multa palo pinna, huusin ja löin lasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahoinpitelijä äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmä:
Tuommoista ei täällä pitäisi sanoa. Ei saa kuitenkaan neuvoja tai ohjeita siihen, miten sitä suuttumusta hillitään. Saa vaan haukkuja ja tekstiä "minulla ei pinna ikinä mene niin, että lastani löisin". Nuo ei paljon auta. Kertoisitte mieluummin, miten siinä onnistutte, ettei pinna pala... ajatteletteko rumia apinoita vai miten saatte pidettyä hermonne kurissa.

Tai no joo, ehkä siksi ette lyö lapsianne, kun puratte ne aggressionne sanallisesti täällä toisiin aikuisiin. Kai se henkinen lyöminen on sitten hyväksytympää.

Joo ja kun tämä palstahan sisältää vaan näitä täydellisiä äitejä. Oikeassa elämässä saa sitä oikeaa vertaistukea, mutta täällä saa vaan näitä haukkuja ihmisiltä, jotka ovat kasvottomia eli et voi tietää mitä nimimerkin takana piilee. Helppo täällä on itseään täydelliseksi sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huoh taas. Ja se, että on läpsäissyt muksua kolmesti takapuolelle on nyt sit ihan PAHOINPITELY?

Sitähän se on. Lievää, mutta kuitenkin.

Ja ap itsekin kuvaili, että "veti kolme kertaa avokämmenellä". Mikähän "vieraan" mielestä olisi sitten pahoinpitely? Seinään heittäminen? Tukehduttaminen???

Tuommoista ei täällä pitäisi sanoa. Ei saa kuitenkaan neuvoja tai ohjeita siihen, miten sitä suuttumusta hillitään. Saa vaan haukkuja ja tekstiä "minulla ei pinna ikinä mene niin, että lastani löisin". Nuo ei paljon auta. Kertoisitte mieluummin, miten siinä onnistutte, ettei pinna pala... ajatteletteko rumia apinoita vai miten saatte pidettyä hermonne kurissa.

Tai no joo, ehkä siksi ette lyö lapsianne, kun puratte ne aggressionne sanallisesti täällä toisiin aikuisiin. Kai se henkinen lyöminen on sitten hyväksytympää.

Pinnahan mulla palaa päivittäin, mutta ei kai pinnan palaessa kuulu käsiksi käydä?

Mä korotan ääntäni tarvittaessa, menen suihkuun, menen toiseen huoneeseen, rauhoitun. Lasken vaikka sataan ennen kun sanon mitään. Mutta en lyö, en lapsiani enkä miestäni, en myöskään paisko tavaroita.

Mitä "henkiseen lyömiseen" tulee, niin se, että toteaa lapsen lyömisen olevan väärin, ei ole rikos, mutta lapsen lyöminen on rikos. Minä en ainakaan ole ap:ta haukkunut paskaksi äidiksi tai mitään...

Tiedän mitä on kun pinna palaa! Mutta en koskaan sentään lyömään oo alkanut.
Annoit kunnon tuntuvan rangaistuksen ja sitten vesität koko homman hali-pusu-syli jutuilla. Lapsi ei kyllä ymmärtänyt yhtään mitään mitä tapahtui. Ei mitään hyötyä koko hommasta. Aattele, ihan TURHAAN löit lastasi!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Huoh taas. Ja se, että on läpsäissyt muksua kolmesti takapuolelle on nyt sit ihan PAHOINPITELY?

Sitähän se on. Lievää, mutta kuitenkin.

Ja ap itsekin kuvaili, että "veti kolme kertaa avokämmenellä". Mikähän "vieraan" mielestä olisi sitten pahoinpitely? Seinään heittäminen? Tukehduttaminen???

"Mä en koskaan koskenut mun lapsiin, mä en koskaan korottanut ääntäni mun lapsille, mun lapset ei koskaan käyttäydy huonosti ja minun ei ole koskaan tarvinnut hermostua lapsiini. Jokainen äiti, joka joskus on menettänyt hermonsa on huono äiti. Oikea äiti on vain just sellainen kuin minä tai ei ole äiti ollenkaan. Jokainen päivä me vaan halitaan ja pussaillaan ja ikinä meillä ei ole riidelty. Jos lapsi kiukuttelee tai sanoo vastaan jossain asiassa on vika äidissä ja sen kasvatuksessa."

