Onko siitä jotain haittaa, jos käyn kuntosalilla vaikka kolmena peräkkäisenä päivänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Joka paikassa lukee, että treenin jälkeen pitäisi pitää vähintään 48 tuntia taukoa, mutta onko siitä jotain haittaa jos ei pidä? Mulla ei ole tarkoituksena kasvattaa lihaksia, olen reilusti ylipainoinen ja haluan vain harrastaa liikuntaa. Kävin eilen salilla ja treenasin jalkoja sekä vatsa-/selkälihaksia, enkä voi sanoa että nyt olisi lihakset mitenkään erityisen kipeät vaikka eilen tein kyllä ihan niin, että syke nousi ja tuli hiki. Tein kolme 15- sarjaa jokaista liikettä. Lisäksi kävin vielä sen jälkeen vesijuoksemassa jalka"painojen" kera.

Haluaisin mennä tänään uudelleen (ja varmaan huomennakin), koska tahdon harrastaa jotain jossa tulee hiki ja lihakset huutaa hoosiannaa, mutta täällä meidän kylällä ei ole mitään jumppiakaan tms viikonloppuisin. Ainoa vaihtoehto on siis tuo kuntosali.

Voinko siis mennä, vai onko jostain syystä huono idea?

Ja siellä salilla on varmaan kuntopyörää, soutulaitetta jne? Voit tehdä hyvin aerobistakin treeniä välillä.

Ja voithan ihan hyvin mennä tänään tekemään esim. rintaa, hauiksia, ojentajia ja olkapäitä, jos eilen teit selkää ja jalkoja. :)

Eli:

Jos treenaat maanantaina esim. ylävartalon lihaksia, niitä kannataa treenata uudestaan vasta keskiviikkona AIKAISINTAAN.

Hyvä treeniohjelma on:
Ma - Ylävartalon lihaskuntoharjoituksia
Ti - Aerobista harjoittelua (Hyppynaru, juoksu,kävely,kuntopyöräily,nyrkkeily, tanssi yms)
Ke - Alavartalon ja keskivartalon lihaskuntoharjoittelua.
To - vapaa/rentoutumista ja lepoa (sitäkin tarvitsee)
Pe - ylävartalon lihakset.
La - vapaa
Su - rentoa liikuntaa

Olenko sitten tehnyt eilen jotenkin väärin/tehottomasti, kun tosiaan lihaksissa ei kummempaa särkyä ole? Tein kyllä liikkeet siten, että viimeisen sarjan loppupuolella jouduin todella pinnistelemään.

[QUOTE="Vieras";28982234]Olenko sitten tehnyt eilen jotenkin väärin/tehottomasti, kun tosiaan lihaksissa ei kummempaa särkyä ole? Tein kyllä liikkeet siten, että viimeisen sarjan loppupuolella jouduin todella pinnistelemään.[/QUOTE]

Todennäköisesti et treenannut tarpeeksi kovaa tai tarpeeksi isoilla painoilla. Kyllä lihas on aina kipeä vähintään parina seuraavana päivänä, jos sen on rääkännyt loppuun. En usko että kukaan voi palatua kovasta treenistä seuraavaksi päiväksi, vaikka käyttäisi kiellettyjä aineita...

enemmän siitä olis hyötyä jos pitäisit kuntosalitreenissä aina välipäivän.Käy välipäivinä reippaalla kävely/pörälenkillä.Se polttaa tehokkaammin rasvaakin.yksi päivä viikossa tulisi olla lepopäivä.

Inhoan "reippaita kävelylenkkejä", voiko korvata ne tehokkailla vesijuoksutunneilla? Juoksen siis niin, että hengästyn ja syke on varmaan päälle 120, tätä sitten 30-45 minuuttia. Onko ok?

