Mulla on niin paha mieli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aksukkainen harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aksukkainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo joo:
Rokotuksiin mennään. Ei kyllä pelota yhtään jotkut kaksplussan jutut :D

Jos joskus jonkun sun läheisimmän ystävän lapsi sattuis saamaan rokotteesta jonkun pahan reaktion, niin olisko tää sun reaktio sillon? Nauraisit vaan, että yritätkö pelotella ja hah haa, kyllä meille vaan kaikki rokotteet tulee.

No en oikein uskonut koko juttuun harmaan aloituksen ja epäuskottavuuden vuoksi. Mutta jos sattuisi, niin rokotuksiin mentäisiin silti. Tuttuni oli aika pitkään hengityskoneessa sikainfluenssassa.

No hei haloo, ei kukaan nyt päätöksiä tän palstan keskustelujen pohjalta tee (jos siis ihmiseltä aivot ja oma päättelykyky löytyy). Mä laitoin ton EI VARMAAN OTETA ihan sen pohjalta, et ollaan miehen kanssa nyt yli kk pohdittu tuota rokotteen ottamista ja kallistuttu sille pohjalle, ettei oteta. Mun kaverilla oli ollut myös kasvojen vasemman puolen halvaantumista rokotteen ottamisen jälkeen ja kyllä se pisti miettimään, että en laita pientä lastamme rokotettavaksi. Nyt ensimmäinen sikainfluenssa aalto alkaa pikkuhiljaa olla ohitse ja valitettavasti kukaan ei pysty sanomaan tuleeko toista ja jos tulee, pureeko tää rokote siihen :/ Ne ovat mun päätökset olla ottamatta rokotetta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinku sanoin, niin ite en ainakaan tullut tänne yrittämään käännyttää ketään. Moni minun ystävistä on ottanut itselleen (hoitoalalla), lapsilleen, ilman mitään suurempaa pulmaa. Mutta mulla on kyllä myös monia ystäviä, jotka on jättäneet ottamatta ja puhuneet ääneet siitä, että just tällaisten sivuvaikutusten riskiä ei halua ottaa tällaisen taudin takia. Ja sitten kun se jonkun kohdalla siinä ystäväpiirissä napsahtaa, niin ei siinä kuulkaa lohduta ne miljoonat, joilla on menny hyvin. Tää aloitus koski nyt sitä.

Mulla on esimerkiksi ystävä, jonka lapsi sai MPR-rokotteesta 10 minuutin tajuttomuuskohtauksen. Tästä tehtiin ilmoitus ja olettivat, että saisivat "ylemmältä taholta" jotain ohjeistusta siihen, miten seuraavat rokotukset hoidetaan. Vastaus oli ettei oteta kantaa. Niin no, miksi ottaa, kun miljoonilla menee hyvin nää hommat :/

Tauti saattaa olla vaarallisempi ku rokotus...

Onko teillä kaikilla joku luetun ymmärtämisen ongelma?? Ketju koskee sitä, että mulla on paha mieli, koska rakkaalle ystävälle tai hänen lapselleen oikeammin kävi huono tuuri tässä arvonnassa, josta suurin osa selviää ihan ilman ongelmia. Pitäiskö mun nyt mennä sit lohduttamaan, että tauti olis voinut olla vielä pahempi? Pahempi kuin kasvojen halvaus?

Kuka niin on sanonut? Sanoin vaan että tauti saattaa olla pahempi, en viitannu sillä mitenkään sun ystäväs lapseen. Kyllä se oot sinä jolla on luetunymmärtämis ongelmia...

