Mulla on varmaan peräaukon haavauma :((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku

Vieras
Onko kellään muulla tommoista ollut?Ja miten parantui?
Mulla ollut jo useamman kuukauden,mutta välillä se on parantunut ja ei oo vaivannut ollenkaan.Nyt taas auennut ja kipeä.Se on siellä sisäpuolella.
Ostin apteekista rasvaa ja toivon että se auttais parantamaan.

Missä vaiheessa lääkäriin?Ja onko mitään tehtävissä?Noloja tämmöiset kun ei voi kenellekkään kertoa :( itku..

Pitäisköhän ihan yksityiselle varata aikaa vai tuohon terveyskeskukseen?Vai pitäiskö kuitenkin seurailla vielä jonkun aikaa jos se rasva rupeis auttamaan..Oikeesti kauheeta yksin näitä kelailla :(

ahistaa vaan kun oma lääkärini sattuu olemaan mies.Kerran kävin alapäätäni näyttämässä ja se oli noloa kun kumpikin meistä punasteli.Joten toista kertaa en halua ainakaan hänelle käydä näyttämässä.Tää on vaan niin arka vaiva ja kun koskee niin hitosti vessassa käydessä ja sitten jomottelee koko päivän :(

Alkuperäinen kirjoittaja itku:
ahistaa vaan kun oma lääkärini sattuu olemaan mies.Kerran kävin alapäätäni näyttämässä ja se oli noloa kun kumpikin meistä punasteli.Joten toista kertaa en halua ainakaan hänelle käydä näyttämässä.Tää on vaan niin arka vaiva ja kun koskee niin hitosti vessassa käydessä ja sitten jomottelee koko päivän :(

Jep ymmärrän ;)
Jos maha on kova vähänkään, niin kannattaa jotain "pehmentävää" käyttää jonkin aikaa eli ei revi lisää.
Sitten rasvaa voi laittaa esim bebanthen.
Mies sai kerran jotain reseptirasvaa joka oli kortisonipohjaista, mut kortisonijuttuja ei saa käyttää viikkoa pidempään.

Juu aikalailla laskee elämänlaatua,kun koko ajan mietityttää.Ja outoa sinänsä että maha mulla ei ole ollut edes kovalla,että siitä ainakaan tää ei oo tullut.Mulla on voidetta joka sisältää kortisonia.Käytetään peräpukamille ja haavaumiin.Tuota bebanthenia en ole kyllä sinne sisälle laittanut.Voi itku.Uusi vuosikin on tulossa ja ei yhtään huvittais painia tämän vaivan kanssa. :(

Miehellä oli semmoinen.
Ensiksi luuli, että on peräpukamia, mutta kun ei peräpukamavoiteista ollut mitään apua meni lekuriin ja siellä tuikkasivat sormen takapuoleen ja löysivät haavauman. Tämä oli siis vaivannut vuosia, mutta ärtyi erittäin pahaksi erään vuoden aikana, kun mies joutui ajamaan paljon autolla. Kuulemma yleinen ammattikuskeilla. Jotain nitrosalvaa siihen kokeiltiin mistä ei ollut muuta apua kuin päänsärky ja sitten mies hakeutui uudestaan työpaikka lääkäriin. Koko suoli tähystettiin siltä varalta, että haavoja olisikin ylempänäkin suolistossa, mutta ei ollut onneksi. Sen jälkeen kirurgi tutki hänet ja sanoi, että pienellä leikkauksella haava todennäköisesti paranisi. Koska haava on kipeä, on sulkijalihas koko ajan jännittyneenä ja näin veri ei pääse kiertämään ja haava parantumaan. Sulkijalihakseen tehtiin paikallispuudutuksessa pieni viilto, joka siis löystytti lihasta ja näin veri pääsi kiertämään vapaammin. Haava on ilmeisesti edelleenkin siellä, mutta ei kovin aktiivisena eli tuosta leikkauksesta oli kyllä apua miehelleni. Joskus kuulemma viiltoja joudutaan tekemään enemmän kuin 1, mutta silloin kyseessä erittäin paha haava.

