Mun mies sekosi yöllä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Mä olen hyvin järkyttynyt tällä hetkellä, eli tekstistä saattaa tulla sekavaa, mutta toivottavasti joku edes tajuaa jotain. Mä olen kihloissa maailman kilteimmän, kunnollisimman ja ihanimman miehen kanssa, ja meillä on puolivuotias poika. Mies käy luonnollisesti töissä, ja meillä on hoidettu yöheräämiset niin, että mä herään pojan kanssa arkisin yöllä, ja mies nousee lapsen kanssa aamulla ja mä saan nukkua siihen asti että hän lähtee töihin. Tämä on ollut molemmille hyvä järjestely ja se on toiminut hyvin.

Eilen poikamme tuli kipeäksi ekaa kertaa elämässään. Koko päivä oli yhtä huutoa, yskimistä ja nenän vuotamista, ja samalla toiselle koirista iski ripuli. Mulla oli siis tosi huono päivä, hermot kireellä huutamisesta, kauhean paha mieli lapsen puolesta kun en pysty helpottamaan hänen oloaan ja sen lisäksi olin vielä siivonnut paskaa ympäri asuntoa vähän väliä.

Poika kävi kymmenen jälkeen yöunille kamalan tappelun päätteeksi. Me jäätiin miehen kanssa vielä hereille, harrastettiin ihanaa seksiä ja oltiin sylikkäin ennen kuin käytiin nukkumaan. Kun menimme sänkyyn, poika heräsi, ja syötin hänet jolloin hän nukahti uudestaan. Normaalisti poika herää kerran yössä syömään, usein ei sitäkään. Seuraavaksi poika heräsi yskimään tunnin päästä, mutta sain hänet nukahtamaan uudestaan ilman maitoa.

Kolmannen kerran taas tunnin päästä herätessään lapsi ei enää nukahtanut syöttämiselläkään, ja mä tuskastuin kun ajattelin etten saa koko yönä nukkua, enkä varmaan tänään päivälläkään kun poika itkee eikä saa nukuttua kunnolla. Myönnän ihan suoraan ylireagoineeni, mutta sillä hetkellä tuntui että koko vuorokauden stressi kävi ihan ylitsepääsemättömäksi. Tämä järkyttää mua itseänikin, mutta tilanne laukesi niin, että mä karjaisin itsekin makuuhuoneessa, jolloin poika säikähti, alkoi itkemään ja mä lähdin vessaan.

Kun tulin vessasta, mies oli makkarissa lapsi sylissä ja alkoi säksättämään siitä miten olin hänetkin herättänyt. Sanoin ehkä turhan kärkkäin sanakääntein, että mielestäni ei ole reilua että kun lapsi on kipeä ja herää kerran tunnissa, niin mun pitää silti herätä jokaisella kerralla, eikä mies edes tarjoa apua. Tämän jälkeen lähdin röökille ilman että kuuntelin mitä mies sanoi takaisin. Olkkarissa kerkesin pukemaan takin päälle kun mies juoksi perääni erittäin uhkaavan oloisena ja tarrasi kiinni olkapäihini. Hän painoi minut väkisin sohvalle, jolloin huusin "päästä irti" nousin ylös ja suuntasin uudestaan kohti parveketta. Mies tuli perässä ja repi mut väkisin sohvalle ja istui mun päälle. Järkytyin niin pahasti etten enää muista mitä sitten tapahtui, molemmat huusimme joka tapauksessa.

Kun sitten lopulta pääsin tupakalle, tuli mies mukaan ja alkoi syyllistämään mua siitä että olen huono äiti, koska poikamme muutoin nukkuu niin hyvin, etten olisi saanut hermostua. Tiedän itsekin ylireagoineeni, mutta se ei silti oikeuta käymään muhun käsiksi. Mies ilmoitti ettei saa enää tämän jälkeen unta, jolloin sanoin sitten itse meneväni nukkumaan ja niin teinkin.

