mulla pitää olla lääkärin todistus jos oon poissa

  • Viestiketjun aloittaja teija
  • Ensimmäinen viesti
vieras
No, onpas meillä kiva työpaikka, kun saa olla pois ainakin 4 päivää ilman todistuksia, kun vaan ilmottaa itse töihin, ettei pääse tulemaan sairauden tai kipeän lapsen takia. Kun asiaa kyselin, niin sanoivat vaan, että tarvitsevat todistuksen sitten vasta pidemmistä poissaoloista kelan korvauksia varten tms. Olen kyllä kiitollinen tästä systeemistä, enkä mielelläni olekaan poissa turhaa. Vähän kipeenä voin aina mennä töihin.
Jos taas olis paskamainen työnantaja, niin mielellään varmaan huijaisikin sellaista. Tiedän sellasiakin tapauksia tuttavapiiristä.
 
kaisa sh
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa sh:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mitä se lääkärissä käynti todistaa.. jos et siel vastaanotolla oksenna/paskanna ni mistä se lääkäri voi tietää et ootko oikeesti sairas
minä ainaki sairaana näytänkin ihan sairaalta.
mitä omalle vastaanotolle (sh) on tullu porukkaa ni ei niistä aina tiedä et ovatko oikeesti sairaita, vai ovatko vain muuten naamaväärinpäin ja tukkalikaisena..
muutaman kerran oon sit tehny niin ku vastaanotolle on tultu et on niin ja niin paljo kuumetta -> laittattanu tylysti kuumemittarin kainaloon, no vakio vastaus tahtoo olla sit et joo otin lähtiissä 400mg buranan. Vaikeapa sitä on mennä sanomaan ettet tarvi saikkua, mut ite oon ainaki melko takkana jos näen potilaan papereista et näitä kuume/mahatauti juttuja on tihheesti, ni en anna automaattisesti paperia kouraan. Ja sittenki saatan kirjoittaa 1pv ja käsken seuraavana päivänä tulla uudestaan.
mut sit taas jos tiedän että saikunhakiana on perheellinen isä/äiti ja syynä on et yksi lapsista oksentaa.. ni oon saattanu suosiolla kirjoittaa sen 3pv, koska on hyvin todennäköistä että seuraavana päivänä oksenaa joko äiti/isä tai muut lapset..
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa sh:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mitä se lääkärissä käynti todistaa.. jos et siel vastaanotolla oksenna/paskanna ni mistä se lääkäri voi tietää et ootko oikeesti sairas
minä ainaki sairaana näytänkin ihan sairaalta.
mitä omalle vastaanotolle (sh) on tullu porukkaa ni ei niistä aina tiedä et ovatko oikeesti sairaita, vai ovatko vain muuten naamaväärinpäin ja tukkalikaisena..
muutaman kerran oon sit tehny niin ku vastaanotolle on tultu et on niin ja niin paljo kuumetta -> laittattanu tylysti kuumemittarin kainaloon, no vakio vastaus tahtoo olla sit et joo otin lähtiissä 400mg buranan. Vaikeapa sitä on mennä sanomaan ettet tarvi saikkua, mut ite oon ainaki melko takkana jos näen potilaan papereista et näitä kuume/mahatauti juttuja on tihheesti, ni en anna automaattisesti paperia kouraan. Ja sittenki saatan kirjoittaa 1pv ja käsken seuraavana päivänä tulla uudestaan.
Toi kuume on siitä hassu, että se ei nouse kaikilla. Olen muun muassa sairastanut samanaikaisesti keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksen, ilman kuumetta. Mulla ei ole juuri koskaan kuumetta, vaikka oikeasti olisin kuoleman kielissä flunssan kourissa.