Niin ja siis ennen näitä toimenpiteitä oli kokeiltu kaiken maailman salvat ja vatsaa pehmitetty jos jollakin konstilla, mutta ei niistä mitään apua ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja mennis:
Miehellä oli semmoinen.
Ensiksi luuli, että on peräpukamia, mutta kun ei peräpukamavoiteista ollut mitään apua meni lekuriin ja siellä tuikkasivat sormen takapuoleen ja löysivät haavauman. Tämä oli siis vaivannut vuosia, mutta ärtyi erittäin pahaksi erään vuoden aikana, kun mies joutui ajamaan paljon autolla. Kuulemma yleinen ammattikuskeilla. Jotain nitrosalvaa siihen kokeiltiin mistä ei ollut muuta apua kuin päänsärky ja sitten mies hakeutui uudestaan työpaikka lääkäriin. Koko suoli tähystettiin siltä varalta, että haavoja olisikin ylempänäkin suolistossa, mutta ei ollut onneksi. Sen jälkeen kirurgi tutki hänet ja sanoi, että pienellä leikkauksella haava todennäköisesti paranisi. Koska haava on kipeä, on sulkijalihas koko ajan jännittyneenä ja näin veri ei pääse kiertämään ja haava parantumaan. Sulkijalihakseen tehtiin paikallispuudutuksessa pieni viilto, joka siis löystytti lihasta ja näin veri pääsi kiertämään vapaammin. Haava on ilmeisesti edelleenkin siellä, mutta ei kovin aktiivisena eli tuosta leikkauksesta oli kyllä apua miehelleni. Joskus kuulemma viiltoja joudutaan tekemään enemmän kuin 1, mutta silloin kyseessä erittäin paha haava.

Niin ja siis ennen näitä toimenpiteitä oli kokeiltu kaiken maailman salvat ja vatsaa pehmitetty jos jollakin konstilla, mutta ei niistä mitään apua ollut.

Ihan pelottaa ajatella tuo leikkaus :( Tuleeko ongelmia sitten pidätyskyvyn kanssa?Ja tuo suolen tähystys pelottaa kanssa.Sormen kun työntää sinne sisään(rasvan laiton yhetydessä),niin siellä tuntuu sellainen haava olevan.Miksi juuri minulle tämmöinen tuli.Pakko kai se on lääkärille aikaa varata.auts.

Mennis:Oliko miehesi kuinka masentunut vaivan takia?Ja miten nyt jaksaa?Ja vaikuttaako siihen pidätyskykyyn?
Kyllä helpottaa jo paljon että tietää etten ole ainoa tän kanssa.Ja kai tääkin paranee.Jännä kyllä että välillä tää on parempana ja ei koske ollenkaan ja muutaman viikon päästä taas uudelleen hiipimällä tulee ja on tosi pahana.Jospa uskaltaisin mennä ihan tuohon terv.keskus lääkärille.Kallista ravata noilla yksityisilläkin..

Minun miehellä oli sellainen avohaava mut ei kyllä siellä reiässä vaan vieressä :ashamed: kävi monta kertaa lääkärillä jossa puhdistivat sen keittosuolaliuoksella ja laittoivat haavan sisälle verkon joka imi nestettä pois ja haava meni umpeen. Haava oli puolitoista senttiä pitkä ja sentin syvä :/ ja verta vuoti välillä niin paljon että mies luuli että menkat alkoi :whistle:
ja todella kipeä oli. joutui istuu sellaisen kumirenkaan päällä monta viikkoa että pääsi haava parantuu kunnolla. Niin ja tuo haava kuulemma tuli liiasta istumisesta!

muoks: ja miehelläni oli aika sairaalaan että leikkaavat mutta oli haava jo mennyt umpeen kun pääsi sairaalaan joten leikkausta ei tehty, koska se olisi ollut turhaa.

Mulla oli 7-8 vuotta sitten todella kivulias peräaukon haavauma, ibuprofeenia meni kun karkkia jouluna. Leikkaus kesti ehkä 10 minuuttia (max), aamulla sairaalaan ja illalla pois, ja vaiva poistui samalla silmänräpäyksellä. Vessaan meno pelotti vietävästi ekalla kerralla, mutta kipu oli paljon vähäisempi kuin ennen leikkausta. Ei aiheuttanut pidätyskykyyn mitään muutoksia. Eikä ole tullut uudestaan.

Mut silti pelottaa se leikkaus.Ja yleensäkin ne tutkimukset,ne varmaan kivuliaat kun muutenkin kipeetä tekee.
Ihmeellistä kun välillä tuo haava on ilmeisesti parantunut kun ei koske paljoa/ollenkaan vessassa käydessä ja sitten se taas alkaa uudelleen ja pikkuhiljaa päivä päivältä enempi koskee.Ilmeisesti noi kortisonivoiteet auttaa hetkellisesti jonkun muutaman viikon.

ei siihen määrätä ku levolacia että uloste pysyy pehmeenä ettei revi aina sitä haavaumaa auki.just pari viikkoa sitte käytin tyttöö sen takia lääkärillä.muuta hoitoa siihen ei ole.paranee itellään.

