Mun on pakko tämä kysyä, miksi suomalaisilla on niin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milanna85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milanna85

Tunnettu jäsen
14.02.2014
8 708
193
63
En todellakaan kysyy pahalla!

Miksi Suomessa on niin kun lapsella on synttärit niin sen sankari ja vanhemmat kutsuvat sinne muita lapsia, juhla ylensää kestää 1,5 tuntia, jopa on paikat missä vain 1t saa olla ja sitten pihalle. Juhlassa ruokaa on sipsit ja karkit vain (huh). Kaikist parasta on se ettei ne lapset edes sanovat hei tai moi tai eivät edes tunne jokaista tai koko vierasta syntymäpäivän jälkeen. Mulla jotenkin alkaa tuntumaan pahalta kun mun esikoinen käy syntymäpäivissä liian usein/ viikotain, hän ei tunne ketään heistä, eivätkä ne lapset edes haluavat olla kavereita tämän jälkeen, että mikä homman nimi tämä on, tuntu että vanhemmat vain keräävät lahjoja lapsille, ei mitään oikea ystävyttä tai muuta he eivät vitsi ajatella edes. Muistan kun viime vuonna oikein tulikin mulle pahaa mieli, kun esikoinen kertoi että joku tuntematon tyttö kutsui häntä syntymäpäiväksi, siksi kun yks toinen tyttö sai x ja x lahjan ja voiko hän saada samanlaisen, jotenkin kuulosti hyväksinkäytöstä ja kun se tyttö ei edes moikannut esikoista sen jälkeen. Eikä vain minun esikoinen ole uhrina, on siellä muitakin lapsia tai just kysyinkin kun tuskin hän on uhri, kun tuntu tämä on aivan normaalia täällä?

Osaksi voi olla sitä, että vanhemmat ovat ottaneet tosissaan sen, että "kaikki pitää kutsua", eli vaikka kaikki luokan tytöt, vaikkeivat kaikki olisi enemmälti kavereita keskenään. Kun jonkun jättää kutsumatta, äidit itkevät ja tappelevat täällä palstalla, että kuinka nyt opetetaan, että jonkun saa jättää kutsumatta. Teki niin tai näin, jonkun mielestä se on huonoa.

Lahjapuolesta en osaa sanoa, kun omat lapset on jo isoja, eikä poikien synttäreillä kyllä lahjat olleet pääasia ollenkaan. Mutta tuo kekkereiden kesto :D Se oli kyllä mahdollisimman lyhyt, ihan minun toiveestani, en vaan jaksanut emännöidä kovin pitkiä riemujuhlia, olisin voinut olla siinä asiassa kyllä kärsivällisempi ja mukavampi :)

Miksi sä lasket lapsen tuollaisille synttäreille jos ei edes olla ennestään kavereita tai tuttuja?

Ei täällä ole tuommosta. Kestää 2-3 tuntia ja ainakin sankari tuntee kutsumansa vieraat. Karkit ja sipsit joo. Yritin alkuun tarjota vaikka ja mitä mutta kun ei ne malta syödä mitään. Helpolla pääsee tarjottavissa.

Niin mutta kun juhlissa on vain karkit ja sipsit sekä se kesto 1-1,5t alkaa päässä soimaan mitä oikein vanhemman ajattelevat että saa vain lahjoja ja pihalleko vai? Sekä kun kutsuvat just vaikka koko koulun, ihan sama kuka tulee ja kuka ei, kun ei kuitenkaan kestää kauan koko n.s. ,,juhla,, ja ei tarvitse mitään tehdä n.s. ,,juhlan,, eteen. Toivottavasti joku ymmärrä mitä tarkoitan ja miksi on mun mielestäni ala-arvoista touhua se on ja pikkasen läpinäkyvä ettei mitään muuta kiinnosta kun lahjat.

Meillä ei kutsuta synttäreille kuin ne kaverit, jotka oikeastikin ovat tekemisissä keskenään ja viihtyvät hyvin yhdessä.Useimmiten vieraita onkin sitten keskimäärin 5. Jos taas joku katsoo asiakseen kutsua 10-20 lasta, niin en yhtään ihmettele, että juhlat kestää max 1,5 tuntia! Sehän on vain hitonmoista hillumista ja säätämistä sokerihumalassa isossa lapsilaumassa. Mieluummin pidämme kivat synttärit muutamalle ystävälle, kuin megabileet kaikelle kansalle..Ja ihan itse on lapsemme toivonut tällaisia pienimuotoisempia.