Pinnahan mulla palaa päivittäin, mutta ei kai pinnan palaessa kuulu käsiksi käydä?

Mä korotan ääntäni tarvittaessa, menen suihkuun, menen toiseen huoneeseen, rauhoitun. Lasken vaikka sataan ennen kun sanon mitään. Mutta en lyö, en lapsiani enkä miestäni, en myöskään paisko tavaroita.

Mitä "henkiseen lyömiseen" tulee, niin se, että toteaa lapsen lyömisen olevan väärin, ei ole rikos, mutta lapsen lyöminen on rikos. Minä en ainakaan ole ap:ta haukkunut paskaksi äidiksi tai mitään...

No niin. TUO oli rakentavaa ja konkreettisen neuvon antamista.

En lyö lastani minäkään, enkä hyväksy lapsen lyömistä. Mutta en hyväksy sitäkään, että moiseen tekoon kerran syyllistynyttä ja sitä katuvaa haukutaan sairaaksi tai muuten täysin kelvottomaksi. Sairasta ja kelvotonta asia ei kaduttaisi, eikä häntä kiinnostaisi, miten toimia niin, että tilanne ei toistuisi.

Jos sinä et ole haukkunutkaan, niin joku muu on saattanut niin tehdä...

Joo ja kun tämä palstahan sisältää vaan näitä täydellisiä äitejä. Oikeassa elämässä saa sitä oikeaa vertaistukea, mutta täällä saa vaan näitä haukkuja ihmisiltä, jotka ovat kasvottomia eli et voi tietää mitä nimimerkin takana piilee. Helppo täällä on itseään täydelliseksi sanoa.

Kukaan ei ole varmaan koskaan sanonut itseään täällä täydelliseksi :D

Mutta jos täydellisyys tarkoittaa sitä, ettei lyö lapsiaan, niin todella toivon että me "täydelliset" olisimme enemmistönä tässä maassa :|

Kukaan ei ole varmaan koskaan sanonut itseään täällä täydelliseksi :D

Mutta jos täydellisyys tarkoittaa sitä, ettei lyö lapsiaan, niin todella toivon että me "täydelliset" olisimme enemmistönä tässä maassa :|

Eiku se tarkoittaa just sitä, että IKINÄ täällä ei saa mitään tukea. Mulla on onneksi äitikavereita "oikeassa elämässäkin" ja sieltä saan sitä oikeaa tukea, kun on vaikeeta lasten kasvatuksen suhteen. Täällä saa vaan haukkuja. Ja AINA olet huono äiti, teit niin tai näin. Virheitä ei saa tehdä.

Kylläpä moni täällä hyväksyy "lievän pahoinpitelyn". Tää on vähän kuin lievä raiskaus, mun mielestä lapsen lyöminen on aina pahoinpitelyä ja mitään lievää sanaa siinä ei tulis käyttää. Ja tällä hyväksynnällä ap. saattaa ensi kerralla menettää hermonsa vielä enemmän, aikuinen kun lyö lasta niin siinä on lapseen nähden niin isot voimat kyseessä, että voi tulla vaikka pysyviä vaurioita. Ja onhan noita lapsia kuollutkin pahoinpitelyyn, tarpeeks kova läimäisy päähän :(

mä voisin mieli hyvin ottaa jonkun "osaavan" tänne kasvattaa mun lapsia ku mä en siihen ilm kykene :D liian lelliny pentuni ni nyt ne hyppii mun silmille eikä tehoa mikään.. parempi ku elettäis entisaikoja jolloin sai "vähän" kurittaakin.. ja selvennykseksi että mua ei ole läimitty eikä ikinä edes huudettu..olisin kyl sen ansainnutkin monesti..

