Mun äiti sanoi mulle kun olin lapsi/nuori monesti että toivottavasti en saa ikinä lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Välillä perustelu oli se että olen niin paska ihminen että mulle ei edes suotais lapsia.
Välillä taas oli sitä mieltä että ois hyvä jos säästyisin kaikelta paskalta mitä lapset (eli siis minä, olen ainokainen) tuo mukanaan.

Lisäksi haukkui mua huoraksi kun mulle 12-vuotiaana kasvoi tissit, ekalle poikaystävälleni (olin 16v) haukkui mua ja kysyi miksi ihmeessä on mun kanssa.

Haukku aina mulle mun kavereita, joku oli tyhmä, joku kummallisen näköinen ja jollain kummalliset ja laiskat vanhemmat.

Muistan kuinka 10-vuotiaana olin keskellä yötä pakkasella lehtiroskiksessa lämmittelemässä mun koiran kanssa kun äiti heitti mut ja "rakin" pihalle.

Samanikäisestä lähtien olin viikoittain yksin kotona kun äiti oli baarissa, tuli joskus yöllä ja usein raahasi jotain juopporemmiä meille jatkoille. Välillä toi niitä mun huoneeseen ja näytti että tuossa mun tytär nukkuu (no en nukkunut...). Yks ällöttävämpiä muistoja on kun jotkut ventovieraat pani meidän saunassa kovaan ääneen, sauna oli mun huoneen vieressä ja kuulin kaiken.

Isä oli reissuhommissa ja kun oli kotona niin vanhemmat tappeli koko ajan. Taisin olla 9- tai 10-vuotias kun keskellä yötä tavoistani poiketen menin katsomaan alakertaan mitä tapahtuu: Äiti makasi lattialla ja isä istui hänen mahan päällä puukko kohotetussa kädessä, ois varmaan lyönyt ellen ois tullut.

Äiti uhkaili vähintään kerran kuukaudessa, kännipäissään tai krapulassa, itsemurhalla. Yleensä uhkasi ajavansa autolla kalliota päin ja lähti auton kanssa jonnekin, oli kivoja hetkiä olla kotona ja odottaa.

Näitä juttuja riittäisi. Koko lapsuuden ja nuoruuden ja aikuisuudenkin on ollut sellainen olo että olin vanhemmilleni vaan yksi iso pettymys, en ikinä tarpeeksi fiksu tai kaunis tai mitään. Sittemmin he ovat eronneet: Äiti ryyppää edelleen minkä töiltään ehtii ja jauhaa samaa paskaa pisin kyliä kännipäissään.
Ja minä sain kun sainkin lapsia.

Oon nyt kolmekymppinen ja nää jutut tullut mieleen enemmän, missään en ole niitä ikinä enempää käsitellyt enkä kaikkea kehtais (mikä siinäkin hävettää? myöntää että oma lapsuus olikin aika perseestä?) kertoa edes miehelleni tai kellekään. Mulla on aina ollut todella huono itsetunto mutta vasta nyt viime aikoina olen alkanut tajuamaan kuinka huono, en esimerkiksi ole koskaan kehdannut mennä pieniin kauppoihin ja liikkeisiin kun tuntuu että myyjä ajattelee että mitä tollainen rumilus täällä tekee, en tykkää käydä esim. kampaajalla ja mun on tosi vaikea katsoa itseeni peiliin niin että muut näkee. Synnyttäessä on ollut vähän sellainen olo että olen kätilölle vaivaksi. Kyllä mä järjellä ajatellen tiedän että se on niiden duunia mutta silti jotenkin tunnen itseni niin mitättömäksi etten haluis olla kenenkään tiellä.

Kiitos ja anteeksi.

Todella surullista. Olen todella pahoillani. Sinuna hakisin ehkä ammattiapua tuon käsittelyyn. Ja kannattaa muistaa ettet todellakaan ole ainoa, mikään ei ole sinun vikaasi, eikä häpeämiselle ole mitään syytä. :hug:

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Pahoittelen kohtaloasi. Äidilläsi kuulostaa olevan joku persoonallisuushäiriö. Tällaisten ihmisten lapset usein oireilevat tosi pahasti. On paljon helpompaa, jos äiti on selvästi hullu tai pelkästään juoppo, kun että persoonallisuushäiriöinen. Yritä mennä juttelemaan jonnekin, vaikka tuntuisi vaikealtakin.

