Mulla on varmaan suolistosyöpä.

• Viestiketjun aloittaja "Daa"
  • Ensimmäinen viesti
"Daa"
ja oireet olivat?
Peräsuoli on koko ajan kipee.
Uloste on ollut jo kauan ripulia.
Toisinaan tulee ulosteena puolet limaa.
Mahaa polttaa, on turvonnut ja on koko ajan ilmavaivat.
Yleiskunto/vointi on laskenut huomattavasti.
Nyt on tullut yökkääminen mukaan. Oksettaa siis.
Alaselkä kipee, ja tuntuu että koivet on koko ajan maitohapoilla.
Väsymys, helvetin kova.
Ruokahaluttomuus, syön kyllä väkisin, ja vaikka syön, niin tuntuu että koko ajan on kova nälkä.

Huippaa koko ajan, mutta tämä voi johtua muustakin.

"vieras"
Oikeesti rauhotu nyt. Paljon todennäkösempää, että syynä on jokin ihan muu. Jos sulla on kerran koko elämäsi maha vaivannut niin luultavasti kyseessä on joku elinikäinen sairaus kuten ärtyneen suolen oireyhtymä. Vai luuletko, että sulla on koko ikäsi ollut syöpä? Nuo oireet sopii miljoonan muuhun lievempään tautiin ja puolet noista voi olla sun oman stressin aiheuttamia kun luulet olevasi sairas.

"Daa"
[QUOTE="hmmm";26223329]Ruokahaluttomuus ja koko ajan nälkä, eli kumpi?[/QUOTE]

Kumpikin. Ei tee mitään mieli syödä, on äklö olo. Tuntuu että maha on täys. Syön väkisin, ja vaikka oon syönyt sen mahan väkisin täyteen, niin tuntuu että on kamala nälkä.
Tämä ei ole tullut yht'äkkiä, mutta puolen vuoden aikana on olo huomattavasti huonontunut kaikin puolin.

"tii-"
[QUOTE="hmmm";26223329]Ruokahaluttomuus ja koko ajan nälkä, eli kumpi?[/QUOTE]
Kyllä ne molemmat voi olla yhtä aikaa. Minulla on joskus ollut tätä, mikään ruoka ei maistu nälästä huolimatta. Omalla kohdallani ilmeisesti nälän tunne on kumminkin ollut "valetta", se päivä on sitten menty vähemmällä syömisellä, niin palautuu ruokahalukin.

"Daa"
[QUOTE="vieras";26223381]Mitäs tuloksia lekuri soittaa? Protoskopia, rektoskopia vai kolonoskopia?[/QUOTE]

Ei tätä ole vielä tutkittu vaikka oon valittanut, vaan soittaa että mikä on olo ja mitä aletaan tutkia kun ei selvinnyt verikokeista mitään. Tai no yks tulos reumasta oli justiisa tasan rajalla. Mutta lääkäri on tietoinen jo suolisto-ongelmista, eli pyydän nyt tähystykseen ajan.

Mietin
Voisko olla esim. keliakiasta kyse? Mitä kokeita ottivat, mitä lääkäri epäilee!

Tsemppiä, varmaan asia selviää, eikä kyse ole syövästä.

Terv. myös yksi herkkävatsainen

"vieras"
[QUOTE="Daa";26223419]Ei tätä ole vielä tutkittu vaikka oon valittanut, vaan soittaa että mikä on olo ja mitä aletaan tutkia kun ei selvinnyt verikokeista mitään. Tai no yks tulos reumasta oli justiisa tasan rajalla. Mutta lääkäri on tietoinen jo suolisto-ongelmista, eli pyydän nyt tähystykseen ajan.[/QUOTE]

Reumaan liittyy suolisto-ongelmia kuten ärtyneen suolen oireyhtymä. Hyvä, että tutkit asian, mutta älä nyt oikeasti syöpää pelkää, se on erittäin epätodennäköistä.

"Liisa"
Onko keliakia poissuljettu?

Kannattaa vaatia magneettikuvausta. Tuttavalla oli kaikki arvot kunnossa, eikä suolessa näkynyt tähystyksessä mitään puoli vuotta sitten, vaikka vaivat olivat pahat. Vasta nyt magneettikuvattiin ja syöpähän siellä oli.

