Mun "nurmikko" koostuu pelkistä rikkaruohoista...onko siitä jotain haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli tuossa oli pari kk sitten vain multaista maata...ja nyt siinä on nurmikko, joka koostuu rikkaruohoista. Voinko mä pitää rikkaruohonurmikkoa vai onko siitä jotain haittaa tjtn?

Ja jos en voi ja siihen pitää istuttaa kunnon nurtsi nin pitäiskö nuo kaikki kitkeä ensin pois? Jos pitää, niin otan mielellään ideoita vastaan siitä, että miten :/

Ei se oo niin tasainen, mutta mua esimerkiksi ei haittaa tippaakaan.

Mä aion jossain vaiheessa kattaa tuon nurtsin (laittaa päälle muovipressun muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi) ja tappaa sillä tavalla kaiken ja tehdä siihen polkuja ja maanpeitekasvustoja. Googlaa!

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Ei se oo niin tasainen, mutta mua esimerkiksi ei haittaa tippaakaan.

Mä aion jossain vaiheessa kattaa tuon nurtsin (laittaa päälle muovipressun muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi) ja tappaa sillä tavalla kaiken ja tehdä siihen polkuja ja maanpeitekasvustoja. Googlaa!

Muakaan ei kyllä epätasaisuudet haittaa...mulle on se ja sama mitä siinä kasvaa, kunhan ei ole mutaa eli on jalan alla mukavan tuntuinen :)

Pinta-alaltaan tuo on 3*3 metriä, eli kyse rivarin takapihasta...siihen ei juuri polkuja väsätä :D

Ei kai siitä mitään haittaa ole. Syksyllä tai sitten keväällä kannattaa nursii kylvää. Ohje on että maa pitää myllertää ja kitkee kaikki rikkaruoho pois ja sit siemenet+kastelua. Jos haluut helpolla päästä, ni heitä syksyä vasten sinne sekaan vaan siemenet ja katso ensi-kesänä kasvaako mitään :D

Sille on ihan nimikin, mutta en muista mikä. Maalaistalojen pihat on usein sellaisia, että alettu vaan kaikkia heiniä ym. ajamaan leikkurilla ja siinä on sitten "nurmikko".

Alkuperäinen kirjoittaja jennik:
Ei kai siitä mitään haittaa ole. Syksyllä tai sitten keväällä kannattaa nursii kylvää. Ohje on että maa pitää myllertää ja kitkee kaikki rikkaruoho pois ja sit siemenet+kastelua. Jos haluut helpolla päästä, ni heitä syksyä vasten sinne sekaan vaan siemenet ja katso ensi-kesänä kasvaako mitään :D

Joo...mä valitsen tuon helpomman vaihtoehdon kyllä sitten :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Sille on ihan nimikin, mutta en muista mikä. Maalaistalojen pihat on usein sellaisia, että alettu vaan kaikkia heiniä ym. ajamaan leikkurilla ja siinä on sitten "nurmikko".

Niitty?

No niittyhän kuulostaa paaaaljon hienommalta kun nurmikko. Nurtsi löytyy joka pihasta, niitty vaan mun pihasta :laugh:

Ehkä ei ole ihan rivitalon pihaan sopiva, kun paistaa liiaksi yksittäiset voikukat ym silmään:D. Laittaisin siirtonurmikon, niin saa tasaista ja nättiä heti. Noin pieni ala ei mitään oikein maksakaan.

Mitä "rikkoja" siinä kasvaa? Itse tykkään valkoapila-piharatamo -voittoisesta nurmikosta: ei kasva pitkäksi eikä vaadi hoitoa :) voikukista en tykkää, enkä nokkosista enkä ohdakkeista, mutta kaikki pienet kukkivat kukat ovat tervetulleita

Ehkä ei ole ihan rivitalon pihaan sopiva, kun paistaa liiaksi yksittäiset voikukat ym silmään:D. Laittaisin siirtonurmikon, niin saa tasaista ja nättiä heti. Noin pieni ala ei mitään oikein maksakaan.

Voikukkia ei ole. Muutama voikukan lehti on, mutta ne nypin aina pois, koska niistä en pidä. Ja siis kyllä me tuota ajetaan jatkuvasti lyhkäseksi :)

Siirtonurtsi maksaa ihan helkutisti tuohon pihalle...ei se nurtsi niin kallis ole, mutta se kuljetus on. Olen asiaa kyllä selvitellyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä "rikkoja" siinä kasvaa? Itse tykkään valkoapila-piharatamo -voittoisesta nurmikosta: ei kasva pitkäksi eikä vaadi hoitoa :) voikukista en tykkää, enkä nokkosista enkä ohdakkeista, mutta kaikki pienet kukkivat kukat ovat tervetulleita

Jaa-a....nyt pistit pahan kysymyksen. Ei niin mitään hajua. Mutta ne on vihreitä :)

Luulin että siellä kasvaa yksi salaattikin, mutta onkin voikukka tai joku sentapanen. Sitten on mansikkaa ja semmoisia viininpunaisia apilanlehtiä ja sitten paljon kaikkea muuta. Voin napsaista muutaman kuvan ja laittaa kohta näytille :)

Kas, meillähän on samanlaiset nurmikot B)

On meillä ihan oikeaa nurtsia yhdessä reunassa: siinä, mistä kaivoin suuren marjapensaan pois, ja nakkasin multaa & ruohonsiemeniä päälle. Ja jos jaksan, niin teen syksyllä siten, että myllään pihan ylösalaisin, roudaan sinne multaa, nakkelen siemenet sekaan, ja kastelen: sitten saan ihan oikean nurtsin!

Ei ollut niitty, mutta niitystä tehty nurmikko. Pihaan voi tulla kaunistakin kasvillisuutta, jos ei ole liian rikasta maata, mutta jos on niin sitten pelkkää voikukkaa.

No just tällainen meillä on. Tuo voikukka vaan tahtoo levitä joka paikkaan, pitää keväällä ajaa ahkerasti että saa sen pysymään kurissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kas, meillähän on samanlaiset nurmikot B)

On meillä ihan oikeaa nurtsia yhdessä reunassa: siinä, mistä kaivoin suuren marjapensaan pois, ja nakkasin multaa & ruohonsiemeniä päälle. Ja jos jaksan, niin teen syksyllä siten, että myllään pihan ylösalaisin, roudaan sinne multaa, nakkelen siemenet sekaan, ja kastelen: sitten saan ihan oikean nurtsin!

Meillä on 2/3 pihasta oikeaa nurtsia mutta tuossa oli pensaita jotka kaivoin ylös ja sitten suunnittelin monta viikkoa että viskon nurtsinsiemenet siihen, mutta se jäi. Ja nyt siellä on nurtsi :D

Mites sitten muuten...kun leikkaan sitä nurtsia niin kuuluuko se leikattu osa kerätä pois, vai jättää maahan?

Kun mulla välillä vähän venähtää se ajeluväli...niin sitten sitä kaadetttua osaa on siellä aika paljon. Tosin sillä saa hienosti peitettyä sellaiset huonot kohdat :whistle:

Yhteistyössä