Itsekään en ymmärrä, että kutsutaan ihan kaikki"kumminkaimatkin" lahjojen toivossa. Mutta kestona kaksi tuntia on aika maksimi isommalla sokerihumalaisella porukalla, jotta homma ei lähde lapasesta täysin. Meidän 7-vuotiaan synttäreillä lapset istuivat kakkupöydässä 40 minuuttia, mutta mättivät juurikin karkkia ja sipsiä ja muut jäi aikalailla koskematta. Enpä tiedä, viitsinkö ensi vuonna muuta tarjotakaan.

Meillä ei ole ollut tuollaista koskaan; tyttö kävi vain tuttujen synttäreillä, ja samoin kutsui vain tuttuja. Toki täällä maalla kun oli pieni luokka, 8 tyttöä, niin huolehdin että pyysi aina kaikki.

Meillä oli kakkua, jäätelöä, suolaista syömistä esim. piirakoita, usein cocktail- tikuista väsätty siili esim. foliolla päällystettyyn kaalinpuolikkaaseen - ja niitä karkkeja ja sipsejä. Juhlat kestivät noin kaksi tuntia. Tärkeää siksi, että osa tuli kaukaa, ja näin vanhemmat tiesivät milloin hakea.

Nyt voin jo sanoa, että on ihan onni, kun jossain vaiheessa eivät niitä synttäreitä enää halua pitää. Tai pitävät niin, että menevät porukalla vaikka syömään jonnekin :)

[QUOTE="vihreä";30260203]Miksi sä lasket lapsen tuollaisille synttäreille jos ei edes olla ennestään kavereita tai tuttuja?

Ei täällä ole tuommosta. Kestää 2-3 tuntia ja ainakin sankari tuntee kutsumansa vieraat. Karkit ja sipsit joo. Yritin alkuun tarjota vaikka ja mitä mutta kun ei ne malta syödä mitään. Helpolla pääsee tarjottavissa.[/QUOTE]

Ei ole totta ettei lapset jaksa syödä mitään. Kyllä olin järjestänyt synttärit missä on ollut oikein ruokaa ja kakkukin, kyllä he syövät kun on mielenkiintoista ruokaa ja makeisia. Yritin myös tehdä kilpailuja ym...että juhla olisi edes pikkasen juhlan näköinen, eikä tavallinen kutsu. Sekä vanhemmille kerroin terveisiä että meillä saa olla niin paljon kun halua, kunhan vaan lapset menevät oikeaan aikaan nukkumaan.

En minä sitä noin näkisi. Lasten synttäreillä tarjotaan sitä mitä lapset syövät, vähän turha siinä on monimutkaisia ruokia tai leivonnaisia laittaa, jos lapset eivät niitä syö. Se miksi eivät syö, on kokonaan toinen juttu. Lasten synttäreiden on kai tarkoitus olla sellaisia, että lapsilla on hauskaa. En oikeasti kyllä usko, että synttäreitä järjestävät vanhemmat, suomalaisetkaan, ajattelisivat, että ostanpa kaksi sipsipussia, niin päästään plussan puolelle, kun lapsi saa hienoja lahjoja. Kyllä ne olivat ne lahjat yleensä ihan pikkujuttuja, neppisautoja tai jotain sellaista pientä, minkä lapsivieras oli itse saanut valita. En sitten tiedä olisiko tyttöjen synttäreillä eri meininki. Olen kuullut, että se viemispussien tekeminen olisi nyt meilläkin arkipäivää, että vieraat saavat pienen pussukan, jossa on jotain karkkia tai tukkapampuloita tai muuta pientä viemisekseen.

Juhlien kestolla ei ole loppujen lopuksi kauheasti merkitystä, lapsilla on hauskaa jos on ja sitten mennään kotiin. Moni järjestää kiireiden elämän keskellä lastensa synttäreitä ja se voi olla arjessa melkoinen ponnistus. Jos siinä vähän haluaa säästää itseään rajoittamalla kekkereiden pituutta, niin sitten tekee niin. Ja ihan lopultakin, osa lapsista ei silti lähde kotiin ennen kuin on kolmesti sanottu, että jokohan sinua odotellaan kotona...

Kyllä ne jaksaa, sitä sipsiä ja karkkia :D. Mutta pitsat ja kakku jäi meillä lähes koskematta. Ja ohjelmaa oli meilläkin, jotta juhla ei olisi tavallinen leikkitreffi isommalla porukalla.