Joo, paljon mahdollista. Itse kun yritin keskustella siitä aiheesta mistä ketjun aloitinkin eli tästä omasta tilanteestani ja nimenomaan ystäväni lapsesta. EN noin yleensä rokotteesta. Siihen mun kantani on sama kuin edelleen, eli että jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja punnitsee aivan itse nää asiat
=)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Yritin kysellä, että miten voisin lohduttaa tätä ystävää tai miten muotoilla sanani, kun hän tietää että itse jätin rokotteen ottamatta. Ei ole tarkoitus väittääkään, että teidän tuntemattomien pitäis muuttaa yhtään mitään mieltänne vieraan takia - mutta mulle ei ole kyseessä vieras, vaan yksi rakkaimmista ihmisistä tän maan päällä.
Onko sun pakko sanoa jotain? Useimmiten riittää, että on läsnä ja kuuntelee. Sanomiset voi kuullostaa vaan latteuksilta toisen korvaan. Ja ymmärrän, että sulla on paha mieli, kun tutulle lapselle noin kävi.

Meillä on välimatkaa 500 kilometriä :/ Joten jos en sano mitään, tuntuu etten välitä ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
Aksukkainen, tiedätkö miten nopeasti piikin ottamisen jälkeen nuo halvausoireet tulivat?

johan se sano että ei tiedä...! Joten jos olisi näin tapahtunu, ni kai se tietäs??

En tiedä tarkalleen. Kun halusin ensin vähän purkaa tätä asiaa ja miettiä mitä sanoa ennenku soitan hälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Aksukkainen harmaana:
Mun ystävän lapsella on todettu kasvojen vasemman puolen halvaus ja syy on ihan lääkärien suusta sanottuna sikaflunssarokote. Mulla on niin syyllinen olo, kun olen ollu tälle ystävälle rokotetta vastaan paasaamassa ja nyt sitten mun pelot tuli toteen. Me vielä itse sairastettiin tauti, ja tosi lievänä, minkä senkin tietty olen kertonu tälle ystävälle. Ja ei, en ole mitenkään haastanu riitaa tai vauhkonnut, vaan sanonu että jokainen tekee tietysti omat valintansa. Mutta silti mulla on nyt niin kauhea olo koko asiasta enkä tiedä, miten voisin ystävää lohduttaa?

Ei vielä tiedetä, meneekö ohi, lääkärit tiukasti seuraavat asiaa.

Sori vaan, mutta ei vaikuta minuun mitenkään uutisesi. Jos se liittyy rokotteeseen, minkä pitäisi olla todistettu jotenkin, niin eipä taida olla kauhean yleistä kun lääkkeiden haittavaikutuksia kyllä seurataan ja liian vaaralliset lääkkeet vedetään pois käytöstä. Ja SI rokote ei ole mitenkään uusi rokote, koska se on valmistettu kuin muutkin influenssarokotteet kautta aikojen.

Meillä on välimatkaa 500 kilometriä :/ Joten jos en sano mitään, tuntuu etten välitä ollenkaan...
Ymmärrän. Tuntematta asiaa tarkemmin, on vaikea antaa sulle mitään neuvoja. Kasvohalvauksestakin voi parantua. Kasvohalvauksen voi saada punkin puremastakin. Mutta älä nyt noita vaan sano, ne on just niitä latteuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirius:
Alkuperäinen kirjoittaja Aksukkainen harmaana:
Mun ystävän lapsella on todettu kasvojen vasemman puolen halvaus ja syy on ihan lääkärien suusta sanottuna sikaflunssarokote. Mulla on niin syyllinen olo, kun olen ollu tälle ystävälle rokotetta vastaan paasaamassa ja nyt sitten mun pelot tuli toteen. Me vielä itse sairastettiin tauti, ja tosi lievänä, minkä senkin tietty olen kertonu tälle ystävälle. Ja ei, en ole mitenkään haastanu riitaa tai vauhkonnut, vaan sanonu että jokainen tekee tietysti omat valintansa. Mutta silti mulla on nyt niin kauhea olo koko asiasta enkä tiedä, miten voisin ystävää lohduttaa?

Ei vielä tiedetä, meneekö ohi, lääkärit tiukasti seuraavat asiaa.