Mutta tietysti tuo, että jatkuvasti ravaa terkkarilla, niin se on kyllä aika selvä merkki.
 
narsistit kunniaan
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen yrittäjä:
Minä en työnatajana hyväksyisi sairastodistusta, jos ei ole käynyt henk.kohtaisesti lääkärissä. Enkä hyväksy ikinä minkään terkkarin/sairaanhoitajan kirjoittamaa lappua.
Kuulostat ihanalle pomolle, mistä moinen epäluottamus työntekijöitä kohtaan?
Epäluotettavien työntekijöiden vuoksi.
pistä pihalle semmoset!

olet epäinhimillinen!
 
kaisa sh
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa sh:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mitä se lääkärissä käynti todistaa.. jos et siel vastaanotolla oksenna/paskanna ni mistä se lääkäri voi tietää et ootko oikeesti sairas
minä ainaki sairaana näytänkin ihan sairaalta.
mitä omalle vastaanotolle (sh) on tullu porukkaa ni ei niistä aina tiedä et ovatko oikeesti sairaita, vai ovatko vain muuten naamaväärinpäin ja tukkalikaisena..
muutaman kerran oon sit tehny niin ku vastaanotolle on tultu et on niin ja niin paljo kuumetta -> laittattanu tylysti kuumemittarin kainaloon, no vakio vastaus tahtoo olla sit et joo otin lähtiissä 400mg buranan. Vaikeapa sitä on mennä sanomaan ettet tarvi saikkua, mut ite oon ainaki melko takkana jos näen potilaan papereista et näitä kuume/mahatauti juttuja on tihheesti, ni en anna automaattisesti paperia kouraan. Ja sittenki saatan kirjoittaa 1pv ja käsken seuraavana päivänä tulla uudestaan.
Toi kuume on siitä hassu, että se ei nouse kaikilla. Olen muun muassa sairastanut samanaikaisesti keuhkoputken- ja poskiontelontulehduksen, ilman kuumetta. Mulla ei ole juuri koskaan kuumetta, vaikka oikeasti olisin kuoleman kielissä flunssan kourissa.

Mutta tietysti tuo, että jatkuvasti ravaa terkkarilla, niin se on kyllä aika selvä merkki.
joo mut jos sä oot selvästi räkänen, ni se on eriasia, mut ku aika usein tultiin muuten ihan pirtsakkaana, mut sit sanotaan et nous eilen illalla kuume ad.39 ja pitäs saaha tämäpäivä saikkua..
Mulle ainakaan se kuume ei ole mikään "merkki" siitä onko ihminen kipeä vai ei, ku itekki oon todella harvon kuumeessa.
 
Mulle on joskus omalääkäri kirjottanut reseptin niin et oon voinut sen hakea. Ainakin Nokialla toimii sen puolesta mahtavasti toi homma. Tosin toi oli sillon vesikriisin aikoihin joten luultavasti koitettiin vaan saada ruuhkia pois.

Tosin olen saanut lapsellekkin joskus saikun puhelimella kun lapsi ollut kovin kipeä lääkäriin vietäväks just jonkun yrtsitaudin vuoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa sh:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Mitä se lääkärissä käynti todistaa.. jos et siel vastaanotolla oksenna/paskanna ni mistä se lääkäri voi tietää et ootko oikeesti sairas
minä ainaki sairaana näytänkin ihan sairaalta.
mitä omalle vastaanotolle (sh) on tullu porukkaa ni ei niistä aina tiedä et ovatko oikeesti sairaita, vai ovatko vain muuten naamaväärinpäin ja tukkalikaisena..
muutaman kerran oon sit tehny niin ku vastaanotolle on tultu et on niin ja niin paljo kuumetta -> laittattanu tylysti kuumemittarin kainaloon, no vakio vastaus tahtoo olla sit et joo otin lähtiissä 400mg buranan. Vaikeapa sitä on mennä sanomaan ettet tarvi saikkua, mut ite oon ainaki melko takkana jos näen potilaan papereista et näitä kuume/mahatauti juttuja on tihheesti, ni en anna automaattisesti paperia kouraan. Ja sittenki saatan kirjoittaa 1pv ja käsken seuraavana päivänä tulla uudestaan.
no joo,totta varmasti tuokin että porukka teeskentelee... mulle ei kyllä nouse edes kuume normaalisti, paitsi tollon sikainfluenssassa.
mut näytän kyllä silmistä tosi sairaalta vaikkei kuumetta oliskaan, saatika jos oksennan/ripuloin :x ja oon tosi kalpee.
 