Surullista, vaan ei valitettavasti kovin harvinaista.

Keskusteluavun hakemista sinun ei tarvitse hävetä; niin moni muukin vastaavien asioiden kanssa piehtaroi.

On selvää, että kokemasi lapsuus on vahingoittanut sinua ja itsetuntoasi, ehkä jopa mielenterveyttäsi.

Ansaitset parempaa. Jos et usko, niin ajattele että omat lapsesi ansaitsevat.
Sinussa ei ole mitään vikaa, mutta voisit varmasti voida paremminkin.

:hug:

Kyllä tuollaiset asiat olisi hyvä käsitellä läpi jonkun ammatti-ihmisen kanssa jo ihan senkin takia että osaisit itse toimia omien lastesi kanssa kun he aikanaan ovat teini-ikäisiä. Surullisen usein nimittäin ihmiset toistavat lapsuudessa opittuja käytösmalleja ihan tietämättäänkin, järki voi sanoa että ei missään nimessä halua oman lapsensa kokevan samaa mutta jos ei ole koskaan muutakaan mallia saanut eikä tiedä miten toimia toisin niin helposti siinä niin vain käy. Ja jos itsellä on huono itsetunto ja lapsi on voimakastahtoinen niin edessä voi olla melkoisia ongelmia jos omat ajatukset ja kasvatuksen suuntaviivat eivät ole alusta asti selvät.

Mä olen vasta viime vuosina tajunnut kuinka kieroutunutta touhua mun lapsuudessa oikeasti on meillä kotona ollut. Lapsena pidin ihan normaalina kun en muustakaan tiennyt.
Vanhemmilleni oli, ja on nykyäänkin, kamalan tärkeää pitää kulissit pystyssä ja kaikista asioista vaan vaiettiin. Nykyäänkään vielä äiti ei myönnä että hänellä olisi mitään ongelmaa viinan kanssa vaikka saattaa vetää monena iltana viikossa pullollisen kirkasta, riehuu ja rikkoo tavaroita, naapuri soittanut poliisitkin muutaman kerran. Selvinpäin onkin aivan kuin eri ihminen, eikä suostu puhumaankaan mistään mitä on tehnyt tai tapahtunut.
En muista että äiti olisi ikinä sanonut sanaa anteeksi. Hyvitteli lapsenakin minua ruoalla ja tavaroilla mutta anteeksipyyntöä ei ikinä ole tullut.

Tiedän että parasta olisi mennä puhumaan ammatti-ihmiselle mutta tiedän myös etten pysty siihen: En saa avattua suutani että saisin itselleni edes varattua ajan. Ehkä mäkin haluan pitää niitä kulisseja yllä.

Minusta sinun pitäisi lopettaa äidin näkeminen kokonaan pitkäksi aikaa. Luulen, että se helpottaisi irtautumista noista vanhoista tuntemuksista ja ehkä saisit sitten rohkeutta mennä jonnekin myöhemmin. Teet itsellesi muutenkin hallaa, jos annat äitisi kohdella sinua edelleen huonosti. Yhdelle ihmiselle avautumisesta kulissit eivät murru, jos niitä edelleen sitten haluat ylläpitää.

Aika lailla samantapaista kuin mieheni kotona. Tutulta kuulostaa myös tuo kulissien ylläpito. Tuntuu, ettei mies aina vieläkään tajua, ettei hänen lapsuutensa ollut normaalia. Väliin hän jopa kritisoi meidän perheemme tasaista elämää ja pitää omaa lapsuttaa onnellisena, kun kaikki tunteet näytettiin ja tuotiin esille. Nelikymppisenä hänelle tuli vaikea masennus ja hän on käynyt pari vuotta psykoterapiassa.

Kuvailemasi perusteella äitisi on narsisti. Ota selvää ja lue paljon narsisteista, siitä miten he toimivat ja mistä narsistinen persoonallisuushäiriö johtuu. Kun saat tietoa asiasta, pystyt katselemaan sitä ikäänkuin ulkopuolelta ja ymmärtämään monia asioita joita ei muuten voisi ymmärtää. Ajatukset selkeytyvät ja huomaat että todellakin voit päästä kaikesta kurjasta yli ja toimia omien lapsiesi kanssa aivan toisin!

