multa palo pinna, huusin ja löin lasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahoinpitelijä äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Ensimmäisen kerran: mistä lähtien minä olen väittänyt että se, ettei ole lastaan lyönyt, on osoitus täydellisyydestä??? :D :D

Jokainen tekee virheitä, eikä se lyönti ole välttämättä se tuhoisin virhe. Tuhoisampaa voi olla vaikka pienen vauvan vanhemman hymyttömyys, ja siitä ei edes jaella tuomioita ;)

Kysyin sinulta lyömisestä ja sinä aloit selittämään siitä, että täydellinen vanhemmuuskaan ei ole hyvä juttu. Siitä saa sellaisen kuvan, että vastakkain olisivat epätäydellinen vanhemmuus (ts. lyöminen) ja täydellinen vanhemmuus (ts. lyömättömyys).

Moni asia voi olla lapselle haitaksi, mutta lyömisestä tässä ollaan nyt puhuttu, eikä lyömistä voi/saa vähätellä siksi että moni muukin asia on pahasta. Monesti näissä keskusteluissa käy juuri niin: aletaan vähättelemään sitä lyömistä, ja vedotaan siihen että huutaminenkin on pahasta, ja se että lapsi kasvaa kuritta. Eksytään siis aiheesta.

åboriginaali, ymmärrätkö edes että nämä sinun "neuvot" täällä saavat varmasti enemmän pahaa aikaan kuin hyvää. Sinä se kyllä tinkaat vaikka valkoisen mustaksi syyllistäen niitä vanhempia jotka tekevät virheitä. Ja nämä syyllistynet vanhemmat ovat sitten entistä huonompia vanhempia kun eivät edes osaa antaa itselleen anteeksi. Järkvevänä ihmisenä miettisit hieman onko se että saat päteä sen arvoista että joku sitten purkaa sen syyllisyydestä syntyneen pahan olon lapsiinsa kun sinä olet heidät suututtanut. Meillä kaikilla on täällä jonkinlainen vastuu tai ainakin pitäisi olla. En minäkään aina sano niin kuin ajattelen vaan annan virheen tehneelle äidille anteeksi, koska se varmasti helpottaa hänen elämäänsä ja samalla myös niiden lasten.

Joo myönnän, tässä eksytään helposti aiheesta. Mutta toisaalta ihminen nyt vaan on väkivaltainen olento, ja se on osa myös jokaisen vanhemman luonnetta, kaikilla se ei vain ilmene fyysisenä väkivaltana - ja kuitenkin esimerkiksi pyllylle läimäyttäminen lienee väkivallan koko kirjon lievimpiä muotoja, jos ajatellaan että pahimmasta päästä ovat vaikkapa kiristäminen, pelottelu, uhkailu, laiminlyönti tai alistaminen, joihin myös jokainen vanhempi varmasti joskus sortuu tavalla tai toisella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
åboriginaali, ymmärrätkö edes että nämä sinun "neuvot" täällä saavat varmasti enemmän pahaa aikaan kuin hyvää. Sinä se kyllä tinkaat vaikka valkoisen mustaksi syyllistäen niitä vanhempia jotka tekevät virheitä. Ja nämä syyllistynet vanhemmat ovat sitten entistä huonompia vanhempia kun eivät edes osaa antaa itselleen anteeksi. Järkvevänä ihmisenä miettisit hieman onko se että saat päteä sen arvoista että joku sitten purkaa sen syyllisyydestä syntyneen pahan olon lapsiinsa kun sinä olet heidät suututtanut. Meillä kaikilla on täällä jonkinlainen vastuu tai ainakin pitäisi olla. En minäkään aina sano niin kuin ajattelen vaan annan virheen tehneelle äidille anteeksi, koska se varmasti helpottaa hänen elämäänsä ja samalla myös niiden lasten.

Näytä mulle kohta, missä syyllistin?

Siihen, että vähättelen lyömistä sanoen "ei se ole paha juttu, ei ollenkaan!" en todellakaan aio alkaa. Sillä onhan se väärin. Sitä ei voi kukaan kiistää.