Jos sulla on kolmijakoinen ohjelma niin ei haittaa. Kaksjakoisella ohjelmalla voi käydä kahtena päivänä peräkkäin ja yksjakoisella kannattaa pitää välipäivä että lihakset saa palautua, palautumattoman lihaksen rääkkääminen ei kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja ätminkäinen;28982265:
Todennäköisesti et treenannut tarpeeksi kovaa tai tarpeeksi isoilla painoilla. Kyllä lihas on aina kipeä vähintään parina seuraavana päivänä, jos sen on rääkännyt loppuun. En usko että kukaan voi palatua kovasta treenistä seuraavaksi päiväksi, vaikka käyttäisi kiellettyjä aineita...

kunnon plussakalorit ja venyttelyt ennen ja jälkeen auttavat paljon. Lisäksi kroppa tottuu, ei aina tule todella kipeäksi, jos aina tekee saman treenin ja aina lisää vastuksia niin siltikään ei tule joka kerta enää kipeäksi.

Ap:lle nyt ei tietty plussakalorit sovi. Mutta pidä huoli että saat tarpeeksi prodea. Cla nopeuttaa kuulemma rasvan palamista ja lihasten palautumista mutta en ole itse testannut.
3x15 menee aerobisen puolelle, ehkä siksikään ei lihakset tulleet kipeiksi. Lisäksi mulla ainakin jalat vaatii monia liikkeitä tuolla 3x sarjoilla että tulevat kipeiksi ja lyhyempiä sarjoja.

siellä salilla käydä välillä vaan juoksemassa juoksumatolla, tai polkemassa kuntopyörää. :)

itse oon käynyt salilla 3krt viikossa, mulla on kaksijakoinen ohjelma, eli ensin yläkroppaa, sit alakroppaa ja kolmantena päivänä sit molemmat ohjelmat. :) ma-ke-pe on rytmitys. Siihen lisäksi aerobiset liikunnat.

ja tuosta reippaan kävelyn korvaamisesta vesijuoksulla. samahan se oikeastaan on mitä liikuntaa harrastat. hyviä aerobisia on kävely, juoksu, vesijuoksu, naruhyppely, talvisin hiihto, luistelu ym. mielikuvitusta saa ja kannattaa käyttää ettei urheiluinnostus tyssää kyllästymiseen. :) kannattaa muistaa myös kaverin kanssa harrastettavat lajit, kuten tennis tai sulkapallo.

tsemppiä! itsekin tässä olen vielä alkutaipaleella urheilun suhteen. .

[QUOTE="Anne";28982405]Jos sulla on kolmijakoinen ohjelma niin ei haittaa. Kaksjakoisella ohjelmalla voi käydä kahtena päivänä peräkkäin ja yksjakoisella kannattaa pitää välipäivä että lihakset saa palautua, palautumattoman lihaksen rääkkääminen ei kannata.[/QUOTE]

En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos on kaksijakoinen ohjelma, niin miten ei tuon logiikan mukaan voisi käydä kolmena päivänä peräkkäin? Saahan ne ekan ohjelman lihakset palautua tokana päivänä?

Mä käyn välillä viisi päivää putkeen, vaikka mulla on vain kaksijakoinen ohjelma. Perheellinen ja työssäkäyvä kun ei voi aina valita niin tarkkaan niitä salipäiviä. Jos kroppa tuntuu hyvältä, niin en usko siitä haittaakaan olevan.

En ymmärrä tätä logiikkaa. Jos on kaksijakoinen ohjelma, niin miten ei tuon logiikan mukaan voisi käydä kolmena päivänä peräkkäin? Saahan ne ekan ohjelman lihakset palautua tokana päivänä?

Mä käyn välillä viisi päivää putkeen, vaikka mulla on vain kaksijakoinen ohjelma. Perheellinen ja työssäkäyvä kun ei voi aina valita niin tarkkaan niitä salipäiviä. Jos kroppa tuntuu hyvältä, niin en usko siitä haittaakaan olevan.