Aamulla yritimme keskustella tapahtuneesta, mutta mies oli vain sitä mieltä että koitan kääntää koko jutun hänen syykseen. Sanoin hänellekin moneen kertaan ylireagoineeni vauvan heräämisiin, ja pyysin anteeksi. Silti hän oli sitä mieltä ettei itse ollut tehnyt mitään väärää, ja oli koittanut vain rauhoitella minua. Mielestäni en ollut niin raivona että olisin tarvinnut tuollaista käsittelyä, koko tilanne kesti yhteensä ehkä 5min.

Mä haluaisin kovasti uskoa kun mies sanoo ettei koskaan satuttaisi mua oikeasti, ja ettei mun tarvitse häntä pelätä. Musta tuntuu silti todella ahalta, varsinkin siksi, että tähän asti olen varmuudella tiennyt sen ettei hän ikinä kajoaisi minuun. En haluaisi erota, mutta en silti tiedä miten voisin antaa anteeksi. Mies on oikeasti parasta mitä mulle on koskaan tapahtunut, ja haluaisin uskoa ettei tämä tule toistumaan. Samalla takaraivossani kuitenkin jyskyttää se, ettei hän edes pyydä anteeksi. Mun edellinen parisuhde oli täynnä molemminpuolista väkivaltaa, joka alkoi samalla tavalla. Exä myös alkuun "rauhoitti" mut tuolla tavalla, ja siitä se väkivalta lähti vaan lisääntymään ja pahenemaan. Lopulta oltiin tilanteessa jossa sain päivittäin turpaani ihan kunnolla, ja jossain vaiheessa aloin myös lyömään takaisin puolustautuakseni. Eniten mua siis pelottaa että tästä alkaa sama kierre, ja kolmen vuoden päästä ollaan siinä tilanteessa että tämä nykyinen ihana mieheni hakkaa minua päivittäin.

Ulkopuolisten silmin, sanokaa ihan rehellisesti ylireagoinko mä tästä "rauhoittelusta"? Peilaanko mä liikaa mun edellistä parisuhdetta tähän tilanteeseen, vai uhkaako mua oikeasti vaara? Voinko mä antaa anteeksi, ja teenkö sillä vain karhunpalveluksen koko perheelle? Mä olen ihan hukassa, en haluaisi jättää mun miestäni, hän ei oikeasti ole tuollainen, mutta entä jos hän muuttuukin sellaiseksi?

kyllä minusta yliregoit. kuulostaa ihan rauhoittelulta. tosin tuo päälle istuminen vähän miten sen ottaa. ehkä ylireagointia molemmin puolin,mutta en kuitenkaan vetäisi siitä johtopäätöstä,että kohta hakataan puolin ja toisin.

Toi on hirveän vaikea asia enkä uskalla sanoa oikein juuta enkä jaata muusta kuin siitä, että miehesi ei todellakaan yrittänyt "rauhoitella" sua (vaikka itse niin kuvitteleekin), vaan oli itsekin raivona ja ylireagoi. Sen pitää tajuta, että teki itse vähintään yhtä väärin kuin sinäkin ja tuosta pitää pyytää anteeksi.

Voi kyllä olla, että mies itsekin tajuaa sen päivän aikana :) .

• Tykkää
Reactions: Valkoinen
Ihan rehellisesti minulla enemmän pisti silmään se että pinen vauvan vanhemmat vetää röökiä kuin se että mies esteli sinua.

Taisitte "seota" molemmat ja riita lähti täysin lapasesta mutta minusta tuossa ei ole tapahtunut mitään sellaista kummankaan osalta että pitäisi harkita jatkotoimenpiteitä. Parempi molempien miettiä tahoillaan mitä itse teki väärin ja miten olisi voinut toimia.

En tiedä, ei kai tuon takia kannata erota. Hän reagoi vauvan puolesta, ehkä hän ei kestä että
raivotaan yöllä ja tämä liittyy ehkä myös vauvaan.
Hän siis raivostui siis tästä episodista, ehkä hällä on jotain vauva-ajan juttuja taustalla, ehkä
väsymystä.

[QUOTE="vieras";22429700]kyllä minusta yliregoit. kuulostaa ihan rauhoittelulta. tosin tuo päälle istuminen vähän miten sen ottaa. ehkä ylireagointia molemmin puolin,mutta en kuitenkaan vetäisi siitä johtopäätöstä,että kohta hakataan puolin ja toisin.[/QUOTE]

Näin!