En lyö lastani minäkään, enkä hyväksy lapsen lyömistä. Mutta en hyväksy sitäkään, että moiseen tekoon kerran syyllistynyttä ja sitä katuvaa haukutaan sairaaksi tai muuten täysin kelvottomaksi. Sairasta ja kelvotonta asia ei kaduttaisi, eikä häntä kiinnostaisi, miten toimia niin, että tilanne ei toistuisi.

Tuosta mä olen NIIN samaa mieltä!

Se, joka on lyönyt lastaan, ja tuntee itsensä sen jälkeen totaalisen paskaksi, ei voi olla kelvoton.

Sellainen, joka myöntää lyövänsä lastaan ja vähättelee sitä, sanoo että "ei se pahaa tee, sain mäkin lapsena selkääni eikä tullu traumoja, ja pakkohan mun on lyödä kun se ei muuten tottele, ette tekään täydellisiä oo, ei se tee musta huonoa ihmistä jos lyön tai tukistan lasta, en mä sitä tekis mutku se ei muuten tottele"...niistä mä olisin enemmän huolissani kuin ap:stä :/

Joku kerran sanoi tällä palstalla, että lapsen fyysinen kuritus alkaa siitä, mihin lastenkasvatustaidot päättyvät.

tämä varsin hyvin sanottu...

Tosin lapsella taitaa olla turhautumista, kun ei ole päässyt moneen aamupäivään ulos.

Mutta missään nimessä en puolustele tekoani tai sitä hyväksy.
Jokaisella lapsella on oikeus pelottamaan kasvamiseen ja väkivallattomaan vanhemmuuteen

Hyvä kun olet pyytänyt anteeksi. Se mikä ei tapa, vahvistaa. Teitä molempia.

Kyllä se on ihan tarkoituksella annettu ihmislasten kasvatus viallisten ihmisvanhempien huomaan. Jokainen tekee joskus virheitä. Yksikin lyönti on jo väärin, mutta niin on moni muukin asia. Jossain vaiheessa joku kuitenkin mottaa lastasi johonkin kohtaan, ja minusta on ihan hyvä että lapsella on silloin muistijälki että näin kävi ennenkin, ja silloin äiti selitti että teki väärin ja pyysi anteeksi. Joten minulla on oikeus tuntea itseni väärinkohdelluksi. Ja sama tietysti toisinpäin, kun lapsi itse mottaa toista lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Jossain vaiheessa joku kuitenkin mottaa lastasi johonkin kohtaan, ja minusta on ihan hyvä että lapsella on silloin muistijälki että näin kävi ennenkin, ja silloin äiti selitti että teki väärin ja pyysi anteeksi. Joten minulla on oikeus tuntea itseni väärinkohdelluksi. Ja sama tietysti toisinpäin, kun lapsi itse mottaa toista lasta.

Pliis...et kai oikeasti ole sitä mieltä, että on hyvä jos äiti on lyönyt lasta, koska muuten lapsi ei tiedä ettei ikätoveritkaan saa häntä lyödä? :o :D Vai mitä tuolla oikein tarkoitit?

Alkuperäinen kirjoittaja pahoinpitelijä äiti?:
Joku kerran sanoi tällä palstalla, että lapsen fyysinen kuritus alkaa siitä, mihin lastenkasvatustaidot päättyvät.

tämä varsin hyvin sanottu...

Tosin lapsella taitaa olla turhautumista, kun ei ole päässyt moneen aamupäivään ulos.

Mutta missään nimessä en puolustele tekoani tai sitä hyväksy.
Jokaisella lapsella on oikeus pelottamaan kasvamiseen ja väkivallattomaan vanhemmuuteen

lapsuuteen tietenkin

en hyväksy myöskään huutamista, minusta huutaminen on yhtä pahaa, ellei pahempaa, kun lyöminen.