Toki voi jos siltä tuntuu, kaksijakoisessa ohjelmassa vaan (riippuen täysin jaosta, mutta mun tän hetkisellä) rasittuu myös vähän ne toisen puolen lihaksetkin, joten lepo ei ole 100% ja lepopäivä on tarpeen. Pääsääntöisesti käyn kropan 2x viikossa läpi. joten kaksi päivää peräkkäin, lepopäivä, kaksi päivää peräkkäin ja lepo on optimi. Kolmena päivänä voi sitten tehdä aerobisempaa, lenkkeillä, pyöräillä, käydä kevyessä jumpassa tms.

No ethän sä voi laihduttaa ja kasvattaa lihasta samaan aikaan? Ja rasvan alta ei lihakset toki näy. Ja kun laihduttaa niin aina myös osa lähtee lihaksista väkisin vaikka sitä pystyy minimoimaan. Olisko kuitenkin järkevää nyt aluksi pudottaa painoa oikealla ruokavaliolla ja paljon aerobista? 15 toistot ei kasvata pahemmin lihasta. Paras on 8 tai ihan max 10x3 ja niin isoilla painoilla että ne viimeiset menee just ja just. Jos sulla ei o yhtään paikat tullut kipeeks ni oot varmaan tehnyt liian löydän treenin.

No ethän sä voi laihduttaa ja kasvattaa lihasta samaan aikaan? Ja rasvan alta ei lihakset toki näy. Ja kun laihduttaa niin aina myös osa lähtee lihaksista väkisin vaikka sitä pystyy minimoimaan. Olisko kuitenkin järkevää nyt aluksi pudottaa painoa oikealla ruokavaliolla ja paljon aerobista? 15 toistot ei kasvata pahemmin lihasta. Paras on 8 tai ihan max 10x3 ja niin isoilla painoilla että ne viimeiset menee just ja just. Jos sulla ei o yhtään paikat tullut kipeeks ni oot varmaan tehnyt liian löydän treenin.

Kait ne paikat kiinteytyy vaikka oliskin ylipainoinen??

Itseasiassa liikunnalla on pieni merkitys laihtumisessa jos haluaa oikeesti laihtua. Ruokavaliolla on suurin merkitys kuitenkin ja ap lle että vesijumppa on todella hyvä laji! Kuluttaa enemmän ku lenkkeily eikä rasita niveliä jne:) mutta jos treenaa sillä salilla niin tee kuitenkin isoilla painoilla jos haluat vain kiinteytyä ja polttaa rasvaa niin 20 toistoa sillon on hyvä. Jos tekisit aanulenkin ennen aamupalan niin rasva palaisi tehokkaasti? Lenkki voi olla 30-50min ei tarvi mitään 2 tuntia.

Mä oon syönyt ihan normi kotiruokaa, herkutellu kerran vk. Käyn salilla 2 krt vk, 2 krt vk aerobista. 1,5 kk on lähtenyt yks vaatekoko. Salilla treenaan isoilla painoilla, pieniä toistoja. No on mulla ennestäänkin erinomainen lihaskunto, vaikka 30 kg ylipainoo. Paino ei putoo vaikka tekis pelkkää aerobistakin, mutta mennään näillä, kerta vaatekoko on lähteny putoon ja peilistä näkee, että pienentyny.

Siis mun tarkoituksena on saada liikunta pysyväksi osaksi mun elämää. Muuttua siis sohvaperunasta aktiivikuntoilijaksi. Ja tiedän, että ravinnolla on laihtumisessa suurempi merkitys kuin ruokavaliolla, mutta mä toivon että liikunta (sen lisäksi että jäisin siihen koukkuun) saisi aikaan jonkunlaista kiinteytymistä tai tehostaisi/nopeuttaisi laihtumista.

Ja niitä lihaksia en tosiaan ole kasvattamassa, lähinnä haluaisin harrastaa eri liikuntalajeja.

Kiinteytyminen= rasvan poistumista lihaksen päältä ja/tai lihaksen kasvamista.
Jonkunlaista tehostamista/noputtamista laihtumiseen saa, kun kasvattaa kulutustaa= liikkuu plus kasvattaa vähän lihasmassaa joka lisää lepokulutusta.
Salilla käyminenkin on aerobista jos toistomäärät on 12->

Yhteistyössä