Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinäkö teet sen lempeä hymy naamalla, eiköhän jokaisen ilme muutu kun lapsi on jotain pahaa tehnyt.
Puolustele vaan jäähyjä mutta kyllä kaikki tietää että puheen pitäisi riittää. Pakkohan se on rangaista jos muut keinot loppuu kesken, sinuna kyllä kyseenalaistasin tuon jäähyn käytön.
Tilannehan on ideaali silloin kun lapsi haluaa totella ja haluaa olla osana toimivan perheen iloista arkea, ei että lapsi tottelee vain jotta ei joutuisi jäähylle istumaan. En minä ainakaan halua omia lapsia niin kasvattaa, meillä tehdään yhdessä kivoja asioita ja jos jollain harmittaa niin se asia käsitellään yhdessä, ei niin että jos ei riehuminen lopu niin menet jäähylle. Pahojen tunteiden näyttämisestä ei meillä rankaista vaan ne tunteet käsitellään yhdessä, ei niin että lapsi istuu jossain sohvan nurkassa iälleen sopivan minuuttimäärän. Sairasta.
Mun lapset tottelee kyllä, oikeastaan tosi hyvin nykyään. En edes muista milloin olisivat viimeeksi jäähyllä olleet. Saan mä niitä komentaa, tai lähinnä muistuttaa esim. siitä että lelut pitää korjata pois leikin jälkeen, mutta rankaisuja ei juurikaan tarvita. Raivokohtaukset saavat raivota rauhassa kunhan eivät satuta ketään tai riko mitään. Älytöntä huutamista tai reuhoamista en kuuntele, mutta senkin saa loppumaan kun asiasta sanoo kerran tai useamman kerran
Pidän silti jäähyä erittäin hyvänä keinona jos tilanne sitä vaatii. Jos lapsi esim. riehuu ruokapöydässä, eikä tottele puhetta, niin hyvähän hänet on poistaa pöydästä ja laittaa vaikka sohvalle miettimään asiaa, ja käydä hetken kuluttua kysymässä että joko se ruoka oikeasti maistuisi & joko hän muistaa mitä ollaan puhuttu pöydässä käyttäytymisestä. Jos lapsi heittää pihassa hiekkaa toisten päälle, ei usko kun kielletään, niin se että lapsi nostetaan hiekkikseltä pois ja laitetaan penkille miettimään ei voi olla paha juttu. Tuskin pelkää tms, vaan tajuaa että en totellut --> istun nyt tässä, ja muistan jatkossa totella.
Jos jäähyllä ollaan jatkuvasti, tai jos sinne joutuu yhdestä mokasta, niin se menettää tehonsa aika nopsaan.