Sen sijaan olen kyllä todennut, että virheitä tekee jokainen, ja niistä oppii. Se, että kerran lyö lastaan ja katuu, ei tee kenestäkään kelvotonta äitiä.

Kerroin myös, miten itse toimin, kun menetän hermoni.

Eli jos tästä joku syyllistyy, niin vika ei mun mielestä ole minussa. Mitä pitäisi tehdä? En vähättele ap:n tekoa mutta et myöskään voi väittää että olisin sitä suurennellut. En ole myöskään esittänyt täydellistä äitiä tai yrittänyt päteä, vaikka sellaista tunnutaan taas kerran väittävänkin.

Lue ketju, lue mun kirjoitukset, ajatuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ensimmäisen kerran: mistä lähtien minä olen väittänyt että se, ettei ole lastaan lyönyt, on osoitus täydellisyydestä??? :D :D

Jokainen tekee virheitä, eikä se lyönti ole välttämättä se tuhoisin virhe. Tuhoisampaa voi olla vaikka pienen vauvan vanhemman hymyttömyys, ja siitä ei edes jaella tuomioita ;)

Kysyin sinulta lyömisestä ja sinä aloit selittämään siitä, että täydellinen vanhemmuuskaan ei ole hyvä juttu. Siitä saa sellaisen kuvan, että vastakkain olisivat epätäydellinen vanhemmuus (ts. lyöminen) ja täydellinen vanhemmuus (ts. lyömättömyys).

Moni asia voi olla lapselle haitaksi, mutta lyömisestä tässä ollaan nyt puhuttu, eikä lyömistä voi/saa vähätellä siksi että moni muukin asia on pahasta. Monesti näissä keskusteluissa käy juuri niin: aletaan vähättelemään sitä lyömistä, ja vedotaan siihen että huutaminenkin on pahasta, ja se että lapsi kasvaa kuritta. Eksytään siis aiheesta.

Ei tämäkään ole muuta kuin sanojen vääntelemistä että saisit tuntea olevasi oikeassa. Miksi ihmeessä siihen on niin suuri tarve? Puhut palstalaisille kuin pikkulapsille, jokainen meistä varmasti tietää kaikki nämä asiat mitä olet tässä ketjussa jankuttanut, mutta silloin kun on hermot kireällä niin ei jaksa niin leikkiä psykologia, joskus haluttaa sanoa että lyön lapsiani, enkä kadu. Ja siitä huolimatta siihen äitiin sattuu ja hän sisimmässään häpeää, luottaisit vähän palstalaisten omaankin järkeen, äläkä aina oleta että sinä olet ainoa joka tietää miten asiat täydellisessä maailmassa menisivät ja miten niiden pitäisi mennä.
Voin kertoa sulle sellaisen yllättävän jutun että täällä asioita yleensä kärjistetään ja tänne puretaan kaikki tunteet, 5 minuuttia palstan sulkemisen jälkeen voidaan olla ihan eri mieltä. Se paha olo käydään purkamassa tänne ja toivotaan että siihen saadaan apua, ei tinkausta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Huoh taas. Ja se, että on läpsäissyt muksua kolmesti takapuolelle on nyt sit ihan PAHOINPITELY?

Sitähän se on. Lievää, mutta kuitenkin.

Ja ap itsekin kuvaili, että "veti kolme kertaa avokämmenellä". Mikähän "vieraan" mielestä olisi sitten pahoinpitely? Seinään heittäminen? Tukehduttaminen???

"Mä en koskaan koskenut mun lapsiin, mä en koskaan korottanut ääntäni mun lapsille, mun lapset ei koskaan käyttäydy huonosti ja minun ei ole koskaan tarvinnut hermostua lapsiini. Jokainen äiti, joka joskus on menettänyt hermonsa on huono äiti. Oikea äiti on vain just sellainen kuin minä tai ei ole äiti ollenkaan. Jokainen päivä me vaan halitaan ja pussaillaan ja ikinä meillä ei ole riidelty. Jos lapsi kiukuttelee tai sanoo vastaan jossain asiassa on vika äidissä ja sen kasvatuksessa."

