Mulla olis mahdollisuus ostaa kahvila.. Mitämitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahvilaska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahvilaska

Vieras
Ongelma vaan on se, että nykyisellään se vie rahaa enemmän kuin tuo.

Joku "juttu" siihen tarvisi keksiä, että sillä itsensä elättäisi.

Tila on aikas pieni. Mutta oma kahvila on ollut haaveissa jo kauan ja nyt siihen olisi mahdollisuus.

Että minkälainen kahvilan pitäisi olla, jotta se vetäisi tasaisesti väkeä? Mitä Sinä toivoisit kahvilalta ja mikä saisi palaamaan takaisin uudestaan ja uudestaan?

No en ainakaan niitä iänkaiken itse tehtyjä pipoja tai korvakoruja pullavitriinin viereen. Siis ihan vain kahvila kohtuuhintaisella kahvikupilla, ilmainen santsikuppi, mehevät sämpylät ja mahdollisuus ostaa kotiin leivonnaisia nätisti pakattuna. Kattava valikoima päivän lehtiä tilaa pöytiin että koko seurue mahtuu ilman että istutaan selät kiinni toisissaan. Maukas lounassalaatti ihan ehdoton.

Oikeaa pullaa, ei mitään valmispakasteuunitettua. Pullasta kyllä tasan tarkkaan maistaa, onko se "paikan päällä vehnäjauhoista ja hiivasta aamuvarhaisella tehty ja paistettu".

Ihan oikeasti, oikeaa voisilmäpullaa, korvapuustia, kristallipullaa jne. ei kahviloista saa. Monesti olen isoissa kaupungeissa varta vasten valinnut sellaisen lämpimän, olohuonemaisen ei-ketjukahvilan, ja niissäkin saanut valitettavasti pettyä.

Joo, tiedetään "jos haluat oikeaa pullaa LEIVO ITE".
Mutta pointti ei ollutkaan se. Joskus haluan, että joku on leiponut mulle sen pullan, kaataa kahvin kuppiin ja toivottaa hyvää päivänjatkoa. Saan istua mukavalle sohvalle tai nojatuoliin ja hörppiä kuumaa kahvia ja maistella tuoretta pullaa ja samalla katsella ohikäveleviä ihmisiä.

Se ilmapiiri vaan pitää olla oikeanlainen. Seinistä pois "latte, cappuccino, kaakao" -värit ja raidat. Ei tusinatuoleja ja naarmuuntuneita pöytiä. Mieluummin vähän rauhallisempi, "omat loosit" tai muuten vain sellainen ettei ole kaikenkansan tiellä ja nähtävillä.

Sopivan kokoisia kakkupaloja. Ei tarvitse jokapäivä olla samat esillä. Pientä vaihteluakin voi olla.
Eikä aina niitä samoja mitä löytyy jokaikisestä muustakin kahvilasta. Kaikkea saa kokeilla.

Ei todellakaan olisi tarkoitus laittaa mitään krääsää myyntiin.

Tila tosiaan on pieni, niin jotenkin fiksusti pitäisi saada mahdollisimman paljon istumapaikkoja.. Tällä hetkellä siellä on kyllä semmoista turhaa roinaa minkä hävittämällä tilaa tulee pienesti lisää.

Pullat ym. tulisi paikallisesta leipomosta. Ja tuoreina tietysti!

