Mulla on varmaan suolistosyöpä.

• Viestiketjun aloittaja "Daa"
  • Ensimmäinen viesti
"Daa"
Kunnallisellahan minä käyn. Ja voi hitto, noi pidätysongelmatkin on. Pari kertaa ollut paskat housussa(onneksi kotona), kun on luullut että pelkkä pieru tulee. Ja sitten jos on lenkillä, niin aina tuntuu että kohta valahtaa paskat housuun. Vissiin joku painontunne tjn.

colitis
[QUOTE="Daa";26223489]Toivottavasti olsi mullakin vain tuo. Juurikin sen takia vasta nyt tähystykseen, kun kaikki verikokeet ok. Ja on tutkittu helikot, loiset yms. Olen itse pitkittänyt pyyntöä tähystykseen, koska se kuulema sattuu ihan helkvetisti. Ja on vielä tosi kiusallinenkin tutkimus.[/QUOTE]

Sattuuhan se, mutta siihen saa lääkkeet (kunhan sitten on saattaja mukana). Eikä se tietenkään mikään mukava toimenpide ole, mutta mun miehelle se on tehty vaikka kuinka monta kertaa, ja asennoidut siihen vaan niin, että se on pakko tehdä, jotta oireiden syy selviää. Ei mun mieskään sinne vapaaehtoisesti mennyt, mutta mä pakotin, koska muutakaan syytä ei löytynyt. Mutta miehelleni tuo on tehty nyt useamman kerran, eikä se sitä enää kammoa. Eka kerta on pahin, kun ei oikeastaan tiedä, mitä odottaa. Ja tosiaan, mun miehellä ainoa, mikä verikokeessa huomattiin, oli hieman alentunut hemoglobiini, normaalin rajoissa tosin. Eikä mitään muuta.

Ja jos tuo tauti löytyy (tai vaihtoehtoisesti crohnin tauti, about sama tauti siis, mutta eri kohdassa suolistoa), niin kannattaa pyytää aika kunnon allergiatesteihin ja tsekata ruokavalio kuntoon ihan ravitsemusterapeutin kanssa. Taustalla voi olla lisäksi jotain allergioita tai herkistymiä, jotka edesauttaa tulehdusta.

"ookoo"
[QUOTE="Daa";26223512]Kivat typot, huoh. Millähän mä voisin nyt yrittää rauhottaa tuota suolistoa, kun on tuossa kunnossa?[/QUOTE]

Viljoja ja sokeria vähemmälle. Enemmän kasviksia, lorauta runsaasti vaikka oliiviöljyä ison salaattikasan päälle. Syö pähkinöitä, mustikoita ym marjoja. Ei liikaa lihaa, ei makkaraa tai muita lihajalosteita, ei limsoja, sipsejä, sokerivanukkaita, karkkeja. Minimoi alkoholi ja jos juot, niin oluen sijasta vaikka viiniä (oluessa vilja ja esim tärkkelyssiirappi mitä niissä nykyään usein on eivät ole välttämättä hyväksi). Vältä lisäaineita (tärkkelyssiirapit, glukoosifruktoosisiirappi, maltodekstriini, aromit, emulgointiaineet jne.), sillä ne voivat muuttaa suoliston bakteerikantaa epäedulliseen suuntaan eli syö vain aitoa ruokaa, valmista itse raaka-aineista. Voita voi käyttää esim kalan paistamiseen. Käytä kunnolla mausteita, jotta ruoka maistuu hyvältä. Herkutteluhetkiin itsetehtyjä jälkiruokia :)

Päälle vielä stressin minimointi ja elämän rauhoittamista.

colitis
[QUOTE="Daa";26223588]Kunnallisellahan minä käyn. Ja voi hitto, noi pidätysongelmatkin on. Pari kertaa ollut paskat housussa(onneksi kotona), kun on luullut että pelkkä pieru tulee. Ja sitten jos on lenkillä, niin aina tuntuu että kohta valahtaa paskat housuun. Vissiin joku painontunne tjn.[/QUOTE]

lisäyksenä tähän: tuota samaa ongelmaa oli mun miehellä ennen lääkitystä. Ei siis ollut pidätysongelmaa, vaan ihan oikeasti taudin oire. Tauti pisti suoliston niin sekaisin, ettei se toimi kunnolla tässäkään suhteessa. Tai että kun sohvalta lähti vessaan, niin piti viidessä sekunnissa sinne ehtiä, tai sitten ei enää tarvinnut mennä. Mies oli tästä niin nolona, ettei kehdannut lääkärillekään sanoa, ennen kuin pakotin...

Toivottavasti sinun taudin syy löytyy! Ja muistat, että vertaistukea löytyy aina!

"sama"
[QUOTE="Daa";26223588]Kunnallisellahan minä käyn. Ja voi hitto, noi pidätysongelmatkin on. Pari kertaa ollut paskat housussa(onneksi kotona), kun on luullut että pelkkä pieru tulee. Ja sitten jos on lenkillä, niin aina tuntuu että kohta valahtaa paskat housuun. Vissiin joku painontunne tjn.[/QUOTE]

Älä nyt vielä pahinta ajattele. Voihan muissakin taudeissa olla sama oire.