No mitäs tämä nyt oli??
Korotan ääntäni, kannan lapsen jäähylle, lapseni käyttäytyy välillä huonosti, hermostun lähes joka päivä - joskus monta kertaa päivässä. Kyllä mä siis menetän hermoni melkein joka päivä, ja lapsi joutuu jäähylle ym. Mutta siitä on PITKÄ matka lyömiseen. Saati sellaisen hyväksyttävänä pitämiseen. Happy now?

Ei tämäkään ole muuta kuin sanojen vääntelemistä että saisit tuntea olevasi oikeassa. Miksi ihmeessä siihen on niin suuri tarve? Puhut palstalaisille kuin pikkulapsille, jokainen meistä varmasti tietää kaikki nämä asiat mitä olet tässä ketjussa jankuttanut, mutta silloin kun on hermot kireällä niin ei jaksa niin leikkiä psykologia, joskus haluttaa sanoa että lyön lapsiani, enkä kadu. Ja siitä huolimatta siihen äitiin sattuu ja hän sisimmässään häpeää, luottaisit vähän palstalaisten omaankin järkeen, äläkä aina oleta että sinä olet ainoa joka tietää miten asiat täydellisessä maailmassa menisivät ja miten niiden pitäisi mennä.
Voin kertoa sulle sellaisen yllättävän jutun että täällä asioita yleensä kärjistetään ja tänne puretaan kaikki tunteet, 5 minuuttia palstan sulkemisen jälkeen voidaan olla ihan eri mieltä. Se paha olo käydään purkamassa tänne ja toivotaan että siihen saadaan apua, ei tinkausta.

Mä en oleta olevani mitään - sinä vaan kuvittelet omiasi.

Lapsiani en lyö, siinä mielessä taidan olla hieman erilainen...ja olen mielelläni siinä suhteessa erilainen.

Alkuperäinen kirjoittaja viekkis:
oispa kiva kuulla jonku open kommentti siit et mimmosia kakaroita näist neuvottelutaotoisten mammojen lapsista tulee koululaisina. e kyl kadehdi opejen työtä. ovat ansainneet lomansa varppina. kyl mä annan uhmikselle luunipan, jos ei mene puhe kohtuudella perille. olen sanonut siit neuvolassaki ja täti on vaan todennut et jossain kohtaa peli on puhallettava poikki. ja tosiaan se jatkuva huuto on ihan hirveää. täs mein talossaki on mamma, joka kiljuu kaiken hereillä olo ajan kersoilleen niin et lasit helisee. kivan kodikasta heillä.

mä oon niin samaa mieltä sun kanssa viekkis! Rajat täytyy nykyajan lapsille asettaa ja jos se vaatii ääritilanteissa luunapin tai tukkapöllyn niin sen annan. Näkeehän sen jo kouluissa mitä vaapaa kasvatus on saanut aikaan. Neuvottelu ei mene aina jakeluun pienellä lapsella.

Minusta kasvatus on jo silloin lähtenyt lapasesta, jos tarvitaan jäähyjä ja rangaistuksia. Älykäs vanhempi saa kyllä lapsen tottelemaan ja rauhoittumaan ilman rangaistuksella pelottelua. Yhtään parempina en pidä näitä jäähyvanhempia kuin tukistajiakaan.

Minusta kasvatus on jo silloin lähtenyt lapasesta, jos tarvitaan jäähyjä ja rangaistuksia. Älykäs vanhempi saa kyllä lapsen tottelemaan ja rauhoittumaan ilman rangaistuksella pelottelua. Yhtään parempina en pidä näitä jäähyvanhempia kuin tukistajiakaan.

Jäähyä vaan suositellaan ammattilaisten toimesta, neuvolasta yms, sitä käytetään näissä supernanny-ohjelmissa, ja se on käytössä päiväkodeissa ja kouluissa.

Lyömisestä ja tukistamisesta voi tuskin sanoa samaa...

