Mun on pakko tämä kysyä, miksi suomalaisilla on niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En todelakaan jaksa lukea koko ketjua. Ei ole koskaan hyvin, jos et kutsu esim. koko luokaa niin tulee paskaa niskaan ja jos kutsut koko luokan niin syytetään siitä, että kerjää lahjoja.
Moni kutsuu mahdollisemman paljon lapsia jotta varmasti tulee niitä vieraita, nykyajan itsekeskeiset vanhemmat kun eivät edes ilmoita jos joku ei pääse tulemaan. Pettymys on suuri jos vieraita ei ole.
Jos sun lapsi ei halua mennä tuntemattoman synttäreille niin sitten se ei vaan mene.

No siksi kun suomilaiset on niin tyhmiä ja juntteja, sitähän sinä nyt ajat taas takaa?! Suomi on pskamaa...

Väsyttävää kun Suomessa asuvat ulkomaalaiset vaan haukkuu meitä koko ajan, vaikka täältä pääsee aina pois!

Taannoin yhden koululaisen äiti kertoi, ettei ole enää leiponut tavallista täytekakkua kun se ei kelpaa, ja ovat sitten tarjonneet vieraille jäätelöä. Meillä on leivottu vielä kakku sun muuta tarjottavaa, mutta lapsetkin on vielä pieniä. Meillä synttärit on kestäneet päälle pari tuntia, pitemmän matkan takaa tulleet ovat olleet lähes koko päivänkin (ovat sukulaisia). Mutta lähempää tulleet tutut lapset 2-3 tuntia. Ei olla rajattu synttäreitten kestoa, mutta tuntuu että tämä on ollut ihan sopivasti :)

Milanna, mitä teillä tarjotaan synttäreillä? Ihan mielenkiinnosta kyselen :)

Kyllähän te mammat valitatte itsekin, jos saatte kutsun häihin, viette kivan lahjan ja vastineeksi saatte kupin kahvia ja keksin sekä näette hääparin valssin.

Kyllä ne lapsetkin ansaitsee parempaa, ette pelkästään te äidit.

Ainakin kakku tulee joka krt, teen paljon pieniä juttuja sekä makeita että suolaista, kuuma ja kylmä.

Monet on vain järkiperäistäneet tätä. Käytännössä se on karkki ja sipsi, joka lapsille kelpaa. Kakusta jää syömättä iso osa. Puhumattakaan suolaisista. Tavallista on, että lapsi ottaa kakkua, maistaa kerran eikä tykkääkään tai jaksa. Jää syömättä.

Ja siihen tää on mennyt, että synttäreille tarttee kutsua kaikki lapset tai ainakin kaikki tytöt/pojat samalta luokalta tai päiväkotiryhmästä, ettei tule paha mieli. Täällähän on ollut monta kertaa aloituskin, että koulusta on oikein määrätty, että kaikki täytyy kutsua, jos koulussa haluaa jakaa kutsut.

Sen sijaan ei ole pakko mennä kaikille synttäreille. Ei ole edes epäkohteliasta. Jos vastausta on pyydetty, kiitätte kutsusta ja kerrotte, ettei lapsi tällä kertaa pääse.

Lisäksi vielä pitää sanoa, että suurin osa kaverisynttäreistä on nykyään ulkoistettu. Ts. järjestetään esim. Hoplopissa, Mäkkärissä, jossain museossa jne. Silloin yhden vieraan osallistuminen maksaa järjestäjälle ainakin parikymppiä. Onko tarpeeksi kallista?

Oikeesti nyt, miksi te ymmärrätte tahallaan väärin?

Jos teidän lapsi kutsutaan "synttäreille" ja pyydetään jotain suht kivaa lahjaa, niin onko teistä kiva jos lapsenne siellä "synttäreillä" istuu sohvannurkassa tunnin sipsikulhon ääressä ja that´s it?

Minusta ei.

Jos juhlat on hoplopissa tai cartingissa, niin silloinhan ohjelmaa on järjestetty, eikö? Ja hoplopissa on tarjoiluakin, eikös?

Mutta jos juhlat on kotona tunnin, ei mitään ohjelmaa eikä muuta tarjottavaa kuin kulhollinen sipsiä ja kulhollinen karkkia, niin ettekö muka ihan oikeasti jää ihmettelemään, että oliko nää nyt juhlat ollenkaan, vaiko vaan lahjanluovutustilaisuus???

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Pointtihan on siinä että meitä suomalaisia taas morkataan.

Menkää vaikka Pietariin järkkäämään niille katulapsille synttäreitä. Lapsille jotka oma äiti on tietoisesti hyljännyt KADULLE kuolemaan. Että sellasta...

PS. Ei kai ole pakko mennä synttäreille jos ei taho?

Kivahan se on, että synttärit järjestetään ja lapsi varmasti ilahtuu kutsusta. Omat lapseni eivät ole kavereilta yleensä mitään ihmeellisiä lahjoja saaneet eikä oma lapseni antanutkaan kuin esim. pienen legopaketin tms. Ja ei lapset niiden herkkujen takia synttäreille mene vaan porukassa liehumaan ja siihen riittää 1-1,5 ihan hyvin.

