Mulle on tullut kamalasti kaikkia pelkoja raskauden myötä

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Raskaana ollessa pelkäsin keskenmenoa, pasteurellaa, salmonellaa, keuhkokuumetta ja vaikka mitä. Auton kyydissä pelkäsin kolaria, ulkona pimeällä pelkäsin että joku tulee ja puukottaa tai ampuu. Kaupassa pelkäsin ammuskelua. Sitten pelkäsin että minä tai vauva kuollaan synnytykseen tai että vauva on epämuodostunut. Sitten pelkäsin että imetys ei onnistu. Vauvan synnyttyä pelkäsin että se viedään multa pois. Nyt kun olen vauvan kanssa sairaalassa, pelkään sairaalabakteeria.

Onko muilla ollut tällaista?

Samiksia löytyy
Kyllä!
Ja vauvan kasvaessa isommaksi ne pelot vasta lisääntyykin... Saatika sitten kun lapsi on teini-ikäinen.

Useimmiten ne pahimmat pelot eivät onneksi käy toteen, joten kannattaa koittaa olla stressaamatta liikaa ja pitää maalaisjärki mukana, vaikka se tuoreena äitinä onkin helpommin sanottu kuin tehty.

"annika"
se helpottaa vähän ku pahimmat hormonihuurut laantuu. tietty jos tulee synntyyksenjälkeinen masennus tms, niin tuommoset pelot ja ahdistusket paisuu sen myötä entisetään. parasta hoitoa on käyttää mahdollisimman vähän aikaa pohdiskeluun ja kotona istumiseen ja lähteä lenkille ja ihmisten ilmoille sen vauvan kanssa.

mutta valitettavasti vanhemmuuteen liittyy huolta ja pelkoa. niiden tunteiden kanssa pitää koittaa tulla sinuiksi ja opetella hallitsemaan niitä, muuten päätyy suojelemaan lasta ihan turhaan eikä tämä pääse kasvamaan, kehittymään ja itsenäistymään.

Yhteistyössä