Jäähyä vaan suositellaan ammattilaisten toimesta, neuvolasta yms, sitä käytetään näissä supernanny-ohjelmissa, ja se on käytössä päiväkodeissa ja kouluissa.

Lyömisestä ja tukistamisesta voi tuskin sanoa samaa...

Ammattilaiset ne suosittelivat juutalaisten kaasutustakin, ehkä kannattais miettiä enemmän omalla järjellä kuin kuunnella vaan sitä käsitystä mikä milloinkin on vallalla.
Jäähy on nykymuoto nurkassa seisomisesta, sillä on vaan uus nimi ja kuinkakohan moni vanhempi ihminen senkin muistaa kuinka noloa oli seistä nurkassa tuhmuuksien jälkeen.
Ei me vielä voida tietää tuleeko näille jäähylapsille jotain traumoja, minä uskon että tulee. Alle 3-vuotiasta sylitellään ja siitä vanhemmalle jutellaan, ei luulis olevan niin vaikeaa että pitää pientä lasta alkaa jollakin rangaistuksella pelottelemaan. Ei pieni lapsi ymmärrä että se on vaan kasvatusta vaan aidosti pelkää äitiään kun häntä sinne jäähylle raahataan.

Ei pieni lapsi ymmärrä että se on vaan kasvatusta vaan aidosti pelkää äitiään kun häntä sinne jäähylle raahataan.

Mikä pakko sinne on lasta raivopäisenä raahata?

Sinäkö teet sen lempeä hymy naamalla, eiköhän jokaisen ilme muutu kun lapsi on jotain pahaa tehnyt.
Puolustele vaan jäähyjä mutta kyllä kaikki tietää että puheen pitäisi riittää. Pakkohan se on rangaista jos muut keinot loppuu kesken, sinuna kyllä kyseenalaistasin tuon jäähyn käytön.
Tilannehan on ideaali silloin kun lapsi haluaa totella ja haluaa olla osana toimivan perheen iloista arkea, ei että lapsi tottelee vain jotta ei joutuisi jäähylle istumaan. En minä ainakaan halua omia lapsia niin kasvattaa, meillä tehdään yhdessä kivoja asioita ja jos jollain harmittaa niin se asia käsitellään yhdessä, ei niin että jos ei riehuminen lopu niin menet jäähylle. Pahojen tunteiden näyttämisestä ei meillä rankaista vaan ne tunteet käsitellään yhdessä, ei niin että lapsi istuu jossain sohvan nurkassa iälleen sopivan minuuttimäärän. Sairasta.

Sinäkö teet sen lempeä hymy naamalla, eiköhän jokaisen ilme muutu kun lapsi on jotain pahaa tehnyt.
Puolustele vaan jäähyjä mutta kyllä kaikki tietää että puheen pitäisi riittää. Pakkohan se on rangaista jos muut keinot loppuu kesken, sinuna kyllä kyseenalaistasin tuon jäähyn käytön.
Tilannehan on ideaali silloin kun lapsi haluaa totella ja haluaa olla osana toimivan perheen iloista arkea, ei että lapsi tottelee vain jotta ei joutuisi jäähylle istumaan. En minä ainakaan halua omia lapsia niin kasvattaa, meillä tehdään yhdessä kivoja asioita ja jos jollain harmittaa niin se asia käsitellään yhdessä, ei niin että jos ei riehuminen lopu niin menet jäähylle. Pahojen tunteiden näyttämisestä ei meillä rankaista vaan ne tunteet käsitellään yhdessä, ei niin että lapsi istuu jossain sohvan nurkassa iälleen sopivan minuuttimäärän. Sairasta.

