Mun kaveri haluaa luopua lapsestaan

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
No vastaus kysymykseen on jo annettu, mutta keskustelua kuitenkin jatkettu aiheesta hieman sivuten, joten minäkin jatkan.

Onko lapsen sukupuoli ollut pettymys, kun yhdessä viestissä sanottiin, että "kun lapsi on vielä poikakin" tms.?

Toisekseen, lapsesta luopuminen on niin suuri asia, kun 3v. on kuitenkin pitkän aikaa jo elänyt äidin kanssa, että vaikka olisi aivan varma asiasta, että haluaa luopua, on matka siihen, että oikeasti luopuu, niin totaalisen pitkä. Kun ei se asia hoidu yhdellä soitolla sossuun ja lapsi on poissa, vaan kyseeseen tulisi pitkä projekti, jonka aikana luulen, että mieli muuttuu. Pelkästään sillä, että on lapsestaan erossa oikeasti jonkun aikaa, niin voi aiheuttaa tunteen, että ei tämä ole oikea ratkaisu.

Kuulostaa enemmänkin hyvin väsyneeltä naiselta, kuin kylmältä.

Vieras
Niin en mä oikein tiedä onko mun kaveri väsynyt. Se saa kumminkin lapsensa vaikka joka vkl mummuille ja papoille hoitoon jos haluaa olla yksin, mut se on vaan kyllästyny niin siihen arkeen ja penskaansa

Maamikki
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niin en mä oikein tiedä onko mun kaveri väsynyt. Se saa kumminkin lapsensa vaikka joka vkl mummuille ja papoille hoitoon jos haluaa olla yksin, mut se on vaan kyllästyny niin siihen arkeen ja penskaansa
Sä puhut koko ajan itsestäsi, etkös puhukin?

vieras vielä
Niin, eihän tässä hyvää ja helppoa ratkaisua olekaan. Lapsi kärsii joka tapauksessa. Pitää yksilöllisesti miettiä mikä ratkaisu aiheuttaa vähiten kärsimystä pitkällä tähtäimellä ja mitä tukea lapsi voi saada selviytymiseensä. Hyvä sijaisperhe olisi yksi vaihtoehto ts. kokenut perhe, joka orientoituu olemaan lapsen kanssa tarvittaessa aikuisikään... Äiti voisi säilyä kuviossa, koska se jonkinlainen kontakti on parempi kuin ei lainkaan kontaktia.

miero
Alkuperäinen kirjoittaja jepulis:
Varmaan mielenterveystoimistoon mentävä ensin ja samalla reissulla jutella syystä miksi haluaa luopua.
Sossusta saa lisää tietoa, mutta on ihmeteltävä mikä tilanne takana, että vapaaehtoisesti luovuttaa lapsen..
ei se kuule tarvitse mitään muuta kuin soittaa lastensuojelun päivystävään numeroon ja ilmoittaa että oma lapsi tarvitsee välittömän huostaanoton kun ei tahdo häntä enää pitää itsellään. ainakin silloin saa hyvät neuvot miten toimia. lapsihan voidaan kiireellisesti huostaanottaa 14vrk ajaksi ja tuona aikana lähteä purkamaan vyyhtiä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kyselevä:
antaiskohan se ihan adoptioon lapsensa? Onko lapsi tyttö vai poika? Mä tietäisin yhden ihanan perheen, jossa kolme poikaa ja haluaisivat adoptoida tytön. ja mun sisko haluis kans lapsen, niilla yksi tyttö 5v ja toista ei vain kuulu.
Tässä on jo kaupanteon makua. Kas kun ei kysymyksenasettelussa lue, että myisiköhän se lapsensa? Ja ap:lle (ja kaverilleen) tiedoksi, ettei sitä lasta tosta vain pois anneta. Järjettömän pitkät prosessit on edessä, ja jos lapsensa parasta haluaa niin apua hakemaan ja hopusti. Puhelinsoitto sossuun ja siitä se lähtee rullaamaan.

miero
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja D.A.D.:
Sillä on tullu tärkeemmäksi bilettää, mennä miten haluaa vaikka muuten on ihan norm työssäkäyvä ihminen. Ei se jaksa sitä muksua paapoo joka pv, kun se muksu on viä poika, yli rasittava. Kyllä se on tästä jo 6 kk puhunut, tehny päätöksen että haluaa antaa pois
Ainut järkevä lause hänen suusta on se että hän haluaa antaa lapsen pois, tuo ei todellakaan ole lapselle oikea paikka elää, mitä lie jo joutunut kärsimään.
Toiseksi ei ole kaverilla elämän arvot oikeassa järjestyksessä kun bilettäminen menee lapsen edelle. Huoh!
Siis se lapsi ei kärsi yhtään. Sillä on tarha paikka, siistit vaatteet, leluja paljon, isovanhemmat, ruokaa. Ei se äiti sitä lyö, hakkaa, tukistele, se ei vaan jaksa sitä elämää. Siitä ei ole äidiksi enään.
kyllä se lapsi silti kärsii. kyllä se lapsi vaistoaa, että äidissä on jotain outoa. ettei äiti ole nyt oikein 100% läsnä. kyllä tuon ikäinen lapsi tietää/tuntee kummasti jos äiti ei häntä rakasta/halua/on läpeensä kyllästynyt. väistämättäkin lapsi kärsii jos oma lapsi ei häntä halua. väistämättä se jostain lapselle välittyy. kohtelusta, henkisesti kaukana olosta, muuttuneestä käytöksestä tms. lapset kun lukee äitiä ja äidin tunteita kuin avointa kirjaa ja huomaa pienenkin muutoksen äidin tunteissa itseään kohtaan jo kauan ennen kuin äiti itse sen tiedostaa.