[QUOTE="vieras";22429700]kyllä minusta yliregoit. kuulostaa ihan rauhoittelulta. tosin tuo päälle istuminen vähän miten sen ottaa. ehkä ylireagointia molemmin puolin,mutta en kuitenkaan vetäisi siitä johtopäätöstä,että kohta hakataan puolin ja toisin.[/QUOTE]

Mun mielestä ap oli itse hoitamassa rauhoittumisensa menemällä tupakalle. Ei todellakaan aikuisia aleta "rauhoittelemaan" tuolla tavalla ellei sitten uhkaa toisia tai itseään.

• Tykkää
Reactions: Sonay
miehen reaktio meni yli, eli sinä olit menossa rauhottumaan tupakalle, hän repi sinut väkisin sohvalle ja "rauhoitteli" eli mies teki oikeasti väkivaltaa koska sinä et ollut fyysisesti uhkaava kenellekkään tilanteessa ja kuten sanottua olit menossa tupakalle muutenkin rauhoittumaan.

Muokkaus: oma reaktiosi toki meni yli myös

Joskus elämä käy ylivoimaiseksi vanhemmille hetkittäin, tee selväksi miehellesi ettei se saa ikinä tehdä noin enää, koska kyse ei ollut lyömisestä tai vastaavasta, asian voi vielä selvittää. Sinulla oli oikeus hermostua, miehellä oli oikeus järkyttyä ja myös hermostua, käsiksi käymiseen ei ollut mitään perusteita.

Pakota miehesi puhumaan asiasta jos ei muu auta. ei tuollaisia voi vaan haudata, se uusiutuu myöhemmin siinä tapauksessa, mahdollisesti pahempana kun kynnys on ylitetty kerran jo käsiksi käymiseen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="mammamia";22429754]Minustakin SINÄ sekosit, ei miehesi. Täytyy vielä mainita, että ällöttää todella tupakoivat naiset!!! :([/QUOTE]

Peesi! Lisäksi että riskeeraavat vauvan terveyden ja jopa lisäävät kätkytkuoleman vaaraa.
Ap tupakoitsi tietysti raskausaikanakin. Voi vauvaparkaa, joutuu nuuhkimaan tupakalle(paskalle) haisevaa ätiä. :(
Lopeta tupakointi, nuo on niksuoireita! :wave: :attn:

[QUOTE="vieras";22429693]Yhdellä lukemisella mulle jäi semmonen mielikuva, että sinä sekosit eikä mies :([/QUOTE]
Kyllä mulle tuli ihan samanlainen olo... Jos sun mies painoi sut sohvalle, oli kyse enemmän "holdingista" kuin väkivallasta.
Olet varmasti äärimmäisen herkistynyt väkivallalle edellisen suhteesi takia ja miehesi olisi hyvä tämä tietää ja olla hyvin tarkka koskemattomuutesi säilyttämisessä. Kerro se hänelle. Kerro, että pelkäät.
Sitten vielä... toivottavasti opit jotain tilanteesta. Lapsi tulee olemaan muulloinki sairas ja unettomia öitä tulee. Ne vaan pitää kestää. Lapsen sairaus on hetkellinen ohimenevä tilanne. Silloin pitää vaan purra hammasta ja kestää, vaikka ei pystyisikään nukkumaan. Tilanne menee ohi ja sitten saat taas nukkua. Koita jaksaa!

Mies yritti rauhoitella "luupissa" olevaa vaimoaan? Päälle istuminen menee hieman yli toki

Mä olen itse väsyneenä sellainen että menen ns. off-tilaan; aivot ei ota mitään järkevää vastaan ja jos siihen riita pukkaa päälle reakoin hyvin vahvasti. Meillä mies useasti taluttanut mut istumaan kun huomaa että lähden överikierroksille enkä kuule/näe enää mitään...tyyliin istu nyt ja RAUHOITU.

ehkä sun miehes luuli et olit lähdössä ovesta pihalle?

Yöllä kesken unien huutoon heränneenä ei ehkä se ajatus kulje kaikkein selkeimmin.. et ylireagointia molemmin puolin.