Ala vetää samantien tiukat rajat sille mitä hyväksyt ja mitä et. Vastaa yhteydenottoihin ja riidan haastaminen rauhallisesti ja asiallisesti, kuin puhuisit pikkulapselle. Älä ota mitään henkilökohtaisesti sillä ei ole sinun vikasi että äitisi on sairas. Vähennä yhteydenpitoa, älä päästä kutsumatta kotiisi ja tee selväksi että asiasi eivät kuulu hänelle. Näin suojelet sekä itseäsi, perhettäsi ja lapsiasi. Hakeudu sen sijaan vastavuoroisiin ihmissuhteisiin normaalien ihmisten kanssa. Oma äitini on narsisti, samoin mieheni sukulaisissa heitä löytyy ja vasta nyt kun olen oppinut asiasta ja vetänyt rajat olen todellakin alkanut toipua ja päästä kaikesta ylitse.

Jos asia tuntuu hyvin vaikealta niin kannattaa keskustella ammattilaisen kanssa. Muista että tuollainen henkilö lähipiirissä vaikuttaa sinun kauttasi myös lapsiisi ja koko perheeseen, älä anna hänen pilata enää yhtään enempää. Vain sinä itse voit puolustaa itseäsi ja vetää rajat joita ei kukaan muu saa ylittää. Millään kulisseilla ei todellakaan ole mitään väliä vaan oikealla elämällä ja sillä että voit olla onnellinen. Narsistin verkosta on vaikeaa päästä ja moni narsistin uhri uskoo itsekin siihen mitä narsisti hänelle syöttää, narsistit ylläpitävät kulisseja ja uskottelevat muitakin tekemään niin jotta voisivat jatkaa sairasta alistamistaan. Älä alistu! Ole rohkea!

Mistä jotain keskusteluapua sit sais? Yksityiselle puolelle mulla ei kyllä ois oikein intoa ja varaa nyt hoitovapaalla lähteä.

Terveyskeskuksessa toimii yleensä psykiatrisia sairaanhoitajia, joille yleensä voi varata ajan ilman lähetettäkin, riippu tietysti paikkakunnasta. Tai sitten menet ensin terveyskeskuslääkärin vastaanotolle ja hän ohjaa sitten psyk palvelujen piiriin.

Mistä jotain keskusteluapua sit sais? Yksityiselle puolelle mulla ei kyllä ois oikein intoa ja varaa nyt hoitovapaalla lähteä.

Seurakunnalta voi saada joko tukiryhmän tai ihan kylmästi vain rahat yksityiseen lääkäriin.
Tuolla ap-tekstillä irtoaisi ainakin täältä rahat monenkin vuoden terapiaan.

Myös yksityiset järjestöt ja yhdistykset auttavat, mutta niiden suhteen voi olla vaikeampi löytää "sitä oikeaa".

Onnea avunhakemiseen.
:hug:

Meidän paikkakunnalla myös pääsee Psyk. sairaahoitajan vastaanotolle ilman lähetettä ajan varaamalla. Monissa kunnissa voi ottaa yhteyttä suoraan mielenterveystoimistoon.

Psyk. sh:n vastaanotto on myös maksuton. Tarvittaessa hän ohjaa ja järjestää tapaamisia myös lääkärin kanssa.

no meidän äidit sopis yhteen sitte kuulosti ihan mun lapsuudelta. mä onneks päässy yli asiasta jo vaikka olen vasta 24v. musita se ei oo sun vika jos sun äitis on ollu sairas

Jos paikkakunnallanne on kasvatus- ja perheneuvola niin sellaisesta saa myös apua, lähinnä sellaisiin tilanteisiin jos oman taustasi vuoksi sinulla on vaikeuksia toimia esimerkiksi konfliktitilanteissa lasten kanssa. Ihan omaa keskusteluapua sitten tosiaan terveyskeskuspsykologin, psyk. sairaanhoitajan tai mielenterveystoimiston kautta.

no meidän äidit sopis yhteen sitte kuulosti ihan mun lapsuudelta. mä onneks päässy yli asiasta jo vaikka olen vasta 24v. musita se ei oo sun vika jos sun äitis on ollu sairas

Mun lapsuus ja nuoruus ei ollut lähellekään ap:n tarinan kaltaista, mutta aika vinksallaan se oli. Vanhempien raivoisaa riitelyä ja isää sai pelätä koko ajan, lisäksi isän viikkojen mykkäkoulut oli painostavia. Äidin ja minun välit meni myöhemmällä teini-iällä, äiti huoritteli minua päivittäin ja uhkaili kotoa poisheittämisellä, jonka sitten toteuttikin yksi päivä. Olin siis nössö ja arka, uskoin kaiken mitä äiti sanoi.