Jos teidän lapsi kutsutaan "synttäreille" ja pyydetään jotain suht kivaa lahjaa, niin onko teistä kiva jos lapsenne siellä "synttäreillä" istuu sohvannurkassa tunnin sipsikulhon ääressä ja that´s it?

Minusta ei.

Jos juhlat on hoplopissa tai cartingissa, niin silloinhan ohjelmaa on järjestetty, eikö? Ja hoplopissa on tarjoiluakin, eikös?

Mutta jos juhlat on kotona tunnin, ei mitään ohjelmaa eikä muuta tarjottavaa kuin kulhollinen sipsiä ja kulhollinen karkkia, niin ettekö muka ihan oikeasti jää ihmettelemään, että oliko nää nyt juhlat ollenkaan, vaiko vaan lahjanluovutustilaisuus???

Eihän kukaan ollut pyytänyt yhtään mitään lahjaa, lapsi oli kutsuttu tuntemattoman lapsen synttäreille Milannan mukaan.

Josta herää kysymys, miksi lapsi oli ylipäätänsä mennyt? Ei meidän lapsia ole kukaan tuntematon kutsunut synttäreilleen, kyllä ne on ihan kavereita olleet. Eikä kukaan ole koskaan pyytänyt mitään lahjaa, kuten ei Milannankaan tapauksessa. Yleensä on vaan tapana, että lahja viedään sybttärisankarille. Milanna taas liioittelee lahjojen hinnassa, eikä ymmärrä, että halpa (10-20 € ) lahja käy ihan hyvin. Ei kai ihme, että lasten suussa kiertää tieto "toi antaa aina jotain tosi hienoa ja kallista, se kannattaa kutsua". Milanna ei tätä ymmärrä.

Ja kukin järjestää sellaiset juhlat kun haluaa. Eikä tässäkään lapsi ollut valittanut mitään, vaan kertonut, millaista oli ollut. Jolloin Milanna veti herneet nenään, ettei kyseessä ollut edes oikeat juhlat kun ei ollut sellaiset, mihin hän on tottunut.

Kaverisynttärilahjan hinta on yleensä n. 10 euroa ja sen mukaan kannattaa mennä, vaikka rahaa olisi itsellä isompaankin, jotta välttyy mainitsemasi kaltaisilta tilanteilta.

Minusta ei.

Apua, millaista ohjelmaa kotisynttäreillä pitäisi olla? Olen kyllä itse tosi huono keksimään mitään ohjelmaa... omilla synttäreillä lapsena oli lähinnä kakku ja muita herkkuja ja sitten leikittiin. Ja niin myös kavereiden luona. Ajat on näemme muuttuneet...

Yleensä kyllä jotain muutakin on kuin pelkkiä sipsejä ja karkkia, mutta tosiaan aika moni on sanonut korvanneensa kakun jäätelöllä. Mutta jos jossain vähän vaatimattomat tarjoilut sattuisi olemaan, niin en kyllä jää vaivaamaan sillä päätäni.

Meillä synttäreillä meni 2,5 tuntia. Vein lapset syömään paikalliseen Hesen "kabinettiin" jatkoimme leffaan yhdessä. Lapsia oli 15 + omani.

En tiedä moniko heistä on kaveri lapselleni, mutta ne hän halusi kutsua. Luokalla oli kyllä sellainen meininki, että kaikki kutsutaan kaikki, me vaan ei kutsuttu.....
Minusta synttärit on omat juhlat eikä sinne tarvitse kutsua sellaisia, joista ei perusta.

Tulevina vuosina nämäkin juhlat pienenevät, onneksi.

itekkin alkanu huomaan et kyl se lapsikin jo alle kaks vuotiaana toisten kaa synkkaa ja toisten ei. ellei ne oon ne lahja määrät jotka sokasee tais itelläkin joulukuusen alla josksu olla mahollisemman monta eikä niinkään Laatu.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30265383:
Apua, millaista ohjelmaa kotisynttäreillä pitäisi olla?

Ei se tarvitte olla mitää kovin ihmeellistä ja voi olla vain yks juttu, riippuu lasten sukupuolesta mitä se on. Viime vuonna likan synttäreillä likka ja vieraansa tekivät koruja mun äitin tuomista korutarvikkeista. Mun äiti tekee koruja joten tarvikkeet ei ollu mitää lapsellisia muovijuttuja.

Edellisvuonna taas mä tein piparitaikinasta pieniä kannellisia kippoja piparitaikinasta ja ne kipot tytöt sitte koristeli oman makunsa mukaan.

Meillä kerran juhlat kestivät klo 14.00 ilta kasiin, jolloin viimeiset lähtivät. Mukana oli tietty silloin myös vanhempia. Oli hirmu mukavaa, lapset leikkivät ja vanhemmat juteltiin ja kahviteltiin. Tarjolla kakkua, keksiä, perunasalaattia, piirakoita, hedelmiä, (rypäleet on suosikkeja), jotain namia ja muffinsseja ja poppareita, jotain sipsejä. Kaikki meni ja hauskaa oli!