Mun lapset tottelee kyllä, oikeastaan tosi hyvin nykyään. En edes muista milloin olisivat viimeeksi jäähyllä olleet. Saan mä niitä komentaa, tai lähinnä muistuttaa esim. siitä että lelut pitää korjata pois leikin jälkeen, mutta rankaisuja ei juurikaan tarvita. Raivokohtaukset saavat raivota rauhassa kunhan eivät satuta ketään tai riko mitään. Älytöntä huutamista tai reuhoamista en kuuntele, mutta senkin saa loppumaan kun asiasta sanoo kerran tai useamman kerran :D

Pidän silti jäähyä erittäin hyvänä keinona jos tilanne sitä vaatii. Jos lapsi esim. riehuu ruokapöydässä, eikä tottele puhetta, niin hyvähän hänet on poistaa pöydästä ja laittaa vaikka sohvalle miettimään asiaa, ja käydä hetken kuluttua kysymässä että joko se ruoka oikeasti maistuisi & joko hän muistaa mitä ollaan puhuttu pöydässä käyttäytymisestä. Jos lapsi heittää pihassa hiekkaa toisten päälle, ei usko kun kielletään, niin se että lapsi nostetaan hiekkikseltä pois ja laitetaan penkille miettimään ei voi olla paha juttu. Tuskin pelkää tms, vaan tajuaa että en totellut --> istun nyt tässä, ja muistan jatkossa totella.

Jos jäähyllä ollaan jatkuvasti, tai jos sinne joutuu yhdestä mokasta, niin se menettää tehonsa aika nopsaan.

tolle åboriginaalille äitienpäiväksi se presidentin myöntämä mitalli kun tuntuu niin olevan hanskassa tuo kasvatustyö hänellä ja sitä äidillistä viisautta ja lempeää äidinrakkautta tuntuu piisaavan kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissakin konflikteissa uhmaiästä ja muusta kehitysvaiheen haasteesta riippumatta kierron kaikissa vaiheissa ja muutenki vireystilasta huolimatta kaikkina vuorokaudenaikoina viikosta ja kuukaudesta toiseen ympäri vuoden miehen työajoista ja muista riennoista piittamatta.

jos koko palsta yhtenä miehenä alettais asiaa ajamaan niin eiköhän me saatais??

Alkuperäinen kirjoittaja saataiskohan me hommatuksi:
tolle åboriginaalille äitienpäiväksi se presidentin myöntämä mitalli kun tuntuu niin olevan hanskassa tuo kasvatustyö hänellä ja sitä äidillistä viisautta ja lempeää äidinrakkautta tuntuu piisaavan kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissakin konflikteissa uhmaiästä ja muusta kehitysvaiheen haasteesta riippumatta kierron kaikissa vaiheissa ja muutenki vireystilasta huolimatta kaikkina vuorokaudenaikoina viikosta ja kuukaudesta toiseen ympäri vuoden miehen työajoista ja muista riennoista piittamatta.

Lässyn lässyn.

Olenhan mä jo monesti todennut, että hermot menee välillä. Mutta lapsen lyöminen, tai tavaroiden paiskominen pitkin seiniä...se ei vaan ole mun juttu, koska en näe siinä yhtikäs mitään järkeä. Miten mun väsymykseni tai suuttumiseni sillä paranee, että lyön muksua ja sotken paikat?

Mun lapset tottelee kyllä, oikeastaan tosi hyvin nykyään. En edes muista milloin olisivat viimeeksi jäähyllä olleet. Saan mä niitä komentaa, tai lähinnä muistuttaa esim. siitä että lelut pitää korjata pois leikin jälkeen, mutta rankaisuja ei juurikaan tarvita. Raivokohtaukset saavat raivota rauhassa kunhan eivät satuta ketään tai riko mitään. Älytöntä huutamista tai reuhoamista en kuuntele, mutta senkin saa loppumaan kun asiasta sanoo kerran tai useamman kerran :D

Pidän silti jäähyä erittäin hyvänä keinona jos tilanne sitä vaatii. Jos lapsi esim. riehuu ruokapöydässä, eikä tottele puhetta, niin hyvähän hänet on poistaa pöydästä ja laittaa vaikka sohvalle miettimään asiaa, ja käydä hetken kuluttua kysymässä että joko se ruoka oikeasti maistuisi & joko hän muistaa mitä ollaan puhuttu pöydässä käyttäytymisestä. Jos lapsi heittää pihassa hiekkaa toisten päälle, ei usko kun kielletään, niin se että lapsi nostetaan hiekkikseltä pois ja laitetaan penkille miettimään ei voi olla paha juttu. Tuskin pelkää tms, vaan tajuaa että en totellut --> istun nyt tässä, ja muistan jatkossa totella.