työläinen
Yrittäjä: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos olet itse ansainnut kunnioituksen, eivät työntekijät käytä sairaslomaansa väärin. Jos et itse kunnioita työntekijöitä ja luota heihin, ei heilläkään ole mitään syytä käyttäytyä sinua kohtaan lojaalisti. Tämä sama homma toimii niin aikuisten kuin lastenkin kanssa!
 
yrittäjähenkinen
Alkuperäinen kirjoittaja juupatijuu:
Oksennustauti on meidän lafkassa yleinen tauti, varsinkin perjantaisin ja maanantaisin. Ja se voi kestää päivän ja sitten se toistuu taas seuraavana viikkona päivän. Lääkärissä ei käydä koskaan tämän vaivan vuoksi.
Se on vaan fakta, että monet työntekijät ovat todella epärehellisiä näissä sairasasioissa.
Niin on meilläkin. Eräs työkaveri ja lapsensa vähän päästä oksutaudissa. Mitähän ne syo? Pilaantunutta ruokaa? Lintsaa?
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sekään että joku käy usein hakemassa saikkulappua ei todita, et on joku lusmu toiset on vaan useammin kipeitä.
ei ei ei... mut sillon itellä ainaki herää kellot soimaan, et vähän kyseinalastaa. Seki et mikä se syy on, on kans sellainen et mikä herättää kysymysmerkkejä. Tämän sanoin siksi, et työnantajatki huomais ettei se saikkulappu ihan itestään selvyys ole. Kyl ite ainaki jotain kyselenki sen eteen.
Se riippuu niin paljon ihmisestä ja tilanteesta, sekä sairasloman syystä. Niin ja kyl se saikkulapun hakian ikäki siihen vaikuttaa.
 
haloo
Alkuperäinen kirjoittaja +++:
No jo on surkeaa rekrytointitaitoa! Minua hävettäsi aivan hemmetisti jos ryssisin rekrytoinnin noin pahasti.
Sä olet kyllä todella naurettava. Sen verran olen itsekin rekrytointitehtävissä ollut mukana, että joskus saa todellakin paskaa säkissä vaikka miten yrittäisi välttää. On aloja, joissa se on melkein sääntö eikä poikkeus. Mistä sä tiedät, mitä se uusi työntekijä valehtelee työhaastattelussa? Mistä sä tiedät, kuinka paljon se näyttelee koeaikana?

Sen mä kyllä tiedän, että työnjohto voi tehdä tiukennuksia sääntöihin (eli esim. jokaisesta poissaolosta lääkärintodistus), jos joku urpo nyt sitten jää ja epäilyksiä herää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Yrittäjä: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos olet itse ansainnut kunnioituksen, eivät työntekijät käytä sairaslomaansa väärin. Jos et itse kunnioita työntekijöitä ja luota heihin, ei heilläkään ole mitään syytä käyttäytyä sinua kohtaan lojaalisti. Tämä sama homma toimii niin aikuisten kuin lastenkin kanssa!
Tää on niin totta! Mä oon nykyään töissä paikassa, jossa saa olla omalla ilmoituksella pois 3 päivää. Usein on tullut oltua poissa vain tuo kolme päivää silloin, kun on selkä taas oikutellut ja lääkäriltä olisi saanut saikkua koko viikon, mutta kun tietää että tahtia hieman hidastamalla tuo kolme päivää riittää, niin olen käyttänyt vain sen ja molemmat voittaa :)
 
yrittäjähenkinen
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
On työnantajan oikeus vaatia lääkärintodistus jokaisesta sairaslomapäivästä jolta maksaa palkan tyhjästä.
Kannattaa varmaan miettiä miksi näin.
Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella.
Työnantajan ei ole edes pakko hyväksyä kaikkia lomia, näin vain tehdään.
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja narsistit kunniaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen yrittäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen yrittäjä:
Minä en työnatajana hyväksyisi sairastodistusta, jos ei ole käynyt henk.kohtaisesti lääkärissä. Enkä hyväksy ikinä minkään terkkarin/sairaanhoitajan kirjoittamaa lappua.
Kuulostat ihanalle pomolle, mistä moinen epäluottamus työntekijöitä kohtaan?
Epäluotettavien työntekijöiden vuoksi.
pistä pihalle semmoset!