Sori vaan, mutta ei vaikuta minuun mitenkään uutisesi. Jos se liittyy rokotteeseen, minkä pitäisi olla todistettu jotenkin, niin eipä taida olla kauhean yleistä kun lääkkeiden haittavaikutuksia kyllä seurataan ja liian vaaralliset lääkkeet vedetään pois käytöstä. Ja SI rokote ei ole mitenkään uusi rokote, koska se on valmistettu kuin muutkin influenssarokotteet kautta aikojen.

Edelleen. Mun ei ollut tarkoitus vaikuttaa SINUUN eikä kenenkään. Kysymys koski ihan muuta asiaa. Mulla vaan tuli hetkeksi kauhea tuohtumus, paniikki ja sormet meni nopeempaa ku aivot, joten en vanno että kaikki kirjoittamani on ihan aiheeseen liittyvää.

Oli kai vaan niin lähellä tulla itku, kun tulin väärin ymmärretyksi ja aloittaneeksi jonkun sodan aiheesta mihin olen aivan kyllästynyt - kuten varmaan moni muukin!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ymmärrän. Tuntematta asiaa tarkemmin, on vaikea antaa sulle mitään neuvoja. Kasvohalvauksestakin voi parantua. Kasvohalvauksen voi saada punkin puremastakin. Mutta älä nyt noita vaan sano, ne on just niitä latteuksia.

Jep, jotenkin epäilen, että jos sanon samaa voivan tulla punkeistakin niin ystävä ei ilahdu :D

Mutta ihan vakavasti ottaen, mun ystävä on aika paniikissa ja potee syyllisyyttä. Lapsi on 2,5 vuotta eli ei ymmärrä asiaa varmaan onneksi ite pahemmin pohtia. Ja siis jotenkin mun omaa pahaa mieltä lisää se, että olen keskustellut ystävän kanssa aiheesta ja hän tietää, etten ite halunnu rokotusta ottaa. Pelkään, että se tuossa paniikissa kääntyy jotenkin minua vastaan ja onnistun jotenkin loukkaamaan.

Niinku sanoin, niin ite en ainakaan tullut tänne yrittämään käännyttää ketään. Moni minun ystävistä on ottanut itselleen (hoitoalalla), lapsilleen, ilman mitään suurempaa pulmaa. Mutta mulla on kyllä myös monia ystäviä, jotka on jättäneet ottamatta ja puhuneet ääneet siitä, että just tällaisten sivuvaikutusten riskiä ei halua ottaa tällaisen taudin takia. Ja sitten kun se jonkun kohdalla siinä ystäväpiirissä napsahtaa, niin ei siinä kuulkaa lohduta ne miljoonat, joilla on menny hyvin. Tää aloitus koski nyt sitä.

Mulla on esimerkiksi ystävä, jonka lapsi sai MPR-rokotteesta 10 minuutin tajuttomuuskohtauksen. Tästä tehtiin ilmoitus ja olettivat, että saisivat "ylemmältä taholta" jotain ohjeistusta siihen, miten seuraavat rokotukset hoidetaan. Vastaus oli ettei oteta kantaa. Niin no, miksi ottaa, kun miljoonilla menee hyvin nää hommat :/

Meillä 3v rokotettu ja kohta 6kk rokotetaan. Eipä tarvi sitten katua,jos jotain todella pahaa tapahtuu. Mpr laitetaan kaikille lapsille (melkein). Miksei siitä vauhkota,vaikka omat riskinsä myös sillä.

Soittelet vaan ja kyselet, mitä ystävällesi ja hänen lapselleen kuuluu. Sitten kuuntelet ystävääsi ja olet hänen tukenaan. Jos te olette läheisiä, niin kyllä sä osaat "olla oikein" itse siinä puhelutilanteessa, siinä kohtaa se tulee monilta suoraan selkäytimestä. En usko, että ystäväsi sinulta ihmeitä odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nnn:
Soittelet vaan ja kyselet, mitä ystävällesi ja hänen lapselleen kuuluu. Sitten kuuntelet ystävääsi ja olet hänen tukenaan. Jos te olette läheisiä, niin kyllä sä osaat "olla oikein" itse siinä puhelutilanteessa, siinä kohtaa se tulee monilta suoraan selkäytimestä. En usko, että ystäväsi sinulta ihmeitä odottaa.