Minun mielestäni synttäreiden idea ei todellakaan ole tiettyjen lahjojen pyytäminen... Pieni lahja viedään, ja ainakin oman ohjeistin, että kaikista lahjoista kiitetään. Ja tosiaan kekkeröimään kyllä sai tulla ihan ilman lahjaakin. Mie olisin ollut ihan kamalan vaivaantunut, jos joku olisi tuonut kalliin lahjan. Tytöllä on aina ollut paljon kavereita, joten niitä kutsujakin sitten tuli jonkin verran. Kaverit sekä harrasteesta että koulusta. Mie en juurikaan ohjelmaa järkkäillyt; tykkäsivät tanssia, joskus isompina katsoivat elokuvan, sipattelivat ja supattelivat. Siinä 9v eteenpäin olin omassa makkarissa katsomassa telkkua tai koiria lenkittelemässä, kun "halusivat olla rauhassa." Ilmeisesti pullonpyörityksessä tuli salaisuuksia, joita eivät halunneet minun kuulevan :) Arkista tavallista touhua.

No, 12v synttärit halusi pitää siten, että meni parin parhaan kaverin kanssa elokuviin. Seuraavaksi täyttää 17v, ja ainakaan kolmeen vuoteen ei ole synttäreitä ollutkaan. Mikä on suuri helpotus, vaikka ne ihan kivoja juttuja aikanaan olivatkin.

Ja nimenomaan kotona halusi synttärinsä viettää silloin kun niitä vielä vietteli.

Meillä neljävuotiaan synttäreille kutsuttiin neljä parasta kaveria.

Kuusivuotiaan synttäreille kutsuttiin kaikki samassa eskariryhmässä olleet kuusi poikaa vaikka yksi heistä ei ollutkaan todellinen kaveri, ei vain haluttu jättää yhtä kutsumatta. Nyt tuo poika onkin esikoisen paras ystävä, eli hyvä kun kutsuttiin :)

Anyway, synttärit kestävät sen kaksi tuntia. Neljävuotiaille tuo oli kyllä ehkä hieman liian pitkä aika. Tarjottu ollaan eri kerroilla karkkien, keksien, jätskibaarin ja sipsien lisäksi itsetehtyä pizzaa ja vastapaistettuja vohveleita. Pizzat ja vohvelit eivät ole kelvanneet oikeastaan kenellekään vieraista, joten en ihmettele miksi monet tarjoavat vain sipsejä ja karkkeja: ne menevät kaupaksi.

Mä en nyt jaksa lukea kuin ekan ja vikan sivun. Niiden perusteella siis vastaan.

Eikö Milanna sun miehesi ole suomalainen? Sä voisit varmaan jatkossa kysyä häneltä, hänen sukulaisiltaan tai ystäviltään näitä "miksi te suomalaiset aina teette noin..?"-kysymyksiä.

Mitä synttäreihin tulee, mua vähän ihmetyttää tää nykyisin pinnalle tullut tapa että koko luokka pitäisi kutsua. Mun mielestä olisi järkevämpi kutsua vaikka ne 4-10 parasta kaveria.

Tarjoiltavat vaihtelee, jollain panostetaan tosi paljon ja toisilla sitten mennään noilla marketti-valmis-tarjottavilla. Pelkistä sipsi-karkki-synttäreistä en ole kuullutkaan. Toisaalta on ikävää jos sitä lasta sorsitaan kenen äidillä ei ole varaa tai haluja tarjota sen kummempaa kuin keksejä, jätskiä ja sipsejä.

Kutsuttu voi valita haluaako osallistua juhliin. Mun lapsi on välillä kieltäytynyt kun kutsuja on ollut joku kenestä hän ei välitä eikä juuri tunne, menee sitten mielummin harrastukseensa tai oikean kaverin luo leikkimään.

Noi lahjojen hinnat kannattaa oikeasti järkeistää. Lähteä vaikka siitä ettei lasten koulukavereille kannata ostaa yli 20€ maksavaa lahjaa, 10€ riittää myös hyvin. Niille oikeille ystäville voi sitten hankkia jotain isompaakin. Ei ole ollenkaan vieras juttu että lapset huomioi noi kalliit lahjat ja helposti saa maineen että Maija kannattaa kutsua vaikkei sen kaveri haluakaan olla kun sen äiti kerran aina ostaa jonkun tosi hienon lahjan. Sitä oli ilmassa jo 80-luvulla.

Lopuksi, sen mitä olen juhlistasi ja lapsistasi lukenut, mä tulisin mielelläni sun kutsuillesi jotka kuulostaa tosi upeilta. Ja olisin iloinen jos lapsellani olisi sun lasten kaltaisia kavereita. Mä olen varma että sun lapsillesi löytyy ystäviä ilman lahjomisiakin. :)

Yhteistyössä