Vieras:

Jos on kiireinen elämä niin parempi olla järjestelemättä :/. Minulla on myös kiireinen elämä aikakin usein mutta muutama krt. vuodessa teen lapselle kyllä hyvää syntymäpäivä mielelläni. Koska missä esikoinen käy ei edes vaikuttaa juhlalta.

No voi että, ei kelpaa mitkään ihan ystävällisesti annetut ajatukset. Kysyit ja oli kuulema ihan pakko kysyä otsikon mukaan, mutta kun kerromme miksi, jatkat paheksumista. Antaa olla.

Ei ole totta ettei lapset jaksa syödä mitään. Kyllä olin järjestänyt synttärit missä on ollut oikein ruokaa ja kakkukin, kyllä he syövät kun on mielenkiintoista ruokaa ja makeisia. Yritin myös tehdä kilpailuja ym...että juhla olisi edes pikkasen juhlan näköinen, eikä tavallinen kutsu. Sekä vanhemmille kerroin terveisiä että meillä saa olla niin paljon kun halua, kunhan vaan lapset menevät oikeaan aikaan nukkumaan.

No meillä ei kelvannut. Parhaat kertoi kuinka vanhemmat oli syöttäneet tuntia ennen juhlia tenavat jäätelöä täyteen ja osa tullut suoraan hesestä. Ei sitten oikein kelvannut mikään. Pääasia oli olohuone disco jossa sitten riehuttiin niin että kotiin lähti melkoisen hikistä porukkaa.
Ymmärrän että sua harmittaa jos ei ole mitään vaivaa nähty. En ymmärtäisi tuollaista itsekkään, mutta täällä ei siis ole meno tuollaista.

[QUOTE="Mie";30260240]Kyllä ne jaksaa, sitä sipsiä ja karkkia :D. Mutta pitsat ja kakku jäi meillä lähes koskematta. Ja ohjelmaa oli meilläkin, jotta juhla ei olisi tavallinen leikkitreffi isommalla porukalla.[/QUOTE]

Juu mutta missä esikoinen on ollut ei ollut edes muuta vaihtoehtoa, vain sipsit ja karkit, jopa oli juhlat missä vain karkit olivat.

No joka tapauksessa täällä on erilaista ja hyvää jos on pakkoija ta perheitä missä ei ihan sellaisia juhlia :).

Toisalta kun tulin Suomeen minulle on ollut shokki, kun täällä ihmiset käyvät juhlissa oman repun kanssa, missä on juomat ym... tai juhlista pitäisi jopa maksa. Mutta kaikki eivät ole samanlaisia, esim. oma mies ei voi edes kuvitella että kutsu ihmisiä ja he tuovat jotain omia juttuja juhlaan, me kyllä maksamme aivan kaiken jos me ne juhlat teemme.

1,5 tuntia on aika hyvä aika jos lapsia on kutsuttu vaikka 20 kpl. En mä ainakaan tykkää et meillä niin moni mukula rymyää ja rynnii. Olen keksinyt toimintaa koko sille puolelletoistatunnille niin että jokainen lapsi on mukana menossa eikä kukaan jää yksin. Tosi ikävää että senkin vaivannäön jälkeen joku lasten vanhemmista ajattelee pelkkää negatiivista.

1,5 tuntia on aika hyvä aika jos lapsia on kutsuttu vaikka 20 kpl. En mä ainakaan tykkää et meillä niin moni mukula rymyää ja rynnii. Olen keksinyt toimintaa koko sille puolelletoistatunnille niin että jokainen lapsi on mukana menossa eikä kukaan jää yksin. Tosi ikävää että senkin vaivannäön jälkeen joku lasten vanhemmista ajattelee pelkkää negatiivista.
Nykyään on kylä aika laiskoja ihmisiä sitten jos sen on vaivannäkö :(. Meille saa tulla vaikka enemmän porukkaa, eikä se ole kenelle meistä minkälaista vaiva. Ihme jos järjestätte omia juhlia jotka eivät edes ole juhlat ja se on jotenkin kauhea vielä. En puhuu kaikista anteeksi siis, mutta sun ajatusmaailma on minulle aika vieras.

ja miksi pitäisi kutsua sitten edes 20 vierasta, jos se on niin hankala ja tunniksi? Ei ehdi kun viedä lasta pakko jo hakea. Miksi jos niin raskasta ei voi tehdä pienet mutta kunnolliset syntärit? Just tätä tarkoitankin että ihan vain tuntu lahjojen mielessä tuntu.