Ja edelleen korostan että TILA ON PIENI. Nojatuoleja sinne ei sovittaisi sitten millään, ei mitään loosejakaan.

sitten viellä muut kahvilat ja katot mitä siellä ei välttämättä ole esim viinejä ja herkullisia isoja patonkeja porolla :)

testailet kaikkia uusia juttuja annat asiakkaiden maistella niitä.

tunnelma päivii hyvää musaa pitää olla kukapa ei tykkäis musasta mystistä eksoottista ja rakkaudellista :)

ota ensin selville mitä siellä saa valmistaa, terveystarkastajat on aika tarkkoja noista asioista, ennenkuin alat miettimään tarjoiluja.Lähinnä siis tuo brunssi ei välttämättä onnistu..

itse tykkäisin et sämpylät ja patongit täytetään asiakkaan tullessa, ja et tarjolla olisi kunnon leipiä, ei mitään vehnäjauhomättöä.samoin salaatti valikoima sellainen et sais mitä haluaisi , ei tarvitse olla miljoonaa vaihtoehtoa kuitenkaan, mut ei sellaisia valmiiksi tehtyjä salaatteja jotka maistuu kamalalle kun ovat olleet valmiina pitkään.

[QUOTE="hmm";30742712]ota ensin selville mitä siellä saa valmistaa, terveystarkastajat on aika tarkkoja noista asioista, ennenkuin alat miettimään tarjoiluja.Lähinnä siis tuo brunssi ei välttämättä onnistu..

itse tykkäisin et sämpylät ja patongit täytetään asiakkaan tullessa, ja et tarjolla olisi kunnon leipiä, ei mitään vehnäjauhomättöä.samoin salaatti valikoima sellainen et sais mitä haluaisi , ei tarvitse olla miljoonaa vaihtoehtoa kuitenkaan, mut ei sellaisia valmiiksi tehtyjä salaatteja jotka maistuu kamalalle kun ovat olleet valmiina pitkään.[/QUOTE]

No sepä se, siellä ei saa valmistaa oikeastaan mitään. Siis tietysti täyttää sämpylät ja leivät, mutta mitään ei esim. voi itse leipoa. Kananmunat taitaa saada keittää :D
Harmi juttu, leipuri-kondiittorin paprut olis taskussa..

[QUOTE="hmm";30742727]joo, toi on tosi paska juttu, jää paljon hyviä juttuja tekemättä.

tsemppiä kuitekin jos aiot tuohon ryhyä[/QUOTE]

Niin on. Kun mä leivon tosi herkullisia juttuja =)
Yksi kotileipomon omistava henkilö voisi ehkä tehdä mun kanssa yhteistyötä.. Saisin tilattua häneltä vähän jotain "spessua".

Sitten pitäisi miettiä värimaailma. Ja olisiko joku tietty teema. Mä tykkään raskaammasta musiikista joten sen tyyppinen ilmapiiri kiehtoisi. Mutta se saattaa karkottaa jo olemassa olevat vakkariasiakkaat. Mutta saisinko sitten tilalle nuorempaa väkeä? Hankalaa!

Taidat mennä nyt peppu edellä puuhun

Sinä olet kondiittori, eli todella hyvät edellytykset saada toijmiva kahvila. Leipoisit joitain ns. kahvilasi omia nimikkotuotteita, joitan erikoisia leivoksia tavallisten leivosten tilalle.
kaikkea hienoa osaisit tehdä.

Kirjoitit, että huolimatta tästä alalle sopivasta hienosta taustastasi, olet suunnittelemassa ostavasi kahvilan, jossa et voi tehdä mitään.
ostat lähileipomosta tuotteet, laitat niihin katetta päälle, jolloin hinta on mukavan iso ja karsii asiakkaita. sitten tarjoilet niitä tavallisessa kahvilassa

kahvila on helppo perustaa.
etsi liiketila, jossa todella voit toteuttaa itseäsi ja rakentaa unelmasi.
koulutuksesi perusteella siihen on kaikki mahdollisuudet.
unohda tuo onneton paikka, joka ei tiloiltaan vastaa sitä, mitä oikeasti voisit antaa itsestäsi

[QUOTE="Jaana";30742792]Taidat mennä nyt peppu edellä puuhun

Sinä olet kondiittori, eli todella hyvät edellytykset saada toijmiva kahvila. Leipoisit joitain ns. kahvilasi omia nimikkotuotteita, joitan erikoisia leivoksia tavallisten leivosten tilalle.
kaikkea hienoa osaisit tehdä.