"Daa"
[QUOTE="vieras";26223371]Oikeesti rauhotu nyt. Paljon todennäkösempää, että syynä on jokin ihan muu. Jos sulla on kerran koko elämäsi maha vaivannut niin luultavasti kyseessä on joku elinikäinen sairaus kuten ärtyneen suolen oireyhtymä. Vai luuletko, että sulla on koko ikäsi ollut syöpä? Nuo oireet sopii miljoonan muuhun lievempään tautiin ja puolet noista voi olla sun oman stressin aiheuttamia kun luulet olevasi sairas.[/QUOTE]

On mulla ärtynyt suoli. Mutta nyt nuo oireet rupeaa haittaamaan elämää totaalisesti. Huono olo koko ajan. Enkä ole stressaantunut tai paniikissa. Persettä koskee ja lenkkejä ja menoja joutuu jättää väliin, se ottaa aivoon.

colitis
[QUOTE="Daa";26223304]Peräsuoli on koko ajan kipee.
Uloste on ollut jo kauan ripulia.
Toisinaan tulee ulosteena puolet limaa.
Mahaa polttaa, on turvonnut ja on koko ajan ilmavaivat.
Yleiskunto/vointi on laskenut huomattavasti.
Nyt on tullut yökkääminen mukaan. Oksettaa siis.
Alaselkä kipee, ja tuntuu että koivet on koko ajan maitohapoilla.
Väsymys, helvetin kova.
Ruokahaluttomuus, syön kyllä väkisin, ja vaikka syön, niin tuntuu että koko ajan on kova nälkä.

Huippaa koko ajan, mutta tämä voi johtua muustakin.[/QUOTE]

Mun miehen oireet oli just nuo samat, ja sillä todettiin colitis ulcerosa. Eli ei se todellakaan välttämättä ole aina se pahin mahdollinen. Tämä tauti ei muutes näy verikokeissa, vaan todetaan just tähystämällä ja ottamalla koepala. Lääkityksellä hoidetaan, ja on nyt ihan ok kuntoinen.

"Daa"
[QUOTE="Liisa";26223439]Onko keliakia poissuljettu?

Kannattaa vaatia magneettikuvausta. Tuttavalla oli kaikki arvot kunnossa, eikä suolessa näkynyt tähystyksessä mitään puoli vuotta sitten, vaikka vaivat olivat pahat. Vasta nyt magneettikuvattiin ja syöpähän siellä oli.[/QUOTE]

Keliakia on poissuljettu. Mitkä oli oireet tuttavallasi?

"vieras"
[QUOTE="Daa";26223441]On mulla ärtynyt suoli. Mutta nyt nuo oireet rupeaa haittaamaan elämää totaalisesti. Huono olo koko ajan. Enkä ole stressaantunut tai paniikissa. Persettä koskee ja lenkkejä ja menoja joutuu jättää väliin, se ottaa aivoon.[/QUOTE]

Siksi onkin hyvä, että asiaa tutkitaan. Mutta ei se nyt vielä tarkoita, että sinulla on syöpä. Ärtynyt suolikin voi pahentua ja sitä voi yrittää hoitaa ruokavaliolla, terapialla tai lääkkeillä.

"Daa"
Mun miehen oireet oli just nuo samat, ja sillä todettiin colitis ulcerosa. Eli ei se todellakaan välttämättä ole aina se pahin mahdollinen. Tämä tauti ei muutes näy verikokeissa, vaan todetaan just tähystämällä ja ottamalla koepala. Lääkityksellä hoidetaan, ja on nyt ihan ok kuntoinen.
Toivottavasti olsi mullakin vain tuo. Juurikin sen takia vasta nyt tähystykseen, kun kaikki verikokeet ok. Ja on tutkittu helikot, loiset yms. Olen itse pitkittänyt pyyntöä tähystykseen, koska se kuulema sattuu ihan helkvetisti. Ja on vielä tosi kiusallinenkin tutkimus.

"jaahas"
onko tutkittu kunnallisella vai yksityisellä lääkärillä? mietin vain kun ei ole tähystetty ja minut määrättiin tähystykseen heti kun valitin muutaman viikon kestäneestä ripulista...

"vieras"
[QUOTE="Daa";26223512]Kivat typot, huoh. Millähän mä voisin nyt yrittää rauhottaa tuota suolistoa, kun on tuossa kunnossa?[/QUOTE]

Ruokavaliolla. Maitohappobakteereilla. Rauhoittumistekniikoilla.

Yhteistyössä