Jos jäähyllä ollaan jatkuvasti, tai jos sinne joutuu yhdestä mokasta, niin se menettää tehonsa aika nopsaan.

Siinähän se just on että jos lapsi ei tottele puhetta niin aika metsässä ollaan jo. En vois kuvitellakaan tilannetta että lapset ei minua tottele jos menen heidän tasolleen, otan halaukseen ja sanon että nyt lopetetaan, eikös vaan. Hyvällä saa hyvää ja pahalla lisää tottelemattomuutta.

hänellä on loputtomiin aikaa jä kärsivällisyyttä näitä metodeja vinkkeinä jakaa täällä palstalla meille tavismammoille. viestistä ja ketjusta toseen tunnista ja päivästä toiseen hän vaivojaan ja aikaansa säästelemättä uhraa koko elämänsä jakamalla avunsa, tietonsa ja taitonsa meidän kanssamme. kuulija kunta voi vaihtua mutta hän jaksaa uudelleen ja uudelleen palstalla päivystää ja teesinsä kärsivällisesti meille jakaa.

Alkuperäinen kirjoittaja MrsSpongebob:
:hug: äitikin on vain ihminen. Uskon että jos kerran pinna palaa, se ei vielä haittaa mitään. Kyse ei kuitenkaan ole jatkuvasta ja säännöllisestä väkivallasta.
peesaan tätä, pyydä lapselta anteeksi ja unohtakaa koko juttu, mutta sit jos se tulee uusiksi, niin sitten kyllä pitää jo hakea apua jostakin

mä olen kaksi kertaa läppäissyt lasta kädelle, kun renkkui jäähyllä ollessaa ovenkahvassa niin lujaa kuin tollainen 3,5v pystyy. tukasta olen napannut, ja luunappeja tuli annettua uhman alettua monta.

huomasinpa vaan, että kaikesta tosta tuli itselle (ja toki lapsellekin) äärimmäisen paha mieli. tunsin todella tekeväni väärin. nyt meillä on käytössä jäähyt ja tavaroiden poistot rangaistuksena, ja tasan yhtä hyvin toimii ne kuin nuo muutkin. ellei jopa paremmin? ainakaan lapsi ei enää pelkää satuttamista, kun suutun. se on ehkä paras palkinto muutoksesta.

mä olen tehnyt itseni kanssa todella kovasti työtä tähän päästäkseni. mulla myös fyysinen kuritus tullut vähän perintönä. ja ihan totta, kovaa työtä se vaatii että noista toimintamalleista pääsee eroon.

en kuitenkaan pidä itseäni sairaana tai epäkelpona äidiksi. itse asiassa tunnen useimpina päivinä olevani ihan hyvä äiti. sairas on se joka ei ymmärrä katua eikä edes halua muuttua! ap:lle voimia ja jaksamista. ulkopuolista apua voi toki hakea mutta usein auttaa sekin että itse miettii asioita ja vaikka kirjoittaa ajatuksiaan ylös.

mulla auttoi se, että laitoin lapsesta oikein suloisen kuvan jääkaapin oveen. joka kerta kun meinasi hermot mennä, katsoin kuvaa ja mietin, että vielä pienen ajan tuo viaton pieni ihminen saa melkein kaikki kokemuksensa tässä elämässä täältä kotoa. pienen hetken koti ja me ollaan sen koko maailma. mietin, että haluanko sen maailman olevan täynnä pelkoa, huutoa ja väkivaltaa? siitä se lähti.

No jos ko. henkilö oikeasti olisikin noin etevä, niin mitä se sinua haittaisi?

Välimerkkien käyttö olisi muuten kova juttu, aika raskasta toi sun teksti.