Meillä tehdään niin et jos on odotettavissa et laps on kipeänä ja heräilee yöllä useita kertoja, niin minä nukun lasten kanssa ja mies, joka käy töissä nukkuu toisessa huoneessa, ja jos musta tuntuu etten jaksa niin käyn herättämässä ja vaihdetaan. Että vastaisuuden varalle kehitelkää joku systeemi, niin ei tartte molempien kuluttaa itseään.

Sinä sekosit. Kun lapsi on kipeä, niin se valvoo ja itkee. Ainoastaan syli auttaa. Deal with it. Jos lapsi ja koira on liikaa niin koirasta on suht helppo päästä eroon.
Ärsyttää tämmöinen luuserimeininki, heti kun vähän on jotain ylimääräistä niin pää ei kestä.

Kyllä mulle tuli ihan samanlainen olo... Jos sun mies painoi sut sohvalle, oli kyse enemmän "holdingista" kuin väkivallasta.
Olet varmasti äärimmäisen herkistynyt väkivallalle edellisen suhteesi takia ja miehesi olisi hyvä tämä tietää ja olla hyvin tarkka koskemattomuutesi säilyttämisessä. Kerro se hänelle. Kerro, että pelkäät.

Ei aikuisille tehdä "holdingia" ellei hän ole vaaraksi tavaroille, muille tai itselleen! Ei sen puoleen, että lapsiakaan saisi ottaa holding-otteeseen kovin helposti, tosin uhmikset ovat helposti "vaaraksi" tavaroille, muille tai itselleen. Ja joitakin lapsia holding-ote rauhoittaa nopeasti.

hahah on kyllä hulluja ihmisiä kun hyväksyvät toiseen käsiksi käymisen kun tilanteessa ei kukaan käyttäydy fyysisesti uhkaavasti ketään kohtaan, mikään hieno termi "holding" tai vastaava ei tee asiasta hyväksyttävämpää kun kyseessä EI OLLUT FYYSISESTI UHKAAVA TILANNE.

miettikääs nyt hetki ennenkuin annatte seal of approvalin fyysiselle kontaktille toista rajoittavassa mielessä turhan hepposin perustein, hermostuminen ja väsymys yhdessä ei ole automaattinen syy toisen päällä istumiselle...

Ulkopuolisen analyysi:
te olitte molemmat todella väsyneitä, mitä varmasti tapahtuu pienen lapsen vanhemmille. Toisille koko ajan, te olette ilmeisen hyvin hoitaneet asiat, kun ei ole aiemmin tapahtunut näin.

Kauanko olette olleet yhdessä? Uskoisin kuitenkin, että miehen väkivaltaisuus olisi voinut tulla esiin jo aiemmin, mutta toisaalta, stressi ja väsymys ovat voineet paljastaa nyt jotain uutta. Olitko itse väkivaltainen ennen kuin hän kävi sinuun kiinni? Kiinni käyminen on väärin, hän ei olisi saanut "rauhoitella" sinua väkivaltaisesti, mutta toisaalta hän ei lyönyt tai satuttanut sinua sillä tavalla? Kiinni pitäminen voi joskus olla tarpeen, en osaa sanoa kertomuksesi perusteella miten asia oli... eli teitkö sinä jotain sellaista, että hän joutui reagoimaan fyysisesti? Olet kuitenkin aikaisemminkin saanut joltain toiselta mieheltä "rauhoittelua", eli ehkä provosoinut omalla käytökselläsi heitä? Mikä EI TIETENKÄÄN oikeuta käymään käsiksi, mutta valitettavasti jotkut käyttäytyvät joskus niin rajusti, että heistä pitää pitää kiinni jne. (en siis tiedä miten asia kohdallasi on, kuhan tässä spekuloin.)

Väsyneenä ja vihaisena tulee ylireagoitua. Tulee tehtyä asioita mitä ei tarkoita, eikä normaalisti tekisi. Miehesi pitäisi pyytää anteeksi sen takia, että hän on pelottanut sinua, ja että on kajonnut sinuun edes jotenkin väkivaltaisesti. Mutta erityisesti sen takia, että olet aikaisemmin ollut väkivaltaisessa suhteessa ja hän varmasti ymmärtää miten aikaisemmat kokemukset sinuun vaikuttavat ja minkälaisia tunteita sinussa herättävät. Keskustelkaa asiasta lisää, ilman syytöksiä, selität vain miltä tilanne sinusta tuntui ja mitä huolia sinussa herätti.