"Daa"
Eniten ottaa aivoon se, että elän kyllä tosi terveellisesti. Syön paljon hedelmiä ja kasviksia, en juo limuja enkä alkoholia. En tupakoi. Lenkkeilen/ulkoilen paljon. Kipuja ja siitä stressiä on kyllä ihan sikana.

"vieras"
[QUOTE="Daa";26223631]Eniten ottaa aivoon se, että elän kyllä tosi terveellisesti. Syön paljon hedelmiä ja kasviksia, en juo limuja enkä alkoholia. En tupakoi. Lenkkeilen/ulkoilen paljon. Kipuja ja siitä stressiä on kyllä ihan sikana.[/QUOTE]

Jos sulla on ärtyneen suolen oireyhtymä niin voi johtua ihan vaan siitä. Stressi nimittäin pahentaa sitä todella paljon. Siksi kognitiivisesta psykoterapiasta voikin olla apua.

"Daa"
Mää mitään terapiaa. Tosin oon puol vuotta syönyt tulehduskipulääkkeitä kuin leipää. Noiden saamarin kipujen takia. Mitäs sitten jos mulla todetaan reuma, niin saan pahemmat vatsanpilaaja,t ja sitten muuttuu viimeistään syöväksi. Jos ei nyt jo ole. Olen kipulääkkeiden suurkuluttaja menneisyydeltäni...

"Liisa"
Voi tuota sun asennetta. Jatkuva tulehduskipulääkkeiden syöminen ja ilmeisesti ilman vatsansuojalääkkeitä kyllä selittää sitten aika monenmoiset suolisto-oireet ja aiheuttaa niitä. Jos sulla reuma ois, niin sitten saat tehokkaat lääkkeet ja vatsansuojat, niin e tarvi olla tabupurkilla koko aikaa. Eikä syöpä liity siihen kuvioon sitten niin mitenkään.

t. reumaa sairastava

"vieras"
[QUOTE="Daa";26223673]Mää mitään terapiaa. Tosin oon puol vuotta syönyt tulehduskipulääkkeitä kuin leipää. Noiden saamarin kipujen takia. Mitäs sitten jos mulla todetaan reuma, niin saan pahemmat vatsanpilaaja,t ja sitten muuttuu viimeistään syöväksi. Jos ei nyt jo ole. Olen kipulääkkeiden suurkuluttaja menneisyydeltäni...[/QUOTE]

No kipulääkkeethän ne voivat vaurioittaa vatsaa. Ei sulla syöpää ole. Sulla on niin monta muuta vaivaa mikä saattaa olla ongelman syy. Et lähde terapiaan vaikka voisit parantua sillä, että käyt pari kertaa terapiassa? Kognitiivinen terapia kun on vielä lyhytkestoista terapiaa, siellä ei käydä vuosia pohtimassa omia ongelmia vaan siellä käydään pari kertaa, jotta terapeutti voi opettaa sinulle uusia ajattelu- ja käyttäytymistapoja, jotka vähentävät stressiä ja näin myös fyysisiä oireita.

"Daa"
Juu'u. Kyllähän se voi olla syöpä, ei mitenkään mahdotonta. Siinä ei paljon terapiat auta, kun peräsuolta juilii ja yrjöt lentää. Ja reumakipuihinkaan tuskin terapialla on vaikutusta. Koskee kun koskee.

"vieras"
[QUOTE="Daa";26223754]Juu'u. Kyllähän se voi olla syöpä, ei mitenkään mahdotonta. Siinä ei paljon terapiat auta, kun peräsuolta juilii ja yrjöt lentää. Ja reumakipuihinkaan tuskin terapialla on vaikutusta. Koskee kun koskee.[/QUOTE]

Turhaan kai sä edes sinne lääkäriin menet kun tiedät jo mikä sulla on ongelmana. Ei kai se auta kun lopettaa eläminen ja odottaa kuolemaa.

"vieras"
Juuri suolistosairauksiin se terapia voi auttaa, varsinkin ärtyneen suolen oireyhtymään. Se on ihan tieteellisesti todistettu. Ihmisen mieli kun voi saada kehon sairaaksi. Mutta jos kärsit mielummin kuin edes yrität etsiä apua niin mikäs siinä, omapa on asiasi.

"Daa"
En ole tekemässä kuolemaa :) Ja nyt yritän rauhoitella suolistoa tiukalla ruokavaliolla. Mutta kyllä sinne lääkärille on mentävä, jos haluaa tiettää, että mikä vaivaa. Minähän en ole sanonut tietäväni mikä vaivaa, mutta syöpä on yksi mahdollinen. Ei sitä poissulje mikään muu vielä.

colitis
[QUOTE="Daa";26223913]En ole tekemässä kuolemaa :) Ja nyt yritän rauhoitella suolistoa tiukalla ruokavaliolla. Mutta kyllä sinne lääkärille on mentävä, jos haluaa tiettää, että mikä vaivaa. Minähän en ole sanonut tietäväni mikä vaivaa, mutta syöpä on yksi mahdollinen. Ei sitä poissulje mikään muu vielä.[/QUOTE]

Juu, onhan se syöpä yksi mahdollinen, mutta todennäköisempää on, että siellä on joku muu syy taustalla... :)

Kenties joku niinkin yksinkertainen asia kuin ruoka-aineallergia...

Yhteistyössä