olet epäinhimillinen!
Ymmärrätkö yhtään miten hankalaa on irtisanoa ketään ja tai ottaa sitten uutta tilalle?
On työnantajan oikeus vaatia se lappu ja sillä selvä.
Tuskin kenestäkään näkee päällepäin rekrytointitilanteessa onko lusmu vai ei.
Vai voitteko kertoa miten sen näkee?
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjähenkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
On työnantajan oikeus vaatia lääkärintodistus jokaisesta sairaslomapäivästä jolta maksaa palkan tyhjästä.
Kannattaa varmaan miettiä miksi näin.
Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella.
Työnantajan ei ole edes pakko hyväksyä kaikkia lomia, näin vain tehdään.
lomia??
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Yrittäjä: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos olet itse ansainnut kunnioituksen, eivät työntekijät käytä sairaslomaansa väärin. Jos et itse kunnioita työntekijöitä ja luota heihin, ei heilläkään ole mitään syytä käyttäytyä sinua kohtaan lojaalisti. Tämä sama homma toimii niin aikuisten kuin lastenkin kanssa!
Voi voi, kun elämä olisikin näin auvoista ja ruusunpunaista! Oletko ollut esimiehenä/yrittäjänä koskaan? Toimiko tämä asenne silloin siinä tehtävässä? No, tämä riippuu toki myös alasta.

Eihän tämä sun ajatuksesi nyt aina toimi, ei varmasti. On olemassa työntekijöitä, jotka huolimatta siitä, että työolot ovat hyvät, työtä saa tehdä ihan itsenäisesti, kukaan ei huohota niskassa, palkka on ok jne jne, ovat ilman syytä poissa.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Ymmärrätkö yhtään miten hankalaa on irtisanoa ketään ja tai ottaa sitten uutta tilalle?
On työnantajan oikeus vaatia se lappu ja sillä selvä.
Tuskin kenestäkään näkee päällepäin rekrytointitilanteessa onko lusmu vai ei.
Vai voitteko kertoa miten sen näkee?
Hei, ei nämä ymmärrä. Jos henkilö on ollut koko elämänsä työntekijä-roolissa, katsellut elämää vain siltä puolelta ja jos tämän lisäksi päässä ei raksuta kun kaksi ratasta ja nekin vähän liian hitaasti, niin ei, ei ymmärrä. On ihmisiä, joille ihan työelämän yksinkertaiset säännötkin ovat jotain uhkia/kammotuksia/rangaistuksia/epäreiluutta/pomo vittumaisuutta tms.
 
vieras
se on muuten peestä, jonottaa päivystyksessä kun olet mahataudissa.. sain kokea sen ihan omakätisesti parisen vkoa sitten. koko aula oli ihan täynnä, mä en kerennyt vessaan vaan yrjösin semmosen lehtitelineen päälle:( kaikki kattoi pahasti ja arvatkaapa hävettikö.. sitten menetin tajunnan vessassa ja sen jälkeen pääsinkin sängylle lepäilemään. koko päivä siellä meni kumminkin jonottaessa, kun ainakin meillä pääsee sisään tärkeysjärjestyksessä. seuraavan kerran menen joko mieluummin töihin yrjöämään, sitten pomo ei ainakaan voi valehtelijaksi väittää, tai maksan yksityiselle, mutta tuo kokemus kyllä riitti mulle..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjähenkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
On työnantajan oikeus vaatia lääkärintodistus jokaisesta sairaslomapäivästä jolta maksaa palkan tyhjästä.
Kannattaa varmaan miettiä miksi näin.
Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella.
Työnantajan ei ole edes pakko hyväksyä kaikkia lomia, näin vain tehdään.
Höpö höpö jos lääkäri kirjoittaa saikkulapun siinä ei oo mitään muuta vaihtoehtoa kuin maksaa vaan :LOL:
 