Kiitos. Me ollaan todellakin läheisiä, oltu ystäviä noin 4 vuotiaista :heart:
Mulle iski vaan sellainen kauhea lukko, että mitä minä nyt sanon tai teen. Jos on ystävillä vaikka mieshuolia niin niiihin jotenkin uskaltaa sanoa oman mielipiteensä ja luottaa että se tulee suusta fiksusti. Mutta tää tuntuu nyt jotenkin niin vaikealta asialta. Samahan se on, miksi tuollainen juttu tuli! Ei se rokotus tässä ollut se pääasia, mutta kerroin koko tarinan siksi, että se kuitenkin vaikuttaa. Koska tää on aihe, josta me ollaan oltu koko syksyn ajan rakentavasti eri mieltä ja päädytty erilaisiin ratkaisuihin. Ja toivoin, että kumpikin olis selvinny omasta ratkaisustaan ilman suurempia huolia. Me pidettiin tauti lievänä, ja toiselle tuli sit tällainen juttu :/

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Meillä 3v rokotettu ja kohta 6kk rokotetaan. Eipä tarvi sitten katua,jos jotain todella pahaa tapahtuu. Mpr laitetaan kaikille lapsille (melkein). Miksei siitä vauhkota,vaikka omat riskinsä myös sillä.

Joo siis tää oli varmaan just se osuus missä sormet oli aivoja nopeemmat :D
Tuo MPR ei liittyny tähän mitenkään. Paitsi silleen, että en minä silloinkaan kyllä vähätellyt lasten vanhempien huolta enkä missään nimessä arvostellut, kun kertoivat, etteivät enää ota lapsilleen mitään rokotteita. Koska ymmärrän kyllä, miten kauhea tuollainenkin tilanne on ollut.

Höpö höpö. tuo on sattumaa. Rokote ei suojaa kaikelta. Voi vaikka jäädä autos alle, ei taatusti johdu rokotteesta. Älytöntä paniikin lietsontaa. Ihmisiä halvaantuu kuolee tms päivittäin rokotteella ja ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja Taas näitä:
Höpö höpö. tuo on sattumaa. Rokote ei suojaa kaikelta. Voi vaikka jäädä autos alle, ei taatusti johdu rokotteesta. Älytöntä paniikin lietsontaa. Ihmisiä halvaantuu kuolee tms päivittäin rokotteella ja ilman.

Onko pakko kommentoida, jos ei jaksa lukea ajatuksella tai onko pakko itse provosoitua, vaikka se ei ole minun tarkoitus? Ystävä sanoi mulle, että lääkärit olivat sanoneet johtuvan rokotuksesta. Minä en ole vielä edes soittanut ja saanut selkoa, että mistä ovat päätelleet sen siitä johtuvan tai johtuipa vaikka siitä punkista, niin ei se varmaan ystäväni syyllisyyttä ja huolta poista? Varmaan ystävä toivoiskin, että syy löytyy vielä jostain muualta, vaikka sattumasta. Niin sitten ei tarviis ajatella itse aiheuttaneensa mitään lapselleen ja voi vaan olla surullinen - ilman sitä syyllisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea kanssa:
En myöskään usko,taas joku haluaa lietsoa rokotevastaisuutta.

Jos kyseinen juttu olisi edes totta niin kyllähän sillä jo lehdet ja uutisetkin riepottelisi :attn:

Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt. Miksi riepottelisi tai oikeammin, miksi ihmeessä mun ystävällä olis ensimmäisenä kiire soittelemaan lehtiin ja kertomaan asiasta? Kun laittoi viestin läheiselle ystävälleen, joka saattais jotain osata sanoakin. Jos osais siis.