Kirjoitit, että huolimatta tästä alalle sopivasta hienosta taustastasi, olet suunnittelemassa ostavasi kahvilan, jossa et voi tehdä mitään.
ostat lähileipomosta tuotteet, laitat niihin katetta päälle, jolloin hinta on mukavan iso ja karsii asiakkaita. sitten tarjoilet niitä tavallisessa kahvilassa

kahvila on helppo perustaa.
etsi liiketila, jossa todella voit toteuttaa itseäsi ja rakentaa unelmasi.
koulutuksesi perusteella siihen on kaikki mahdollisuudet.
unohda tuo onneton paikka, joka ei tiloiltaan vastaa sitä, mitä oikeasti voisit antaa itsestäsi[/QUOTE]

Täällä niitä liiketiloja ei niin vain löydä, pieni kaupunki. Tai ainakin vaativat rajut remontit ja keittiön rakentamisen tarkoitukseen sopivaksi.
Tää kahvila olis loistavalla paikalla. Ja kun tää idea on pyörinyt päässä vasta pari päivää, niin en ole vielä kysellyt, olisko mahdollista saada tuonnekin sellainen köökki jossa saisin toteuttaa itseäni.

Mulla sama haave, mutta haluaisin perustaa ihan uuden kahvilan. Mitä lupia tarvitsee siihen, jos kyseessä olisi leipomo jossa kahvila? Tai kotileipomo ja pelkkä kahvila

mistä pitää lähteä liikkeelle

Mulla sama haave, mutta haluaisin perustaa ihan uuden kahvilan. Mitä lupia tarvitsee siihen, jos kyseessä olisi leipomo jossa kahvila? Tai kotileipomo ja pelkkä kahvila

mistä pitää lähteä liikkeelle

ensimmäisenä kysyisin kunnan terveystarkastajalta, koska sen pitää tilat hyväksyä.Puuttuvat esim vessojen riittävyyteen, siivouskaapin sijaintiin, kylmälaitteisiin, siihen mitä saa tehdä, miten niitä saa tehdä, kuka saa tehdä ja missä niitä saa tehdä..ihan kamala lupaviidakko, ja paperitöihin menee jo ikuisuus.
kannattaa siis todella ottaa selvää minkälaiset tilat pitää olla, ennen kun alkaa edes suunnitella asiaa.

No se mitä itse kahvilalta kaipaan on pulla- ja leivosvalikoima ja reilut aukiolot. Itse asun pikkukylässä ja täällä on yksi kahvila. Tuotteet samoja leipomolta tulevia kuin ruokakauppojen vitriineissa. Kahvila ei ole auki kuin arkena klo 17, lauantaina klo 13 asti ja sunnuntaina suljettu. Miksi menisin kahvilaan, kun samat tuotteet saan 50% alemmalla hinnalla viereisestä k-marketista ja kotona on hyvää kahvia.

Kun menen kahvilaan niin sen pitää olla oikea paikka, jossa leivotaan itse ja valikoima on runsas. Juuri sellainen mitä on ohjelmassa "Suomen paras leipomo". Onneksi naapurikaupungissa on useita tällaisia upeita kahviloita. Tuoksu huumaava ja vitriinit notkuu makeita ja suolaisia herkkuja.

Keksi joku ihan oma bravuuri. Jotain mitä muut ei tee, koska sitä ei vielä ole olemassa. Joku pullan tapaan nautittava, kahvin kylkeen. Nimeä se. Nimeä kahvilasi samalla nimellä. Ala myydä kaikille sitä ihan höpelönä ja myy myös mukaan.

Älä ikinä yhdistä minkäänlaista käytetyn tavaran (tai oikeastaan minkään ruokailusta poikkeavan) myyntiä kahvilaasi. Se on ällöttävää.

Yhteistyössä