Eewok harmaana
Mullekin tuli mieleen että eikö isovanhemmat voisi ottaa lasta "huostaansa"? Lapsi kuitenkin on jo 3-vuotiaana kiintynyt vierellään oleviin ihmisiin, ja olisi riistoa ottaa hänet pois kaikesta siitä. ja tosi, tosi huono jos on provo.

Alkuperäinen kirjoittaja Aiduli:
Asiahan ei mulle kuulu, mutta miten joku voi haluta luopua lapsestaan.?!No ehkä sille lapselle sitten on parempi saada jostain rakastava koti jos äiti ei välitä....
Kaikista vaan ei ole äidiksi, valitettavaa mutta totta. Isovanhemmat voivat hakea sijaisvanhemmiksi lapsenlapselleen, käsittääkseni suosivat sukuun sijoittamista.

Kyllä äidillä ihan pakosti on mielenterveys tms. ongelmia jos haluaa antaa jo olemassa olevan lapsensa pois. Äiti on avun tarpeessa, mutta ei kai kukaan "täysjärkinen" aio lastaan kokonaan pois antaa. Ihan varmasti jossain vaiheessa tulee katumus päälle jos antaa lapsen adoptoitavaksi. Joku sijaiskoti vois olla parempi vaihtoehto siihen asti, että äiti tulis parempaan kuntoon.

niin
Tää on varmaan sen yhden tämän palstalaisen aloitus, kyselee tätä kautta miten saisi vielä enemmän jyyppäysaikaa, nyt jo käyttää lastaan kaljakuskina kotioloissa. Nyt haluaa niistä kokonaan eroon että saisi ryypätä täysin rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
Kyllä äidillä ihan pakosti on mielenterveys tms. ongelmia jos haluaa antaa jo olemassa olevan lapsensa pois. Äiti on avun tarpeessa, mutta ei kai kukaan "täysjärkinen" aio lastaan kokonaan pois antaa. Ihan varmasti jossain vaiheessa tulee katumus päälle jos antaa lapsen adoptoitavaksi. Joku sijaiskoti vois olla parempi vaihtoehto siihen asti, että äiti tulis parempaan kuntoon.
Kaikki äidit ei halua enää sijaisperheestä lastaan pois, vaikka kuinka saisivat elämänsä takaisin raiteilleen...

vieras
se on hyvä että hakee apua jos ei jaksa lapsen kanssa kun että lapsi kärsii.mutta nimenomaan ensiksi tukea siihen arkeen ja sitten vasta miettii pärjääkö lapsen kanssa vai onko sitten parempi vaihtoehto LAPSEN kannalta muuttaa pois.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
musta on hyvä et nainen antaa lapsen pois jos ei kerta välitä eikä halua lapsen kanssa olla, mutta lapselle se on silti kamalaa. kun vaan mietinkin miten tuo oma 3v pelkäisi ja olisi kauhuissaan siitä.. :/

siis hetkonen..ite olet viemässä lapsiasi tukiperheeseen..eiköhän ne siellä ole kauhuissaan..
olet pikkasen väärä ihminen tässä ketjussa,itehän teet samoin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
musta on hyvä et nainen antaa lapsen pois jos ei kerta välitä eikä halua lapsen kanssa olla, mutta lapselle se on silti kamalaa. kun vaan mietinkin miten tuo oma 3v pelkäisi ja olisi kauhuissaan siitä.. :/

siis hetkonen..ite olet viemässä lapsiasi tukiperheeseen..eiköhän ne siellä ole kauhuissaan..

Tukiperhe on aivan eri asia kuin huostaanotto tai sijaisperhe tahi adoptio.
Ei kannata sotkea asioita tyystin.

Kuunvalossa

Ja SINÄ juuri osoitit oman tyhmyytesi... Järjenkäyttö sallittua harmaanakin :headwall:

Harmaana uskallan...
Mun kummilapsen äiti on samanlainen tapaus. Tyttö 6v, äiti elää osittain eri paikkakunnalla, saattaa olla lapsesta erossa useita viikkoja, ilman soittoja tms. On sanonut mulle suoraan, että ei ole äitimateriaalia (vaikka lasta ihan tosissaan tehtiin ja yritettiin). Nyt pelkää, että jos eroaisivat miehen kanssa, ettei vaan joutuisi ottamaan lastaan itselleen... Surullista.

miero
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Tukiperhe on aivan eri asia kuin huostaanotto tai sijaisperhe tahi adoptio.
Ei kannata sotkea asioita tyystin.
niinpä. se on vaan niin pahuksen kiva paukuttaa päätään asioista mistä ei tiedä mitään (edes mitä eroa noilla termeillä on) :headwall:

miero
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaana uskallan...:
Mun kummilapsen äiti on samanlainen tapaus. Tyttö 6v, äiti elää osittain eri paikkakunnalla, saattaa olla lapsesta erossa useita viikkoja, ilman soittoja tms. On sanonut mulle suoraan, että ei ole äitimateriaalia (vaikka lasta ihan tosissaan tehtiin ja yritettiin). Nyt pelkää, että jos eroaisivat miehen kanssa, ettei vaan joutuisi ottamaan lastaan itselleen... Surullista.
surullista on joo. vaikka tuolla menestyksellä ei kyllä ole pelkoa, että kukaan täysijärkinen eron tullessa lapsen laittaisi äidin matkaan mukaan

Yhteistyössä