kaisa sh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjähenkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
On työnantajan oikeus vaatia lääkärintodistus jokaisesta sairaslomapäivästä jolta maksaa palkan tyhjästä.
Kannattaa varmaan miettiä miksi näin.
Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella.
Työnantajan ei ole edes pakko hyväksyä kaikkia lomia, näin vain tehdään.
Höpö höpö jos lääkäri kirjoittaa saikkulapun siinä ei oo mitään muuta vaihtoehtoa kuin maksaa vaan :LOL:
valitettavasti kyl se vain niin menee, että työntantaja voi muuttaa lääkärin kirjoittaman saikkulapun palkattomaksi.. työnantajan ei ole pakko hyväksyä sairasloman syytä palkallisena
 
työläinen
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Yrittäjä: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos olet itse ansainnut kunnioituksen, eivät työntekijät käytä sairaslomaansa väärin. Jos et itse kunnioita työntekijöitä ja luota heihin, ei heilläkään ole mitään syytä käyttäytyä sinua kohtaan lojaalisti. Tämä sama homma toimii niin aikuisten kuin lastenkin kanssa!
Voi voi, kun elämä olisikin näin auvoista ja ruusunpunaista! Oletko ollut esimiehenä/yrittäjänä koskaan? Toimiko tämä asenne silloin siinä tehtävässä? No, tämä riippuu toki myös alasta.

Eihän tämä sun ajatuksesi nyt aina toimi, ei varmasti. On olemassa työntekijöitä, jotka huolimatta siitä, että työolot ovat hyvät, työtä saa tehdä ihan itsenäisesti, kukaan ei huohota niskassa, palkka on ok jne jne, ovat ilman syytä poissa.
Kyllä, näinkin varmasti on. Sellaisista työntekijöistä pitäisikin pystyä pääsemään eroon.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjähenkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
On työnantajan oikeus vaatia lääkärintodistus jokaisesta sairaslomapäivästä jolta maksaa palkan tyhjästä.
Kannattaa varmaan miettiä miksi näin.
Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella.
Työnantajan ei ole edes pakko hyväksyä kaikkia lomia, näin vain tehdään.
Höpö höpö jos lääkäri kirjoittaa saikkulapun siinä ei oo mitään muuta vaihtoehtoa kuin maksaa vaan :LOL:
Näin asia ei ole. Jos lääkäri kirjoittaa sairaslomalapun, syynä, että nilkka nyrjähtänyt, voi työnantaja etsiä työntekijälle toista työtä, missä sitä nilkkaa ei tarvita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa sh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjähenkinen:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
On työnantajan oikeus vaatia lääkärintodistus jokaisesta sairaslomapäivästä jolta maksaa palkan tyhjästä.
Kannattaa varmaan miettiä miksi näin.
Meillä saa olla kolme päivää pois omalla ilmoituksella.
Työnantajan ei ole edes pakko hyväksyä kaikkia lomia, näin vain tehdään.
Höpö höpö jos lääkäri kirjoittaa saikkulapun siinä ei oo mitään muuta vaihtoehtoa kuin maksaa vaan :LOL:
valitettavasti kyl se vain niin menee, että työntantaja voi muuttaa lääkärin kirjoittaman saikkulapun palkattomaksi.. työnantajan ei ole pakko hyväksyä sairasloman syytä palkallisena
Voi jsesses mitä besserwissereitä taas liikkeellä :LOL: lääkäri arvioi mikä on henkilön työnkuva, et tarviiko saikkua ei siis kirjoita sitä jos se ei ole työssä toimimisen kannalta välttämätöntä. Ja työnantajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se saikkulappu hyväksyä. Itseasiassa saikkulapussa ei tarvi edes lukea diagnoosia. Ottakaa nuijat selvää enneku tulette julistamaan ainoaa oikeaa totuutta :LOL:
 

Yhteistyössä