ruokaa ei ole muuta kun sipsit ja karkit. Ei tämä mikä juhla ole.

Et sä yksin määritä mikä on juhla ja miten muut saa juhlia. Jokaanen tavallaan eikä todellakaa tarvitte monta tuntia kattoa isoa laumaa lapsia omas kodis.

[QUOTE="nainen";30260340]Mitä sä Milanna tarjoat sitten lasten synttäreillä? Millaiset synttärit teillä on?[/QUOTE]

Ainakin kakku tulee joka krt, teen paljon pieniä juttuja sekä makeita että suolaista, kuuma ja kylmä.

Milanna, sulla on vielä oppimista vuorovaikutuksessa. Lyttäät kaiken mitä sinulle kerrotaan, jos ei myötäile sinun mielipidettäsi. Saat toki olla mitä mieltä haluat, mutta voisit kunnioittaa toistenkin mielipiteitä ja ihan sitä tietoa, mitä heillä on tästä (ja kaikista muista asioista, joista mukamas kyselet, kun on pakko, mutta silti et mitään ajatuksia kykene ymmärtämään). Sitten ihmiset provosoituu, mutta ainakin osaksi saat kiittää siitä itseäsi.

Ja käytännössä kun ilmoittaa kutsussa synttäreiden kestoksi 1½ tuntia, niin käytännössä ne ovat kuitenkin paljon pidemmät. Ensimmäiset innokkaat tulevat jo 10-15 minuuttia etuajassa ja viimeinen haetaan parikymmentä minuttia myöhässä. Pitäsii omatkin lapset saada iltatoimiin ajoissa.

P. S. Myös hauska tehdä esim. hattara lapsille ihan kotona ja antaa ketkä haluavat ja kyllä niin kuin sanoin kaikenlaista mikä on hauska he vaan syövät ja tämä on juhlaa että saa syödä ja pitää hauska eikä katsoa sekunttikelloja.

Mulla ei nyt oo kaverisynttäreillä käyviä lapsia. Mutta toi vanhin aikoinaan (n. 2002-2008) kävi semmosilla jonku verran ja muutaman kerran halus pitää semmoset.
Kesto oli yleisesti 2 tuntia, tarjottavia vaihtelevasti mutta riittävästi joka paikas. Lahjat oli pääsääntöisesti kyniä, vihkoja, pieni lelu, karkkia yms. mutta max. kympin juttuja. Joskus järkättyä ohjelmaa, joskus ei. Lapsilla oli aina kivaa.

Likka kutsuttiin vain sellaisten kavereitten synttäreille joiden kanssa muutenkin leikki, eikä se muitten synttäreille olisi mennytkään. Samaten me kutsuttiin vain niitä oikeita kavereita.

Miksi sun tyttö menee muiden kuin kavereiden synttäreille? Miksi sun tyttö vie niin kalliin ja hienon lahjan että kaikki lapset haluaa sen kutsua saadakseen samanlaisen lahjan? Vanhempia tollaset kalliit lahjat todennäköisesti vain nolottaa ja lapsissa aiheuttaa kateutta ja juuri tota että halutaan kutsua sen kalliin lahjan takia.
Mun kokemuksen mukaan kun kaverisynttäreillä ne lahjat on oikeesti ihan sivuseikka.

Mulla ei nyt oo kaverisynttäreillä käyviä lapsia. Mutta toi vanhin aikoinaan (n. 2002-2008) kävi semmosilla jonku verran ja muutaman kerran halus pitää semmoset.
Kesto oli yleisesti 2 tuntia, tarjottavia vaihtelevasti mutta riittävästi joka paikas. Lahjat oli pääsääntöisesti kyniä, vihkoja, pieni lelu, karkkia yms. mutta max. kympin juttuja. Joskus järkättyä ohjelmaa, joskus ei. Lapsilla oli aina kivaa.

Likka kutsuttiin vain sellaisten kavereitten synttäreille joiden kanssa muutenkin leikki, eikä se muitten synttäreille olisi mennytkään. Samaten me kutsuttiin vain niitä oikeita kavereita.

Miksi sun tyttö menee muiden kuin kavereiden synttäreille? Miksi sun tyttö vie niin kalliin ja hienon lahjan että kaikki lapset haluaa sen kutsua saadakseen samanlaisen lahjan? Vanhempia tollaset kalliit lahjat todennäköisesti vain nolottaa ja lapsissa aiheuttaa kateutta ja juuri tota että halutaan kutsua sen kalliin lahjan takia.
Mun kokemuksen mukaan kun kaverisynttäreillä ne lahjat on oikeesti ihan sivuseikka.