Luulin päässeeni asiasta yli, mutta sieltä se kaikki moska löytyikin, kun omat lapset kasvoivat. Nyt lapset ovat täysi-ikäisyyden kynnyksellä eli samanikäisiä kun minulla oli vaikeinta aikaa enkä suoraan sanoen halua olla vanhempieni kanssa missään tekemisissä.

Voisit päästä myös neuvolan psykologille jos teillä semmoinen on. En ihan tarkkaan tiedä miten nykyään on, mutta aikoinaan tarvi käydä 3 kk kunnallisella puolella ja sen jälkeen psykiatrin lausunnolla pystyi hakemaan kelan terapiatukea, jota sai 3 vuotta. Silloin terapia ei ihan niin kalliiksi tule.

Kyllä sinun kannattaa käydä puhumassa jossakin. Kuulostaa ihan minun lapsuudeltani. Kun pääsin kotoa, olin aivan kuin taivaissa, niiin onnellinen olin, kun siitä paskasta pääsin eroon. Mutta kuinka ollakkaan, kun omat lapset sain, niin kaikki palasi mieleeni kuin eilinen päivä. Ja vaikeaa on ollut. Joka ikinen päivä mietin miten lapsuudessani tehtiin ja kuinka kohtelen omia lapsiani ja kuinka voin tehdä toisin. Ihan hemmetin kuluttavaa. En minäkään ymmärtänyt kuinka kamalia vanhempani olivat. Oksettavia. Mitään he eivät myönnä. En ole heihin yhteydessä kuin pakon edessä, max kerran vuodessa. Sitäkään en olisi ellei lapset haluaisi.

Vaikeaa on unohtaa ja elää onnellisena. Jos on elämän alkutaipale opetettu, että sinä et ole mitään ja on pitänyt mennä seiniä pitkin, ettei kukaan huomaa, (ja lyö tai hauku tms.) niin kuinka siitä oppii pois? Olin tämän lisäksi koulukiusattu, tietenkin, kun olin jo valmiiksi lyöty helppo uhri.

Jos en olisi tehnyt lapsia, en olisi ymmärtänyt kuinka paha lapsuus minulla oli. Tai no tietenkin tiesin sen, mutta en halunnut siitä juuri puhua, enkä ajatellut sitä. Olin vain työnarkomaani ja menin elämässä eteenpäin. Ja minäkin pidin kulissia, että kaikki on hyvin ja hävetti puhua, esim väkivaltaisesta isäpuolesta ja täysin persoonallisuushäiriöisestä äidistä. Lapsena kun ei mitään kellekkään saanut sanoa, niin ei aikuisenakaan uskaltanut. Nyt uskallan ja ääneen ja kelle vaan. Ei tuo ole minun häpeä, että vanhempani olivat mitä olivat. Minä en heitä valinnut, enkä edes ollut siihen syypää mitä he tekivät.

Olen käynyt terapiassa kohta 5 vuotta ja olen vasta tässä vaiheessa. Alussa, mutta parempaan päin. Ja vaikka terapia olisikin kallista niin haluan satsata siihen. Haluan tulla ehjäksi ja onnelliseksi ja haluan, että omat lapsenikin ovat sellaisia.

ps. Kun ensimmäinen lapseni syntyi ja itki, minua hävetti, että hän itkee ja on vaivaksi kätilöille. En itsekkään uskaltanut itkeä. Voi elo! Nyt tuo huvittaa ja vähän surettaa kuinka vinossa sitä onkaan voinut olla.

Mä kannustan myös hakemaan ammattiapua. Siitä on oikeasti suurta helpotusta. Mä ainakin sain sen KELAn maksamana, eikä mulla edes ole noin rankka tausta kuin sulla. Tsemppiä ja voimia!

Yhteistyössä