Huutaminen jättää paljon pysyvämmät arvet sieluun ja sydämeen
(ainakin minun kohdalla ollut näin)

åboriginaali: Höps, kyllähän sanon siellä että yksikin lyönti on väärin, mutta toisaalta luulen, että aika onnettomasti kävisi sellaiselle lapselle jonka vanhemmat olisivat täydellisiä - voisi tulla aika iso itku sitten oikeassa maailmassa. Eli minusta vanhemmuuteen kuuluu myös virheiden tekeminen ja niiden käsitteleminen, se on myös tärkeää lapsenkasvatusta. Mutta ei niitä virheitä tarvitse tahallaan alkaa tekemään... paitsi jos sattuu just olemaan se Maailman Ainoa Täydellinen Äiti ;D

Joo ja siis huutamisen kanssa sama juttu: ei sekään ole hyväksi, mutta jossain vaiheessa pojan edessä seisoo kuitenkin se armeijan kersantti ja huutaa naama punaisena. Ja silloin olis hyvä jos ei tarttisi itkuun purskahtaa pelosta.

åboriginaali: Höps, kyllähän sanon siellä että yksikin lyönti on väärin, mutta toisaalta luulen, että aika onnettomasti kävisi sellaiselle lapselle jonka vanhemmat olisivat täydellisiä - voisi tulla aika iso itku sitten oikeassa maailmassa. Eli minusta vanhemmuuteen kuuluu myös virheiden tekeminen ja niiden käsitteleminen, se on myös tärkeää lapsenkasvatusta. Mutta ei niitä virheitä tarvitse tahallaan alkaa tekemään... paitsi jos sattuu just olemaan se Maailman Ainoa Täydellinen Äiti ;D

Jälleen kerran: mistä lähtien se, ettei ole lastaan lyönyt, on osoitus täydellisyydestä?!

Virheitä tekee jokainen, taatusti. Virheistään oppii, toivottavasti. Mutta ei lyömättömyys sitä tarkoita, että kuvittelisi olevansa virheetön, eikä se ettei ole koskaan lastaan lyönyt ole millään lailla lapsen kasvatuksesta ja oppimisesta pois. Lapsi, jota ei ole lyöty, pärjää taatusti oikeassa maailmassa vähintään yhtä hyvin kuin se lyötykin.

Alkuperäinen kirjoittaja pahoinpitelijä äiti?:
en hyväksy myöskään huutamista, minusta huutaminen on yhtä pahaa, ellei pahempaa, kun lyöminen.

Huutaminen jättää paljon pysyvämmät arvet sieluun ja sydämeen
(ainakin minun kohdalla ollut näin)

Riippuu siitä, mitä huudetaan.

Joku "sä olet paska kakara ja toivon ettei sua edes olisi" taatusti haavoittaa.

Kun taas "Älä koske hellaan, se on kuuma!" tai "Nyt irti siskosi hiuksista, Vilipetteri!" tuskin traumatisoi.

Joo ja siis huutamisen kanssa sama juttu: ei sekään ole hyväksi, mutta jossain vaiheessa pojan edessä seisoo kuitenkin se armeijan kersantti ja huutaa naama punaisena. Ja silloin olis hyvä jos ei tarttisi itkuun purskahtaa pelosta.

nimen omaan ja se huutaminen saa sen pelon aikaan

Jälleen kerran: mistä lähtien se, ettei ole lastaan lyönyt, on osoitus täydellisyydestä?!
Ensimmäisen kerran: mistä lähtien minä olen väittänyt että se, ettei ole lastaan lyönyt, on osoitus täydellisyydestä??? :D :D

Jokainen tekee virheitä, eikä se lyönti ole välttämättä se tuhoisin virhe. Tuhoisampaa voi olla vaikka pienen vauvan vanhemman hymyttömyys, ja siitä ei edes jaella tuomioita ;)

oispa kiva kuulla jonku open kommentti siit et mimmosia kakaroita näist neuvottelutaotoisten mammojen lapsista tulee koululaisina. e kyl kadehdi opejen työtä. ovat ansainneet lomansa varppina. kyl mä annan uhmikselle luunipan, jos ei mene puhe kohtuudella perille. olen sanonut siit neuvolassaki ja täti on vaan todennut et jossain kohtaa peli on puhallettava poikki. ja tosiaan se jatkuva huuto on ihan hirveää. täs mein talossaki on mamma, joka kiljuu kaiken hereillä olo ajan kersoilleen niin et lasit helisee. kivan kodikasta heillä.