No just twin päätös tänään ettei esikoinen eikä kukaan muu lapsista enää lähtevät jos ei ole ystävä. Koska näen että pahaa olo enemmän tulee lapselle kuin hyvää etä vain lahjan takia kutsutaan tunniksi maistamaan sipseja. Valitettavasti en osaa viedä pelkästään kyniä lahjaksi, mutta näköjään pakko näinkin tehdä.

Taisi olla ihan turha ketju, kun kerran ainut, oikea tapa viettää lasten synttäreitä on ap;n tapa. Miksi kenenkään tarttis jaksaa tuntitolkulla viihdyttää ja katsella pariakymmentä vierasta lasta? Miksei vastaukseksi juhlista riitä se, että KAIKKI eivät kutsu lapsilaumaa kotiinsa, vaan vain muutaman ystävän. Jos ap haluaa hattaroita valmistaa ja vaikka tankotanssia esitellä, niin siitä vain..mutta kun kerran hyviä tapoja kovasti korostetaan, niin sekin on hyvä tapa ja kohteliastakin, että jokainen saa juhlansa järjestää itselleen sopivimmalla tavalla, ja se myös vieraille riittäköön. Ei tartte tupata, jos ei tykätä, nih!

Me emme kutsu koko koulua niin kuin muut sen tekevät, me kutsumme vain ystäviä :). Niin ja juhla kai pakko olla juhla. Mutta totta sekin on että ihmiset vaan ovat laiskoja nykyään, eivätkä halua edes tietä mitä on juhlat ja tavalliset kutsut ovat. Jos minun lapselle joku tuo lahjan ja lapsella on syntymäpäivä, niin kyllä mä haluan järjestä sen niin ettei kenelle jää pahaa mieltä ja että se olisi juhlan näköistä tai parempi en tee mitään, jos äänet ärsyttää ja väsyttää sun muuta.

[QUOTE="äh";30260390]Sinähän tässä väheksyt muita ihan satasella. Toivon tosiaan ettet opeta ajatuksiaksi lapsillesi.[/QUOTE]

Millä tavalla väheksyn? Täällä on muutama ihmistä ja esim. Scarlett kenellä edes syntärit kuulostavat suht hyvältä juhlalta. Missä mun lapset käyvät en voi kun sanoa että nolouden huippua koko touhu.

Me emme kutsu koko koulua niin kuin muut sen tekevät, me kutsumme vain ystäviä :). Niin ja juhla kai pakko olla juhla. Mutta totta sekin on että ihmiset vaan ovat laiskoja nykyään, eivätkä halua edes tietä mitä on juhlat ja tavalliset kutsut ovat. Jos minun lapselle joku tuo lahjan ja lapsella on syntymäpäivä, niin kyllä mä haluan järjestä sen niin ettei kenelle jää pahaa mieltä ja että se olisi juhlan näköistä tai parempi en tee mitään, jos äänet ärsyttää ja väsyttää sun muuta.

Niin, miksi sun lapsi sitten on käynyt synttäreillä joiden sankarin kanssa ei muuten oo tekemisissä?

Pitää vielä sanoa että mun lapsi oli aina tyytyväinen synttäreihin joilla oli ollut. Koskaan se ei valittanut mistään tai arvostellut vaan kehui että kivaa oli ollu.

Mun mielestä noitten kaverisynttäreiden idea on viettää aikaa koko kaveriporukalla, syödä herkkuja ja muistaa sankaria pienellä lahjalla. Ajatus ei niinkään ole pitää hienoja juhlia. Tai näin ainakin tääläpäin oli ja niin oli hyvä.

Sä, Milanna olet TÄYDELLINEN esimerkki siitä miksi suomalaiset eivät pääsääntöisesti pidä venakoista - te olette ylimielisiä, luulette tietävänne kaiken ja vähättelette kaikkia jotka eivät toimi juuri teidän tavallanne!

Painu takaisin sinne Venäjälle toisten minkkiturkkitatjanoiden luokse, siellä voitte sitten keskustella miten upeita juhlia kersoillenne järjestätte... Ja kun kerran niin helvetin varakas ja antelias olet, kutsu mukaan pari orpoa viemärilasta, niitä teillä siellä riittää.

Yhteistyössä