Jos väsymystä ja sairastelua jatkuu niin hakekaa lapsenhoitoapua, että sinä saat nukkua ja samoin miehesi. Väsymys on parisuhteen ja perhe-elämän pahin vihollinen. Koittakaa katkaista se kierre heti alkuunsa. Voimia.

[QUOTE="suski";22429733]Mun mielestä ap oli itse hoitamassa rauhoittumisensa menemällä tupakalle. Ei todellakaan aikuisia aleta "rauhoittelemaan" tuolla tavalla ellei sitten uhkaa toisia tai itseään.[/QUOTE]

Itsekin sanoin miehelle, että hyväksyisin ihan mukisematta tollaisen käytöksen jos oisin esim. ollut käymässä hänen kimppuunsa, silloin rauhoittelu on ihan ok. Tai jos oisin huutanut sitä ennen puol tuntia kurkku suorana, mutta 5min kilahdus ei musta oikeuta käymään käsiksi. Olen jo sanonut tässä, ja myös miehelle, että tiedän ylireagoineeni ja pahasti, mutta en sentään niin pahasti että mut pitää pistää nippuun.

Ihan oikeasti mä en halua erota mun miehestä, mutta mä vaan pelkään että tää lähtee vyörymään kuin lumipallo. Edellinenkin väkivaltakierre alkoi ihan samanlaisella rauhoittelulla, joten musta on ymmärrettävää että pelkään sen käyvän nytkin.

Minusta te molemmat ylireagoitte, mutta eritoten sinä. Tulee varmasti vielä öitä, jolloin et saa nukuttua ollenkaan. Tervetuloa lapsielämään! Ne yöt vain pitää jaksaa, ja lohduttautua sillä ettei joka yö ole sellaista.

PS: Lopeta tupakointi.

siis sä olet yhden lapsen kanssa kotona etkä kykene heräilemään/valvomaan yöllä ilman että sulle menee hermo? Ja kyse yhdestä vuorokaudesta kun oli vähän hankalampaa kuin normaalisti? Kyllä se mun mielestä kans olit sinä jolla napsahti eikä mies. Mieti vähän, jotkut joutuu valvomaan vaikka kuinka ja silti hoitavat hommansa kunnialla.

Minua huolestuttaa se, että jos lapsesi oli ekan kerran kipeänä ja valvotti, niin et kestänyt sitä... Lapsi tulee olemaan vielä aika monta kertaa kipeänä ja unettomia öitä ja vaikeita päiviä tulee väistämättä eteen. Silloin pitää pystyä olemaan lapselle turvallinen aikuinen, ei rähjäävä äiti.

Väsymys keittää itsekullakin yli välillä. Joskus jaksaa valvoa pidempää, joskus taasei kestä vuorokauttakaan huonoilla unilla.

Tupalointi ei nyt arvon mammat ole tässä varmaankaan se jutun juju, ei vaikka teistäokisikn mahtava päästä tässäkin välissä pätemään omalla paremmuudellanne.

Jos olit ihan rehellinen, etkä vähätellyt omia tekemisiäsi, niin miehesi teki väärin. Mutta jos taas raivosit ja heittelit tavaroita tms on käytös ihan ymmärrettävää.

Joka tapauksessa, nyt olisi hyvä että pääsisit vähän tuulettumaan ja mies myös. Vuoro illoin vaikka käytte jossain yksin tai kavereiden kanssa.

Väsymys helpottaa aikanaan, kunhan juolehdit lapsen henkisestä ja fyysisestä turvallisuudesta.
Muista että ajatukset ( tai joskus huutaminenkaan) eivät vauvaa pysyvästi vahingoita, mutta jos alkaa olemaan jokapäiväistä tai toistuvaa, niin vauva voi kokea turvattomuutta, joka jättä jäljet. Menkää yhdessä sinne partsille juttelemaan kun vauva nukkuu.

Voimia!