Vaikka eihän sun tarvii uskoa ja sinä saat olla onnellinen, ettet ole mun housuissa nyt tätä asiaa miettimässä. Kunpa en olis itekään.

Onko pakko kommentoida, jos ei jaksa lukea ajatuksella tai onko pakko itse provosoitua, vaikka se ei ole minun tarkoitus? Ystävä sanoi mulle, että lääkärit olivat sanoneet johtuvan rokotuksesta. Minä en ole vielä edes soittanut ja saanut selkoa, että mistä ovat päätelleet sen siitä johtuvan tai johtuipa vaikka siitä punkista, niin ei se varmaan ystäväni syyllisyyttä ja huolta poista? Varmaan ystävä toivoiskin, että syy löytyy vielä jostain muualta, vaikka sattumasta. Niin sitten ei tarviis ajatella itse aiheuttaneensa mitään lapselleen ja voi vaan olla surullinen - ilman sitä syyllisyyttä.

Elä oleta ainakaan ääneen, että hän tuntee varmastikin syyllisyyttä. Kun ei ole mitään mistä sitä pitäisi tuntea. Ehkä hän on järkevä ihminen ja ymmärtää tehneensä parhaan mahdollisen valinnan, minkä tilanteeseen sopivaksi näki. Jos mainitset jostain syyllisyydestä, niin sehän on sitten suorastaan suora syytös sinulta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea kanssa:
En myöskään usko,taas joku haluaa lietsoa rokotevastaisuutta.

Jos kyseinen juttu olisi edes totta niin kyllähän sillä jo lehdet ja uutisetkin riepottelisi :attn:

Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt. Miksi riepottelisi tai oikeammin, miksi ihmeessä mun ystävällä olis ensimmäisenä kiire soittelemaan lehtiin ja kertomaan asiasta? Kun laittoi viestin läheiselle ystävälleen, joka saattais jotain osata sanoakin. Jos osais siis.

Vaikka eihän sun tarvii uskoa ja sinä saat olla onnellinen, ettet ole mun housuissa nyt tätä asiaa miettimässä. Kunpa en olis itekään.

No ihan sillä en usko että kyllähän sekin on nähty että keltainen lehdistö aika monta juorua ottaa täältäkin kunhan ne on oikeaksi todistettu.
Mutta tässähän sitä ei ole ;)
Kyseisen vaivan syy siis voi olla ihan mikä vain,
jännä juttu että rokotetta on annettu Suomessakin jo erittäin monelle tuhannelle ja nyt vasta ensimmäinen saa muka juuri tuosta niitä oireita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Elä oleta ainakaan ääneen, että hän tuntee varmastikin syyllisyyttä. Kun ei ole mitään mistä sitä pitäisi tuntea. Ehkä hän on järkevä ihminen ja ymmärtää tehneensä parhaan mahdollisen valinnan, minkä tilanteeseen sopivaksi näki. Jos mainitset jostain syyllisyydestä, niin sehän on sitten suorastaan suora syytös sinulta.

Totta, hyvä pointti! Vaikka sain viestistä kyllä sellaisen kuvan, että kokee kovastikin, mutta ei sitä mun tosiaan kannata mainita.

Jos vaan kysyisin, että miten asia tuli ilmi ja mitä lääkärit on siitä sanoneet? Esimerkiksi että miten se liitettiin rokotukseen ja onko se kuinka todennäköisesti ohimenevää? Onko jotain kontrollikäyntejä sovittu?

Ja että miten lapsi itse kokee, haittaako jotenkin häntä? Onko muuten ollut terveenä ja oma itsensä? - meinaan se neiti on todellinen vilpertti!
=)

Toteaisin vaan, että olen tosi pahoillani ja että toivon asian paranevan itsestään. En kyselis sen kummemmin äidin tuntoja, ellei itse halua kertoa? Voinko sanoa, että tuollainen kasvohalvaus voi hyvinkin mennä ohi itsestään, ettei se ole se kuuluisa latteus sitten.

Yhteistyössä