[QUOTE="äh";30260277]Tää tais olla tässä. Otsikko olisi voinut kuulua: Ihan pakko opettaa teitä taas, ihan sama mitä sanotte ja millä tavalla.[/QUOTE]

No mun mielestäni aika pahasti oli sanottu ettei jaksa 20 lasta ja kuitenkin kutsun 20 lasta vain tunniksi.
Itse en jaksa edes oma lasta päästä mihinkään enää kun hän on vain joulupukkina missä joku väsynyt ei jaksa häntä.

Nykyään on kylä aika laiskoja ihmisiä sitten jos sen on vaivannäkö :(. Meille saa tulla vaikka enemmän porukkaa, eikä se ole kenelle meistä minkälaista vaiva. Ihme jos järjestätte omia juhlia jotka eivät edes ole juhlat ja se on jotenkin kauhea vielä. En puhuu kaikista anteeksi siis, mutta sun ajatusmaailma on minulle aika vieras.

Vaikutat kyllä tosi munapäältä. Noin vaan sä sanot että olen laiska, mun järjestämät juhlat ei ole edes juhlat ja mitä muuta... Huhhuh.

Voisko syynä siihen, ettei sun lasta moikata enää synttäreiden jälkeen, olla se, että se reppana on toistellut noita sun juttujas siellä synttäreillä, valittanut tarjottavista, ihmetellyt, että miksei nää oo juhlat?

Sun palstajuhlia jäätiin odottelemaan, ei tainnut isoista puheista huoliimatta koskaan toteutua, moni jo ilmoittautui tulemaaan :)

Meilläkin eskarilaisen synttärit tulossa ja mietittiin ketä kutsutaan mutta totesin että pakko kyllä kutsua eskariryhmän kaikki pojat (ei voi jättää osaa pois). Kaikkia ei tunneta kovinkaan hyvin koska ryhmään tuli uusia mutta uskon että kivempi näin ja oppivatpa tuntemaan toisiaan paremmin kun pääsevät kylään toisen kotiin. Nämä ovat kuitenkin tulevia koilukavereita joten hyvä luoda uusiakin kaveruussuhteita.Tarjoilut on pojan toiveesta mutakakkua ja sitten ne perinteiset sipsit ja karkit.

Vaikutat kyllä tosi munapäältä. Noin vaan sä sanot että olen laiska, mun järjestämät juhlat ei ole edes juhlat ja mitä muuta... Huhhuh.

Voisko syynä siihen, ettei sun lasta moikata enää synttäreiden jälkeen, olla se, että se reppana on toistellut noita sun juttujas siellä synttäreillä, valittanut tarjottavista, ihmetellyt, että miksei nää oo juhlat?

Katso mun lapsi ikinä ei sano kenelle että sinulla on huonot juhlat tai rumat vaatteet, hän on hyvin kasvatettu. Mutta kyllä hän kerto tapahtumat minulle ja mun korviin se vaikuttaa aika oudolta, ehkä olenkin oikeassa ettei mitään muuta kiinnosta kun lahjoja ja pihalle.

Sun palstajuhlia jäätiin odottelemaan, ei tainnut isoista puheista huoliimatta koskaan toteutua, moni jo ilmoittautui tulemaaan :)

Meilläkin eskarilaisen synttärit tulossa ja mietittiin ketä kutsutaan mutta totesin että pakko kyllä kutsua eskariryhmän kaikki pojat (ei voi jättää osaa pois). Kaikkia ei tunneta kovinkaan hyvin koska ryhmään tuli uusia mutta uskon että kivempi näin ja oppivatpa tuntemaan toisiaan paremmin kun pääsevät kylään toisen kotiin. Nämä ovat kuitenkin tulevia koilukavereita joten hyvä luoda uusiakin kaveruussuhteita.Tarjoilut on pojan toiveesta mutakakkua ja sitten ne perinteiset sipsit ja karkit.

Ja lisäys: juhlat meillä kestää n. 2 h ja aina järjestetään ohjelmaa, on ongintaa, aarteen etsintää, pinjata tmv. Pyrimme myös pitämään miikäli mahdollista juhlat oikeana juhlapäivänään

Yhteistyössä