Tutkimus pelotti minuakin, mutta viimein kipu kävi niin kovaksi, että junan alle olis voinut hypätä. Tutkimusta ei sinänsä tarvitse pelätä, vaiva on niin ilmeinen, että mun kohdallani lääkäri törkkäsi kerran sormensa peräsimeeni ja heti tiesi mistä on kyse. Ekalla kerralla nitrosalvaa hoidoksi, seurauksena jo aiemmin mainittu karmea päänsärky (eikä kipukaan helpottanut ahterista). Tokalla kerralla seuraava törkkäys (eri lekuri) ja lähete leikkaukseen. Seuraava sorkkija olikin kirurgi, joka teki leikkauksen.

Mulla oli jo vuosia ennen tutkimuksen tekoa aina välillä kipuja peräaukossa, mutta luulin niitä pukamaksi. Joskus meni parikin vuotta ilman kipuja, sitten oli viikon-pari taas takamus kipeänä ja taas särky häipyi. Tämä viimeinen jakso ehti kestää kuusi viikkoa ennen lääkäriin menoa ja siitä vielä kolme viikoa leikkaukseen. Tuo aika meni maksimiannoksella ibuprofeenia, eikä sekään aina auttanut.

Ei vaikuttanut mitenkään pidätyskykyyn, elä huoli. Erittäin rutiiniitoimenpide sanoi tämä kirurgi. Niin ja siihen tähystykseen, jos siihen tarvis, saa kyllä rauhoittavan lääkkeen, niin osaa sitten olla rennommin.

Mene yksityiselle niin pian kuin suinkin. Kyseinen vaiva ei nimittäin parane itsestään. Itse kärsin kyseisestä vaivasta monta vuotta. Niin ja kortisonivoiteet voit heittää roskikseen, ne nimittäin eivät ole ollenkaan oikea hoitokeino kyseiseen vaivaan.

Ilmeisesti tää vaiva ei kuitenkaan ole vaarallinen vaikka pitempään olisikin ollut?Jos odottelen vielä vuoden vaihteen yli.Jollain erikoislääkärilläkö kannattaa käydä?

Ei ole vaarallinen vaiva, on vaan kamala. Eikä tarvita erikoislääkäriä, yleislääkäri riittää. Voit ihan hyvin odotella vuodenvaihteen yli, jos vaan kivulta pystyt.

Liittyykö tuohon vaivaan myös kutinaa?Meinaan vaan että aina kun haava meinaa parantua,niin siellä on myös kutinaa.Yhdistän sen tuohon paranemiseen,koska ei silloin ei koske niin paljoa.
Varaan tammikuussa lääkärille aikaa,toivottavasti ratkaisu löytyy.Inhottaa aina olla masenunut tän takia.

Vaiva ei ole vaarallinen, vaan pikemminkin kivulias ja ällöttävä. Itse kävin useampaan kertaan yleislääkärillä, joka määräsi ainoastaan kortisonivoiteita. Kivut kävivät loppuksi niin suuriksi, etten voinut muuta kuin varata ajan erikoislääkärille. Itselleni on useampaan otteeseen tehty peräaukon laajennusleikkaus, jonka yhteydessä tehdään tähystys. Paljon voimia. Tiedän miltä tuntuu kärsiä tästä kivusta. Pahimmillaan kivut kestivät ulostamisen jälkeen tunnista toiseen.

Ei sitä tähystystä tosiaankaan kande pelätä. Ne laittaa sinne ensin puuduttavaa voidetta, ni se ei satu, kun on rentona.
Muista pestä hyvin penaalis joka ainoan vessakäynnin jälkeen (myös pissareissun) ja laita vaikka ihan perusvoidetta reiän ympärille, ni voit saada hetkellistä helpotusta. Ja Agiocur-niminen purkki apteekista auttaa kakan pysymään pehmeänä.

Mä oon kärsiny moisesta vaivasta kolmisen vuotta. Lääkäri sano, et ummetus tai ripuli sen aiheuttaa, mut ei mulla ollu kumpaakaan. Tsemppiä!

Yhteistyössä